Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador eller golden retriever?


Kitty

Recommended Posts

Etter mye fundering har jeg og min kjære samboer kommet fram til at vi ønsker oss en hund. Etter å ha spurt folk om råd, både her inne og irl, har vi kommet fram til at vi vil ha en retriever. Valget står da mellom golden retriever eller labrador. Men hvilken? Kanskje kan noen av dere her inne, som har peiling på disse to rasene, hjelpe oss litt? :whistle:

Litt hvordan vi tenker oss det: Hunden skal hovedsaklig være koseklump og turkamerat. Den skal bo inne med oss, men kan få gå fritt rundt på tunet på gården med oss når vi er ute og jobber. Vi tenker også å bygge hundegård som hunden kan være i når vi ikke er der med den. Vi kommer til å være mye med hunden, jeg er stort sett hjemme på dagene og min kjære er håndverker og kan ha med vofsen på jobb om jeg må jobbe. Men det er viktig at den tåler litt alenetid, i blandt må den nok være hjemme en arbeidsdag. Hunden vil få den trimmen den trenger gjennom gode turer hver dag og gjerne litt lek, og ellers gjennom å gå fritt rundt på gården.

Hvilken av disse to rasene har lavest aktivitetsbehov og er roligst? Vi tenker det er bedre med en i utgangspunket rolig hund, som vi kan trene til å være i god form men som gjerne tåler en rolig dag i blandt. Og hvem av dem trenger mest hjernetrim?

Hva med røyting og pelsstell? Kuldetoleranse? Bjeffing? Toleranse ovenfor andre dyr og hunder? Vi har hest og katt. Barnevennlighet? Vi har ikke barn nå, men de dukker nok opp i løpet av hundens levetid. Vi skal selvfølgelig sosialisere og venne hunden til mest mulig før den tid.

Når jeg leser rasebeskrivelser ser det ut til at golden og labrador er ganske like på disse punktene, så det hadde vært spennende å høre hva dere som kjenner til rasene mener. :wub:

Ellers tar vi gjerne imot tips om gode oppdrettere, enten i denne tråden eller på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt Flat Coated Retriever selv, men har sett og hvert en del med Labrador og Golden. Som du sier så synes jeg de er veldig like på mange måter. Det kommer veldig ann på hvilken oppdretter du velger fra og om du velger jaktlinger eller utstilling.

Labrador har kort pels så det blir små hår som for setter seg fast i ting (synes jeg da)

Golden har lengere pels så de setter seg ikke så godt fast.

Kommer ikke på noe mer akuratt nå, men skal tenke litt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at en Golden er den med lavest behov for både hjernetrim og lange turer, men samtidig er den med når noe skjer. Den har vel også kanskje noe høyere kuldetoleranse. Begge rasene er fine "gårdshunder" vel og merke hvis de får rette opplæringen. Trivelige familiehunder også, går som regel greit overens med andre dyr og barn. Hva det gjelder røyting er det jo, som det ble sagt før i tråden, litt forskjell på pelstype. Labbene har stivere pels (som kan stikke)seg fast i klær etc, mens Golden har en pels som er lettere å støvsuge opp. Men dette er en vanesak, ellers røyter de to ganger i året (det gjør alle "røyteraser")Hvis jeg var dere ville jeg antakelig gått for en Golden tispe, hanhunder har litt lettere for å "ta seg en tur" når det er løpetid i området.

Uansett, lykke til med hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av disse to rasene har lavest aktivitetsbehov og er roligst? Vi tenker det er bedre med en i utgangspunket rolig hund, som vi kan trene til å være i god form men som gjerne tåler en rolig dag i blandt. Og hvem av dem trenger mest hjernetrim?

Roligst og lavest aktivitetsbehov : Golden Retriever. Når det er sagt er ikke Goldenen en skikkelig "sløve-bikkje" - men en Labrador er hakket mer "intens" på det området. Det være sagt så tolererer Labradoren særs rolige dager, bare du gjør den vant til det fra de er små. Så lenge det ikke er noe spennende som skjer i øynene på min Labrador, så kan den godt sove vekk en hel dag eller to før den begynner å mase litt. Hjernetrim trenger en hver hund, men jeg tør påstå at en Labrdor krever mer "underholdning" enn en Golden. Det er ikke snakk om mye her, men igjen kommer vi inn på dette med intensiteten og behovet for å "tulle og vase".

En Labrador er i mine øyne perfekt for de "litt mer turinteresserte" - de som gjerne trener bittelitt lydighet eller triks med bikkja, de som gjerne går på fjellet/i skogen i helgene og på fridagene, de som vet å trene kontakt - de som er villig til å gi bikkja søksoppgaver eller andre nese-arbeidsoppgaver, men som samtidig har en hverdag og en jobb som de må gå på. Det kan variere litt mellom individene, men en god labrador takler enhver situasjon - også det å være alene.

En Golden er i mine øyne perfekt for de "litt mindre turinteresserte" - som har hund for hundens del, går tur og gjør vanlig hverdagslydighet, et par småtriks og turene rundt i gata, til hytta i påsken og på hundesletta i helgene.

En Labrador er "generelt sett" mer av typen "åååå hei hå livet er så flott og se nå snurrer jeg rundt i glede mens jeg balanserer på to bein gi meg litt mat da vel!" - mens goldenen er mer sindig og "innesluttet" i energiutfoldelsen. Det være sagt er det ikke stor forskjell på en 2årig Labradortispe og en 6mnd gammel Goldenhanne, de er like aktive :whistle: En Labrador må gjerne læres å fokusere, å være rolig og sindig - men når de først har lært de er det få hunder som er like stødig som en Labrador i et hvert miljø og en hver situasjon.

Hva med røyting og pelsstell? Kuldetoleranse? Bjeffing? Toleranse ovenfor andre dyr og hunder? Vi har hest og katt. Barnevennlighet? Vi har ikke barn nå, men de dukker nok opp i løpet av hundens levetid. Vi skal selvfølgelig sosialisere og venne hunden til mest mulig før den tid.

Begge røyter som et uvær, ene lange hår og den andre korte. Labradorpelsen er forøvrig selvrensende og tar aldri med seg skog inn. God kuldetoleranse på hunden min (store mengder underull) - skitur ned i -15 grader uten problemer. Goldenen har jeg ingen erfaring med innen kuldetoleranse. Bjeffing er individuelt, mor til hunden min (Labrador) bjeffer mye på mye, bikkja mi bjeffer en gang i halvåret om hun blir hauset opp forbi alle grenser av favorittpersonen sin under lek - og vi blir begge like skremt når det skjer. Begge hunder er barnevennlige, men begge kan bli "store klumper av glede" som må lære seg å begrense denne gleden slik at de ikke logrer / dytter ned barn. Begge raser vil reagere med å flytte seg unna i stedet for å knurre om noe blir ubehagelig, gitt rette, gode individer - derav gode familiehunder begge to.

Vil ikke anbefale jaktlinjer til deres bruk, det er en uting at alle skal ha seg jaktlinjer når de ikke bruker hundene til noe annet enn lett hundesport og familiehunder. Det finnes gode individer både innen Labrador og Golden som ikke trenger være "feite" eller "firkantede" "drog" - kan gjerne tipse om oppdrettere innen Lab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...