Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av leke som belønning...


Shilamon

Recommended Posts

Jeg har ett par kosedyr som floffedyret er ganske gira på og som vi bruker som belønning ved trening i/ rundt hjemmet. Men jeg har ett teknisk spørsmål til dette...

Altså la oss si hunden har hentet en apport, han avleverer mer eller mindre korrekt får ett "bra" og så kaster jeg bamsen litt bortover bakken som han med høy haleføring og en logrende kropp fornøyd kaster seg over og fillerister (hurra). Hvordan avbryter man da belønningen? Ser jo at folk bruker baller, kong ol men funderer på hvordan man avbryter belønningen (blir jo litt straff å frata hunden belønningen liksom:)

kaller dere bare hunden inn og sier "takk", eller hvordan funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :D

Jeg tøyser og tuller litt med den før jeg gjemmer den i jakka mi. Den er jo tross alt min og hun får jo bare låne den av meg, heldiggrisen :ahappy:

Dette gjør jeg også! Jeg må jo få den tilbake mens den er toppen av lykke! Ellers blir det jo bare en slags apportering og den mister litt av effekten.

Det fungerer ihvertfall veldig bra her og Java er helt vill etter leik som belønning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers blir det jo bare en slags apportering og den mister litt av effekten.

Ja, det kan miste effekten på mange hunder, men det betyr også veldig mye hvordan du gjør det. Gir man godbit etter hver gang f.eks? Jeg har også vært borti mange hunder med såpass høy lekelyst at godbiten egentlig ikke betyr noe for selve leken, det bare gir dem en bedre grunn til å gidde å bytte den med noe. Selv om min hund ofte forventer godbit når jeg kaster leke til henne, så mister jeg ikke effekten av leken av den grunn. Da tar jeg leken fra henne og kaster den en gang til og hun er like glad.

TS: Variasjon er stikkordet hos oss. Noen ganger bytter jeg med godbit, noen ganger får hun ingenting, noen ganger får hun ha drakamp/jeg kaster på nytt dersom hun slipper, ofte bytter jeg med en identisk leke osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første trinn for å få til en god lek, er å få hunden til å leke med DEG (med leka), ikke bare leka alene. Det gjør det ved å gire opp hunden på leka 8 slå den i bakken, vifte med den e.l.) deretter få til en drakamp. Når dere er godt i gang, drar du frem en leke til (som er minst like kul!) og får hunden til å ta den isteden! Lek litt med denne mens du plukker opp første leke, bytt igjen osv...

Hvis du vil kaste leken avgårde, gjør du det på samme måte. Altså, når hunden tar leke 1 og begynner å leke med den, roper du litt, løper vekk fra hunden mens du vifter med leke 2 og viser hunden at den du har er ENDA kulere! La hunden få leke 2, løp tilbake å plukk opp leke 1 der hunden slapp den, og gjenta prosessen.

Tilsutt går det an å få hunden inn, vise den en skikkelig god go-bit, si takk mens du viser godbiten og belønne når hunden slipper.

:ahappy: Det er sliiiitsomt å få til skikkelig god lek, men man får veldig mye igjen for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte egentlig mer på hvordan man avsluttet belønningen når man bruker leke som belønning og ikke hvordan man lærer hunden at leken er en belønning (min er gira nok til at han ikke trenger og lære det inn).

Lek med bikkja i seg selv er vel enklere å avslutte tenker jeg for da er man jo en del av det og kan si "nå er jeg ferdig" (min kan jeg ikke leke med direkte, da får han litt angst grunnet en tidligere ulykke, og må bruke leken som belønning).

Ser f.eks at en del agilityfolk har en ball el. som de kaster som belønning for bikkja i enden av banen, og det er liksom her jeg lurer på hvordan man "avslutter" belønningen da bikkja glad og fornøyd løper av sted:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første trinn for å få til en god lek, er å få hunden til å leke med DEG (med leka), ikke bare leka alene. Det gjør det ved å gire opp hunden på leka 8 slå den i bakken, vifte med den e.l.) deretter få til en drakamp.

