Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunne du tenke deg en annerledes julegave?


Mirai

Recommended Posts

Det er jo ikke til å legge under en stol at vi er ekstremt materialistiske i Norge. Spesielt til jul forventer vi å få en ganske stor del av det vi selv har ønsket oss. Ofte ting vi ikke har bruk for. Lurte på hva jeg skulle videoblogge om nå, og fant ut at julegaver og hva JEG har tenkt til å gjøre med de fleste av mine i år var et aktuelt tema.

Helt ærlig, ville du hatt et par Ulvangsokker eller kunne du tenke deg at de pengene ble donert bort til noe annet eller noen andre?

Her er bloggen, den er på engelsk:

http://www.youtube.com/watch?v=HLg_Q9v5imM

http://www.unicef.org/

http://www.supportunicef.org/site/pp.asp?c=9fLEJSOALpE&b=4444339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra syntes jeg :wub:

Jeg har gitt slike gaver i ca 10 år, mest til Kirkens Bymisjon's aksjon "Lys i mørket", som tar vare på våre medborgere som ikke er så godt stilt som meg og mine. Da skriver jeg et julekort hvor det står at "din julegave iår er gått til"....og dit jeg har valgt å gi den (og jeg gir det også altså, det er ikke for å slippe unna gaver liksom).

Har vel kun fått en "negativ" reaksjon, og det fra en voksen som ble litt sur fordi h*n ikke fikk egen gave liksom. Mitt tantebarn ble veldig glad første gangen, da gikk hennes gave til SOS-Barnebyer, hun ble så glad for at hun kunne hjelpe et annet barn til å ha det bra.

Jeg ønsker meg også slike gaver selv og det får jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også liker å gi slike gaver.

Hvis det jeg har en ting jeg vet en venn trenger eller noen i familien vil ha glede av, så gir jeg det. Men jeg gir aldri materialistiske gaver til de som ikke vet hva de ønsker seg, eller folk jeg ikke kan finne på noe til (de som har det de trenger). De fleste blir glade for gaven - ihvertfall later de som, fordi de vet det er fornuftig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt sånn både og eg. Har jobbet med flere selgere som har jobbet for slike store ogr. og vet hvor lite av pengegavene som faktisk går til de som trenger det. Vet ikke hvordan det er med slike julegaver men noe sier meg at mye går vekk fordeom.

Er heller mer for å gi til dei som er mindre og der ikke pengene går vekk i mange andre sin lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig så er det ikke en gave jeg håper på å få selv. Akkurat nå, som enslig med en trang økonomi er julen for meg en mulighet til å få ting jeg har lyst på, men ikke har råd eller tar meg råd til selv. Det får ingen meg til å ha dårlig samvittighet for. Mulig mange vil synes at jeg er materalistisk, men jeg synes mye av julestemningen ligger i en pakke med sokker, eller en flaske vin, eller mye annet man kan få til samme prisen. Jeg synes julegaver i form av donasjoner til et godt formål er veldig upersonlig, og vil bringe liten glede til de jeg har i min nærmeste familie. Selv når jeg får bedre økonomi og er mer etablert håper jeg ikke at det lander noen slike under mitt juletre fra noen som er i nær familie. Unicef, redd barna og slike organisasjoner gjør en flott jobb, men jeg mener det er en fattig unnskyldning for en julegave. Jeg gir penger til tv-aksjoner og sånt når jeg har mulighet, og det vil jeg fortsette med. Julen er for meg om å finne ting å gi i gave som betyr noe eller er sterkt ønsket av mottaker, og jeg kjenner ingen, ei heller meg selv, som jeg vet ville lyst opp på den måten av et brev fra Unicef om at en donasjon er gitt i deres navn. Så får jeg heller sende en donasjon til en frivillig organisasjon i førjulstiden, for å glede andre, men under juletreet? nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet å gi julegaver for tre år siden. Vi har alt vi trenger, og kjøper det vi har lyst på av "småsaker" som bøker og cd-er og klær. Dessuten er det best å plukke ut selv, og "bestille" blir for dumt, synes jeg.

Så vi gir hvert år et større beløp til en utvalgt veldedighetsorganisasjon, gjerne mer enn vi ville brukt på julegaver, tror jeg. Og ønsker oss tilsvarende gaver til veldedige organisasjoner, fritt valgt av giveren. Det er morsomt å se hva de ulike gir til, og vi slipper alskens mulig skrot fra folk som ikke vil eller greier å gi oss saklige ting vi har nytte av.

