Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan klargjøre tispa


Huldra

Recommended Posts

Dette er vel delvis avhengig av hvilken rase man har (spesielt pelsmengden kanskje?), men jeg er nysgjerrig lell; hvordan klargjør man en tispe for parring, og hvordan klargjør man en tispe for valping? Klippe pels, sette i strikk, vaske, osv. - fortell! :icon_cry: Og har dere noen kjempetips så må selvsagt disse deles! Er dere veldig nøye med rensligheten, "steriliserer" dere omtrent tispe før parring eller valping? Hvor rene mener dere pattene skal være, og hva vasker dere med? Hvis noen har bilder av før/etter slikt stell, så legg de gjerne med. Eller kanskje dere ikke gjør noen ting; i så fall - hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de selv ikke mister pelsen under magen så klipper jeg en "sti" fra utsiden på pattene slik at alt mellom er fritt for hår. Av erfaring fra første kull ble det en del melkesøl og klissete hår surret seg rundt pattene. Luktet ikke særlig godt heller, og jeg vil helst ikke vaske pattene alt for ofte heller i starten (vått og kaldt er ikke særlig bra). Før fødsel vasker jeg patter og smører med spenol dersom de virker tørre, pluss at jeg vasker tispa bak. Bruker mild shampo utblandet i vann og påfører med svamp, som jeg ellers pleier når jeg bader hund. Bruker ikke strikk i skjørtene, da sheltien har såpass stri pels at det ikke floker seg og er lett å holde vekk for hånd. Ellers er jeg ikke overhysterisk med å sterilisere osv., men vasker som nevnt tispa før og selvsagt etter fødsel og sørger for at hun holder seg ren (de blir jo gjerne løse i magen av å spise alle morkakene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Caroline! :)

Jeg lurer på en ting; jeg er jo mye ute i skog og mark med hundene, noe som medfører at de gjerne blir litt skitne. Noe av denne skitten legger seg rundt pattene (spesielt til Tulla), som en mørk "rand", en bitteliten ring helt innerst rundt pattene, spesielt på de pattene som ligger litt "inntrukket" i huden (klarer ikke å forklare det bedre). Den forsvinner ikke når jeg vasker henne til vanlig (til utstilling og sånt) selv om jeg såper godt inn og lar shampoen virke lenge, men hvis jeg holder på lenge nok klarer jeg å "pirke" den av. Jeg ser at under der skitten har ligget, kan hun bli litt sår (forståelig nok når jeg kommer med de lange pirke-neglene mine), men det jeg lurer på er om dette er noe jeg burde fjerne før valper skal die? Og hvordan jeg fjerner det evt? Grønnsåpebad har slått meg som en god idè, men jeg ser for meg at å legge pattene i bløt kan bli en smule vanskelig! :wub: Er det noe jeg bør bry meg om i det hele tatt? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Caroline! :)

Jeg lurer på en ting; jeg er jo mye ute i skog og mark med hundene, noe som medfører at de gjerne blir litt skitne. Noe av denne skitten legger seg rundt pattene (spesielt til Tulla), som en mørk "rand", en bitteliten ring helt innerst rundt pattene, spesielt på de pattene som ligger litt "inntrukket" i huden (klarer ikke å forklare det bedre). Den forsvinner ikke når jeg vasker henne til vanlig (til utstilling og sånt) selv om jeg såper godt inn og lar shampoen virke lenge, men hvis jeg holder på lenge nok klarer jeg å "pirke" den av. Jeg ser at under der skitten har ligget, kan hun bli litt sår (forståelig nok når jeg kommer med de lange pirke-neglene mine), men det jeg lurer på er om dette er noe jeg burde fjerne før valper skal die? Og hvordan jeg fjerner det evt? Grønnsåpebad har slått meg som en god idè, men jeg ser for meg at å legge pattene i bløt kan bli en smule vanskelig! :wub: Er det noe jeg bør bry meg om i det hele tatt? :whistle:

Dette er nok ikke skitt det du snakker om her, det er nok fett fra huden som legger seg inni brystvorten, Når en tispe får valper så presses som oftest de innovervendte brystvortene utover i slutten av svangerskapet.

jeg som ikke har peil må bare spørre: Når tispa har født, og etter en stund, går hunden ut på do, eller gjør hun ifra seg i kassen? Vil tispa gå ifra valpene ut på do?

Ved våre tre valpefødsler har alltid tispen gått ut for å gjøre fra seg, dog i temmelig racerfart. De blir kjapt ferdig, for å si det mildt :)

Hva andre tisper gjør vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg som ikke har peil må bare spørre: Når tispa har født, og etter en stund, går hunden ut på do, eller gjør hun ifra seg i kassen? Vil tispa gå ifra valpene ut på do?

De fleste må man trekke med seg ut i bånd, og de vil kjapt inn igjen, forståelig nok.

Dette er nok ikke skitt det du snakker om her, det er nok fett fra huden som legger seg inni brystvorten, Når en tispe får valper så presses som oftest de innovervendte brystvortene utover i slutten av svangerskapet.