Du tok ordene ut av min munn, damen! :ahappy:

Jeg har en slik sauehale som belønning som bikkja er supergiret på, når jeg skal belønne drar jeg den fram og tuller og tøyser med den og vi har en drakamp og leker sammen. Når vi har dratt en liten stund sier jeg bare noe så enkelt som takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dobermannen funker det ikke fordi det blir en kamp og hun vil ikke gi den ifra seg. Det blir for mye pes, så da blir det godbiter som satses på.

På greyhounden kan jeg bruke lek, for han kommer bort til meg med leken og så herjer jeg litt med han, før jeg tar den ifra han og fortsetter. hunden blir gira på å få den på nytt. Men han kan gi den ifra seg uten mye styr.

Tror ikke de vil se på det som noe straff, da det skal være din leke og hunden jobber for å få lov til å leke med den. Det blir hele motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, ser ut til at praksisen er litt ulik.

Min er ingen drakamphund. Han er myk på en litt typisk setter måte og han er også veldig var for brå bevegelser så derfor har han aldri helt klart å komme i gang med menneske- hund lek. Dette forværret seg etter en liten turnulykke der dyret plutselig hadde skolten der beina mine kom ned i ett heidundranes tempo... ganske naturlig med andre ord at han er skeptisk til brå bevegelser og voldsom lek... Dessverre...

Men han er ivrig på "kaste og bølle med" leking, og det ser ut til at det å bare si takk og pakke vekk leken er en vanlig metode for en del, slik vi har gjort det til nå. Syntes bare det var litt rart å avbryte belønningen, men funker det i praksis for aktive funker det nok for oss avslappede amatører også:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er ivrig på "kaste og bølle med" leking, og det ser ut til at det å bare si takk og pakke vekk leken er en vanlig metode for en del, slik vi har gjort det til nå. Syntes bare det var litt rart å avbryte belønningen, men funker det i praksis for aktive funker det nok for oss avslappede amatører også :blink:

Synes han det er artig å jobbe etterpå da? For om det er tilfelle, skal du slutte å tenke så veldig mye :P (sier hun som tenker alt for mye) Om du fortsatt tenker, så kan du, om du føler for det, sette ord på det? "Nå skal vi jobbe mer"

Det kan jo ikke være fest og moro bare fordi hunden sitter litt. Se for deg en unge da, som har klart 3 + 3, overlykkelig, vi har sagt at den får en nonstop og kan kose seg litt med den. Barnet får det og vi fjerner skåla, men nonstoppen har hun fått. Barnet vet at vi har skåla, og at om hun greier 3 + 3 en gang til, så kanskje kommer den igjen. eller 3 +4, da kan det jo til og med hende hun for TO. På den måten utvikler barnet seg, mens hun allikevel får belønning. See? Det blir en motivasjon for å prøve litt til. Får hun hele nonstop skåla og kan gafle i seg den, så faller jo poenget bort med belønning. Barnet blir mett og kvalm, og hun vet at skåla er tom. Ikke noe mer å jobbe for, takk og farvel... Hun kan få hele skåla når hun er ferdig med mattestykkene! (dette ble en veldig usunn unge, men skitt au)

I overført betydning får min hund hele skåla når vi er ferdig med treningen. "ferdig" og da får hun stikke av med ball, fille, eller spise tom posen med snop, mens jeg rydder opp etter oss.

Vet ikke om det ble forståelig jeg, det ble det inne i hodet mitt i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom noe av poenget, det. Bruker man godbiter, er det lurt at bikkja er litt sulten, slik at den har innmari lyst på en godbit til og dermed jobber for å få den. Er det leking som er forsterkeren er jo greia å slutte å leke mens det er aller morsomst, slik at leking forblir høypotent som forsterker. Her har jeg iallfall en hund som plutselig slanger seg mellom beina mine (tilbyr atferder det ikke er mulig å overse :blink: ), hvis hun vet at jeg har en ball i lomma. Hun vil leke og for å få ballen må man jo jobbe, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte egentlig mer på hvordan man avsluttet belønningen når man bruker leke som belønning og ikke hvordan man lærer hunden at leken er en belønning (min er gira nok til at han ikke trenger og lære det inn).

