Gå til innhold
Hundesonen.no

XXL sine tips om Grunndressur av hund


PsychoLynx

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Hmmm begynne å tisse på sprayflasker så jeg kan markere høyere enn bikkja?

Utrolig at de får seg til å publisere en så salig blanding av tips. :ahappy:

Også lurer jeg på hvorfor det skulle være noe problem at det samme blir diskutert på canis? (Nei, jeg har ikke sett diskusjonen på canis, men forundrer meg ikke at det blir diskutert der og.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, skal vi ta diskusjonen her også! Rekk opp hånda alle som IKKE har lest tråden på Canis om samme emnet...

*rekker opp hånden og roper:* "vi trenger ikke å ta denne diskusjonen en gang til!!

Kan lett forestille meg hva canissekten hadde si til denne saken:P he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rekker opp hånden og roper:* "vi trenger ikke å ta denne diskusjonen en gang til!

Kan lett forestille meg hva canissekten hadde si til denne saken:P he he

Ehem... nå var det de som IKKE hadde lest tråden på Canis som skulle rekke opp hånden, men for all del :ahappy:

Edit: Eller mente du at du ikke hadde lest den, men at uansett burde det ikke diskuteres mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble meektig imponert over dette her. Og pisse høyere opp enn bikkja har jeg jo hørt før, i Nordenstams bok "Full kontroll". Selv om der var det en historie om en fyr som pissa høyere opp på hundehuset enn bikkja klarte, for bikkja knurra når du kom bort til hundehuset. Den slutta visst med å knurre etterpå, sto det. :D Men, skal man tro alt man leser? :ahappy:

Vil det si at det holdt med at mannen i huset pissa på hundehuset, eller måtte alle som skulle nærme seg hundehuset gjøre det? I såfall kan seg se for meg noen festlige hageselskaper der i gården :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Eller mente du at du ikke hadde lest den, men at uansett burde det ikke diskuteres mer?

Right on;) he he, kan bare forestille meg hvordan diskusjonen er på canis om dette her:P

Det med å pisse høyest er jo bare morsomt, men resten passer jo ikke helt inn i canis sin verden kan jeg se for meg og vi har jo hatt våre diskusjoner rundt det her inne også:ahappy: he he

Og det til nordenstam og tissing og slikt, sikker på at ikke det bare er en god historie? Og ikke anbefalt metodikk? Altså at det er tatt med i boken som ett morsomst eksempel fremfor en anbefalinger av metoder å bruke. Jeg har på en måte ansett nordenstam som seriøs på sitt felt og kan ikke helt se for meg at en seriøs person anbefaler sine elever å ta av buksa og skvetter rundt for å få til ett lederskap i forhold til bikkja.. ha ha, bare bildet i hodet mitt er nok til å krølle seg sammen i sofaen og le:p "og nå vil jeg at dere alle skal ta av dere buksene og skvette på treet bak hunden deres slik at hunden forstår at dere er sjefen" ha ha, hadde vært ett fantastisk kurs å være tilskuer til:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg kjenner faktisk til en Dobermanneier som var hellig overbevist om at hvis han bare tisset høyere opp på trærne enn bikkja, så ville bikkja skjønne hvem som var sjefen.

Kona hans var så flau som det var mulig å bli når han sto i gardintrapp opp mot trærne rundt i hagen for å tisse høyest :ahappy:

Om dette skulle gjelde i ulveverdenen hadde vel evolusjonen sørget for at de var mye flinkere til å klatre i trær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, skal vi ta diskusjonen her også! Rekk opp hånda alle som IKKE har lest tråden på Canis om samme emnet...

*rekke opp hånda*

Jeg leste dette på en blogg tidligere i dag, og er like oppgitt nå som jeg var da... Det verste er jo at folk faktisk tror dette funker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Canis og sånn...

Hvis du leser littt med åpne kort og ser at dette med pissing oppetter står som noe for de sære så sitter du igen med nakkeristinga. Resten kan lett omformuleres til moderne hundetrening hvis man har ett åpent sinn og ikke de trange gluggene de har på canis. Canissekten har selvfølgelig startet mailkampanje og skjelt ut uskyldige sekretærer tilfeldigvis ansatt i XXl gjerne som sin første jobb som 18åring totalt uvitende om hundetrening.. Det mest ironiske i dette er jo at de ikke evner å bruke disse læringsteoriene de selv skryter av etter å ha lest siste bok utgitt på canis forlag men ikke med andre mennesker for da gjelder plutselig straff og utskjelling som ett flott virkemiddel. Total skivebom spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis og sånn...

