Gå til innhold
Hundesonen.no

Et MC-spørsmål

Huldra

Kjønnsrolle/kjønnsstereotypi  

26 stemmer

1. 1.

• Kjønnsrolle
      16
    • Kjønnsstereotypi
      10

Recommended Posts

Dette spørsmålet fikk jeg på eksamen i utviklingspsykologi i dag, og er nok det jeg brukte lengst tid på! Vi hadde fire alternativ, men to av de var ikke aktuelle (kjønnspreging og kjønnspreferanse tror jeg det var). De to jeg stod igjen med, var alternativ 1 og 4, så jeg kunne jo ikke velge alternativ tre heller, sant Carma? :P

Jeg vil gjerne at dere stemmer over de jeg stod igjen med. Begrunn gjerne hvorfor du ville svart som du gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte på kjønnsrolle. Stereotypier er etter min mening mer fastlåste konkrete bilder av hvordan noen skal oppføre seg, mens kjønnsrollen er mer generell, og kan inneholde en del stereotypier. Stereotypier kan brukes som klisjeer, og er lette å parodiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet fikk jeg på eksamen i utviklingspsykologi i dag, og er nok det jeg brukte lengst tid på! Vi hadde fire alternativ, men to av de var ikke aktuelle (kjønnspreging og kjønnspreferanse tror jeg det var). De to jeg stod igjen med, var alternativ 1 og 4, så jeg kunne jo ikke velge alternativ tre heller, sant Carma? :P

Jeg vil gjerne at dere stemmer over de jeg stod igjen med. Begrunn gjerne hvorfor du ville svart som du gjorde.

Haha, nei det var skikkelig dårlig gjort av dem synes jeg! De burde jo virkelig planlagt dette sånn at 3 var det rette! :lol:

Jeg valgte forresten kjønnsrolle. Sliter litt med å forklare hvorfor, men etterpå klikket jeg på min eminente ordbok (iFinger! Bra sak! ;) ) og fikk da opp:

"ulike normer og forventninger knyttet til hvert kjønn innenfor en viss kultur"

Av en eller annen grunn synes jeg stereotypi går på "noe annet", ikke bare kjønn as such...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte på kjønnsrolle. Stereotypier er etter min mening mer fastlåste konkrete bilder av hvordan noen skal oppføre seg, mens kjønnsrollen er mer generell, og kan inneholde en del stereotypier. Stereotypier kan brukes som klisjeer, og er lette å parodiere.

Det var omtrent sånn jeg ressonnerte også..

Kjønnsrolle går nå mer på tradisjoner og kultur.

En steriotypi er mer noe personlig eller gruppe basert. Som "alle på rimi stjeler fra kassen".

Enig.

Haha, nei det var skikkelig dårlig gjort av dem synes jeg! De burde jo virkelig planlagt dette sånn at 3 var det rette! :P

Jeg valgte forresten kjønnsrolle. Sliter litt med å forklare hvorfor, men etterpå klikket jeg på min eminente ordbok (iFinger! Bra sak! :lol: ) og fikk da opp:

"ulike normer og forventninger knyttet til hvert kjønn innenfor en viss kultur"

Av en eller annen grunn synes jeg stereotypi går på "noe annet", ikke bare kjønn as such...

Godt ordboken var enig da, men neimen om jeg vet hva som er rett her! Noen fasit får vi vel ikke, eller jo, men jeg husker ikke hvilket nr spørsmålet var, og vi fikk ikke ta med oss oppgavesettet hjem, så da er vi like langt. Men det er godt å se at det er flere enn jeg som stusset over dette - og til og med en lærer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte kjønnsrolle. Jeg har lært om nettopp de forventningene samfunnet har til hvordan gutter/menn/jenter/damer skal oppføre seg i både samfunnsfag, sosiologien og sosialkunnskapen, og der har alltid denne definisjonen vært knyttet opp mot ordet kjønnsrolle.

Ordet kjønnsstereotypi har jeg aldri hørt, det høres litt konstruert ut, i grunn.

Samtidig, om man googler ordet "kjønnsstereotype" får man opp flere treff, men her virker det som om at man gjør noe kjønnsstereotypisk. Man foretar et kjønnsstereotypisk studievalg, for eksempel.