Lek med bikkja i seg selv er vel enklere å avslutte tenker jeg for da er man jo en del av det og kan si "nå er jeg ferdig" (min kan jeg ikke leke med direkte, da får han litt angst grunnet en tidligere ulykke, og må bruke leken som belønning).

Ser f.eks at en del agilityfolk har en ball el. som de kaster som belønning for bikkja i enden av banen, og det er liksom her jeg lurer på hvordan man "avslutter" belønningen da bikkja glad og fornøyd løper av sted:)

Jeg bruker ofte ball når jeg trener, og det er mulig jeg er heldig siden jeg har en spontanapportør (og en som ikke er det), men denne springersaken kommer i alle fall tilbake med ballen; siden det er en pipeball klemmer hun på den så den piper, lekeknurrer til meg, kaster seg litt unna, har høy hale og generelt er hun fryktelig kry over ballen sin. Jeg kan bytte ballen mot en identisk ball (noe jeg gjør hvis hun har vært kjempeflink), eller jeg kan gi henne en godbit i bytte. Problemet mitt er at hun har lett for å tilte fra lek som belønning til godis som belønning dersom hun får mange godbiter, så ofte bare lurer jeg henne til å tro at hun skal få; når hun da kommer mot meg med ballen, slipper hun den (det er jo ikke noe krav om apportering av den), jeg snapper den opp og legger den i lomma. Jeg synes at hvis hun tror hun skulle få godis for det, så er hun enda mer gira når vi skal trene igjen; ikke bare tok jeg ballen fra henne, men jeg var så frekk å snyte henne for en godis også! :blink:

Hva gjør du og hva gjør hunden når han har lekt med leken? Kommer han til deg med den, slipper han den, prøver han å stikke av..? Det du forresten kan gjøre hvis du vil trene han litt på å leke med deg, er å knytte et langt tau i leken, kanskje det må være to meter for at han ikke skal bli redd? Så rykker du litt i båndet (på leken! :) ) sånn at leken hopper bortover bakken. La hunden ta den og fillerist den, før du napper i den igjen. Enten holder han imot, eller så slipper han, men da kan du få den til å hoppe langs bakken igjen. Dette skjer automatisk i din retning, og hvis du i tillegg beveger deg litt bakover, er det enkelt for hunden å følge med, prøve å ta leken og jakte litt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest alt her, men jeg belønner alle "slipper" også, enten med og fortsette leken, md gobit, eller rett på jobbing. til og begynne med var det belønning hver gang i form av å fortsette og leke, så gikk vi over til å belønne noen ganger med fortsette og leke og gobit. så blandet med begge de to og ingenting. Vi bruker kun leke i slutten av en økt, så hunden ikke begynner på jobbing igjen uten å være rolig.(nå har jeg en rase som er lett å få opp da,så vi begynner alltid rolig før jobbing/trening)

etter hver økt må hunden min i buret, hvor har får en jackpot etter treningsøkta, og buret er hans plass for avslappning.

Har du noe av de samme rutinene vil ikke det å ta bort leken være straff av noe slag,men et bytte i noe annet hunden liker og synes er bra :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere gode tips som renner inn:D takk takk

Til nå har jeg kastet den bortover verandaen (dette er utgangspunktet for hjemmeapport) eller opp i lufta/ til han for så å la han bølle litt før han må gi den til meg. Da har jeg avsluttet der med "takk" og litt kløing bak øret før vi har fortsatt med det vi trente på. Når økta er ferdig har han vel stort sett fått rast inn i huset med leken mens jeg rydder opp og så har jeg avsluttet med "ferdig" når jeg er ferdig. Samme vi bruker på godbitsøk for at han ikke skal logre og vente på mer som ikke kommer:P he he

Han kommer stort sett alltid inn med leken, har vel aldri stukket av med den (han er ikke helt typen til det:P) og har vel bare noen få ganger sluppet den. Ett par av disse med ett håp om at noen skal prøve å ta den slik at han kan ta den først:P Leken er en nintendogz som han jobber iherdig med å få til å lage lyd ved å bite, tygge, kaste og trampe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...