Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat


MonicaT

Recommended Posts

Dere som henter maten på "fabrikken" i trøgstad, går det an å hente på helgedager også? Kun vært der i ukedagene før..

Siden det står på sidene deres at de har åpent mandag - fredag 07:00 - 15:30 så må man vel anta at også de har helgefri... Forøvrig produserer de ikke fôr i perioden 14. desember til 20. januar, så i den perioden er det ikke mulig å få kjøpt ferskt fôr. Frossent har de dog på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Litt OT men...

Da blir det nr 25 og kanskje den nyeste variant med ris på eldste hunden ( som fort blir tjukk ).

Hvis hunden har en tendens til å legge på seg så ville jeg ikke gitt den med ris iallefall. Raske karbohydrater som ris fører til blodsukkerøkning og økt produksjon av insulin. Insulin er det hormonet som stimulerer fettlagring best. Det jeg heller ville fokusert på er å fôre minst mulig karbohydrater for å få en god fettforbrenning, ikke tenk så mye på kalorier og energitetthet selv om det sikkert er vanskelig. Det er ikke så viktig hvor mange kalorier de spiser, men heller samspillet mellom hovednæringsstoffene er viktigere enn mengden. En kost basert på fett og proteiner stimulerer til god forbrenning og vil frigjøre fett fra cellene. Ergo er de rene animalske produktene fra Vom og Hundemat sannsynligvis et bedre alternativ for din eldste hund. (I tillegg til å passe på hvor mye karbohydrater hunden får i seg utenom hovedkosten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er for mange veldig effektivt å kutte ut karbohydratene. Sammen med sunn, fornuftig og balansert trim, noe jeg har inntrykk av at du er flink til. Og så slipper man å redusere så mye på mengden mat, det er jo ikke så hyggelig å ha en utsultet hund hele tiden.

Jeg kan jo selvsagt ikke garantere at det hjelper, men helt klart verdt et forsøk. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å reise ut dit i morgen og kjøpe pølser - orker ikke gå løs på 20kg frossen blokk ( gjort en gang og det holder ). Kjøper derfor 1kg pølser. Fikk svar hva en kartong koster - noen som vet hvor mye en kartong inneholder ? Jeg tipper på 20kg, men er ikke sikker ( koster 500kr - derfor jeg tipper 20kg ). Noen som vet ? Har spurt de, men spør her mens jeg venter på svar.

By the way, hva koster 20kg fersk når man henter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper derfor 1kg pølser. Fikk svar hva en kartong koster - noen som vet hvor mye en kartong inneholder ? Jeg tipper på 20kg, men er ikke sikker ( koster 500kr - derfor jeg tipper 20kg ).*klipp*

By the way, hva koster 20kg fersk når man henter ?

Synes jeg kan huske at kartongene er 20 kilo ja.

Hvor mye de koster ferskt spørs litt på hvor mye du kjøper. Jeg kjøper alltid mer enn to hundre kilo om gangen, og betaler da 150 kr for 20 kilo i blokk og 300 for en kartong pølser. Jeg kjøper aldri pølser, men har gjort det til andre, så det er mulig jeg husker feil.

Hva gir dere som ekstra fiber?

Blaze blir veldig hard i magen og jeg må fortsette med over halvporsjon med tørrför, jeg hadde håpet å kutte tørrföret helt ut.

Jeg gir ikke fiber. I min erfaring så bedrer den harde avføringen seg over tid. Mine har aldri hatt noen problem med å gjøre fra seg iallefall.

Men du kan sjekke ut Fiberhusk, du finner det i glutenfritt/allergi-hylla på matbutikker med bra utvalg. (Obs: Mye billigere på Svinesund...) Ganske liten pose, men du trenger veldig veldig lite uansett. Prøv med en kvart teskje og se om det funker. Evt knuste linfrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke fiber. I min erfaring så bedrer den harde avføringen seg over tid. Mine har aldri hatt noen problem med å gjøre fra seg iallefall.

Men du kan sjekke ut Fiberhusk, du finner det i glutenfritt/allergi-hylla på matbutikker med bra utvalg. (Obs: Mye billigere på Svinesund...) Ganske liten pose, men du trenger veldig veldig lite uansett. Prøv med en kvart teskje og se om det funker. Evt knuste linfrø.

Hun har så hard avføring at hun hyler så jeg har ikke tenkt å utforske det noe mer liksom. (Hun har hatt samme problemet når jeg gav henne det for noen år siden også)

Takk for tipse, skal se om jeg finner det når jeg skal til Sverige en tur snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gir dere som ekstra fiber?

Blaze blir veldig hard i magen og jeg må fortsette med over halvporsjon med tørrför, jeg hadde håpet å kutte tørrföret helt ut.

Jeg gir grønnsaker i tillegg. Både på grunn av fordøyelsen og fordi jeg synes det er hyggelig at de bruker litt mer enn et halv sekund på maten :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gir dere som ekstra fiber?

Blaze blir veldig hard i magen og jeg må fortsette med over halvporsjon med tørrför, jeg hadde håpet å kutte tørrföret helt ut.

som sagt, knuste linfrø eller kruskakli :icon_confused: hjelper masse ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke fiber. I min erfaring så bedrer den harde avføringen seg over tid. Mine har aldri hatt noen problem med å gjøre fra seg iallefall.

