Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden-/Labra-doodle?

tilla

Recommended Posts

Ønsker doodle pga allergi. Ny hundeierfamilie med halvstore barn

Spm 1: Golden eller Labradoodle

Goldendoodle roligere for uerfarne, vil den trenes?

Labradoodle ivrigere å trene, krever den timer hver dag?

Spm 2: Stor eller liten?

Optimalt en doodle parret med mellompuddel, men det får jeg ikke tak i.

Doodle parret med:

-lagotto ikke aktuelt da den ikke er allergivennlig

-soft coated blir muligens vel hissis som terriere flest

-kongepuddel litt for stor?

-dvergpuddel litt for gneldrete?

Ønsker velbegrunnede råd fra doodle eiere, og ikke motargument fra dem som er mot blandingsraser. Doodle er en "ny" rase utviklet i Australia for 20-30 år siden mtp blinde allergikere.

Gleder meg men litt frustrert :icon_confused:

Tilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tør du ta sjansen på at den blir allergivennlig? For det er jo IKKE en selvfølge! Litt urettferdig ovenfor valpen om du må sende den fra deg igjen når du opplever at allergikerne i familien reagerer. Det er jo mange røytefrie raser å velge i, så hvorfor ikke se litt nærmere på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Ønsker velbegrunnede råd fra doodle eiere, og ikke motargument fra dem som er mot blandingsraser. Doodle er en "ny" rase utviklet i Australia for 20-30 år siden mtp bline allergikere.

Det er godt mulig doodlene i Australia regnes som allergivennlige, men her på berget er det ikke avlet over så lang tid. Her er det første- og andregenerasjons blandinger av retriever og puddel, og ikke ser det ut til at det driver systematisk avlsarbeid heller. Beklager, dette er ikke for å være slem, men er du avhengig av å tilpasse til allergiker så bør du satse på et sikrere kort. Hva med vannhund, puddel, en av bichonrasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er en stor råsjans å ta ved å kjøpe en doodle med tanke på allergi. Hvorfor ikke se på de rasene som skal være allergivennlige, og evt låne en slik hund for å se om man reagerer? For det er kjedelig å kjøpe seg en hund man ikke vet om man reagerer på eller ikke om man vet det er allergi i familien, for så og måtte levere fra seg denne etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoodle ivirgere å trene, krever den timer hver dag?

Hva mener du med det? Om den vil trenes? Om den TRENGER å trenes altså? Mener du oppdras? Hjernetrim? Fysisk aktivitet? isåfall ja til alle disse, og det gjelder alle raser.

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker velbegrunnede råd fra doodle eiere, og ikke motargument fra dem som er mot blandingsraser. Doodle er en "ny" rase utviklet i Australia for 20-30 år siden mtp bline allergikere.

Gleder meg men litt frustrert :wub:

Tilla

Jeg har ikke noe imot blandingsraser.. Det er ingen rase for det. De er jo ikke godkjent som egen rase i hjemlandet engang, dette fordi at de fikk ikke hva de ønsket ut av det :icon_confused:

Men du nevner mellompuddel.. hvorfor ikke ta en titt på den da? de er små, nette og smarte + at de faktisk er allergivennlige... Større sannsynlighet for at det går bra med en ren puddel enn en blandingspuddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sp m 1: Golden eller Labradoodle

Sp m 2: Stor eller liten?

Doodle parret med:

Gleder meg men litt frustrert :wub:

Tilla

Hei ville bare si at det ikke er så mange doodle eiere her inne (som jeg har fått med meg hvertfall) , men det er heller ingen som er imot blandingsraser her.

Så svarene du får er fra folk som er ute etter å gi gode råd for å hjelpe deg og din familie med å finne den beste hunden for dere, ikke folk som vil si noe negativt om doodlene i seg selv.

Men med renrasede hunder er det mye tryggere og vite hva man får, rent genetisk :icon_confused:

Vil også si at jeg har en god venninne som har en goldendoodle. Han er verdens skjønneste hund, men det er to ting venninne min ikke visste før han ble stor, og det er hvordan pelsen ble (ganske vanskelig å stelle) og størrelsen. Han viste seg å bli diger, mye større en forventet.

