Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir det mindre aktivitet på hunde når det er mørk ute?

Renate A

Recommended Posts

tja,jeg bruker vel omtrent like mye tid på hunden nå,men på sommeren er vi selvfølgelig mere ute enn vi er når det blir kaldt. Så da blir kanskje svaret nei egentlig :icon_cry: Men så har jeg dekkenhund,og han vil helst ikke være ute i regn/snøstorm eller når det er bitende kaldt. Ihvertfall ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig ikke si det, er ofte enda mer aktiv ute med hundene på denne tiden, mye lettere å dra på lange turer når det er litt kjølig ute enn når det er varmt, og lyset, vel jeg har ett veldig godt "nattsyn" og bikkjene har på seg vært sitt refleksdekken, samt Turbo har på seg blinkende halsbånd og Bajaz har ett lys festet til refleksdekkenet. Da ser jeg de uansett hvor mørkt det er, og ikke minst er det jo veldig fredelig å gå tur nå, er jo så få mennesker ute! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye tur, og for tiden en treningslyst på topp! Vi har mørketid ganske lenge her i nord, og 2-4mnd med lite tur og trening hadde blitt litt for lenge for meg. Dessuten er det godt å traske i skogen/på fjellet i mørket, se på stjernene, nordlyset, månen, og se på hundene, som man kan glimte i ny og ne, rase forbi.

Jeg liker mørketida; det er koselig å gå gatelangs også, titte på husene til folk, se om de har pyntet til jul, kjenne roen senke seg. Japp det er en behagelig tid på året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det samme her. Møter nesten ingen på turene lengre! Nå kan jeg godt gå i skogen med hodelyst jeg da, men da sammen med noen :ahappy: Turer på fortau blir det mindre med når det er glatt. Er så lei av å skli rundt etter to hunder. Men trener dess mer inne. Så svaret - nei egentlig ikke mindre aktivitet på hundene. I tillegg er jeg MYE flinkere til å be med venner på tur slik at jeg slipper gå alene :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har begrenset seg litt med turmuligheter nå som det er bekmørt om ettermiddagene. Har en lysløype like ved, men de har brukt en halv evighet på å skifte lys, så der ser man ikke hånden framfor seg med mindre det er snø hele veien. Uansett er det litt skummelt å gå der selv om det er snø, man ser jo bare så vidt littegrann..

Det blir tur, men det er såå kjedelig å gå langs veien bare.. Og jeg liker å la bikkja løpe løs jeg også, det blir litt mindre muligheter til det nå på vinteren.

I helgene går vi i skogen på dagen, det blir liksom ukens høydepunkt for min del :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går like mye tur med hundene selv om det er mørkt, men er litt mørkeredd.. Driver å forestiller meg at det kommer en "skummel mann" bak meg hver gang jeg hører en mistenkelig lyd. Hjemme har jeg schæferen også, men her i Bergen har jeg bare mopsene og de er ikke akkurat bodygarder :ahappy: Akkurat perioden slutten av november - begynnelsen av desember er det jo eksamensperiode så da blir det nok mindre turer på hundene, kan vær det er det som er grunnen til at hundene er borte hos deg Antonia!?.. Om det bor mange studenter der selvfølgelig :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går like mye tur med hundene selv om det er mørkt, men er litt mørkeredd.. Driver å forestiller meg at det kommer en "skummel mann" bak meg hver gang jeg hører en mistenkelig lyd. Hjemme har jeg schæferen også, men her i Bergen har jeg bare mopsene og de er ikke akkurat bodygarder :ahappy: Akkurat perioden slutten av november - begynnelsen av desember er det jo eksamensperiode så da blir det nok mindre turer på hundene, kan vær det er det som er grunnen til at hundene er borte hos deg Antonia!?.. Om det bor mange studenter der selvfølgelig :icon_cry:

Var vel egentlig andre doggiser som sa at det var mindre hunder;) men på den andre siden er jeg selv og student, og kjenner eksamensperiodene så aaaalt for godt! men tur blir det likevel,selv om de kanskje er litt mer oppdelt enn ellers;) er liksom min form for avbrekk i løpet av dagen:) bare MÅ ut å strekke på bena å få litt frisk luft, viss ikke blir det friluftsabstinenser;) eneste plassen jeg klart ser at det er mindre hunder om høsten/vintern, er på marinen og festningen, der det om sommern er minst en million hunder!:)

Men sånn generelt, så vil jeg tro at det blir mindre utetid på hundene når det er kalt og uffent ute, selv om de kanskje får like mye tur! om sommern er det liksom så mye lettere å bedrive aktiviteter som hunden kan bli med på, som gjerne varer hele dagen! ser ikke for meg at jeg skal ta med hund å kjøre snowboard, men å ta med hunden på stranda når vi griller og bader er ingen problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja både og i grunn. Det blir selvsagt mindre skogsaktivitet i form av spor og felt fordi vi bor i et snøhøl. Vi trener mer lydighet på denne årstiden så lenge banen ikke er dekt av is. Turene er det ikke så stor forskjell på, men i år har det vært mye takket være timeplanen min. Har hatt (og får over jul) mye fri på dagtid og da er det jo fortsatt lyst.

