Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk lapphund


mayliss

Recommended Posts

Da har vi endelig fått valpen vår, ca 3 uker siden nå. Han er en liten røver som elsker å stikke av med diverse leker som hører barna til, å han er så stolt når han kommer løpende inn med "byttet" sitt.

Riko var veldig skvetten da han kom til oss, besvimte nesten bare en skapdør ble lukket, men nå er han blitt husvarm, og elsker å springe rundt sammen med barna.

En hærlig tid denne valpetiden, men jeg må innrømme at jeg gleder meg til han blir stor og får litt mere vett i skallen :wub:

Er det flere som har finsk lapphund her inne?

post-5908-12595161225618.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig han er :D Gratulerer :D

Hvordan farge kommer han til å få??

Tusen takk :wub:

Nå er hovedfargen svart, med brun maske, hvit på brystet og magen. Føttene har en blanding av brun, hvit og svart. Hentet han i sverige og der kaller de det svart med lyse tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt! Så nydelig han var! Lurer forøvrig på det samme som Izziebelle: Hvilket oppdrett er han fra?

Selv har jeg en Finsk Lapphund tispe på 1 1/2 år :wub:

Støtter Izziebelle med å si: Gratulerer med valp av verdens fineste rase! Så koselig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gratulerer med valp av verdens fineste rase! Hehe, jeg har en Finsk Lapphund gutt på 2 år :wub: Hvilket oppdrett kommer han fra? Han er knallfin! :D

Vi hentet Riko i Sverige i Borlenge. Om dere trykker på linken under så kommer dere til informasjon og flere bilder av valpene, mamman og pappan til Riko.

http://www.snurrig.se/eylasvalpar.html

http://www.123hjemmeside.no/vallarjantans

Så moro å se at det er flere som har finsk lapphund. Jeg har aldri hatt lapphund før, så jeg er så spent på hvordan han er/blir. Har tenkt å trene spor og lydighet med han, og jeg har så smått begynt med litt trening. Merker at han er en sta liten jævel som har tenkt å gjøre akkurat det som passer seg selv. Luktesansen hans fungerer akkurat når pølsebiten ligger rett foran nesa, men han jobber som bare det når det gjelder å finne godbitene :D Moro tid, men som sagt, enda mer moro når han blir voksen :D Tar gjerne imot litt tips og råd angående finsk laphund, fortell meg hva som er typisk for lapphundene kanskje...

post-5908-12595791423225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Pappaen har jeg sett vært brukt i avl et par steder med noen fine avkom :D

Det er såpass mange individuelle forskjeller i forhold til trening på lapphunder at jeg tror du fort finner ut hva som lønner seg for dere. Min hannhund vil ikke ha noe dill, men at jeg er bestemt i treningen, men absolutt myk! Mens andre vil gjerne ha enda mer motivering i form av godord og enda mer belønning osv. Spesiellt i starten! Generellt sett vil jeg si at tålmodighet er gull verdt! Glede og humor er også viktig tror jeg :D

Masse lykke til! Håper vi hører mer om hva dere gjør fremover og hvordan det går! Det er en spennende tid dere har foran dere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennine av meg har også lapphund. Han har alltid vært en bestemt og sta liten herremann. Han har vel blitt trent litt ulikt, men suksessoppskriften der ble vel bestemt oppdragelse med klare rammer og motivert trening av øvelser og dressur med mye belønning.

Gratulerer med flott valp. søte små pelsballer det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei! Så nydelig hund. Desverre har jeg ikke store kunnskaper om denne rasen her, men vi vurderer å få finsk lapphund selv. Jeg er ukjent med rasen og lurer egentlig på hva som er typisk Finsk Lapphund? Hørt at de kan være en del sta'e. Og varmen er en av de største problemene på sommeren. Vil gjerne ha tips :lol:

37460_1513028747222_1279527518_31383784_2228262_n.jpg

Jeg passer foreløbig en Flat coated retriever, tispe på 6 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Belgerpia

Jeg kjenner jeg blir litt satt ut når man hevder at en hund er sta. Hunder er ikke sta, om en hund ikke vil samarbeide så er det fordi du ikke har en motivasjonsfaktor som er sterk nok. Dvs. det er du som eier som er dritakjedelig og bikkja ser ikke poenget med å samarbeide. (betalinga er ikke god nok)

Finsk lapphund er en aldeles herlig rase, det er en gjeterhund og dermed ligger det vel i ordet at det å samarbeide med mennesker er noe den i utgangspunktet var avlet for.

Min erfaring med FL er at det kan være vrient å finne den este motivasjonsfaktoren, men når den er funnet så har man også funnet lykken til ett godt samarbeid. Rasen er lærevillig og arbeidsvillig så det skorter ikke på det. (vel, kanskje litt etter hvor man kjøper hund da, det er jo forskjell på linjer). Finsk lapphund burde være en drøm å motivere med mat, de jeg har kjent har ELSKET mat og har dermed vært greie å motivere med det.

Denne våren har jeg vært heldig å få følge 9 stykk lapphundvalper fra første dag. Til og med fra paringstidspunkt. Pappa til dette kullet er den samme som trådstarter sin - Lupsu - (Fidelis Homohominilupus eller noe sånt). Disse 9 har vært full fart fra de ble født, ordenlitg fres i hele gjengen. Tidligere lappekull jeg har sett har vært ekstremt rolige og sedate - og de har vel knapt bumpet rundt i det hele tatt før levering. Disse ni har vært i farta fra første stund.

Nei - Finsk Lapphund er en kul rase og er veldig undervurdert mener jeg. Og sta er den ikke, selvstendig ja - og ikke så "billig" som enkelte andre raser, men tilbyr du den rett betaling for jobben så er den med på notene og lærer superraskt.

aIMG_5117.jpg

Woodshine's Serum Serum (Tila) og Woodshine's Frida Frosk (Frida) på jakt etter leke. (fargen heter domino)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei :) Jeg har en Finsk Lapphund på 5 mnd, en hann ved navn Zhadow fra Fjällfarmen i Sverige. Verdens snilleste og skjønneste valp, men er på jakt etter en til :) Tenkte i første omgang på litt utstilling og agility, men mest kos og småturer. Senere har jeg tenkt litt på oppdrett, men har aldri hatt mer enn en hund av gangen, så er nesten skummelt å tenke på...:) Skulle legge ved bilde, men fikk ikke til...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så morro med valp :D var en herlig hund du hadde fått deg :D

Har en hann på snart 8 år, han liker ikke andre hannhunder, bjeffer på andre hunder i bånd, men utenom det er han super, han lærer egentlig ganske lett og har alltid godtatt de andre dyrene i huset, og stelt dem godt, det gjelder barn også, eneste han har gjort er vel å velte barn når han blir litt gira og skal leke med dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei :) Jeg har en Finsk Lapphund på 5 mnd, en hann ved navn Zhadow fra Fjällfarmen i Sverige. Verdens snilleste og skjønneste valp, men er på jakt etter en til :) Tenkte i første omgang på litt utstilling og agility, men mest kos og småturer. Senere har jeg tenkt litt på oppdrett, men har aldri hatt mer enn en hund av gangen, så er nesten skummelt å tenke på...:) Skulle legge ved bilde, men fikk ikke til...:)

Oppdretter av valpene på bildet over her venter valper i disse dager (termin i går, trodde de kom i natt), etter samme mamma mens pappa denne gangen er Fjällfarmen's Uule Brumm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...