Hvis du leser littt med åpne kort og ser at dette med pissing oppetter står som noe for de sære så sitter du igen med nakkeristinga. Resten kan lett omformuleres til moderne hundetrening hvis man har ett åpent sinn og ikke de trange gluggene de har på canis. Canissekten har selvfølgelig startet mailkampanje og skjelt ut uskyldige sekretærer tilfeldigvis ansatt i XXl gjerne som sin første jobb som 18åring totalt uvitende om hundetrening.. Det mest ironiske i dette er jo at de ikke evner å bruke disse læringsteoriene de selv skryter av etter å ha lest siste bok utgitt på canis forlag men ikke med andre mennesker for da gjelder plutselig straff og utskjelling som ett flott virkemiddel. Total skivebom spør du meg.

Godt poeng synes jeg!

Og det med gluggene, he he... er vel her mitt problem med canis og deres tilhengere har bygget seg ut tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rekke opp hånd*

Lurer på hvem som har skrevet dette?

Nordenstam tror jeg, men mulig det er Steen&Wilson.

Right on;) he he, kan bare forestille meg hvordan diskusjonen er på canis om dette her:P

Det med å pisse høyest er jo bare morsomt, men resten passer jo ikke helt inn i canis sin verden kan jeg se for meg og vi har jo hatt våre diskusjoner rundt det her inne også :blink: he he

Og det til nordenstam og tissing og slikt, sikker på at ikke det bare er en god historie? Og ikke anbefalt metodikk? Altså at det er tatt med i boken som ett morsomst eksempel fremfor en anbefalinger av metoder å bruke. Jeg har på en måte ansett nordenstam som seriøs på sitt felt og kan ikke helt se for meg at en seriøs person anbefaler sine elever å ta av buksa og skvetter rundt for å få til ett lederskap i forhold til bikkja.. ha ha, bare bildet i hodet mitt er nok til å krølle seg sammen i sofaen og le:p "og nå vil jeg at dere alle skal ta av dere buksene og skvette på treet bak hunden deres slik at hunden forstår at dere er sjefen" ha ha, hadde vært ett fantastisk kurs å være tilskuer til:P

Jo, dette har jeg faktisk lest i en bok. Jeg tror som sagt at enten var det Nordenstam som skrev dette (han har i alle fall kritisert kvinnfolk for at de ikke kan være ledere over hund fordi de ikke er mørke nok i stemmen, og i det hele tatt er boken hans hvor han beskriver kjerringer som noen som hyler og løper etter hunden med "skurefilla" i hånda, nesten BARE morsom!). Hvis det ikke er Nordenstam, er det Steen&Wilson; I ulvemors sted. Her har jeg skrevet litt om den, men hvis man absolutt vil trene med slike "harde" metoder, så ville jeg heller gått for Mazarinos opplegg. Jeg synes det er veldig morsomt når folk skal forsvare slike metoder, uten at de egentlig vet hva disse folka har sagt og skrevet. At man ikke vil fôre hunden full av pølse er èn ting, men når man hardnakket påstår at Nordenstam og gjengen bare er søte og koselige og vil hundene vel og godt, så må jeg nesten le. For det er de samme folka som altså anbefaler oss å pisse oppetter trær (gjør folk virkelig det??!), og generelt er kvinnesynet deres uttrykt på en slik måte i bøkene deres at jeg får frysninger.. :) Når det hele da er skrevet i ramme alvor, så vet jeg nesten ikke om jeg skal le eller gråte; kanskje er det verste at det fremdeles finnes folk som støtter denne måten å tenke på og trene hund på... "Elektrisk halsbånd er den moderne ulvemors nakkegrep". Sprøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam snakker om dette med pissing og har sikkert skrevet om det også. Det er først og fremst i forhold til dominante hannhunder han mener dette.

Akkurat dèt kommer ikke så klart frem da.. Generelt er bøkene ganske dårlig skrevet, men det gjelder jo flere.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat dèt kommer ikke så klart frem da.. Generelt er bøkene ganske dårlig skrevet, men det gjelder jo flere.. :blink:
Når jeg har fått det med meg så må det vel komme frem på ett vis? At folk tolker ting dithen at alle og enhver skal fly rundt å pisse oppetter alt de kommer over som en markeringssyk hannhund får folk ta på si egen regning :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har fått det med meg så må det vel komme frem på ett vis? At folk tolker ting dithen at alle og enhver skal fly rundt å pisse oppetter alt de kommer over som en markeringssyk hannhund får folk ta på si egen regning :blink:

Det er jo fryktelig dumt at det står man skal pisse oppetter trær i bøkene, mens en pitteliten "fille-tilleggsopplysning" om at det gjelder kun med markeringssyke hann(????)hunder, er utelatt. Blir like dumt som når folk påstår man skal klikke og belønne når hunden endelig går ned fra bordet med steika; bortsett fra at det selvsagt er rent oppspinn og fantasi. Eller når folk har lest at når man klikkertrener skal man klikke, men at boken har utelatt at hunden skal ha belønning etterpå - det må man på kurs for å lære..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Elektrisk halsbånd er den moderne ulvemors nakkegrep". Sprøyt!