Det er altså lettere å vite hva man får hvis man velger en ren rase, og det er forresten også en myte at blandingshunder er friskere enn renrasede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer rett og slett alt ovenfor meg. Det er ingen her som er imot blandingshunder.

Men det er veldig synd når man faktisk er allergisk, at hunden ikke viser seg å være allergivennlig.. at man da ikke kan ha den lenger. Et menneske uten allergi vil jo kunne beholde hunden i det minste, men i deres tilfelle er resultatet mye mer drastisk.

Dessuten må dere huske på at ingen raser er allergiFRI (ikke det at noen har påstått det), de er KUN allergivennlige. Derfor er det lurt å sjekke om det fungerer med den spesifikke rasen dere velger, før dere går til innkjøp. Evt. går det jo an å kjøpe en fullvoksen doodle, og da sjekke om man reagerer på denne.

Har selv en samboer som er allergisk mot pelsdyr (altså hund, katt og hest for det meste). Og da er det f.eks. settere han reagerer sterkt på, mens min Phalene reagerer han ikke på i det hele tatt. Det er bare veldig viktig å passe på allergi, for det kan utvikle seg å bli verre hvis man f.eks. reagerer litt og sånn.

Men lykke til i valget!:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS, min søsters familie har flere allergikere. De fikk låne en Goldendoodle/Labradoodle (husker ikke hvilken av de det var), der reagerte 2 av 4 på hunder fra før, og hunden fikk faktisk allergien til å slå ut hos familiemedlem nr 3, noe som resulterte i at de slo fra seg disse blandingene. De hadde blitt fortalt at disse blandingene skulle være allergifri/allergivennlig.

De har fra og til passet en Bichon og en mellompuddel, og ingen i familien har reagert på disse (de har passet hundene i flere uker). Det finnes flere andre raser (som andre har nevnt her også) som det går an å sjekke ut nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si fra at jeg kjenner en goldendoodle, hannhund på ca 1,5 år (en nabo i USA). Og han er verken rolig eller røytefri (altså ikke allergivennlig). Hunden er snill som dagen er lang, men er krevende, diger (på størrelse med en grand danois), kraftig og nokså ADHD. Hadde det ikke vært for at eieren er en kraftig kar, hadde han nok slitt litt :) Så ut ifra det du skriver at dere ønsker av en hund, vil jeg absolutt si at dere ikke er garantert å få dette i en doodle. Og det vil jo være fryktelig trist om dere må gi fra dere hunden pga allergi. Hva med en renraset puddel, schnauzer eller en annen allergivennlig rase?

Min bror er veldig allergisk mot hunder, og kan blant annet ikke være i hus med min nåværende hund, en belgisk fårehund, men han tålte dvergschnauzeren vi hadde :hmm:

Ellers undertegner jeg det Marie skriver. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sp m 1: Golden eller Labradoodle

Sp m 2: Stor eller liten?

Doodle parret med:

Gleder meg men litt frustrert :hmm:

Tilla

Som puddeleier, og dermed erfaring fra puddel, vil jeg komme med en del poeng som bør tas med i beregningen. Jeg sier ikke dette fordi jeg er i mot blandinger, ikke i det hele tatt, jeg sier dette fordi goldendoodle og labradoodle (sistnevnte er ikke røytefri BTW, og skal ikke forveksles med andre røytefrie raser/varianter) er feilaktig priset som en vellykket krysning. Jeg har selv møtt flere av disse blandingene, og snakket med eiere av slike. Disse eierene deler ikke erfaringen om at dette er en flott familiehund og har "det beste fra begge raser"...

* Goldendoodle er den eneste av disse som har røytefri pels. Men pelsen er av en helt annen kvalitet enn raserene røytefrie hunder. Pudler og portiser (bl.a) er avlet slik at pelsen har en kvalitet som fungerer. De tover minst mulig, og pelsen er forholdsvis lettstelt. -doodlene har ikke dette. Pelsen tover og er håpløs å stelle pga at den har en helt annen kvalitet. -doodlene er hundefrisørenes mareritt...

* Begge disse doodlene er store hunder og de er absolutt ikke rolige, røytefrie familiehunder. De jeg har snakket med har fått overaktive, krevende hunder, som har snudd familielivet opp ned. Et par av eierne vurderte omplassering da jeg snakket med dem. Grunnen til dette er at både storpuddelen og golden/lab er aktive raser. Krysses disse kan man selvsagt få veldig rolige individer, som har fått roligheten fra begge sider. Men vanligere er at man får arbeidsnivået fra lab/golden og aktiviteten fra puddel, som totalt gir en veldig aktiv hund. En hund som krever mye mental stimuli.

