Gå til innhold
Hundesonen.no

Å "gå pent" i bånd


Guest Elisek

Recommended Posts

Hunden vår er 8 år gammel og har nesten ikke gått i bånd. Nå som vi har overtatt han vil vi lære han dette da det er båndtvang er vi bor.

Hvordan skal vi gå frem?

Til nå har vi gjort dette:

- Stoppe hver gang han trekker i båndet

- Rose han når han går pent

- Gi han godbiter eller ros når han kommer når vi roper på han

- Gi godbiter når han kommer til oss uten at vi har ropt på han

Han har blitt mye flinkere de tre dagene vi har hatt han. Gjør vi dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge du ser framgang på den måten at det gir positive resultater så er det vell noe riktig i det tror du ikke?

Dere skaper jo et positivt minne med å komme til dere, å det er jo ingenting som er bedre enn det. jeg bruker selv både godbit og leke som jeg vet han digger om det er mye forstyrrelser på innkalling.

gå pent i bånd delen er det mange metoder, funker denne er det jo greit vell?

vi må stoppe å gå litt tilbake noen ganger, og noen gang stopper vi. du kan variere belønningen med f.eks godbit, Fri, lukte på en lyktestolpe osvosv, så blir det mer intressangt for hunden å jobbe bra hele tiden. min erfraring er at godbiter og gå pent i bånd, fort blir kjedelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men hva tror dere om å la hunden lukte på lyktestolper? Skal man la han lukte på alle, ingen eller noen?

Jeg gidder ikke å la hunden min snuse på noen ting jeg. Han kan få gå på do, men ikke hver 5. meter. Snusing på lyktestolper, tisseflekker osv, får han ikke lov til i det hele tatt. Jeg gidder ikke å vente i hvert fall :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker lukting og markering på eks lykestolper som belønning for hunden. dvs. f.eks gå pent 20 meter-godbit, de neste 20 meterene godbit, og kanskje slå på en 30 meter - lukte i gresser/på stolpe. osv

nå snakker jeg om å gå tur, ikke å gå fot å måtte gå bom på plass hele tiden som i f.eks trening eller lp øvelser etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trist da å ikke la hunden lukte på noenting når den er på tur?? Hva er vel morsomt med det? Jeg mener at når man er ute med hunden så er det på en måte hundens tid og da kan den få gjøre mye. Lukte her og der, markere litt, leke, løpe rundt.. For noen hunder er kanskje det å gå tur det mest spennende som skjer på dagen.. Hvor kjedelig må det ikke være å måtte gå fot HELE tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trist da å ikke la hunden lukte på noenting når den er på tur?? Hva er vel morsomt med det? Jeg mener at når man er ute med hunden så er det på en måte hundens tid og da kan den få gjøre mye. Lukte her og der, markere litt, leke, løpe rundt.. For noen hunder er kanskje det å gå tur det mest spennende som skjer på dagen.. Hvor kjedelig må det ikke være å måtte gå fot HELE tiden.

Jeg gidder ikke å stoppe bare fordi hunden skal lukte på en gresstust. Om han skal løpe og herje, så er han løs, og da kan han sniffe opp lyktestolper om han gidder, og jeg må ikke stoppe hvis han gjør det. Tråden omhandler jo å "gå pent i bånd", og når han går tur i bånd så går han pent(ergo, ikke dra, ikke stoppe for å snuse hver femte meter), men trenger ikke å gå fot av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trist da å ikke la hunden lukte på noenting når den er på tur?? Hva er vel morsomt med det? Jeg mener at når man er ute med hunden så er det på en måte hundens tid og da kan den få gjøre mye. Lukte her og der, markere litt, leke, løpe rundt.. For noen hunder er kanskje det å gå tur det mest spennende som skjer på dagen.. Hvor kjedelig må det ikke være å måtte gå fot HELE tiden.

Enig i det. Hunden er jo ikke bare til for oss? Når vi er ute begynner vi turen med å få snuse og markere, etterpå trener vi en stund på å gå pent og så får han snuse, leke og løpe litt. Så går vi vidre og avslutter turen med litt lek utfor huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine hunder har jeg alltid en "på plass" hvor hunden skal gå nært min venstre side og når den går under denne kommandoen skal den ikke stoppe for å snuse, gå på do el.l. Den er da på jobb, og skal ikke ta egne avgjørelser. Når den får "fri" kommando mens den går i bånd får den bruke båndets lengde og kan da gjøre det den vil, så lenge den følger båndets lengde. Eneste unntak fra regelen under "fri" kommandoen er om den skal på do, da får den så lang pause den trenger for å gjøre det den skal. Altså, så lenge den ikke skal på do får den snuse så lenge båndet er slakt og jeg går borbi den, men den skal følge båndet umiddelbart når det strammes, jeg skal ikke måtte stoppe og vente på den.

Dette har fungert ypperlig på mine, de lærer seg raskt å gå i forkant av meg så de får god tid til å lukte og undersøke spennende ting langs veien mens jeg går forbi i hele båndets diameter, om noen forstår hva jeg mener. På denne måten blir turene effektive og jeg kan få gått i bra tempo uten å måtte stoppe hele tiden.

"på plass" brukes når jeg går langs en trafikkert vei, jogger, skal passere noe/noen osv og trenger å ha hunden hos meg med beskjed om å ikke la seg påvirke av miljøet.

Det fungerer likt når hunden er løs, men da blir "fri" en mye løsere øvelse, hvor hunden styrer diameteren selv i større grad. De forstår raskt hvor langt de får tøye diameteren :hmm:

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...