Gå til innhold
Hundesonen.no

Niels Brandstrup


Matmora

Recommended Posts

var på fellesutstillingen til fuglehundklubbene i våres da han dømte gordonsetter.

Da var han veldig publikumsvennlig, fortalte hele veien hva som var bra/ dårlig med hundene og litt hvorfor han ga dem de ulike premieringene. På denne utstillingen ga han ut veldig mange 2.AK og det var flere som i ettertid har diskutert heftig dømmingen hans. Mitt intrykk var vel egentlig at han var en dommer som la stor vekt på brukshundtypen. Dvs hunder som hadde moderat med pels, gode bevegelser og med det en funksjonell kropp. Flere fikk trekk pga for mye pels, mens sånne som meg igjen fikk pluss for en hund med svært gode bevegelser tross litt dårlig kryss.

Likte godt at han fortalte underveis hva han dømte, ga visningstips og var ælrig. For fuglehund er det jo veldig bra at han vektlegger funksjon, men at det ble så mange 2.AK skjønner jeg jo at folk reagerte på. En del av dem var fortjent, men tror flere kunne fått bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løpe, løpe, løpe, løpe.. Da jeg stilte for han løp jeg sikkert totalt 10 runder i løpet av plassering og enkeltbedømmelsen. Han er som nevnt veldig opptatt av funksjonalitet, og sa underveis at han måtte se hundene i bevegelse for å se om anatomien stemte. Ellers en trivelig dommer så vidt jeg kan huske. Og ikke så mange 2.AK som på fuglehundene - men nå har vi høy standard på de norske hundene, så kan ha en sammenheng med det òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund skal stille for denne dommeren på NKK Lillestrøm! Det blir veldig spennende å se utfallet av den utstillingen dersom det stemmer måten dere forteller at han dømmer på. Vi trenger sånne dommere inn i portisverden, som har blitt så altfor altfor opptatt av pels og show...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg stilte for han i Tromsø ifjor, min andre utstilling, og fikk et veldig godt inntrykk av han. han var både hyggelig og flink, veldig "myk" med hunden og rolig med meg. han ga også en veldig god kritikk. ikke for det, den ver jo positiv, men ikke for bra, liksom, men han så hunden. kommenterte både bra og dårlige ting med han. jeg likte han godt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...