Om dere vil ha en røytefri familiehund er en storpuddel, eller enda bedre, en mellompuddel, det dere bør søke etter. Mellompuddel er passe størrelse så også barn kan gå tur og holde på med den. Den er litt mindre krevende mentalt enn en storpuddel. Jeg ser overhodet ingen poeng i å skaffe en -doodle i stedenfor en raseren puddel om dere vil ha en røytefri hund. Pudlene har så utrolig gode egenskaper at jeg ser ingen krysning som ville overgått denne om man vil ha en røytefri familiehund.

Selv har jeg vokst opp med storpudler, men har nå en dvergpuddel. For det første er ikke dvergpudler gneldrete. Min bjeffer mindre enn storpuddelen jeg hadde. For det andre har hun overrasket meg på mange punkt over hvor allsidig og brukbar hun er! Dette er ingen liten pyntehund altså! Hun er tøff, er med ut i allslags vær, i allslags terreng og i timesvis. Hun har en "happy go lucky"-attitude som er fantastisk og som gjør at hun elskes av alle og ikke noen gang lager bråk med andre hunder. For ikke å snakke om at hun er det vakreste lille dyret jeg har truffet, og myk som et kosedyr :blink:

Dvergpuddel mener jeg muligens blir for liten for familiehund, min er 4kg, og kan lett herjes litt mye med av barn. Far i huset vil vel også synes en noe større hund er velkomment. En mellompuddel er 7-9kg, og ca 40cm høy. Altså en god del mer hund, og kan brukes til det aller meste. Storpuddel er ganske stor, de er avlet veldig store siste tiår og er nå ca 60-65cm høye. Dette er en stor hund, og mye å håndtere for barn.

Kortklippet trenger ikke puddelpelsen børstes for ikke å kladde/tove. Den er da "vedlikeholdsfri", bortsett fra klipping i ny og ne. Men dette gjelder jo alle røytefrie hunder.

Mellompuddel hører til "småpudlene", og er dermed en litt enklere hund å ha med å gjøre enn storpuddelen. Småpudlene VIL være på lag, og de strekker seg langt for å være et så godt flokkmedlem som mulig. Storpudlene krever mer stimuli og kan stille en del spørsmål, de godtar ikke bare.

Et viktig poeng er at ingen raser er allergifrie. Det er huden man reagerer på, og alle raser har hud (håper jeg.. :) ). Det er altså ikke pelsen man reagerer på. Det er veldig individuelt hvilke raser/hunder allergikere reagerer på. Pudler og liknende raser går for å være mer allergivennlige, men de lærde strides om hvorfor. Det sies at det i stor grad er fordi pelsraser stelles mer, de vaskes og børstes, så det er lite hudceller løse som kan skape allergi. Det kan også være fordi disse rasene har mindre allergener i sine celler.

Uansett bør dere teste hver rase grunndig om det er allergi som er årsaken til at dere vil ha røytefri rase. Og igjen, en blanding vil ikke ha homogene egenskaper, og man kan derfor i mindre grad si hvilke egenskaper disse hundene har. Det å si de er røytefrie, og enda værre, at de er allergifrie, er nok å overdrive sterkt. Blandinger ER ustabile i egenskapene, nettopp fordi de er blandinger, man kommer ikke unna det faktum.

Jeg håper virkelig det jeg har skrevet her tas med i beregningene, jeg prøver bare å hjelpe. :) Jeg håper dere velger en ren puddel, og at dere blir veldig fornøyd med valget :)

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite apropos:

Ja, det stemmer at The Australian Labradoodle Association prøver å utvikle labradoodle til en godkjent rase, og det har vært drevet planlagt blandingsavl med kriterier til bla hårlag og størrelse, i flere titalls år - med det opprinnelige målet å lage en allergivennlig førerhund. Dette har lite å gjøre med den blandingsavlen som bedrives i Norge (og bare for å ha det sagt, er jeg ikke i prinsippet mot blandingsavl, men jeg er stor tilhenger av å kalle en spade for en spade og missliker sterkt at disse hundene selges på falske primisser og grovt overpriset).

