Gå til innhold
Hundesonen.no

Underbitt

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en valp her på snart 6 mnd med ganske stort underbitt (nesten 1 cm). Er det noen som helst mulighet for at dette retter seg opp? Han er ikke ferdig med tannfellingen enda.

Skrevet

Min eneste erfaring med overbitt er at det bare forverret seg,fra noen få millimetere til nesten tre centimeter :D

Kanskje det finnes noen her inne med bedre nyheter til deg. :whistle:

Skrevet

1 cm hørtes mye ut. Decoy hadde overbitt i en periode som valp, men det var ikke så stort som 1 cm. Han fikk forøvrig helt korrekt bitt da underkjeven også bestemte seg for å vokse litt.

Edit: Her er bilde av overbittet, dette var vel på det "verste" mener jeg å huske.

IMG_6529copy.jpg?t=1259361341

Skrevet

Tinka hadde overbitt da vi kjøpte henne, og da hun var seks måneder gammel hadde både oppdretter og jeg gitt opp at det skulle vokse seg normalt igjen. Nå har hun mer enn én cm (det er snakk om veldig mye hos henne, hjørnetennene i overkjeven ligger foran hjørnetennene i underkjeven liksom), men jeg tror nok det er optimistisk at en cm skal vokse normalt på en så gammel hund...

Skrevet

hehe trodde det var jeg som var gær'n i hodet jeg :hmm: hvordan rase er det egentlig du har?? malle??

skreiv først underbitt, for det sto vel i tråden og overbitt i ditt første innlegg :hmm:

Skrevet

hehe trodde det var jeg som var gær'n i hodet jeg :hmm: hvordan rase er det egentlig du har?? malle??

skreiv først underbitt, for det sto vel i tråden og overbitt i ditt første innlegg :hmm:

Dette er en Hollendervalp :D

Skrevet

Ulrik hadde antydning til underbitt når han hadde valpetennene, jeg så ikke dette, men dyrlegen sa det. Det vokste seg litt verre når han fikk voksentennene. Men ikke noe overdrevent da. Men ble hvertfall ikke borte hos han. Nå er det vanlig med moderat underbitt hos Lundehund, så jeg ble ikke sjokkert i grunnen, og syntes egentlig bare det var råsjarmerende på han! :hmm:

Skrevet

Ah, underbitt blir noe annet - det har jeg ingen erfaring med. :hmm: Men 1 cm over eller underbitt har jeg mine tvil om at vokser seg normalt.

Skrevet

Det sies at underkjeven utvikler seg senere enn overkjeven - så er du "heldig" får du et enda større underbitt.

Det er klart, jeg vet om en berner som hadde underbitt lenge, men til slutt jevnet det seg ut såpass at det kan kalles "uryddig" eller noe sånt. Og jeg vet om de som har klart å massere tenner i riktig posisjon på unge hunder, så bittet framstår mer korrekt. Men de fleste underbitt forblir underbitt - da hadde jeg hatt større tiltro til at et overbitt kunne rette seg. Men en centimeter er fremdeles mye.

Skrevet

På boxer foretrekker vi ofte 8-ukers valper nesten uten underbitt i det hele tatt. For erfaringen viser at underbittet kommer alltid og er noe av det som er senest med å bli ferdig. En liten valp med rimelig stort underbitt vil ofte utvikle for stort underbitt som voksen.

Så om hollenderen din har en cm nå så er jeg redd for at om det forandrer seg vil det ikke bli til det bedre.

Skrevet

Har selv hatt og hørt om valper med overbitt der underkjeven har utviklet seg slik at de fikk saksebitt. Har ikke hørt om underbitt som har rettet på seg, men man skal jo aldri si aldri.

Skrevet

Det som Decoy-bildet her viser er ganske vanlig på beardisen, og det pleier å gå greit.. Underbitt går sjelden, eller aldri, riktig vei på min rase i alle fall.

Beklager - jeg skulle gjerne beroliget deg med at det sikkert blir bra, men det kan jeg desverre ikke. Og 1 cm er et ganske stort underbitt også, da...

Susanne

Skrevet

Jeg må vel bare også henge på de andre som sier at underbitt i så ung alder sjelden retter seg slik som overbitt oftest gjør om det ikke er for stort. Dette bunner jo i at underkjeven oftest vokser seinere enn overkjeven og dermed utvikler seg lenger, så underbittet vil i verste fall bare bli verre...

Skrevet

Tviler på om det vil rette seg når det er så mye nå.... Men man skal aldri si aldri, du må bare ta tiden til hjelp og se hvordan det blir når valpetennene er borte.

Guest Belgerpia
Skrevet

Var den underbitt 8 uker gammel?

Bittet til Noah har jo vandret litt og han var underbitt en periode, men ikke 1 cm, han hadde saksebitt når jeg hentet han.

En valp fra meg hadde klart underbitt 8 uker gammel, dette er i dag VELDIG underbitt - på en sånn måte at du faktisk ser veldig veldig godt at han er underbitt (dritasurt fordi hunden er pen). Det ble bare værre.

Ett knapt underbitt kan rette seg på en hollender, men ikke så mye tror jeg nok ikke - dessverre.

Skrevet

Hmmm, den groenedaelen som vant vant klassen foran Stitch i Drammen var underbitt, men dommeren lot det gå, fordi han sansynligvis ville "vokse seg til", sa hun???

Skrevet

Hmmm, den groenedaelen som vant vant klassen foran Stitch i Drammen var underbitt, men dommeren lot det gå, fordi han sansynligvis ville "vokse seg til", sa hun???

Hvor gammel er den da? Kan jo være så enkel forklaring på dette som det er med bløte ører på sch, dei blir ikke "tatt" for det alltid fordi dei ikke er voksne...

Skrevet

Hvor gammel er den da? Kan jo være så enkel forklaring på dette som det er med bløte ører på sch, dei blir ikke "tatt" for det alltid fordi dei ikke er voksne...

Støtter - på valpeshow er en ofte mer "slepphendt" og håper at ting skal rette seg med alderen. For eksempel slår ikke alle dommere ned på testikkelmangel på valpeshow, i den forstand at det noteres i kritikken, men om hunden ellers er best kan den vinne. Bitt og tenner er også i utvikling, så det er også noe dommere kan se bort fra.

Dog er det forskjell på om valpen er fire eller ni måneder i slingringsmonn, en som er junior om få dager skal jo ha både tenner og baller og bitt og ører og alt. :wub:

Skrevet

Kineseren min hadde ett ganske stort underbitt som valp, var vel oppe i 4-5 mm på det værste, det rettet seg til hun var omlag 6-7 mnd, husker ikke helt. Så mest ut som overkjeven var litt treig å vokse - så da den vokste seg normal så ble bittet bra, Var ganske kort i nesa inntil da.

Skrevet

Jeg mener å huske at den var på samme alder som Stitch, altså ca femten månder - og da er vel sjansen for at dette retter seg minimal.

Edit: Sjekket litt og han var 10,5 måned, men burde ikke slik være på "plass" da.

Dette blei litt OT da

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...