Gå til innhold
Hundesonen.no

Er alle for like bra ?


MonicaT

Recommended Posts

Er alle tørrfor ( unntatt butikken - Friskis, Pedigree etc ) like bra ?

Så klart ulike hunder fungerer ulikt, men generelt.

Jeg har hørt at for som inneholder kylling/kjøtt som nr 1 ingrediens er best, men det er veldig mange tørrfor som faller utenfor dette ( bla Hill's og RC medium normal ) samt en hel haug med andre. Jeg vet i grunn bare om Pro Plan og Eukanuba som har kylling som nr 1 på ingrediens lista. Hvor viktig er dette ? Eller er nesten alle tørrfor som produseres helt ok ( forutsatt at hunden fungrer på det da selvsagt ).

Og hvor mye betyr det at fortypen er inndelt i valp, voksen, aktiv og senior. Trenger senior eget for ?

Hva med eks VH som ikke har eget for senior, light etc

Burde man bytte for med jevne mellom - selv om det man bruker fungerer supert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at hvis fôret fungerer bra på hunden din, den har fin, fast avføring, er blank i pelsen og ellers sunn og frisk, så bør du fortsette på det fôret den går på.

Av ProPlan så vil jeg jo si at laksefôret er bedre enn kyllingfôret ifht f.eks. pelsen(ser dette både på egne bikkjer og de i pensjonatet), så om kyllingbasert fôr er best, vet ikke jeg.

Labb er jo et for mange vegrer seg for å bruke, pga mye om og men med det. Men vi hadde en kunde her med en kjempefin flatcoat, blank, flott pels, passelig hold, fin avføring. Han gikk på Labb, og eieren lurte på om han burde bytte fôr. Men, som vi sa, så lenge hunden ser bra ut på det, så fungerer det jo på den!

Ser her på pensjonatet at det er veldig forskjell på hva slags fôr forskjellige hunder fungerer best på. Noen blir helt porøse og rare i avføringen av Hills, andre fungerer kjempefint på det. Noen(flere) blir matte, ujevne og klumpete i pelsen/huden av Labb, andre er fine. Noen blir blankere i pelsen av å være her i 3 uker og gå på Proplan Laks, eller Josera Fitness, mens andre ikke forandrer seg i det hele tatt.

Ellers vil jeg gå etter valp/junior, voksen og senior-anvisninger, da det jo har med innholdsstoffene å gjøre. I valpefôr er det jo som oftest mer proteiner og fett, iallefall, mens i senior er det mindre fett og salt-stoffer(for å spare nyrene til eldre hunder). Hvorfor V&H ikke har senior-fôr vet jeg ikke, kanskje dette står på hjemmesidene deres? Light-fôr trenger man jo strengt tatt ikke, det er jo bare å kutte ned på mengden mat hunden får.

Ifht Aktiv/Høyenergi-fôr, så er det jo blant annet mer fett i dette, slik at hunden ikke går ned i vekt dersom den bruker mer energi, f.eks i jaktsesongen, eller hvis man har en hund som sliter med å få i seg nok mat av vanlig fôr til å legge på seg. Og det er jo veldig praktisk. :drool:

Mine hunder gikk på ProPlan, først på laks, men deretter kylling pga matleihet. Men jeg gikk over på V&H nå, både pga jeg vet det er et bra fôr, og fordi Kee-Kee ble så feit av å stjele valpefôr fra Lundii. De er like blanke og fine i pelsen nå, som før, også synes jeg det er lettere å kontrollere mat-inntaket, siden jeg veier det, og de nå spiser opp med en gang, det gjorde de ikke med tørrfôr.

Men ja, som sagt. Så lenge hunden fungerer på fôret, ikke trenger overdrevne mengder fôr for å holde vekten(om en voksen schæfer(for eksempel) som fungerer som "familiehund"(altså i vanlig aktivitet hver dag) behøver mer enn 12 dl fôr om dagen, vil jeg si at fôret ikke fungerer på den. Eller en cavalier som må ha mer enn 6 dl fôr om dagen.), er blank og fin i pelsen, har fin avføring og virker fornøyd, så ville jeg ikke byttet fôr, annet enn hvis hunden ble matlei, men da hadde jeg byttet smak. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ProPlan så vil jeg jo si at laksefôret er bedre enn kyllingfôret ifht f.eks. pelsen(ser dette både på egne bikkjer og de i pensjonatet), så om kyllingbasert fôr er best, vet ikke jeg.

Jeg mente egentlig ikke at kun kylling var best, men at det beste er at kylling/lam/fisk står som ingrediens nr 1. På veldig mange for er første ingrediens hvete eller mais. Spiller dette noen rolle ? Hvor mye betyr at det kjøtt/fisk står først ( det som står først skal foret inneholde mest av )

Ellers vil jeg gå etter valp/junior, voksen og senior-anvisninger, da det jo har med innholdsstoffene å gjøre. I valpefôr er det jo som oftest mer proteiner og fett, iallefall, mens i senior er det mindre fett og salt-stoffer(for å spare nyrene til eldre hunder). Hvorfor V&H ikke har senior-fôr vet jeg ikke, kanskje dette står på hjemmesidene deres? Light-fôr trenger man jo strengt tatt ikke, det er jo bare å kutte ned på mengden mat hunden får.

I det nye foret jeg kanskje skal bytte til ( sponsing ) så har de nemlig kun valp, voksen og aktiv.

Så derfor jeg lurte litt på hvor mye senior for betyr ....

Har også vurdert å evt gå over 100% til VH, men det samme gjelder jo her ( senior for )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville nok kjøpt fôr det det var høyest innhold av kjøttråvare, ja. Kornprodukter/soya får jo ikke hunden utnyttet noe særlig uansett, det blir brukt som fyll-stoff i fôret for å spare inn på produksjonskostnadene.

På V&H vet jeg faktisk ikke om det er så farlig med senior-fôr? Det er jo et veldig naturlig fôr og de utnytter det veldig bra. Men det er jo heller ingenting i veien for å bytte fôr når hunden blir såpass gammel at den bør bytte(noen sier 7 år, andre sier 8, og andre igjen sier 9-10 år, jeg ville sett an hunden, evt spurt (en fornuftig og ærlig) veterinær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet man at foret man velger har gode råvarer ?

Når det gjelder proteinkilden, så er det forskjell på f.eks kylling og kyllingmel. Kylling er rent kjøtt, mens kyllingmel er (som regel, men med unntak) avfall fra matproduksjon, dvs ben, nebb, føtter osv. Ris er en bedre karbohydratkilde enn mais og hvete/havre, står det brun ris er det ennå bedre. Og fettet, er det animalsk eller vegetabilsk? Animalsk er selvsagt best.

Man vil ha proteinkilden så høyt som mulig på ingredienslista, og minst mulig korn da det er "fyllstoff" Høy protein- og fettprosent er bra, og aske bør ikke være høyere enn 8, iallefall ikke 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de aller fleste forene innholder jo korn/hvete/mais som nr 1 på ingrediens lista ...

I Norge, ja, dessverre, derfor råfôrer jeg...

Derfor må man sjekke ingredienslister opp og ned og i mente for å finne det fôret man føler har best ingredienser. Det blir litt som å studere stamtavler, hva kan man fire på og hva er man bestemt på skal være der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...