For å illustrere mitt poeng: Golden retriveren er i sin tid laget fra gule (forløper til) flatcoated retriever og en mellomstor spaniel (+ en labrador og en, tro det eller ei, blodhund).

- Du får ikke en automatisk en golden retriver hvis du krysser en flat coat med en cocker...

Jeg kan også opplyse om hvilke krav The Australian Labradoodle Association for å få lov til å kalle sin hund en "renraset" Australian Labradoodle (AL).

Australian Labradoodle Purebred; has meet the generational requirement of

3 generations of ALF to ALF for purebred status, must meet the multi breed

type requirements, must not have any disqualifications as listed in the Breed

Standard, must be fleece/wool in coat, must be reviewed to qualify as being

an acceptable representation of the breed as outlined in the current Breed

Standard and determined by the registering body.

ALF = Australian Labradoodle Foundation dogs (when all three of the required parent

breed types (labrador, puddel, cocker spaniel) have been combined and have a fleece/wool coat).

En Australian Labradoodle er altså resultat av (minst!) 4 generasjoners kryssing av (allerede kryssede) labradoodler og cockerdoodler hvor ALLE foreldre skal være røytefrie.

Jeg skal ikke legge meg opp i ditt valg av hund - men tro for all del ikke at hvis du kjøper en puddelblanding i Norge at det har noe å gjøre med den Australske Labradoodlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar og det setter jeg pris på.

Jeg vet selvfølgelig at ingen hunder er allergifrie. Vårt familiemedlem som tas hensyn til har heldigvis aldri reagert med samvær med noen som helst hund, enda hundehår har ligget rundt i dotter, men en blodprøve for generell allergitesting viser et lie utslag for hundehår. Derfor vil vi ikke trigge dette. Vi har overtid passet på en kongepuddel, og denne har barna taklet greit på tur, så størrelsen fikser de.

Jeg har snakket med flere goldendoodle-eiere som er storfornøyde og aldri ville byttet, og ingen av dem har disse negative opplevelsene som her er nevnt. To av dem er allergikere. Den ene av dem hadde til og med fått redusert blodprøvesvar for positiv hundeallergi to år etter at de fikk hund, så når allergien er svak kan det kan virke som en slags vaksinering å ha allergivennlig hund.

Er det ingen doodle eiere som er inne på hundesonen? Kom på banen, please!

beste hilsen tilla :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen her inne som er eier av en doodle, dessverre. Jeg ville sterkt vurdert puddel eller en av de andre "garanterte" allergivennlige rasene. Tett samvær over tid øker sjansen for at barn (og voksne) får en forverring i allergi, men dette vet du sikkert. Det er dumt å sjanse med noe som man skal ha som et familiemedlem i så mange år. I tillegg er det jo dette med at du ikke aner hva du får, som flere andre har poengert over. For en fersk hundefamilie blir det fort i heftigste laget :blink: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på det andre har sagt i tråden før meg. Problemet med golden/labradoodle-blandinger i Norge, er at det ikke er noe planlagt, spesifikt avlsarbeid, som det er i Australia. Blandingene er stort sett overpriset(i forhold til arbeidet som er lagt ned i planlegging av kullet), og du risikerer å få en svært aktiv, stor, røytende, lite allergivennlig hund. Du kan selvfølgelig også være heldig og få akkurat det du ønsker deg! Men, det er ikke på langt nær sikkert.

Jeg synes godt om arbeidet de har lagt ned i Australia, jeg har absolutt ikke noe imot golden/labradoodles som type hund. Men jeg synes ikke godt om en del av avlen som skjer i Norge på hunder man ikke vet helsestatus på(så man kan risikere å få en hund med sterk HD, for eksempel), og som stort sett virker som om den blir utført kun for å tjene penger.

Om du nå likevel vil ha en golden/labradoodle, på tross av de utallige gode rådene du har fått her i tråden, så ville jeg vært veldig nøye med hvem du kjøper fra, at de har sjekket helsestatus på hundene(HD/AA) og øyelyst pudlene sine.