Dagsrutinene forandrer seg derimot litt. Om vår/høst/sommer går vi helst lengre tur på ettermiddag/kveld mens nå som det er mørkt på den tiden går vi på dagtid. Det er største forskjellen for oss tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt her. Jeg prøver å følge den aktiviteten som vi har hele året, men det blir mindre turer i marka. Vår, sommer og høst går vi i marka stort sett hver dag, og nå blir det mindre av det da det er ulent terreng og vanskelig å gå der i mørket. Så da blir det mer turer i litt mer "urbane" strøk. Jeg bruker å feste på Dina sånn lykt som lyser mange hundre meter når det er mørkt, slik at jeg alltid ser hvor hun er. Tar også på hodelykt hvis jeg går i marka når det er mørkt. Jeg synes det er koslig å gå tur i mørket, og godt å komme inn igjen etter en tur i ruskevær. Jeg er veldig lite værsjuk, så det skal være rimelig ille før jeg dropper tur. Det blir jo allikevel litt mindre enn på sommeren, for da er hun stort sett med over alt, så da er vi ute hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig her. Blir mindre spor pga snøen. Og vi har da ikke mulighet til å komme oss på fellestreninger, noe som gjør at det meste av trening gjøres alene. Før har vi trent trekk hele vinteren, og har derfor vært veldig mye fysisk aktive. Nå som hun er pensjonert blir det nok en del mindre, og en mørkredd eier gjør ikke saken bedre :whistle: Men trim blir det i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så syns jeg det alltid er koselig å gå på tur og trene hunden :whistle: Problemet er vell mer hva hun liker. Hun er mørkredd og liker ikke å sitte seg ned på bakken i regn. Dermed blir det lite lydighetstrening i regn, og helst unngår jeg å gå på tur i mørket da turen går for det meste til hun som snur seg for hver eneste lyd eller løper med halen hengende nede.

Men jeg foretrekker såklart å gå på tur når det er lyst. I dag sluttet vi tidlig på skolen, så egentlig burde jeg tatt turen når det var lyst. Men det ble mye styr med syk katt osv som måtte passes på, så det blir nok senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei egentlig ikke.For går "hovedturen" på et par timer etter jobb og da er det jo lyst.Går stort sett en fast plass på kvelden er litt mørkt men,det går bra.Eneste da er at på sommeren så hender det vi går på en tursti på kveldene også men,om skal gå dit nå går jeg enten med noen eller sykkler(eh,kommer oss raskere bort fra skummle folk i mørket!) og mere kontroll på frøken bjeffe biske i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye tur, og for tiden en treningslyst på topp! Vi har mørketid ganske lenge her i nord, og 2-4mnd med lite tur og trening hadde blitt litt for lenge for meg. Dessuten er det godt å traske i skogen/på fjellet i mørket, se på stjernene, nordlyset, månen, og se på hundene, som man kan glimte i ny og ne, rase forbi.

Jeg liker mørketida; det er koselig å gå gatelangs også, titte på husene til folk, se om de har pyntet til jul, kjenne roen senke seg. Japp det er en behagelig tid på året!

Lucky you. Må vel få hodelykt til jul :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Enig! På denne tida er det faktisk veldig koselig å rusle gatelangs også. Ellers er jeg ikke så stor fan av det. Men nei, det blir ikke mindre turer på vintern. Eneste forskjellen er nok at en del av turene uten sti blir bytta ut med lysløypeturer. Å vase rundt i skogen utenfor sti i møket funker ihvertfall dårlig før det kommer skikkelig snø. Akkurat nå er jeg i eksamensdeppemodus, så da blir det mindre trening og mer tur. Å gå tur er en finfin unnskyldning for å ikke gjøre det jeg må og jeg trenger ikke kosentrere meg som når vi trener.

Og det aller fineste med denne tida er at ingen andre liker den :yawn: Er mye mindre folk ute i skogen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. I år kan jeg heldigvis gå i skogen, da det nesten ikke er noe snø her nå :yes: I motsettning til tidligere år, da det har vært oppmot 1 m. Umulig å gå i skogen da! Så da går vi på veien, selvom det er drittkjedelig og gleder oss til snøen smelter..

Blir ikke så lange turer heller akkuratt, untatt i helgene. Men da prøver jeg å gå ekstra lange turer :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...