Noen små julegaver har vi fått, spesielt i fjor da vi kjøpte hus, men langt mindre enn før. Og jeg har ikke savnet det et sekund! Om vi får barn noen gang vil nok det bli gaver til dem, men ikke mellom voksne i familien.

Btw: www.julegave.no og www.gavermedmening.no :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenke meg denne typen gaver, men på visse betingelser (som er vanskelig å oppfylle).

1. Man skal vite at pengene faktisk går dit det påstås.

2. Man skal vite at vedkommende som mottar gaven støtter det denne organisasjonen driver med.

Personlig synes jeg det er for mye rusk i alle disse organisasjonene til at jeg egentlig føler meg trygg på noen av dem, derfor gir jeg ikke sånt, og ville nok heller ikke hoppet i taket av glede om jeg fikk.

Som en annen skrev over her - jeg er ikke så velutstyrt økonomisk at jeg "ikke trenger" julegaver - og jeg setter mest pris på gaver jeg kan bruke, enten av nødvendighet/praktikalitet (kjøkkenutstyr og sånt, f.eks.) eller som hobby (i år ønsker jeg meg rugemaskin, men tror nok det er litt i dyreste laget).

Personlige gaver står selvsagt høyest, og jeg synes ikke det er noe mindre koselig med hjemmestrikkede raggsokker i år enn det var i fjor - de fra ifjor er jo utbrukte nå.

Men så er jeg ganske fremmed for den situasjonen der det hagler med spill, elektronisk utstyr og dyre gaver under gaveåpningen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok såpass materialistisk av meg at jeg foretrekker "ordentlige" julegaver. Men det er av grunner som også er nevnt tidligere:

1. Usikkert om pengene går dit det påstås.

2. Økonomisk sett stiller jeg dårlig og derfor ønsker jeg meg praktiske ting. Alt fra bestikk til ny varmeovn liksom. (Vi fryyyyser nå som kulda har kommet. Dumme gamle varmeovnen... :wub: )

Har selv gitt annerledes julegaver tidligere og har selv fått det, men det har alltid vært andre ting i tillegg. Ofte har jeg, pappa og pappas samboer hatt juleverksted og laget mange av gavene selv, men i år ser det ikke ut til at vi får tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svar fra noen organisasjoner som kusina mi mailet i fjor (link til hennes blogginnlegg) :

I dag har jeg endelig fått svar fra noen veldedige organisasjoner om hvor mange prosent som egentlig når frem dit det skal. Og her er svaret:

- Flykninghjelpen: 93-95%

- Regnskogfondet: 70% ( men dette stod også i mailen: "Igjen vil jeg understreke at dette ikke betyr at vi bruker 30% til administrasjon, men at pengene brukes til alle de aktivitetene vi må gjennomføre for å bidra til å redde verdens regnskoger!" dvs f.eks penger til å få politikerne til å støtte formålet eller å opplyse oss forbrukere om å ikke kjøpe møbler/hagemøbler som er laget av tre fra regnskogen).

- Redd Barna gav meg disse tallene:

Midler til arbeid for barn: 84,10 %

Administrasjon: 5,6 %

Anskaffelse av nye midler: 10,30 %

- Utviklingsfondet: 92%

- Røde Kors: Minimun 90%

Leger Uten Grenser:

76% til feltprosjekter

3,4% til varsling om overgrep (som også er del av vårt mandat)

1,6% til annet humanitært arbeid (støtte til medisinutvikling, osv.)

5,7% på administrasjon

13,3% til innsamling av midler.

- Dyrevernalliansen: Hadde ingen spesifikke tall. Men jeg fikk tilsendt årsberetningen. Den leste jeg nøye, og kom frem til at de har fått gjort veldig mye bra.

bl.a dette:

-Fått med over 70 motekjeder på vår liste ”Pelsfri mote”. Ingen av disse butikkene selger ekte pels lenger.

-Syv magasiner har vedtatt prinsipper mot å vise pels.

-Redusere antallet svært smertevoldende dyreforsøk med ca. 1/3.

-Få stengt forsøksdyravdelingen ved biologisk institutt ved Universitetet i Oslo.

