Gå til innhold
Hundesonen.no

røytfrie hunder


talise

Recommended Posts

ja, som overskriften sier så lurer jeg på, hvilkene hunderaser er det som er røytfrie? (alt fra de minste til de største) har tittet litt rundt for å se om det var noen som hadde skrevet en "liste" over alle rasene som ikke røyter og hva som må gjøres med pelsen til dem som ikke røyter... kan noen her hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schnauzerne

Pudler

Portugisisk vannhund

Irsk vannspaniel

Terriere

Coton de tulear

Chinese crested powder puff

frisè rasene

Det er ikke noe som heter "frisé rasene". Bichonraser er det noe som heter, og de røyter ikke :icon_cry: Rasene som hører til bichonfamilien er: bichon havanais, bolognese, coton de tulear, løwchen, malteser, bolonka og bichon frisé.

Ellers er det mange terriertyper som røyter, og en del som ikke gjør det (men de har jeg ikke tid til å ramse opp akkurat nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter "frisé rasene". Bichonraser er det noe som heter, og de røyter ikke :) Rasene som hører til bichonfamilien er: bichon havanais, bolognese, coton de tulear, løwchen, malteser, bolonka og bichon frisé.

Ellers er det mange terriertyper som røyter, og en del som ikke gjør det (men de har jeg ikke tid til å ramse opp akkurat nå.)

:whistle::wub: det visste jeg eeegentlig altså, at det er bichonrasene, gikk litt fort i svingene der.

Men jeg visste ikke at det fantes røytende terriere faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle::wub: det visste jeg eeegentlig altså, at det er bichonrasene, gikk litt fort i svingene der.

Det kan skje den beste :)

Men jeg visste ikke at det fantes røytende terriere faktisk.

Joda, f.eks korthåret jack russell, amstaff, engelsk staff, bull terrier, korthåret fox terrier m.fl.

Når det gjelder bearded collie, så røyter den mye mindre enn en labrador men litt mer enn puddel. Jeg f.eks er allergisk, men tåler bearded collie forholdsvis bra. Men kanskje ikke så godt at jeg ville tørre å skaffe meg en (selv om jeg har litt lyst på :)).

Generelt røyter langhårete hunder mindre enn korthårete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste strihårede hunder (inkludert de med krøller) er mer eller mindre røytefrie. Tror alle glatthårede hunder røyter...

Men om det er allergi du sikter til, så vær klar over at det er ikke alltid at man tåler "røytefrie" hunder likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded collie (?)

Beardisene mister hår jevnt gjennom hele året, det vil altså si at de ikke har røyteperioder. Hybelkaninene her i huset består stort sett av Symraunderull, relativt store hauger, men jeg tror kanskje det handler om min udugelighet som husmor og ikke om at beardispelsen er så umulig. :getlost: Fordelen med beardispelsen når det gjelder røyting, er at det som ligger i senger og sofaer er lange hår som lett kan fjernes. Ingen småhår som fester seg i tekstiler, og ikke noe fjon som flyr omkring i lufta og havner i leverposteien.

Wheatenterrieren er røytefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...