Gå til innhold
Hundesonen.no

Albu ut av ledd


mushi

Recommended Posts

Hunden til søsteren min skulle hoppe ut av bilen i går kveld og båndet hans hadde surret seg rundt forlabben. Han hylte veldig (var ikke der selv) og hadde tydelig veldig vondt. Hun var hos dyrlegen i sta og etter røntgen fant de ut at det måtte opereres i morgen. Kom til å koste 10-15.000, men han er forsikret heldigvis.

Noen andre som har vert borti dette før? Kommer han til å bli bra igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

I de aller fleste tilfellene så kan albuer manipuleres på plass UTEN operasjon, men det fordrer jo en dyktig veterinær som kan sin anatomi.

Jeg hadde ei groenendael tispe som fikk albuen ut av ledd, vi var hos veterinæren ca. 30 minutter etter at det skjedde og hun ble bare dopet og albuen dratt på plass igjen - deretter beskjed om å ta det rolig i fire uker (kunne gå turer osv. - men ikke noe heftig lek osv.).

Kostet meg kr 900,-.

Det avgjørende er om man kommer til veterinæren FØR bløtvevet rundt blir for hovent - hovner det for mye opp så er det visst vanskelig å få på plass uten å åpne.

Har hørt om flere som har vært hos veterinær å fått det manipulert på plass uten operasjon og samtlige jeg har snakket med av disse har hunder som ble 100% igjen.

To jeg vet av som ble operert har slitt med halting hele hundens liv etter hard belastning.

Lykke til med stakkars vovven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke alt om saken, siden jeg kun har blitt gjenfortalt hva som har skjedd, men jeg stoler på at de kan sakene sine, har vært der før med skadde dyr og har inntrykk av at de klarer å ta avgjørelsene som trengs og ikke gjør unødvendige operasjoner. Det skjedde i går kveld og han var hos dyrlegen når det åpnet idag. Var ganske hovent i går kveld og idag.

Hun sa at de måtte operere inn noe metallgreier for å få det på plass, så tror det er litt mer enn bare at den kom ut av ledd, men kan ikke være sikker. Det er en liten hund og den hoppet ganske langt ned fra bilen.

Hvorfor ble de to du kjenner operert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aii, håper det går bra med operasjonen til Ozzy :/

Håper jeg også, snakk om uflaks :) Han har fått smertestillende frem til i morgen, tar fri noen timer på jobb for å kjøre han..

EDIT: Har snakket med søster nå og det er ikke ute av ledd, kneleddet hadde løsnet fra beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Har snakket med søster nå og det er ikke ute av ledd, kneleddet hadde løsnet fra beinet.

Ai, den setningen gikk rett i knærne mine her :) Huff, dette høres jo ikke særlig godt ut! Håper at operasjonen går ultrafort og at hunden kommer seg raskt etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det må opereres på plass eller kan flyttes på plass uten op, bør veterinæren lett finne ut på første konsultasjon. Om det blir operasjon, kommer det helt sikkert til å gå fint:-) Har vært med på en del sånne, det viktigste er at hunden får ro og riktig opptrening i konvalesenstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg også, snakk om uflaks :) Han har fått smertestillende frem til i morgen, tar fri noen timer på jobb for å kjøre han..

EDIT: Har snakket med søster nå og det er ikke ute av ledd, kneleddet hadde løsnet fra beinet.

Åh fytti - det hørtes virkelig ikke noe godt ut! God bedring til han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

For å få beinet på plass måtte det brukes skrue for å holde det der. Han har når gått med gips/bandasje så og si siden denne tråden ble laget og har operert to eller tre ganger. Hver eneste gang knekker skruen! De har prøvd flere typer og tykkelser, men bikkja klarer å knekke/vri den hver gang! Nå holder han på å opereres igjen etter han sklei på isen på fredag og knakk skrua. Søstra mi har sett skrua og kan ikke fatte hvordan det går ann, dyrlegene har heller aldri vært borti det før, og de har holdt på i mange år.

Hva i alle dager gjør vi hvis den knekker igjen? Er ikka laget av penger og har kommet opp i nesten tretti tusen i dyrlegeutgifter, forsikringa dekket bare de ti første. Er jo ikke noe kult for hunden å aldri få gå lengre enn rundt kvartalet, bli operert hver mnd og ha vondt i beinet hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...