Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fórer dere hunden?


Guest Elisek

Recommended Posts

Vi har skaffet oss en omplasseringshund, en 8 år gammel BC blanding. Han har blitt gitt Pedigree i alle år, men vi har ikke lyst å gi han dette fóret da vi har hørt så mye negativt om det. Pelsen hans er matt og litt fettete. Hvilken hundemat vil dere anbefale til en border collie med følsom mage? Vurderer royal canin medium sensible. Den er dobbelt så dyr men jeg vil heller bruke penger på en sunn hund enn å spare penger på en som ikke får godt fór. Har lest at Labb er best i tv2 hjelper deg sin test men iflg andre forum er det mange hunder som røyter og får diaré av dette.

Ellers lurer jeg på hvor ofte jeg skal gi han våtfór og andre former for mat. Han tåler ikke våtfór i utgangspunktet men Pedigree sin hundepølse tåler han. Han får en halv sånn som godbit inninmellom.

Gir han også Dentastiks for tennene, har prøvd andre typer men de rører han ikke. Dentastiks skal gis hver dag. Noen erfaringer?

Ellers får han en del godbiter fordi vi driver å lærer han nye triks og å gå pent i bånd. Hvor mye er for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi har skaffet oss en omplasseringshund, en 8 år gammel BC blanding. Han har blitt gitt Pedigree i alle år, men vi har ikke lyst å gi han dette fóret da vi har hørt så mye negativt om det. Pelsen hans er matt og litt fettete. Hvilken hundemat vil dere anbefale til en border collie med følsom mage? Vurderer royal canin medium sensible. Den er dobbelt så dyr men jeg vil heller bruke penger på en sunn hund enn å spare penger på en som ikke får godt fór. Har lest at Labb er best i tv2 hjelper deg sin test men iflg andre forum er det mange hunder som røyter og får diaré av dette.

Ellers lurer jeg på hvor ofte jeg skal gi han våtfór og andre former for mat. Han tåler ikke våtfór i utgangspunktet men Pedigree sin hundepølse tåler han. Han får en halv sånn som godbit inninmellom.

Gir han også Dentastiks for tennene, har prøvd andre typer men de rører han ikke. Dentastiks skal gis hver dag. Noen erfaringer?

Ellers får han en del godbiter fordi vi driver å lærer han nye triks og å gå pent i bånd. Hvor mye er for mye?

Jeg bruker Royal Canine Sensible på en av mine hunder og er super fornøyd med det. Jeg hadde kuttet ut pedigree-pølsa, da den inneholder mest salt og sukker og lite som hunden har nytte av, da er det bedre å gi han rå bein eller kjøtt. Det er forøvrig ikke noe hunder "trenger" når de får ett fullverdig for. Man trenger ikke å gi dentastiks hver dag, man trenger ikke å pusse tennene på hunder hver dag heller, men noen gjør det. Jeg gir mine hunder ett margbein i ny og ne for tennene sin del, den eldste min er 7 1/2 år og har hvite krokodilletenner. Det som kan være lurt å tenke på er hva slags godbiter man bruker, mange av de ferdige hundegodisene er det veldig mye salt og sukker i. Jeg foretrekker å bruke det jeg har i kjøleskapet som godis evt forkulene om jeg bare trener hjemme på kjøkkengulvet. Om han får mye godis, kan det være greit å kutte ned litt på matmengden slik at han ikke blir tjukk eller veldig mett, for da jobber han mindre for føden.

Lykke til med ny hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hundene mine Royal Canin :whistle: Synes dette er ett veldig bra fôr og jeg anbefaler det. De gikk på Proplan før, men groenendaelen ble rød og maska til terven forsvant pga mye karoten i fôret så da bytta jeg.

Ellers gir jeg dem Dentastix av og til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden fôres mine på bare vom og hundemat. Det er litt jobb med det, men er veldig fornøyd. Dentastix får de en gang i blant, ikke noe som gies på daglig basis. Gir også oksehudsbein, rå kjøttbein osv innimellom.

Har fôret på Royal Canin tidligere, både valpefôret, og energy 4300. Var igrunn fornøyd med det. Andre merker jeg har vært fornøyd med har vært Troll hundefôr og Spesific.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg fôrer på labb, og etter å ha vært innom svært mange formerker har jeg uten tvil konkludert med at man må se ann hva sin hund passer best på. Så fremst ikke hunden blir radikalt værre på kort tid bør man vel fôre med minst en 15-20 kg sekk før man avgjør om det er ett fôr å fortsette på.

Jeg har bare avbrutt fôringen på ett fôr, utover det har han alltid fått hele sekken før vi evt har gått bort fra fôret igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fôrer kunn med v&h nå, kjempefornøyd med det=)

synes ikke det er så mye ekstra jobb med dette. Vi kjøper 20kg i slengen og deler opp når vi kommer hjem. Måler opp på vekt, putter i poser og slenger det i fryseren :D

Fôrer to ganger om dagen, så tar opp to poser hver kveld :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et eller annet sensitiv-for fra Royal Canin, jeg vet ikke om de har flere forskjellige? Jeg kjøpte mitt hos veterinær. Brukte det til en pointer i de periodene han ikke gikk på jakt, og jeg var kjempefornøyd med foret, han fungerte superbra på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får for tiden kun et måltid med V&H en gang om dagen. I tillegg bruker vi tørrfór som godbiter, av og til disse leverbitene man får kjøpt på dyrebutikker.