Men du kan sjekke ut Fiberhusk, du finner det i glutenfritt/allergi-hylla på matbutikker med bra utvalg. (Obs: Mye billigere på Svinesund...) Ganske liten pose, men du trenger veldig veldig lite uansett. Prøv med en kvart teskje og se om det funker. Evt knuste linfrø.

Fikk tak på noe som het Fibreks i Sverige som ikke var dyrt og inneholder 78% kost fiber. Så får jeg se om det har noen effekt :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det funker for deg, Jeanette :getlost: (eller... Blaze da :wub: )

Jeg hadde en hund som ble steinhard i magen av kruskakli for øvrig. Det er vel det eneste jeg kan huske som har gitt forstoppelse i løpet av min 5-6 år gamle råfôringskarriere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har man jo V&H med ris.. da slipper du å gi noe ekstra.. Men det blir nok bedre etterhvert uansett, og da er det jo like greit å gi litt grønnsaker/fiber og så heller kutte det ned etterhvert.

Tinka hadde det sånn i starten, men det har blitt mye bedre. (PS. Ga også kruskakli en periode, men ikke nå lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål til;

Jeg kjøpte 20kg frossent i går. Hakket opp dette i går kveld ( godt naboene vet at jeg er gal, siden jeg stod ute kl 22 og delt opp en kjøtt blokk med øks .... :getlost: )

Trenger man å tilsette noe som helst i starten ? Jeg kan vel bare se om de blir for harde i magen eller hva ? De fikk det til kvelds i går og frokost i dag. Har foret med det før, men aldri 100%

Ei vennine av meg mente at de fort få tannstein av VH. Jeg mener å ha lest her inne før at det ikke stemmer, men jeg husker ikke argumentene. Anyone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tilsatt noe, nr 25 er et fullfôr og inneholder alt de trenger. Er det nr 33 du bruker kan du tilsette litt fiskeolje f.eks. Evt gi dem fet fisk en dag i uka.

Angående tannstein så virker det som det er innmari individuelt. Noen får tannstein uanpokkersett hva de spiser. Jeg tror det handler om enzymer og spyttkvalitet. De fleste jeg kjenner får ikke problemer med tenna etter skifte til v&h, jeg tror personlig det er mye av disse enzymene i det rå kjøttet (men jeg har ingenting å backe opp dette med altså!) og da trenger man ikke tyggemotstand. Et måltid eller to i uka bestående av rått kjøtt pluss bein burde uansett fikse evt belegg. Rå høne er jo både billig og lett tilgjengelig i så henseende. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål til;

Jeg kjøpte 20kg frossent i går. Hakket opp dette i går kveld ( godt naboene vet at jeg er gal, siden jeg stod ute kl 22 og delt opp en kjøtt blokk med øks .... :getlost: )

Trenger man å tilsette noe som helst i starten ? Jeg kan vel bare se om de blir for harde i magen eller hva ? De fikk det til kvelds i går og frokost i dag. Har foret med det før, men aldri 100%

Ei vennine av meg mente at de fort få tannstein av VH. Jeg mener å ha lest her inne før at det ikke stemmer, men jeg husker ikke argumentene. Anyone ?

Det er veldig inviduelt, jeg velger gi litt tørrför pga det er det jeg vil dra med meg om jeg skal reise steder der jeg ikke vet hvordan lagrings mulighetene er. Den yngste får ca 1dlx2 for dagen med tørt, men hun har ikke hatt noen problemer med å bare spise V&H. Blaze har derimot problemer som jeg alt har nevnt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å forsøke det jeg skrev en annen plass om å kutte karbohydratene for vektregulering, så er tørrfôr en dårlig fiberkilde om hun blir hard i magen. Da bør du heller bruke fiberkilder med lavt karboinnhold, slik som Fiberhusk (0 karbohydrater) som jeg tipset Jeanette om lengre opp. Linfrø har også veldig lite karbohydrat, forvell dem og gi dem hele.

Bare sånn siden jeg vet du sliter med vekta på eldstedamen. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :getlost:

Jeg har endelig fått gamlemor ned i vekt og hun skal helst holde seg der. Så det blir spennende å se med VH uttover. Håper jeg ikke trenger å tilsette noe. Vil nok merke det i dag/helga om de blir for harde i magen. Eldste hunden min er veldig hardfør i magen, så hun vil jeg tro takler en overgang fra VH til tørrfor greit. Kan være litt verre med lillegutt som er mer sensitiv i matveien. I likhet med Jeanette vil hundene mine også få tørrfor i perioder hvor dette er lettest, som bla jakt, treningsturer etc

Håper da at de vil takle dette fint. Evt vil de få litt tørrfor sammen med VH dagene før avvreise.

Veldig spent på hvordan det blir å fore 100% med VH. Om jeg føler at det er mye styr, at det er vanskelig å holde vekta på Toya og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk direkte over fra tørrfôr til v&h, det var ikke noe problem i det hele tatt. Før har jeg brukt ProPlan, i tillegg til litt diverse fôrprøver, og rått kjøtt nå og da, så de var og er vant til å få litt forskjellig. De får fortsatt litt tørrfôr iblant(1-3 ganger i uken, stortsett, når jeg husker på det, det står i kottet), mest for å bruke opp fôrprøvene jeg har, for tidsfordriv(kaster det utover stuegulvet), og for sikkerhets skyld for tannstein. De får også rå margbein å bruke tennene på. :banana: Dette fungerer veldig fint for mine hunder, håper det gjør det for dine også. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...