Gå til innhold
Hundesonen.no

Liggesår?

mushi

Recommended Posts

Jeg passer en annen hund innimellom og han kom hit igjen igår. Han var utrolig skitten og lukta veldig vondt, så det første vi gjorde var å vaske han. Idag la jeg merke til at han har noe slags "liggesår" på albuene og litt på hofta.

Han likte tydelig ikke at jeg var i nærheten av dem, derfor litt dårlige bilder.

Penu21.jpg

Pen21.jpg

Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Eller bare overdriver jeg her nå? Synes selv at det er synd på stakkaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffy hadde sånne på begge albuene. Det kom nok hovedsaklig etter at hun lå på vegg-til-vegg teppe. Dette er jo temmelig grovt, og hver gang hu la seg ned eller flyttet på seg, så gned det på albuene der det var tynnest hud liksom. (Bein mot grovt teppe = tykk hud og lite pels)

Jeg gjorde ikke annet med det enn å smøre på en feit salv om det ble sprukket og veldig tørt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har i perioder ligge merke på den ene albuen, da smører jeg på Eight hour cream fra Elizabeth Arden og det tørre blir mykt og blir borte fortere.

Den er ganske fet og er VELDIG pleiende, og ikke minst SUPER drøy, har hatt min tube i flere år.

MEN ligge sår på hoften tyder kanskje på at den ligger mye i bur eller veldig mye stille på et sted? Ville prøvd å gjøre om den vanen litt, evt gi den litt bedre undrelag å ligge på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har i perioder ligge merke på den ene albuen, da smører jeg på Eight hour cream fra Elizabeth Arden og det tørre blir mykt og blir borte fortere.

Den er ganske fet og er VELDIG pleiende, og ikke minst SUPER drøy, har hatt min tube i flere år.

MEN ligge sår på hoften tyder kanskje på at den ligger mye i bur eller veldig mye stille på et sted? Ville prøvd å gjøre om den vanen litt, evt gi den litt bedre undrelag å ligge på :)

Enn om hunden foretrekker å ligge på bart gulv? :)

My har antydning til liggesår på albuene, men jeg har "gitt opp" å gjøre noe med det. Virker som det blir værre når hun går på tørrfor da, så jeg prøver å alltid bruke NP eller V&H som fullfor på henne. Mistenker at det er noe hun ikke får nok av i tørrforet som gjør huden hennes godt, eller så er hun allergisk mot noe i tørrfor som gjør at liggesårene utvikler seg lettere. Får vel bedre vilkår i en dårlig hud ser jeg for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om hunden foretrekker å ligge på bart gulv? :)

My har antydning til liggesår på albuene, men jeg har "gitt opp" å gjøre noe med det. Virker som det blir værre når hun går på tørrfor da, så jeg prøver å alltid bruke NP eller V&H som fullfor på henne. Mistenker at det er noe hun ikke får nok av i tørrforet som gjør huden hennes godt, eller så er hun allergisk mot noe i tørrfor som gjør at liggesårene utvikler seg lettere. Får vel bedre vilkår i en dårlig hud ser jeg for meg?

Hvis hunden får liggesår på hoftene så er det noe mer enn underlaget som er feil. Poenget er vel at hvis hunden ligger mye i bur ligger den mye stille og på samme underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden får liggesår på hoftene så er det noe mer enn underlaget som er feil. Poenget er vel at hvis hunden ligger mye i bur ligger den mye stille og på samme underlag.

Mmmhh ja? :) Og mitt poeng, som tydeligvis kom dårlig frem, var hva man gjør hvis hunden utvikler liggesår - selv om den ikke ligger mer i ro enn de fleste andre hunder (vil jeg tro) og ikke ligger i bur med mindre det er natt.. Og selv på natta går den inn og ut av buret, og bytter på å ligge på det kalde bare gulvet og i buret hvor hun har sofaputer i skinn nederst og en myk hundepute-ting fra europris oppå der igjen..

Det får meg til å tro at hun har nok forskjellig underlag tilgjengelig i leiligheta vår, men alikevel har hun tendenser til liggesår.

Hun er jo en veldig rolig hund inne, ligger bare og snorker stort sett - men hun skal ihvertfall ha credit for at hun bytter plass ofte. :)

EDIT: Det er jo det samme tipset man får om liggesår uansett hvor de er liksom.. Å la dem ha myke underlag tilgjengelig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Liggesår" på albuer (det er jo ikke liggesår, det er calluser) er veldig vanlig og trenger ikke bety noe som helst. Liggesår på hofter er noe helt annet, da tenker jeg veldig tynn hund eller hund som ligger alt for mye stille, eventuelt en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ekte" liggesår skyldes jo hovedsaklig at vevet blir utsatt for langvarig tosidig trykk og belastning - altså mellom f.eks. hoftebeinet og et hardt underlag. Langvarig press hindrer blodomløpet og skader dermed vev/muskler som blir til et væskende sår som vanskelig leges. Om man f.eks. legger beina i kryss med en hæl tungt hvilende på stuebordet i mer enn 2 timer, så risikerer man faktisk begynnende liggesår på hælen... Prøv selv - hvor lenge klarer du å holde den stillingen totalt uendret før det blir ganske smertefullt? :icon_redface:

Jeg tror faktisk at tykke har nesten like stor risiko som tynne for å utvikle liggesår - men hos tykke tar det kanskje litt lenger tid? Det tar i hvertfall lenger tid før det heles. Jeg har stelt helt fryktelige sår som har vært minst 5 cm dype, illeluktende og væskende... *grøss*

Som forebygging kjenner jeg kun til bytting av stilling og underlag. Men jeg mener å huske at man får økte risikofaktorer ved f.eks. dårlig blodomløp, lite aktivitet generelt og samt undervekt. Og sikkert masse mer jeg ikke husker i farta. :icon_redface:

Jeg tror forresten ikke at det holder kun å sørge for at hunden har tilgang på et ganske mykt underlag - det er variasjon i stilling som er cluet, i hvertfall for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Har en "sofahund" selv, så synes det så ganske ille ut. Han ligger på teppe her, veit ikke hvor han ligger der han bor, men han har ikke bur. Skal smøre det når jeg kommer hjem fra jobb og si ifra til eier :)

Mono: Han er ikke tynn, heller litt for feit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...