Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Kelpie kull

Guest Jonna

Recommended Posts

• Svar 192
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Ingen parring med heng i dag heller. Vi var til veterinær mannen og han var enig i at Talli var veldig klar.

Og Blaze er også veldig enig med veterinær mannen (Blaze er jo delvis hannhund når det kommer til enkelte ting)

Utstryk ble tatt, Wakool ble tømt og svømmere puttet inn i Talli.

Så da håper vi det rekker med at det har kommet inn svømmere på dag 13-14 og 15, uten heng.

Pga julestria så måtte Wakool hjem og jeg skal muligens på farten selv til helgen.

Så da håper jeg at det rekker for dem to nerde hundene ..

SG1L6646.jpg

Også får jeg vel begynne med en uke 0 bilde:

DSCF3192.jpg

Også blir det vel ultralyd om ca 28-30 dager. Ca 15 januar tenker jeg.

Skrevet

Skal bli spennende å følge med fremover... Bare vent og se, det kommer 9 ekornbarn, bare vent og se :getlost:

(fordelingen er 6 tisper og 3 hanner, en brun hannhund og resten er røde :wub: )

Skrevet

Skal bli spennende å følge med fremover... Bare vent og se, det kommer 9 ekornbarn, bare vent og se :getlost:

(fordelingen er 6 tisper og 3 hanner, en brun hannhund og resten er røde :wub: )

Jeg håper du har HELT rett :P

Skrevet

Jeg håper du har HELT rett :getlost:

Egentlig så spiller jo fargen på valpene liten rolle, bare det er en godkjent farge på rasen... (samt at de blir like ville og gale som mamma og bestemor og ikke minst: like pene og flinke :wub: )

edit: la til noe

Skrevet

Ammatøøøøøør ! Hilsen Willy h015.gif

Staaakars, må ikke mobbe gutter med litt mindre kjønnsdrift.

Egentlig så spiller jo fargen på valpene liten rolle, bare det er en godkjent farge på rasen... (samt at de blir like ville og gale som mamma og bestemor og ikke minst: like pene og flinke )

Sånn egentlig så bryr jeg meg minimalt om fargene jeg også. Men det som HADDE vært kult, om jeg skal ønske farge, var red og tan.

Nå har jeg egentlig bare hørt om ett eller to tilfeller med feilfarget i hele europa. Og å klare lage den feilfargen med to dilut gen er en genetriks umulighet med dem to :getlost:

Skrevet

Jeg tipper 5 valper. 3 røde hannhunder og 2 sjokoladebrune tisper. Kanskje den ene hannhunden er rød og tan :getlost:

Jeg har sagt til Julenissen at jeg ønsket en liten kelpie tispe på fòr til jul. Det ønske bør Julenissen infri altså! :wub:

Skrevet

Det kommer helt ann på hvilke av Willyene vi spør det. Vår Willy har heller ikke store kjønnsdriften...

Lykke til med valpekullet!

Skrevet

Sånn egentlig så bryr jeg meg minimalt om fargene jeg også. Men det som HADDE vært kult, om jeg skal ønske farge, var red og tan.

jeg trooooooooooooor at om jeg ønsker meg en spesiell farge, så er det red&tan. og aller helst med hvitt bryst.

Skrevet

Staaakars, må ikke mobbe gutter med litt mindre kjønnsdrift.

Jeg har irettesatt guttungen og fortalt ham om mobbin og hva det kan føre til...

Det kommer helt ann på hvilke av Willyene vi spør det. Vår Willy har heller ikke store kjønnsdriften...

*Host*... var det ikke stefaren din som het Willy ??? :getlost:

Skrevet

Noen fordeler skal man da ha om man har en kjønnsfrosk :wub:

Lykke til Jeanette og ungene gleder meg veldig til å hilse på valpene som kommer på nyåret :P Så Talli må ikke skuffe dem :getlost: Da blir det ikke flere bamser på henne *flir*

Skrevet

Nå har jeg egentlig bare hørt om ett eller to tilfeller med feilfarget i hele europa. Og å klare lage den feilfargen med to dilut gen er en genetriks umulighet med dem to :getlost:

Red-Tan er det vel ikke så veldig mange av? Uansett så er det jo spennende å se hvilke farger som de små får :P

Arv av farger hos hunder er virkelig spennende :wub:

Skrevet

Red-Tan er det vel ikke så veldig mange av? Uansett så er det jo spennende å se hvilke farger som de små får :o

Arv av farger hos hunder er virkelig spennende ;)

Nei det er ikke mange red & tan, og noen oppdrettere har gått inn for å bevare fargen (og som så ofte når man begynner med farge avl så kan det fort gå på bekostning av andre ting.. Håper vi klarer unngå det problemet med rasen).

En uke og 2 dager har det nå gått siden Wakool reiste hjem. Talli er fortsatt litt hoven bak, noe som skal være ett godt tegn.Og Blaze mener fortsatt at hun må parres.. (men det kan også være for at Blaze skal løpe selv om en mnd).

Men ellers er det nok minimalt med endring så langt. Talli er alltid sulten, og alltid "in your face", så jeg kan ikke si at det er noen spesiellt tegn :cool:

Så en uke og 2 dager bildet:

DSCF3308.jpg

Skrevet

Jeanette dah, du må jo legge uke-0 bildet sammen med uke-1 bildet så vi lettere kan se forandringene.. Ammatør! :cool::o;)

Også får jeg vel begynne med en uke 0 bilde:

DSCF3192.jpg

Så en uke og 2 dager bildet:

DSCF3308.jpg

Ikke helt de store forandringene enda, kanskje? hehe

Skrevet

Hun så ganske så lik ut ja, men det behøver jo ikke å bety at det ikke er noe der! Vi krysser fingre og labber :cool:

Skrevet

Skikkelig ekstrem forvandling, hehe.. Men altså, Saeta prøvde jo å lure meg denne gangen, så hun så iverhodet ikke drektig ut før hun var 5 uker på vei, da bare este hun boktavelig talt ut :cool:

Skrevet

Vi får vel være litt tålmodige kanskje, det pleier da ikke å være veldig synlig forskjell en uke fra parring *ler* :cool:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...