Gå til innhold
Hundesonen.no

Er alle for like bra ?


MonicaT

Recommended Posts

Er alle tørrfor ( unntatt butikken - Friskis, Pedigree etc ) like bra ?

Så klart ulike hunder fungerer ulikt, men generelt.

Jeg har hørt at for som inneholder kylling/kjøtt som nr 1 ingrediens er best, men det er veldig mange tørrfor som faller utenfor dette ( bla Hill's og RC medium normal ) samt en hel haug med andre. Jeg vet i grunn bare om Pro Plan og Eukanuba som har kylling som nr 1 på ingrediens lista. Hvor viktig er dette ? Eller er nesten alle tørrfor som produseres helt ok ( forutsatt at hunden fungrer på det da selvsagt ).

Og hvor mye betyr det at fortypen er inndelt i valp, voksen, aktiv og senior. Trenger senior eget for ?

Hva med eks VH som ikke har eget for senior, light etc

Burde man bytte for med jevne mellom - selv om det man bruker fungerer supert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at hvis fôret fungerer bra på hunden din, den har fin, fast avføring, er blank i pelsen og ellers sunn og frisk, så bør du fortsette på det fôret den går på.

Av ProPlan så vil jeg jo si at laksefôret er bedre enn kyllingfôret ifht f.eks. pelsen(ser dette både på egne bikkjer og de i pensjonatet), så om kyllingbasert fôr er best, vet ikke jeg.

Labb er jo et for mange vegrer seg for å bruke, pga mye om og men med det. Men vi hadde en kunde her med en kjempefin flatcoat, blank, flott pels, passelig hold, fin avføring. Han gikk på Labb, og eieren lurte på om han burde bytte fôr. Men, som vi sa, så lenge hunden ser bra ut på det, så fungerer det jo på den!

Ser her på pensjonatet at det er veldig forskjell på hva slags fôr forskjellige hunder fungerer best på. Noen blir helt porøse og rare i avføringen av Hills, andre fungerer kjempefint på det. Noen(flere) blir matte, ujevne og klumpete i pelsen/huden av Labb, andre er fine. Noen blir blankere i pelsen av å være her i 3 uker og gå på Proplan Laks, eller Josera Fitness, mens andre ikke forandrer seg i det hele tatt.

Ellers vil jeg gå etter valp/junior, voksen og senior-anvisninger, da det jo har med innholdsstoffene å gjøre. I valpefôr er det jo som oftest mer proteiner og fett, iallefall, mens i senior er det mindre fett og salt-stoffer(for å spare nyrene til eldre hunder). Hvorfor V&H ikke har senior-fôr vet jeg ikke, kanskje dette står på hjemmesidene deres? Light-fôr trenger man jo strengt tatt ikke, det er jo bare å kutte ned på mengden mat hunden får.

Ifht Aktiv/Høyenergi-fôr, så er det jo blant annet mer fett i dette, slik at hunden ikke går ned i vekt dersom den bruker mer energi, f.eks i jaktsesongen, eller hvis man har en hund som sliter med å få i seg nok mat av vanlig fôr til å legge på seg. Og det er jo veldig praktisk. :drool:

Mine hunder gikk på ProPlan, først på laks, men deretter kylling pga matleihet. Men jeg gikk over på V&H nå, både pga jeg vet det er et bra fôr, og fordi Kee-Kee ble så feit av å stjele valpefôr fra Lundii. De er like blanke og fine i pelsen nå, som før, også synes jeg det er lettere å kontrollere mat-inntaket, siden jeg veier det, og de nå spiser opp med en gang, det gjorde de ikke med tørrfôr.

Men ja, som sagt. Så lenge hunden fungerer på fôret, ikke trenger overdrevne mengder fôr for å holde vekten(om en voksen schæfer(for eksempel) som fungerer som "familiehund"(altså i vanlig aktivitet hver dag) behøver mer enn 12 dl fôr om dagen, vil jeg si at fôret ikke fungerer på den. Eller en cavalier som må ha mer enn 6 dl fôr om dagen.), er blank og fin i pelsen, har fin avføring og virker fornøyd, så ville jeg ikke byttet fôr, annet enn hvis hunden ble matlei, men da hadde jeg byttet smak. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ProPlan så vil jeg jo si at laksefôret er bedre enn kyllingfôret ifht f.eks. pelsen(ser dette både på egne bikkjer og de i pensjonatet), så om kyllingbasert fôr er best, vet ikke jeg.

Jeg mente egentlig ikke at kun kylling var best, men at det beste er at kylling/lam/fisk står som ingrediens nr 1. På veldig mange for er første ingrediens hvete eller mais. Spiller dette noen rolle ? Hvor mye betyr at det kjøtt/fisk står først ( det som står først skal foret inneholde mest av )

Ellers vil jeg gå etter valp/junior, voksen og senior-anvisninger, da det jo har med innholdsstoffene å gjøre. I valpefôr er det jo som oftest mer proteiner og fett, iallefall, mens i senior er det mindre fett og salt-stoffer(for å spare nyrene til eldre hunder). Hvorfor V&H ikke har senior-fôr vet jeg ikke, kanskje dette står på hjemmesidene deres? Light-fôr trenger man jo strengt tatt ikke, det er jo bare å kutte ned på mengden mat hunden får.

I det nye foret jeg kanskje skal bytte til ( sponsing ) så har de nemlig kun valp, voksen og aktiv.

Så derfor jeg lurte litt på hvor mye senior for betyr ....

Har også vurdert å evt gå over 100% til VH, men det samme gjelder jo her ( senior for )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville nok kjøpt fôr det det var høyest innhold av kjøttråvare, ja. Kornprodukter/soya får jo ikke hunden utnyttet noe særlig uansett, det blir brukt som fyll-stoff i fôret for å spare inn på produksjonskostnadene.

På V&H vet jeg faktisk ikke om det er så farlig med senior-fôr? Det er jo et veldig naturlig fôr og de utnytter det veldig bra. Men det er jo heller ingenting i veien for å bytte fôr når hunden blir såpass gammel at den bør bytte(noen sier 7 år, andre sier 8, og andre igjen sier 9-10 år, jeg ville sett an hunden, evt spurt (en fornuftig og ærlig) veterinær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet man at foret man velger har gode råvarer ?

Når det gjelder proteinkilden, så er det forskjell på f.eks kylling og kyllingmel. Kylling er rent kjøtt, mens kyllingmel er (som regel, men med unntak) avfall fra matproduksjon, dvs ben, nebb, føtter osv. Ris er en bedre karbohydratkilde enn mais og hvete/havre, står det brun ris er det ennå bedre. Og fettet, er det animalsk eller vegetabilsk? Animalsk er selvsagt best.

Man vil ha proteinkilden så høyt som mulig på ingredienslista, og minst mulig korn da det er "fyllstoff" Høy protein- og fettprosent er bra, og aske bør ikke være høyere enn 8, iallefall ikke 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de aller fleste forene innholder jo korn/hvete/mais som nr 1 på ingrediens lista ...

I Norge, ja, dessverre, derfor råfôrer jeg...

Derfor må man sjekke ingredienslister opp og ned og i mente for å finne det fôret man føler har best ingredienser. Det blir litt som å studere stamtavler, hva kan man fire på og hva er man bestemt på skal være der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...