Gå til innhold
Hundesonen.no

Lukeparkering


Ingvild

Recommended Posts

Jeg hater pirkekjøring, og med en stor stasjonsvogn er det heller ikke alltid like lett å ha hundre prosent sikt. Needless to say - jeg suger på å lukeparkere.

Kjørelæreren min lærte meg en fin "oppskrift" på hvordan man går fram når man skal lukeparkere, men denne har jeg selvfølgelig glemt, fordi jeg hater å lukeparkere, og derfor aldri gjør det. Men innimellom MÅ man jo, og det hadde derfor vært kjekt om noen kunne komme med sine tips til hvordan man får til en vellykket lukeparkering uten å bruke tjue minutter på å kjøre to centimeter den ene veien og fem millimeter den andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like dårlig som deg, men kjører så jeg står parallelt med bilen foran - vrir så mye at jeg tror jeg vrir for mye, også retter jeg opp. For å si de slik - så hadde jeg aldri lukeparkering når jeg tok kjøretimer...

Men vil gjerne høre en idiotsikker oppskrift! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg elsket å lukeparkere når jeg kjørte opp - fordi kjøreskolen hadde glassvinduer som gjorde jobben easy-peasy :)

Mitt beste tips er å alltid se etter en enklere løsning enn å lukeparkere. Hvis du ikke har noen andre valg burde du se om parkeringsområdet har glassvinduer eller andre referansepunkter som kan hjelpe deg, hiv passasjeren ut av bilen slik at den kan hjelpe deg eller liknende.

Når jeg lukeparkerer er alfa omega plasseringen før ryggingen begynner. Helt parallelt med bilen foran, ikke for mye mellomrom så du havner alt for langt ut i svingradiusen. Har laget min egen vri på noe jeg svakt erindrer som "å ha et fokuspunkt i bakvinduet" - nemlig å forsøke å komme i en så god skrå vinkel som overhodet mulig inn i luka. Passe på avstanden til bilen bak, og også foran så du ikke smeller i den når du vrir om for å få forparten inn og ræva på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også en oppskrift på kjøreskolen som jeg har funnet ut at fungerer 90% av gangene- så lenge man kjører en "normal bil" (vet ikke hvordan den er på store SUVer f.eks). Man stiller seg parallellt med bilen foran luken, ca en meter i mellom, speilene på linje med hverandre. Vri rattet helt over, og trill bakover til bilen din står i nitti graders vinkel mot den andre bilen (ikke fullt nitti her, har jeg funnet ut ... Mer et litt stort kakestykke). Vri helt om, og gli på plass. Tadaaa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss,nå skal jeg faktisk prøve å lukeparkere litt mer :) Hadde kjørelæreren min forklart meg dette (og latt meg prøve mer enn en hel gang :) ) så hadde jeg nok kunnet det her jeg og. Har lukeparkert kun en håndfull ganger siden jeg kjørte opp i 2004, og alle gangene hadde jeg funnet andre alternativer om jeg måtte.Men med litt lirking og luring har det da gått bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en idiotsikker måte å lære det på - trene, trene og trene!

"Oppskriften" jeg har hørt - kjør så du står parallelt m bilen som står parkert - rygg til du har bakre hjørne av den bilen v din framdør - sving heeeelt maksimalt mot fortauet, kjør ca en meter også retter du opp bilen. Dvs. da følger du med på din egen forskjerm - og lar den komme så nærme den andre bilens "ytterhjørne" som mulig.

Huff, og huff - så umulig å forklare skriftlig!

Susanne

(som er virkelig BRA på lukeparkering, av en eller annen grunn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen oppskrift, men gjør det omtrent på samme måte som SusanneL forklarer. Mitt problem er at jeg ikke får til å lukeparkere om luka er på høyre side av veien :) Om det er ei stor luke går det greit, er den trang gir jeg opp uten å prøve og leter etter ei på venstre side av veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk forklart av min kjørelærer var å først sjekke at bilen passet inn i luka, så kjør frem til du er på lik linje med bilen foran det, sving så inn bakover til du ser nummerskiltet, da svinger du motsatt vei slik at du retter opp bilen igjen :) Tror det ble riktig iallefall, mye enklere å forklare i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvor stor luke?" ja - interessant spørsmål.

Svaret er jo såklart: Jo flinkere sjåfør = jo mindre luke!

Men hvis man kjører veeeeldig sakte (alt. stopper) ved siden av luken, så bør man kunne se om det er mulig å komme inn der eller ikke, da. JEG ville jo sagt at man bør ha minst en meter ekstra for å komme inn skikkelig, men selv da er det jo ganske "snaut" da. Tror kanskje at to meter er enklere - likevel vil de som trøbbler med teknikken ha problemer, liksom..

Eller: http://www.sol.no/klipps/video/lukeparkering2

Funker jo dèt også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvor stor luke?" ja - interessant spørsmål.

Svaret er jo såklart: Jo flinkere sjåfør = jo mindre luke!

Men hvis man kjører veeeeldig sakte (alt. stopper) ved siden av luken, så bør man kunne se om det er mulig å komme inn der eller ikke, da. JEG ville jo sagt at man bør ha minst en meter ekstra for å komme inn skikkelig, men selv da er det jo ganske "snaut" da. Tror kanskje at to meter er enklere - likevel vil de som trøbbler med teknikken ha problemer, liksom..

Eller: http://www.sol.no/klipps/video/lukeparkering2

Funker jo dèt også...

Susanne

ja ikke sant :) og når man kjører caravelle blir konklusjonen, finn et annet sted å parkere :) neida, må jo si den er forholdsvis grei å manøvrere, men ikke noe bybil tror jeg :) tror jeg skulle hatt minst ett par meter foran og bak bilen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg tror jeg synes det er enklere å lukeparkere på høyre side av veien, og jeg liker å "briefe" (hvem er det egentlig som står og ser på? :hmm: ) med at en dame klarer å lukeparkere! :wub: Men jeg lukeparkerte på venstre side sist søndag, og det gikk da sånn passe bra det også. Men jeg gjør det tydeligvis helt motsatt; jeg kjører meg inn med fronten først. Strengt tatt høres det enklere ut å rygge seg inn.. Og det er nok en stor fordel å rygge etter speil da - og det er det bare å lære seg - speil er til for å brukes! :whistle:

Sånn generelt støtter jeg meg til teorien om å helst finne et annet alternativ da, haha! Og spesielt når det er snakk om nye biler (som man ikke har kjørt så mye).. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Eller: http://www.sol.no/klipps/video/lukeparkering2

Funker jo dèt også...

Susanne

Sånn vil jeg lære å lukeparkere! :wub:

Jeg lærte også den "oppskriften" med å stå parallellt med bilen forran, legge helt over osv osv som andre har forklart her. Men jeg har angst for lukeparkering så jeg finner alltid andre alternativer. Om jeg så må gå halvebyen gjennom for å komme dit jeg skal, jeg lukeparkerer IKKE. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall enklest å IKKE kjøre inn med fronten først, men å sette "rompa" inn først for så å rette opp fronten litt eller litt. Det synes i alle fall jeg :ahappy: Har blitt bra på lukeparkering i det siste føler jeg. Økende antall venner som flytter til osloområder med crappy parkeringsmuligheter er årsaken til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...