Allikevel tror jeg kjønnsrolle vil være det riktige svaret. Om man f.eks. ser på Store norske leksikons definisjon av ordet kjønnsrolle:

"kjønnsrolle, det system av normer og forventninger som i en gitt kultur knytter seg til det å være mann eller kvinne, gutt eller jente. Rollen spesifiserer ofte i høy grad tankemønstre og atferdsformer, hva man bør mene og interessere seg for, hvilke følelser man bør ha og hvilke man bør gi uttrykk for."

http://www.snl.no/kj%C3%B8nnsrolle

(Forresten, da jeg gikk inn på emnet trodde jeg det skulle komme spørsmål om motorsykler, og jeg skjønte ikke helt hvorfor i alle dager du vurderte å kjøpe deg dét. :icon_cry:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte kjønnsrolle. Jeg har lært om nettopp de forventningene samfunnet har til hvordan gutter/menn/jenter/damer skal oppføre seg i både samfunnsfag, sosiologien og sosialkunnskapen, og der har alltid denne definisjonen vært knyttet opp mot ordet kjønnsrolle.

Ordet kjønnsstereotypi har jeg aldri hørt, det høres litt konstruert ut, i grunn.

Samtidig, om man googler ordet "kjønnsstereotype" får man opp flere treff, men her virker det som om at man gjør noe kjønnsstereotypisk. Man foretar et kjønnsstereotypisk studievalg, for eksempel.

Allikevel tror jeg kjønnsrolle vil være det riktige svaret. Om man f.eks. ser på Store norske leksikons definisjon av ordet kjønnsrolle:

"kjønnsrolle, det system av normer og forventninger som i en gitt kultur knytter seg til det å være mann eller kvinne, gutt eller jente. Rollen spesifiserer ofte i høy grad tankemønstre og atferdsformer, hva man bør mene og interessere seg for, hvilke følelser man bør ha og hvilke man bør gi uttrykk for."

http://www.snl.no/kj%C3%B8nnsrolle

(Forresten, da jeg gikk inn på emnet trodde jeg det skulle komme spørsmål om motorsykler, og jeg skjønte ikke helt hvorfor i alle dager du vurderte å kjøpe deg dét. :))

Smarte Ingvild - liker at du kommer med gode referanser! :ahappy: I alle fall når de støtter det jeg svarte. :icon_cry:

Motorsykkel er jo forresten helt klart utrolig praktisk når man har hund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte på kjønnstereotypi fordi vi snakker om folks oppfatning av det, ikke hvilke roller man ikler seg - om det er riktig eller ikke, aner jeg ikke. :icon_cry: Håper du kommer med fasit til oss, Huldra!

Jeg tenkte på samme måte, men vi er tydeligvis litt i mindretall :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt ordboken var enig da, men neimen om jeg vet hva som er rett her! Noen fasit får vi vel ikke, eller jo, men jeg husker ikke hvilket nr spørsmålet var, og vi fikk ikke ta med oss oppgavesettet hjem, så da er vi like langt. Men det er godt å se at det er flere enn jeg som stusset over dette - og til og med en lærer! :ahappy:

Ja, det er alltid litt fint når leksikon og ordbøker og lignende er så fornuftige at de er enige i det man sier! :icon_cry:

Til og med en lærer jah... :) Min mor har en standardfrase som hun bruker om ALT jeg ikke vet, være seg antall liter som renner gjennom Nilen pr time eller hvem som er SV-representant for Finnmark eller hvor hun la fra seg nøklene sine. Den presser pittelittegrann på rasendenerven min etter nok gjentagelser. Den lyder som følger: "HVAAAAA? Vet du ikke det du som er lærer???" :D

(Forresten, da jeg gikk inn på emnet trodde jeg det skulle komme spørsmål om motorsykler, og jeg skjønte ikke helt hvorfor i alle dager du vurderte å kjøpe deg dét. :P)

Hvorfor ikke?? :P

Motorsykkel er jo forresten helt klart utrolig praktisk når man har hund! :P

Synes dere er sneversynte her altså! SIDEVOGN, damer! Tulla i sidevogn med briller og hjelm = dødskult!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alltid litt fint når leksikon og ordbøker og lignende er så fornuftige at de er enige i det man sier! :ahappy:

Til og med en lærer jah... :) Min mor har en standardfrase som hun bruker om ALT jeg ikke vet, være seg antall liter som renner gjennom Nilen pr time eller hvem som er SV-representant for Finnmark eller hvor hun la fra seg nøklene sine. Den presser pittelittegrann på rasendenerven min etter nok gjentagelser. Den lyder som følger: "HVAAAAA? Vet du ikke det du som er lærer???" :P

Skjønner den godt jeg! :D

Synes dere er sneversynte her altså! SIDEVOGN, damer! Tulla i sidevogn med briller og hjelm = dødskult! biggrin.png

Problemet er bare at jeg har jo Aynï også, og så kommer det jo enda en etterhvert, og det blir fryktelig trangt i en sidevogn.. :icon_cry: Så da måtte jeg hatt to..! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...