Ganske sikker på at det er i ulvemors sted/ hundeskolen dette står, mener nemlig å huske ganske heftige debatter om akkurat denne biten på fuglehundforumet mitt for en god tid tilbake... Steen er en svært omdiskutert mann i flere kretser og av flere grunner.

Jeg er fortsatt velsignet med evnen til å plukke ut det som er fornuftig å la resten være jeg, og det er jeg glad for. Logikken tilsier at det kaste bikkja ned en feilskrent fordi den ikke kom på innkalling er ganske høl i huet, på lik linje som det er høl i huet å fôre bikkja som stikker av med en haug av pølsebiter når den kommer tilbake igjen. Man tar med seg det som er fornuftig og så får man prøve etter beste evne la resten fare (hvilket dessverre ikke alltid er like lett....).

Jeg tror også man må skille mellom bøker og læring. I forhold til Nordenstam er det vel en del år siden disse bøkene ble skrevet og oppdatert? Og hva han personlig mener om damer er meg rivende likegyldig så lenge han (og sine kursledere) lærer bort hund og ikke kvinnesyn. Og det er vel stort sett det dem gjør på kurs...?

Men i forhold til dette med pissingen: er det skrevet som ett 100% seriøst forslag, eller mer som en spøk slik det ser ut til på xxl?

Og så må det jo taes med fakta og det er jo at hunder (og ulver) pisser for å markere revir, lederen av flokken skal jo egentlig gjøre denne jobben for å hevde sitt revir og sånn sett er det jo en viss logikk. Men da er det jo snakk om tisse øverst, ikke høyest:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er i ulvemors sted/ hundeskolen dette står, mener nemlig å huske ganske heftige debatter om akkurat denne biten på fuglehundforumet mitt for en god tid tilbake... Steen er en svært omdiskutert mann i flere kretser og av flere grunner.

Jeg er fortsatt velsignet med evnen til å plukke ut det som er fornuftig å la resten være jeg, og det er jeg glad for. Logikken tilsier at det kaste bikkja ned en feilskrent fordi den ikke kom på innkalling er ganske høl i huet, på lik linje som det er høl i huet å fôre en bikkja som stikker av med en haug av pølsebiter når den kommer tilbake igjen. Man tar med seg det som er fornuftig og så får man prøve etter beste evne la resten fare (hvilket dessverre ikke alltid er like lett....).

Kan du forklare meg det slik at jeg skjønner det? For hva er det hunden gjør da; er det ikke nettopp å komme tilbake? Eller tror du at hvis du gir hunden godis/ros når den kommer etter å ha vært borte en stund, lærer du den å stikke av eller å komme tilbake? Belønner du at den stakk av, eller belønner du at den kom tilbake? Eller er det ett fett/begge deler? Vil det si at når man trener vanlig innkalling, så belønner man BÅDE at hunden løper fra eier og rundt omkring og er på jakt/leker/snuser, OG at den kommer, eller trener man da KUN at den kommer? Hvordan skiller i tilfelle hunden på dette i forhold til når den har vært borte og når den "fikk lov" å løpe fritt?

Jeg tror også man må skille mellom bøker og læring. I forhold til Nordenstam er det vel en del år siden disse bøkene ble skrevet og oppdatert? Og hva han personlig mener om damer er meg rivende likegyldig så lenge han (og sine kursledere) lærer bort hund og ikke kvinnesyn. Og det er vel stort sett det dem gjør på kurs...?

Men i forhold til dette med pissingen: er det skrevet som ett 100% seriøst forslag, eller mer som en spøk slik det ser ut til på xxl?

