Gå til innhold
Hundesonen.no

røytfrie hunder

talise

Recommended Posts

Skrevet

ja, som overskriften sier så lurer jeg på, hvilkene hunderaser er det som er røytfrie? (alt fra de minste til de største) har tittet litt rundt for å se om det var noen som hadde skrevet en "liste" over alle rasene som ikke røyter og hva som må gjøres med pelsen til dem som ikke røyter... kan noen her hjelpe?

Skrevet

Schnauzerne

Pudler

Portugisisk vannhund

Irsk vannspaniel

Terriere

Coton de tulear

Chinese crested powder puff

frisè rasene

var de jeg kom på i farta, men er vel noen flere. :icon_cry:

Skrevet

Schnauzerne

Pudler

Portugisisk vannhund

Irsk vannspaniel

Terriere

Coton de tulear

Chinese crested powder puff

frisè rasene

Det er ikke noe som heter "frisé rasene". Bichonraser er det noe som heter, og de røyter ikke :icon_cry: Rasene som hører til bichonfamilien er: bichon havanais, bolognese, coton de tulear, løwchen, malteser, bolonka og bichon frisé.

Ellers er det mange terriertyper som røyter, og en del som ikke gjør det (men de har jeg ikke tid til å ramse opp akkurat nå.)

Skrevet

Det er ikke noe som heter "frisé rasene". Bichonraser er det noe som heter, og de røyter ikke :) Rasene som hører til bichonfamilien er: bichon havanais, bolognese, coton de tulear, løwchen, malteser, bolonka og bichon frisé.

Ellers er det mange terriertyper som røyter, og en del som ikke gjør det (men de har jeg ikke tid til å ramse opp akkurat nå.)

:whistle::wub: det visste jeg eeegentlig altså, at det er bichonrasene, gikk litt fort i svingene der.

Men jeg visste ikke at det fantes røytende terriere faktisk.

Skrevet

Bedlington terrier røyter ikke. Den må klippes. Generellt sett er det vel sånn at krøllehunder er røytefrie og må klippes.

Skrevet

Jeg tror det *ler*

Har levd sammen med en i 13 år, men det bodde også en berner i huset så hår var det uansett.

Men jeg er nesten sikker på at de er det altså!

Skrevet

:whistle::wub: det visste jeg eeegentlig altså, at det er bichonrasene, gikk litt fort i svingene der.

Det kan skje den beste :)

Men jeg visste ikke at det fantes røytende terriere faktisk.

Joda, f.eks korthåret jack russell, amstaff, engelsk staff, bull terrier, korthåret fox terrier m.fl.

Når det gjelder bearded collie, så røyter den mye mindre enn en labrador men litt mer enn puddel. Jeg f.eks er allergisk, men tåler bearded collie forholdsvis bra. Men kanskje ikke så godt at jeg ville tørre å skaffe meg en (selv om jeg har litt lyst på :)).

Generelt røyter langhårete hunder mindre enn korthårete.

Skrevet

De fleste strihårede hunder (inkludert de med krøller) er mer eller mindre røytefrie. Tror alle glatthårede hunder røyter...

Men om det er allergi du sikter til, så vær klar over at det er ikke alltid at man tåler "røytefrie" hunder likevel!

Skrevet

Det kan skje den beste :yes:

Joda, f.eks korthåret jack russell, amstaff, engelsk staff, bull terrier, korthåret fox terrier m.fl.

Åjaaa, stemmer det! Jeg regner bare bartehunder som terriere jeg, glemmer de andre :yawn:

Skrevet

Lagotto romagnolo, eller italiensk vannhund, røyter ikke. Rasen er ikke så vanlig i Norge, men har blitt mer populær de siste årene og det fins noen oppdrettere her i landet.

Skrevet

takk for alle svarene så langt:D håper det er flere som har tips om raser som ikke røyter. dette er ikke med tanke på allergi-men er jo et ekstra pluss om de er allergivennlige:) så bare kom med flere tips:D

Skrevet

Bearded collie (?)

Beardisene mister hår jevnt gjennom hele året, det vil altså si at de ikke har røyteperioder. Hybelkaninene her i huset består stort sett av Symraunderull, relativt store hauger, men jeg tror kanskje det handler om min udugelighet som husmor og ikke om at beardispelsen er så umulig. :getlost: Fordelen med beardispelsen når det gjelder røyting, er at det som ligger i senger og sofaer er lange hår som lett kan fjernes. Ingen småhår som fester seg i tekstiler, og ikke noe fjon som flyr omkring i lufta og havner i leverposteien.

Wheatenterrieren er røytefri.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...