Å, så bra! (?) Så jeg skal ikke gjøre noe med det, eller er det kanskje nettopp det jeg skal? Gjør det noe om valpene får i seg dette fettet? Er det det som har lagt seg rundt "vulva" også da kanskje? :whistle: Forstod ikke hvor skitten den hunden klarte å bli på de merkeligste steder.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg som ikke har peil må bare spørre: Når tispa har født, og etter en stund, går hunden ut på do, eller gjør hun ifra seg i kassen? Vil tispa gå ifra valpene ut på do?

Nå har vi hatt tre kull her i år, og de går frivillig ut på do, dog i en sinnsyk fart, de omtrent løper og driter *fnis*

De fleste må man trekke med seg ut i bånd, og de vil kjapt inn igjen, forståelig nok.

Jeg har aldri opplevd å måtte trekke noen med meg i bånd :whistle: Ikke Helene heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hunder med kort og grei pels, så jeg slipper å gjøre noe som helst, egentlig. Etter fødsel er tispa gjerne tilgriset både her og der, så da vasker jeg med mildt såpevann og tørker godt. Før fødsel hender det at det danner seg en svart "propp" på tuppen av pattene, og dette skal ikke plukkes vekk! Det

et er en liten fettpropp som skal beskytte åpningen mot forurensing, og den forsvinner av seg selv når valpene begynner å die.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også her går tispene ut og gjør fra seg etter fødsel, men i en farlig fart. Slik er de den første uka, før de gradvis tar seg bedre tid til å være ute. Også det å få i seg mat kan være litt for tidkrevende i starten, så de første dagene tilbyr jeg å holde maten for tispene så de får i seg det de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd å måtte trekke noen med meg i bånd :) Ikke Helene heller...

De fleste jeg har vært borti har nektet å være med ut, og jeg har måttet ta på halsbånd og "dratt" de med meg, evt bært de ut. Jeg har også hørt om en som de måtte bruke sånn "snare" på (sånn man ser på animal planet) fordi hun forsvarte valpene og ikke ville ut. Det gikk heldigvis over etter en stund da. :wub:

Men når jeg først har så mange fine svar her, så kan jeg spørre om noe som er litt OT for denne tråden: jeg har ikke vært med på all verdens parringer, og de jeg har vært med på, har gått etter boken. Men så fikk jeg høre at det var visstnok ikke helt uvanlig at både tispe og hanne ble pottesur når de hang; stemmer det? Hvor ofte skjer det? Kan tenke meg at det gjør ting litt vanskelig hvis både tispa og hannen henger sammen og er dritsure på hverandre..? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg har vært borti har nektet å være med ut, og jeg har måttet ta på halsbånd og "dratt" de med meg, evt bært de ut. Jeg har også hørt om en som de måtte bruke sånn "snare" på (sånn man ser på animal planet) fordi hun forsvarte valpene og ikke ville ut. Det gikk heldigvis over etter en stund da. :yes:

Men når jeg først har så mange fine svar her, så kan jeg spørre om noe som er litt OT for denne tråden: jeg har ikke vært med på all verdens parringer, og de jeg har vært med på, har gått etter boken. Men så fikk jeg høre at det var visstnok ikke helt uvanlig at både tispe og hanne ble pottesur når de hang; stemmer det? Hvor ofte skjer det? Kan tenke meg at det gjør ting litt vanskelig hvis både tispa og hannen henger sammen og er dritsure på hverandre..? :yawn:

Så merkelig. Kan nok være at tispen(e) ikke har vært helt tilfreds da... ?

Jeg har ikke en veldig kompetanse, men jeg har vært med på en del parringer, og har stått for to av dem helt alene. Har aldri opplevd at tispe og hannhund har vært sure på hverandre, dog kan de bli sure om andre hunder (det har kun skjedd en gang) kommer bort.

Det jeg derimot har opplevd er at tispen ikke har likt hannhund, og dermed nektet og parre seg med utvalgt hannhund. Prøv å hold reisen din veldig veldig stressfri, så går det nok veldig fint :)

Lykke til med parring og valper - håper du lager egen tråd etterhvert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig. Kan nok være at tispen(e) ikke har vært helt tilfreds da... ?

Jeg har ikke en veldig kompetanse, men jeg har vært med på en del parringer, og har stått for to av dem helt alene. Har aldri opplevd at tispe og hannhund har vært sure på hverandre, dog kan de bli sure om andre hunder (det har kun skjedd en gang) kommer bort.

Det jeg derimot har opplevd er at tispen ikke har likt hannhund, og dermed nektet og parre seg med utvalgt hannhund. Prøv å hold reisen din veldig veldig stressfri, så går det nok veldig fint :yes:

Lykke til med parring og valper - håper du lager egen tråd etterhvert??

Uff ja - det må være en oppdretters mareritt og dilemma dersom tispen ikke godtar hannen (til tross for at det er "riktig" periode)! :yawn: Noen tvangsparring kommer aldri på tale uansett, da får det heller bare være. Men jeg tror ikke selve parringen blir noe problem; Tulla har ikke vist seg å være spesielt kresen på hannhunder (eller andre hunder!) nå hun står, så akkurat den biten tror jeg skal gå bra. Men såklart er det spennende første gangen. :) Jeg vurderer å lage egen tråd, får se om det ikke blir etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...