Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise kollektivt med hund på vestlandet

Lilla

Recommended Posts

Skrevet

Etter en lang ringerunde (177,kystbussen, skyss, 05505)virker det som om det er bortimot umulig å få hatt med seg en liten hund fra Bergen til Stord. :P

Det enkleste er å reise med ekspressbusser (kun disse som går direkte, og man er i tillegg avhengig av ferge), og det ser ut til å være forbudt med levende dyr på disse!

Til høyre på forsiden til kystbussen.no står det at dette er grunnet hensyn til allergikere, men det skjønner jeg bare ikke.

Har hatt med hund i kabinen på fly, på buss og tog overalt tidligere, så hvordan kan de ha en slik regel med totalforbud?

Det skulle da ikke vært noe problem så lenge det ikke er en ekstremt allergisk passasjer akkurat på din reise, og så lenge en er villig til å gå av dersom en dukker opp.

Finnes det noen forskning på dette området, eller rapporter som forteller om en allergiker kan reagere veldig hvis de kommer på en buss dersom det tidligere har vært en hund på gulvet der? For da skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er forbudt på fly, det har gått bra i mange år tydeligvis??

Så da spør jeg...

Noen synspunkter på dette? Noen med informasjon?

Flere som har opplevd lignende problemer med å komme seg enkelt fra A til B kollektivt med hund?

Til slutt, noen med direkte forslag til hvordan jeg kan løse problemet? Blir det en sammensetning av flere forskjellige busser? Og/eller stå i grøfta med bagasje, hund, regnvær(dette er jo bergen :rolleyes2: ) og tommelen ut på veien i romjula?

Takker for deres meninger, jeg hadde aldri trodd det skulle være så vanskelig :P

Skrevet

Jepp, det er ganske håpløst. Hurtigruta tar hund, men det hjelper deg neppe på den strekningen... Nor-way har totalforbud pga. allergi (noe jeg mistenker er et alibi for noen langt oppe i systemet som ikke liker hunder). Går Lavprisekspressen der? De tillater hund. Ellers tillater de fleste lokalbussruter det.

Du kan også sjekke haiketorget.no om noen skal samme strekningen, det er dessverre ikke veldig mye brukt.

Skrevet

Etter en lang ringerunde (177,kystbussen, skyss, 05505)virker det som om det er bortimot umulig å få hatt med seg en liten hund fra Bergen til Stord. :D

Det enkleste er å reise med ekspressbusser (kun disse som går direkte, og man er i tillegg avhengig av ferge), og det ser ut til å være forbudt med levende dyr på disse!

Til høyre på forsiden til kystbussen.no står det at dette er grunnet hensyn til allergikere, men det skjønner jeg bare ikke.

Har hatt med hund i kabinen på fly, på buss og tog overalt tidligere, så hvordan kan de ha en slik regel med totalforbud?

Det skulle da ikke vært noe problem så lenge det ikke er en ekstremt allergisk passasjer akkurat på din reise, og så lenge en er villig til å gå av dersom en dukker opp.

Finnes det noen forskning på dette området, eller rapporter som forteller om en allergiker kan reagere veldig hvis de kommer på en buss dersom det tidligere har vært en hund på gulvet der? For da skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er forbudt på fly, det har gått bra i mange år tydeligvis??

Så da spør jeg...

Noen synspunkter på dette? Noen med informasjon?

Flere som har opplevd lignende problemer med å komme seg enkelt fra A til B kollektivt med hund?

Til slutt, noen med direkte forslag til hvordan jeg kan løse problemet? Blir det en sammensetning av flere forskjellige busser? Og/eller stå i grøfta med bagasje, hund, regnvær(dette er jo bergen :hmm: ) og tommelen ut på veien i romjula?

Takker for deres meninger, jeg hadde aldri trodd det skulle være så vanskelig :hmm:

Klarer du å komme deg til Stord med å bruke lokalruter? Tror nok det blir det letteste, selv om det sikkert blir mange bytter og litt styr...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...