Og så må det jo taes med fakta og det er jo at hunder (og ulver) pisser for å markere revir, lederen av flokken skal jo egentlig gjøre denne jobben for å hevde sitt revir og sånn sett er det jo en viss logikk. Men da er det jo snakk om tisse øverst, ikke høyest:P

Jeg har ingen interesse av å gå rundt og pisse på trær; enten dette gjelder øverst eller høyest. Da det i sin tid ble skrevet, er jeg rimelig sikker på at det var ment 100% seriøst, det var i alle fall ingenting annet som kunne tyde på at det var en spøk. En av bøkene jeg leste og som jeg henviste til i tidligere innlegg, er skrevet i 1992, men både dressurmetodene og kvinnesynet hører 70-tallet til.. Og hvorfor må man skille mellom "bøker og læring"? Hva legger du i læring? Kurs? Hvis kursene inneholder noe annet enn bøkene, hvorfor gi ut bøker som går på akkord med det man lærer på kurs? Hvorfor kan ikke bøkene og kursene inneholde det samme? Eller tror du kanskje ikke at bøkene er teorien bak praksisen på kursene; den grunnleggende måten å tenke på, byggesteinene om du vil?

*here we go again!* :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg det slik at jeg skjønner det? For hva er det hunden gjør da; er det ikke nettopp å komme tilbake? Eller tror du at hvis du gir hunden godis/ros når den kommer etter å ha vært borte en stund, lærer du den å stikke av eller å komme tilbake? Belønner du at den stakk av, eller belønner du at den kom tilbake? Eller er det ett fett/begge deler? Vil det si at når man trener vanlig innkalling, så belønner man BÅDE at hunden løper fra eier og rundt omkring og er på jakt/leker/snuser, OG at den kommer, eller trener man da KUN at den kommer? Hvordan skiller i tilfelle hunden på dette i forhold til når den har vært borte og når den "fikk lov" å løpe fritt?

At en hund stikker av og så kommer tilbake når den er ferdig med å stikke av synes ikke jeg fortjener noen festbelønnning. Hunden har gjort noe den ikke skal og det blir dermed feil å gi den full fest og morro når den kommer tilbake. Den kan liksom få ett bra, evt en godbit avhengig av hvordan man trener, men å gi den en haug av pølsebiter synes jeg er feil da hunden, i mine øyne, faktisk skal skille mellom det å stikke av og komme tilbake når det passer den og det å komme på innkalling. En hund stikker ikke av i min verden før den forsvinner uten å reagere på innkalling. For meg er dette to helt forskjellige ting som jeg også synes fortjener ulik belønning og behandling.

Jeg har ingen interesse av å gå rundt og pisse på trær; enten dette gjelder øverst eller høyest. Da det i sin tid ble skrevet, er jeg rimelig sikker på at det var ment 100% seriøst, det var i alle fall ingenting annet som kunne tyde på at det var en spøk. En av bøkene jeg leste og som jeg henviste til i tidligere innlegg, er skrevet i 1992, men både dressurmetodene og kvinnesynet hører 70-tallet til.. Og hvorfor må man skille mellom "bøker og læring"? Hva legger du i læring? Kurs? Hvis kursene inneholder noe annet enn bøkene, hvorfor gi ut bøker som går på akkord med det man lærer på kurs? Hvorfor kan ikke bøkene og kursene inneholde det samme? Eller tror du kanskje ikke at bøkene er teorien bak praksisen på kursene; den grunnleggende måten å tenke på, byggesteinene om du vil?

Bare for å få det på det rene (om noen skulle undre:P) så er heller ikke jeg interressert i å ha pissekonkurranse med bikkja, og ser ei heller poenget med det. Men det er vel egentlig ganske tydelig i tidligere innlegg da jeg ikke tror at dette kan være skrevet seriøst:P

Med bøker og læring mener jeg da bøker som litteratur og læring som kurs ja. Regner med at kursmetode og bokmetode er lik, men at kvinnesynet kanskje ikke er helt grunnleggende for hvordan man skal trene hund.... Iallefall med tanke på at hovedtreneren i nordenstam hundeskole for tiden er en kvinne... Det jeg mente, innlæringsmetoden er nok grunnleggende lik i bøkene og på kursene. På samme måte håper jeg virkelig ikke canis bruker sine kurs på å fortelle kursdeltakerne sine hvor slemme og dyremishandlene jakthundfolket er selv om de skriver det i bøkene sine. Bok og kurs er to forskjellige ting

(og så må du snart slutte å vri og vende på alt folk du ikke er enig med skriver. Les heller det folk faktisk skriver, fremfor å prøve å få det til å høres ut som om de skriver noe helt annet enn det de faktisk gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette har jeg faktisk lest i en bok. Jeg tror som sagt at enten var det Nordenstam som skrev dette
Nordenstam. Første utgave av "Du er sjefen" fra begynnelsen av sytti-tallet om jeg husker rett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...