Dette fungerer hun supert på, men har hun plutselig vært hos foreldrene mine og fått fóret de bruker (ProPlan eller noe, ikke sikker) så har hun betydelig mer avføring.

Eneste ulempen med V&H er at det kan være litt grisete, men vi fórer på den med 100% kylling og gir selolje ved siden av. For tennens del gir jeg også PlaqueOff i tillegg til at hun alltid har tyggebein (av og til dentastix eller de grønne sakene) tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivers er også verdt å sjekke ut (www.handlers.no) og Vom og Hundemat er et for jeg også anbefaler.

Har prøvd litt av hvert på Beaglen vår (Specific, Royal Canin, Pedigree/div dagligvarebutikk mat etc) og Olivers er det han fungerer best på. Pelsen er blank og fin, røyter mindre, fine rene tenner. Tillegsforer ibland med V&H og fulforer iblandt på dette også. Alt ettersom :hmm:

Håper du finner et for som fungerer på din hund raskt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :wub: Vi bruker royal canin sensible på han nå. Han ser ut til å like dette foret godt. Fordøyelsen er fin. Det er vel enda for tidlig å se noen forandringer på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på andre sekken med RC-Light til voffen her. Han har lav forbrenning, og legger lett på seg av vanlig for. Nå er han sakte men sikkert på vei ned i en akseptabel vekt :whistle:

Her tidligere fort på Hills, men dette ble for dyrt for en fattig student, og er derfor også grunnen til bytte av for.

RC er fungerer veldig bra på Ace, og nå når vinterpelsen kommer ut igjen, har han fått en utrolig dyp og nydelig rødfarge. :wub: Han får vanligvis fiskeolje i tillegg til Light-foret, men har ikke hatt sjans å få tak i det denne mnd.

Vil nok anbefale deg RC eller Hills for den saks skyld. Det er gode for.

Middagsrester får han når det er litt til overs :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med royal canin og stor fornøyd med det:) En av grunnene til at jeg bruker dette foret er at det blir ikke pakket før butikkene ringer inn bestilling. Dermed er foret deres ofte ferskere enn mye annet tørrfor. Hvertfall hvis man handler på en butikk hvor det går en del av det. Andre pluss er at hundene virker å finne det smakelig og jeg vet mange andre mener de nyttegjør seg veldig godt av foret og at hunder som bytter til dette foret blant annet får mindre og bedre avføring. Men igjen så er hunder like forskjellige som mennesker så det er ingen garanti for at royal canin er et godt for for akkurat din hund. Har ikke hørt mye negativt om det, men vet det er hunder som har reagert på dette også.

Når det gjelder labb ville jeg personlig ikke brukt det. Det baserer jeg på flere ting, blant annet at jeg har hørt fryktelig mye negativt om det også fra flere veterinærer som sier at en veldig stor andel(større enn normalt om man kan si det) av hunder med fordøyelses problemer, hudproblemer og foralergier som de ser på klinikken går på labb. Noen av kriteriene for best i test er jo pris og smakelighet, Prisen er jo grei og jeg vet mange hunder liker smaken, men med tanke på pris så trenger hundene mere for av labb en av feks royal canin så i lengden er det ikke sikkert det er så lønnsomt likevel. En annen ting er at jeg prøvde det selv i en uke, da jeg hadde en sekk stående som jeg vant på utstilling og hadde dårlig råa, men på under en uke begynte begge hundene mine å bli matt og tørr i pelsen og innen uka var omme var begge i full gang med røyting til tross for at begge nettopp hadde røyta og satt ny pels.

Når det er sagt skal jeg legge til at jeg har også sett hunder på labb som ser helt fine ut. Hvordan de ser ut innvendig, eller om de får plager senere vet jeg ikke, men en hund som er blank i pelsen og livsglad har det jo som regel bra. Vet det er en ingrediens i labb som vertfall ikke er gunstig for malamute i for stor grad(havre eller bygg, kommer jo selvfølgelig ikke på det nå, men et kornslag ihvertfall.)

Har prøvd eukanuba også, ingenting negativt å si om det, men faller tilbake på royal canin. Når man åpner en pose med for fra royal canin kjenner man på lukta at dette er 'ferskt' i forhold til annet tørrfor! De har jo også et veldig godt utvalg. Ung, gammel, aktiv, veldig aktiv, for hunder med følsom mage, for hunder med for allergi og forskjellige raser sikkert noen til også, men kom ikke på flere:) Desverre er det nok ingen fasit på dette, men det å velge noe annet enn vanlig butikkfor er nok bare fordelaktig uansett. Lurt og forhøre seg slik du gjør nå, men til syvende og sist så må man bare prøve seg fram å se hvordan hunden reagerer på det! Har selv brukt utallige timer på å komme fram til det foret jeg har nå. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du fortsatt ønsker å gi hunden litt annet enn bare tørrfòr kan jeg anbefale deg både Vom&Hundemat og Provit sine vakumpakkede pølser. Norske produkter begge to.

Ellers anbefaler jeg Royal Canin. Vi selger veldig bra av det på jobben, og jeg får stadig fornøyde tilbakemeldinger. Selv bruker jeg en kombinasjon av V&H og Royal Canin, og har bruks sistnevnte siden hunden var valp (4,5 år). Kjempefornøyd med holdet på hunden, pelsen, huden og tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...