Gå til innhold
Hundesonen.no

Biologi 1


Benedicte

Recommended Posts

Det blir da ikke valp på meg denne gangen, da tispen ser ut til å gå tom. Veldig trist, men det er ikke til å skjule at jeg da får enda mer tid til valpen når den kommer, siden jeg da er ferdig med alt maset som er dette året :flowers: Tenkte å benytte meg av sjansen til å fortsette å arbeide mye dette året, og lurer litt på om jeg skal ta biologi 1. Da har jeg mulighet til å øke snittet mitt og i tillegg få et halvt realfagspoeng. Men nå er det slik at jeg tar vanlig VGS + kjemi2 (3KJ) + naturfag (VG1, forbedrer karakteren) - og hvis jeg da skal ta biologi så er jeg avhengig av at det ikke er et altfor tøft fag slik at det ikke går utover de andre fagene jeg har.

Så, er dette et krevende fag? Jeg elsker naturfag og det går enkelt for meg. At jeg fikk 4 i naturfag på VG1 er bare latskap fra min side, så det faget krever nok ikke mye fra meg. Er biologi 1 mye av det samme som i naturfag? Ser at pensum går en del på formering, biologisk mangfold m.m., og dette er jo ting jeg har hatt veldig mye om gjennom 3 år på naturbruklinje. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nytt system i år (ifjor?), så vet ikke 100% sikkert hva Bio1 er, men vil tro det er 1Bi/2Bi. Det er så og si det samme som naturfag, bare litt lettere (altså minus fysikkdelen... og kjemidelen for den sakens skyld). Jeg tok 2 Bi på 6 mnd og kunne oppnå toppkarakterer uten å måtte gi noe spesielt mye for det. Det er fordi at det glir inn i alle de andre naturfagene, så det er lite "ekstra" man trenger å lære.

Egentlig anbefaler jeg å ta høyeste grad i både biologi og naturfag men da begynner det å bli litt stress ;)3Bi er i hvertfalle et suuupert fag med f.eks etologi :

Ps. jeg gikk jo også naturfagslinje (natuforvaltning/realfag), så hadde 2 naturforvaltning, 3kj, 3Bi, 3Na og 2MX. Da overlapper fagene hverandre og man forstår sammenhengen mye lettere - altså er det er fordel for ALLE fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange år siden jeg gikk vgs, men biologi var ett av "sove"fagene mine, det var lett og med liten og ingen insats ble det 6 på standpunkt. Til eksamen (3bi) leste jeg vel fort igjennom boka en gang, og hadde det ikke vært for at laksemerder var hovedoppgaven som telte 50 % hadde jeg nok fått 6 der også. (fikk 5 og er fornøyd med det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1Bi nå, og det er absolutt yndlingsfaget mitt. Ganske enkelt, men det er MYE pugging av navn og uttrykk. Liker du puggefag ville jeg absolutt tatt det. Hittil i år har vi hatt biologisk mangfold, eukaryote celler, aktiv og passiv transport gjennom cellemembranen, systematikk, formering og litt annet. Spennende emner (i hvert fall det meste), og ikke så alt for vanskelig å lære. Men som alle puggefag krever det jo en innsats. Men det høres ikke ut som om det blir noe problem :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...