-Fått frigitt fem hunder fra Løken gård, som avler frem dyr til dyreforsøk. Hundene var blitt lurt fra oppdretterne, som trodde valpene skulle få gode hjem. I stedet havnet de i binger sammen med over 100 andre hunder.

-Og mange andre ting oppnådde de i 2007.

De påstår også dette: "Jeg tørr å påstå at du man skal lete lenge etter en annen dyrevernorganisasjon som får gjort så mye med så få midler :-) "

Oppdatering:

Mail fra Hei Verden:

Hei.

Beklager at vi ikke fikk svart deg i går, men her skal du få svar. Vi har 2 hovedoppgaver i Hei Verden: å støtte utdanningsprosjekter i Sør og å formidle informasjon om barn og unge i Sør sine oppvekstvilkår og muligheter til grunnskolen her hjemme. I tillegg må vi dekke administrative kostnader til drift av organisasjonen. Basert på de siste års regnskaper fordeler kostnadene seg som følger:

Cirka 60% brukes på prosjektene ute

Cirka 25% brukes på informasjonsarbeidet her hjemme

Cirka 15% brukes på drift av organisasjonen

Mail fra Kirkens bymisjon:

I Kirkens Bymisjon har vi en egen avdeling som blant annet arbeider med innsamling.

Gaveinntekter: 32 millioner. Kostnader for drift og anskaffelse av midler: 10 mill. Hovedandelen av kostnader er knyttet til kampanjemateriell, trykksaker porto og lønn. Utover dette bidrar Kirkens Bymisjon med 33 millioner til vårt sosiale arbeid fra egne midler (overskudd fra eiendomsdrift, avkastning på kapital etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattighuset i Oslo (og andre tilsvarende foreninger) ønsker faktisk gaver til jul. Ting som folk som ikke har råd til å kjøpe julegave til egen familie kan komme og få gaver. Mange av oss som ikke er så glad i å gi penger, fordi man aldri veit om de havner der de man ønsker de skal havne. Men her har man en mulighet til å hjelpe folk bosatt i Norge.

Finnes en gruppe på Facebook for de som er intressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også glad for alternative gaver, og for meg gjør det ingenting om ikke alt kommer frem til målet- det koster penger og ressurser å drifte slike organisasjoner, og jeg støtter gjerne arbeidet deres generelt; jeg synes de fleste gjør en veldig god jobb. Så kan man jo velge om man vil støtte arbeidet hjemme, støtte en stor organisasjon som Leger uten grenser, eller om man vil finne en knøttliten organisasjon hvor alle medlemmene jobber frivillig og uten lønn, og hvor pengene rekker frem. Jeg er ikke særlig godt stilt økonomisk, men jeg synes nå allikevel det er en flott gave i julens ånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig så er det ikke en gave jeg håper på å få selv. Akkurat nå, som enslig med en trang økonomi er julen for meg en mulighet til å få ting jeg har lyst på, men ikke har råd eller tar meg råd til selv. Det får ingen meg til å ha dårlig samvittighet for. Mulig mange vil synes at jeg er materalistisk, men jeg synes mye av julestemningen ligger i en pakke med sokker, eller en flaske vin, eller mye annet man kan få til samme prisen. Jeg synes julegaver i form av donasjoner til et godt formål er veldig upersonlig, og vil bringe liten glede til de jeg har i min nærmeste familie. Selv når jeg får bedre økonomi og er mer etablert håper jeg ikke at det lander noen slike under mitt juletre fra noen som er i nær familie. Unicef, redd barna og slike organisasjoner gjør en flott jobb, men jeg mener det er en fattig unnskyldning for en julegave. Jeg gir penger til tv-aksjoner og sånt når jeg har mulighet, og det vil jeg fortsette med. Julen er for meg om å finne ting å gi i gave som betyr noe eller er sterkt ønsket av mottaker, og jeg kjenner ingen, ei heller meg selv, som jeg vet ville lyst opp på den måten av et brev fra Unicef om at en donasjon er gitt i deres navn. Så får jeg heller sende en donasjon til en frivillig organisasjon i førjulstiden, for å glede andre, men under juletreet? nei takk.