I forhold til hvor mye trening hunden trenger, så tror jeg det er rimelig likt. Golden er en ganske aktiv og krevende hund(iallefall i ung alder, opp til 3-4 år, og spesielt hannhundene vil jeg si), Labrador er jo likeså. Puddel er en veldig aktiv rase, om enn ikke så krevende, de tåler fint noen rolige dager iblant. Så du vil nok få en aktiv, krevende hund som også krever mye pelsstell(pga pelsen).

(mine uttalelser om golden/labrador/puddel er basert på de hundene jeg treffer via jobben min, jobber på hundepensjonat og får referater fra eiere om hvordan hundene er å ha.)

Ellers, lykke til med hund i huset, hadde jeg vært deg hadde jeg gått for mellompuddel fra en seriøs oppdretter der du vet at det ikke er sykdom på linjene, pudler er herlige hunder, og jeg skal definitivt ha mellompuddel en gang i fremtiden, nettopp fordi de er så fleksible og anvendelige, godt gemytt og lettlærte. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger egentlig prisene på disse doodlene på? Etter en rask kikk på finn på søk på mellompuddel og storpuddel, kom jeg frem til at prisene der lå på ca 10-13000 kr, men dette er jo renrasede hunder. Blandingshunder, som jo doodle er, burde vel ligge en del lavere i pris? Fant ingen doodler på finn som jeg kunne ta utgangspunkt i pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at Drøbak gikk opp til 15 000 etter at kronprins paret kjøpte der.

Ja, og hadde det vært resultat av mange generasjoners målrettet avl og blandingen var blitt tilnærmet homogen (som en rase), som de beskriver i australias standard, kunne det halvvegs være forståelig. Men siden Drøbak hundehotell og andre aktører som lager denne "typen" selger F1 og F2 krysninger er dette totalt latterlig pris. Dette er blandingshunder, og det er nært umulig å forutse hvilke egenskaper hvert individ vil få nettopp pga dette.

Slik avl, og slik prissetting, er like useriøs som all avl av "chi-blandinger" som selges til latterlige priser.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med at noen kjøpte en -doodle fra en seriøs oppdretter, som selger hundene som det de er, og til en pris som speiler dette. Men slikt oppdrett som jeg har sett av denne typen blandinger her i landet er ikke seriøst. Jeg så jo bl.a en av disse oppdretterene her i Frognerparken for noen dager siden (se side 187 i akkurat nå-tråden), ikke særlig imponerende..

Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send melding til denne brukeren, som fikk gjennomgå samme tirade når det kom til kjøp av doodle (men personen endte vel opp med en goldendoodle);

http://hundesonen.no/forum/index.php?showuser=5309

Som Labradoreier vil jeg bare nevne at en Labradoodle krever mer enn bare familieliv med mindre dere vil ha grå hår i en ung alder.... Ville sett på goldendoodle i all hovedsak. Dessuten klarer jeg ikke se for meg at førstegangsblandinger (altså labrador + puddel) klarer å ta knekken på den VANVITTIGE røytingen og flassingen som labradorene har / kan ha. Litt som å slokke ild med en kopp vann eller noe :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send melding til denne brukeren, som fikk gjennomgå samme tirade når det kom til kjøp av doodle (men personen endte vel opp med en goldendoodle);

http://hundesonen.no/forum/index.php?showuser=5309

Som Labradoreier vil jeg bare nevne at en Labradoodle krever mer enn bare familieliv med mindre dere vil ha grå hår i en ung alder.... Ville sett på goldendoodle i all hovedsak. Dessuten klarer jeg ikke se for meg at førstegangsblandinger (altså labrador + puddel) klarer å ta knekken på den VANVITTIGE røytingen og flassingen som labradorene har / kan ha. Litt som å slokke ild med en kopp vann eller noe :getlost:

For vår del er det mest aktuelt med en goldendoodle som er parret med en puddel, dvs 2. generasjon doodle. 75% puddel og 25% golden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del er det mest aktuelt med en goldendoodle som er parret med en puddel, dvs 2. generasjon doodle. 75% puddel og 25% golden

Jeg spør ikke for å være kritisk, dømmende, slem eller kjip jeg simpelten lurer: Hvorfor er det SÅ viktig å få seg en blandingshund?

Eller for å omformulere spørsmålet: Hvorfor er det SÅ viktig at det ikke blir en renraset hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...