Gå til innhold
Hundesonen.no

Underbitt


Marthe

Recommended Posts

Jeg mener å huske at den var på samme alder som Stitch, altså ca femten månder - og da er vel sjansen for at dette retter seg minimal.

Edit: Sjekket litt og han var 10,5 måned, men burde ikke slik være på "plass" da.

Dette blei litt OT da

I offisiell konkurranse skal hunden bedømmes slik den står og går den dagen - men en dommer har selvfølgelig all mulighet til å si at det kan endre seg i framtiden, og oppfordre eier til å forsøke igjen senere. Men hunden skal bedømmes den dagen. Valpeshow har mer slingring, både fordi det er uoffisielt, og fordi hundene enda er i utvikling. Men en del basale ting skal være på plass i juniorklasse, selv om også de hundene er i utvikling.

Men, dommere prioriterer jo enkeltdelene som utgjør en hund forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vår veterinær sa, da vi hadde en 2 valper med 3mm overbitt: Overbitt på mindre enn 1 cm blir som oftest bedre, under 5mm vil bittet mest sannsynlig bli normalt. Hadde det derimot vært underbitt, så ville det nok ikke ha blitt bedre med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg tenkte at jeg kunne oppdatere denne tråden litt.

Cosmo (som hunden heter), ble absolutt ikke bedre. Etterhvert så fikk han sår nede i munnen pga. bittfeil. Dette gjorde bla. at han hadde to åpne og betente sår over lengre tid. Bittet ble bare verre og verre, dessverre.

Nå har han ca 3 cm underbitt. Da det vokste seg større, så gjorde det at sårene i munnen gikk vekk. "Problemet" nå er at han ikke får lippen på utsiden av tannen i det hele tatt. Så han får kroniske "gnagsår" på begge sidene av lippen.

Cosmo skulle trenes i IPO, og med det bittet, så var ikke det mulig. Han fikk vondt av å bite, rett og slett. Han ble levert tilbake i påsken, så skal oppdretter bestemme hva som skal gjøres. Skal han leve, så må man gjøre endel i munnen på han. Endel tenner og sånn må vekk. Veterinæren skal se på det om noen dager, han bestemmer vel kort og greit om Cosmo kan ha et liv med dette.

Jeg har ingen nærbilder av bittet, men dere ser det ganske godt her. Nesen går liksom inn i munnen pga. bittet :)

post-117-1270592845,1039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det ser ikke helt bra ut :D Får inderlig håpe veterinæren kan fikse det og at noen er villig til å betale for inngrepet, slik at han i det minste kan leve et liv som en lykkelig familiehund :) Vakker er han uansett synes jeg, med eller uten underbitt! Han har så kloke øyne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved overbitt så retter det seg i mange tilfeller. Dette er fordi at underkjeven vokser senere enn overkjeven- og derfor blir det et midlertidlig overbitt.

Desverre er derfor verre med underbitt siden underkjeven allerede vokser senere enn overkjeven. Men ingenting er satt i sten og hunders vekst er noe som overrasker de fleste uansett hvor mye man tror det er "slik". :)

- - - -

Edit:

Så ikke oppdateringen før jeg postet.

Dette var da synd :D Men absolutt en ting man kan rette på! Det koster endel penger, men hunden har en sjangs for et godt og langt liv som familiehund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kjære vene - det var voldsomt også ja. Skjønner godt at dette byr på store problemer for hunden. Willys ene søster har et stort overbitt. Der har de nå fjernet hoggtennene nede slik at de ikke skal gnage og lage hull i overkjeven fordi de slutter feil. Dette går heldigvis riktig bra, men det var nok en dyr affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oi, kjære vene - det var voldsomt også ja. Skjønner godt at dette byr på store problemer for hunden. Willys ene søster har et stort overbitt. Der har de nå fjernet hoggtennene nede slik at de ikke skal gnage og lage hull i overkjeven fordi de slutter feil. Dette går heldigvis riktig bra, men det var nok en dyr affære.

Dette ble jo gjort på Buffy også. Begge hjørnetennene nede ble tatt. Og hun levde fint med det

Han ble avlivet etter anbefaling av veterinær :P

Huff da.... :D Synd. Og det var "bare" pga bittet? (Altså, misforstå meg rett. Det så ille nok ut det altså, men trodde ikke det skulle være umulig å gjøre noe med?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da.... :D Synd. Og det var "bare" pga bittet? (Altså, misforstå meg rett. Det så ille nok ut det altså, men trodde ikke det skulle være umulig å gjøre noe med?)

Ja, for det var ikke noe gale med hunden :P Nå ble dette gjort i Sverige, og jeg var der ikke. Jeg forsto bare at dert var veldig vanskelig å få han til å gå få et godt liv med dette. Det var ganske mange tenner som måtte ut evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var et stort underbitt! Stakkars liten! :D

Min svigerinne har en dvergpuddel med underbitt. Han er nå 4mnd og jeg er veldig spent på hvordan han blir til slutt! Har også erfaring med at overbitt (på schæfer) har bedret seg, men har aldri hatt hund med underbitt. Etter å ha lest denne tråden blir jeg litt nervøs for "tantebarnet" mitt da. Hvor mye vil underbitt sannsynlig forverre seg?

Se om jeg finner et bilde av den lille ballen...

Fant ikke noe nytt som viser ordentlig. Det under er fra dagen etter at han kom i hus, mao ca 8 uker. Han har nok en god del mer underbitt nå...

054Baktus.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
    • Hei igjen! Nå er jeg veldig spent på hvordan det har gått for dere?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...