Er veldig enig i denne. Og det går ikke bare på at jeg ikke hadde syns det hadde vært upersonlig og litt sånn "viste ikke hva vi skulle kjøpe, så da var dette enkelt", men jeg hadde ikke syns det hadde vært spesielt hyggelig å gi bort heller. Jeg syns nemlig det å gi en personlig gave også er en del av gleden ved jul :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar på hvilke organisasjoner jeg vil støtte eller ikke, og har argument for mine meninger (og jeg ser ingen grunn til å lage dette til en "hvorfor organisasjon X er dårligere enn organisasjon Y" eller "hvilke argument er verdige som gode argument mot en organisasjon").

Jeg ville blitt lettere irritert, faktisk, om jeg fikk i gave støtte til en organisasjon jeg ikke støtter. Hvis giveren burde vite mitt standpunkt, hadde jeg i tillegg følt meg skuffet og fornærmet. Det ville føles som manglende respekt for mine standpunkt og holdninger.

Men - i fjor skrev jeg på ønskelista at jeg ønsket støtte til en navngitt organisasjon, og ikke en eneste gave var det. Betyr det at folk ikke er så interessert i å gi slike gaver? Eller er det bare min familie/svigerfamilie? Eller betyr det at jeg ikke er i rett alder for alternative gaver? De markedsfører jo gjerne mot besteforeldre og andre som har "alt" - og jeg er for ung til å ha alt enda :wub:

For øvrig ga jeg selv gave til denne organisasjonen i fjor, mens jeg skrev julekort og koste meg med juleforberedelsene (en kjapp telefon, så var det fikset) - men det visste ikke de jeg hadde ønsket meg det fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig så er det ikke en gave jeg håper på å få selv. Akkurat nå, som enslig med en trang økonomi er julen for meg en mulighet til å få ting jeg har lyst på, men ikke har råd eller tar meg råd til selv. Det får ingen meg til å ha dårlig samvittighet for. Mulig mange vil synes at jeg er materalistisk, men jeg synes mye av julestemningen ligger i en pakke med sokker, eller en flaske vin, eller mye annet man kan få til samme prisen. Jeg synes julegaver i form av donasjoner til et godt formål er veldig upersonlig, og vil bringe liten glede til de jeg har i min nærmeste familie. Selv når jeg får bedre økonomi og er mer etablert håper jeg ikke at det lander noen slike under mitt juletre fra noen som er i nær familie. Unicef, redd barna og slike organisasjoner gjør en flott jobb, men jeg mener det er en fattig unnskyldning for en julegave. Jeg gir penger til tv-aksjoner og sånt når jeg har mulighet, og det vil jeg fortsette med. Julen er for meg om å finne ting å gi i gave som betyr noe eller er sterkt ønsket av mottaker, og jeg kjenner ingen, ei heller meg selv, som jeg vet ville lyst opp på den måten av et brev fra Unicef om at en donasjon er gitt i deres navn. Så får jeg heller sende en donasjon til en frivillig organisasjon i førjulstiden, for å glede andre, men under juletreet? nei takk.

Signerer denne jeg :wub: Er så enig som jeg kunne blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både gitt og fått annerledes julegaver og det er like stor suksess hver gang. Jeg ble faktisk skikkelig rørt da jeg fikk en geiteflokk til jul i fjor - for meg er det liksom hva julen egentlig dreier seg om - å gi til de som har minst.

Jeg har sett samme reaksjon hos de som jeg har valgt å gi en annerledes julegave - men så klart det er noe med å gi til den organisasjonen som gir gjenklang hos mottakeren. Så annerledes julegaver gir meg absolutt julestemning og er blitt en selvfølge under juletreet. :wub:

Det er mange organisasjoner som gjøre viktig arbeid både i utlandet:

Norsk folkehjelp - her kan du trene en minehund f.eks, samt alle de andre organisasjonene på www.julegaver.no

og i Norge: f.eks hva med å støtte dyrebeskyttelsen ved å kjøpe i deres nettbutikk eller i f.eks LHL sin nettbutikk eller hva med å støtte Kreftforeningen?

Det er mange muligheter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å ønske seg gaver til spesifike organisasjoner om man har sterke meninger om det. Selv setter jeg pris på at ressursene blir spredt litt. Men en av mine favoritter er www.kiva.org som formidler små pengelån (på ditt valgte beløp, men relativt lavt maksbeløp) i sin helhet til en person eller bedrift, for å gi muligheten til å starte opp eller utvide virksomheten. Vi ga noen tusen fordelt på flere lånetakere for to år siden, og alt var tilbakebetalt innen et år. Da kan man låne ut pengene på nytt om man vil, eller ta de tilbake. Vi valgte å gi pengene til Kiva for å administrere lånene selv.

Men selv er jeg også litt opptatt av seriøse organisasjoner, og de pengegavene vi gir selv bruker jeg litt tid på å sjekke rundt at faktisk sørger for at pengene kommer dit de skal. De jeg "boikotter" er Røde kors (internasjonalt) og SOS barnebyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fattig student, men skulle gjerne hatt en slik julegave. Jeg skulle gjerne hatt bare materialistiske ting, som jeg trenger hjemme, men hvilken rett har jeg egentlig til å få gaver under treet? Bare fordi jeg er såpass heldig å være født i et rikt land? Det kunne like gjerne vært jeg som hadde blitt født på andre siden av jordkloden og trengte hjelp.

Tror dere det har noe med hvor man står politisk å gjøre?

Bare en tanke som slo meg etter å ha tenkt litt tilbake til diskusjonene rundt valget :D

Jeg tror faktisk det kan ha litt med saken å gjøre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville veldig gjerne hatt sånne gaver! Særlig hvis det var til noe slags dyrevern-organisasjon eller lignende. Jeg skulle ønske jeg hadde råa til å gitt noe hver måned, men mens jeg ikke har råa til det så er jo en sånn gave yppelig :D Tror jeg må si ifra til vennindene at jeg ønsker meg noe sånt, de maser jo for tia om hva jeg ønsker meg og jeg kommer ikke på noe. Takk for tipset! :P

Edit: Da er vennindene varslet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mamma varslet og jeg skal varsle søskene mine også (skrev UNICEF jeg, da jeg så på UNICEFs humorkveld her forleden og så hva de gjør for fattige verden over. Liker at man blir "verdensforelder" og ikke får ett fadderbarn). Kjøper eller får ikke gaver fra venner i år.

Er så mange som ikke aner hva de ønsker seg, men allikevel klare å skrape sammen en ønskeliste av ting de egentlig ikke har særlig lyst på en gang (og i hvert fall ikke trenger) bare for at man absolutt skal gi en gave eller ti. Samtidig er det mennesker over hele verden som trenger små ting som en vaksine, tepper eller rent vann for å overleve. Helt utrolig hvor lett folk tar på dette, mens når 20 mennesker dør av svineinfluensaen i Norge, så går folk helt av skaftet og skriker etter vaksine(sier ikke at det er en negativ ting å være redd for sine nærmeste venner og familie, det er jo jeg også, men at folk kan skille så sinnsykt på de tingene når forskjellene er så store, det er for meg uforståelig). Når jeg har råd til å ønske meg slike gaver til jul, så har faktisk stort sett resten av Norge også råd til det! (Jeg lever på ca 1300kr i måneden etter husleie, dette dekker mat til meg selv og Sico, toalettsaker, transport, en fest iblant osv).

Argumentet om at vi ikke vet om pengene virkelig når fram, synes jeg blir en dårlig unnskyldning! For det første er det vel ytterst få av disse personene som tar seg bryet med å finne en organisasjon som kan vise til resultater, at pengene utgjør en forskjell osv. For det andre; si man gir 200kr da, om bare halvparten av disse pengene faktisk kommer fram, så har du "kastet bort" 100kr, gitt 100kr til en som kanskje ikke fortjener det, men du har faktisk også støttet mennesker i nød med 100kr (som kan være forskjellen på liv og død) og hva har vel resten å si da? Prinsippet kan vel virkelig ikke være viktigere enn menneskeliv?

Tenk om alle ga bort minst en slik julegave hvert år, hvor mye penger det da hadde blitt samlet, hvor mange barn som kunne hatt et teppe å holde seg varme under om natten, gått på skole og lært seg å lese og skrive(eller kanskje enda viktigere; føle at de kan utrette noe, være sosiale med barn på sin egen alder, slippe å jobbe (med bl.a prostitusjon) hele dagen - hele uken osv), fått nødvendige vaskiner og mye mer. Om det så bare hadde hjulpet et eneste barn i verden, hadde det vært verdt det. Ærlig talt, se deg rundt. Se på alt du eier. Kjenn på følelsen av å sitte i en varm stue eller i sengen under dynen, mett, trygg. Se på barna dine, foreldrene dine, vennene dine, og tenk deg dem i en sånn situasjon. Forferdelig tanke, er det ikke?

Edit: La til litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...