Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene hunden til å holde seg lenger?

PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg har fått en hund til i hus her. Hun har hovedsaklig vokst opp utendørs, og egentlig aldri trengt å måtte holde seg så mye. Om natten har hun ligget i bur, og har til tider gjort fra seg der inne. Utendørs har hun jo kunnet gjøre fra seg når hun vil, uten problemer liksom.

Nå har hun kommet hit til meg, er et år gammel, og kan altså ikke å si fra når hun skal på do (så sant hun ikke er i buret). På dagtid her så er vi for det meste hjemme. Begge hundene får gå fritt i huset, evnt beskjed om å legge seg ned på kommando fra meg. Hun har heller ikke lært å roe seg selv innendørs, kun fått beskjed om å bli liggende de gangene hun har vært inne.

Får hun tasse fritt her, så går og går og går og går hun, og har to ganger tisset på gulvet. Det er (for meg iallefall) umulig å si om hun tasser fordi hun skal ut, eller fordi hun bare tasser. Og det er ergo vanskelig å ha full kontroll på henne.

På natten ligger hu i bur her hos meg (foreløpig i det minste), og da sier hun fra når hun skal ut. Desverre viste deg seg at hun hadde UVI når hun kom hit, så de første nettene var vi ute 3-4 g hver natt. Da pep hun i buret og ville ut. Nå har hun klart å sove en hel natt uten lyd før 10 timer etter vi la oss. Natt til idag luftet sambo henne når han reiste på jobb, allikevel sa hun fra 4 timer senere om at hun ville opp og ut. Men hun har altså ikke gjort fra seg I buret her, siden vi har reagert så fort hu har pepet.

I BUR er det altså ikke noe problem.. Men jeg vil ikke bruke bur som treningsverktøy på dette. Hun skal ikke bli stengt i bur her på dagtid.

Til nå har jeg altså da luftet henne ca annenhver time. Men en voksen hund bør virkelig klare å holde seg lenger enn dette. Eller, IKKE TISSE så ofte som dette. Hu klarer jo å holde seg på natta liksom... Men siden hun er vandt med å kunne tisse når hun vil på dagtid, så gjør hun altså fortsatt dette. Uavhengig av om det er ute eller inne.

Bridie kan fint gå 12 timer uten å på do hun.. Eller mer. (ikke at hun gjør dette til vanlig altså... :) )

Så altså... Hvordan skal jeg få henne til å kunne holde seg lenger? Det er jo pes å bare se en film her, fordi bikkja må ut en tur... Og jeg går jo konstant å ser etter tisseflekker om hun har fått tusle fritt her.

Og hvordan skal jeg evnt lære henne at hun må si fra for å komme ut, selv om hun ikke ligger i bur?

Har jo et håp om at begge hundene skal kunne gå løs i huset her etterhvert... (er mer enn tissinga som må fås orden på da altså, en stk ikke redd pusekatt feks :ahappy: men ja...)

Tips?

Og ja, jeg vet hun har hatt UVI og har altså ikke forlanget noe av henne med tanke på dette. Men nå ser jeg jo at hun klarer å holde seg på natta når hun "må". Derfor burde hun jo klare det samme på dagen. (og ja, hun går på antibiotika enda, bare for å opplyse det).

Hun har også bæsjet inne engang. Vet altså ikke at dette liksom ikke skal være lov.

En ting er liksom å trene renslighetstrening på valp. De vet man jo at han liten blære, som vil vokse seg til osv. Men hun her er jo gammel nok til å kunne holde seg lenger. Om hu MÅ..... men ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun holder seg jo ikke lengre, fordi hun tror det er greit å tisse overalt.

Jeg tror jeg ville gjort en kombinasjon av det som ble skrevet ovenfor her, pluss å kanskje ha en tråd hengende etter henne i halsbåndet så du lett kan guide henne ut hvis du ser tegnene.

Og ja, studer henne masse og lær deg de små tegnene som kan minne om at noe vil ut snart. :)

Tror også du vil ha god effekt av å belønne henne for å gjøre fra seg på riktig plass. Du kan jo bruke klikker hvis hun kjenner til slikt. :ahappy: godt mulig det er lurt å legge på en kommando på tissingen også for din egen del på en såppass voksen hund som ikke er husren. Veldig greit å ha det! Jeg har det på My, og det er supert å kunne be henne om å tisse på bilturer, togturer osv. hvor man ikke kan gå rundt å vente på at de skal snuse seg ferdig osv.

Da sier du rett og slett bare "tiss" f.eks når hun gjør fra seg, og belønner når du ser at de siste dråpene faller på bakken *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge hundene jeg har hatt i hus over flere år, har nå gitt beskjed når de må på do. Men de har aldri misbrukt dette ved å mase når de kjeder seg. Om dette er fordi de ikke har trengt å kjede seg, eller hva, det skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg syns det er godt med en hund som sier fra når den MÅ ut iallefall. Buffy sa jo fra om hu måtte spy også, så vi rakk ut hver gang der også. Ser ikke noe negativt med dette, så lenge de får sine turer ut uansett;)

Men ja, vi går jo ut med henne ofte, men ser liksom ikke helt åssen dette skal kunne bli bedre ved å fortsette å la henne få tisse hele tiden liksom? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun holder seg jo ikke lengre, fordi hun tror det er greit å tisse overalt.

Jeg tror jeg ville gjort en kombinasjon av det som ble skrevet ovenfor her, pluss å kanskje ha en tråd hengende etter henne i halsbåndet så du lett kan guide henne ut hvis du ser tegnene.

Og ja, studer henne masse og lær deg de små tegnene som kan minne om at noe vil ut snart. :)

Tror også du vil ha god effekt av å belønne henne for å gjøre fra seg på riktig plass. Du kan jo bruke klikker hvis hun kjenner til slikt. :ahappy: godt mulig det er lurt å legge på en kommando på tissingen også for din egen del på en såppass voksen hund som ikke er husren. Veldig greit å ha det! Jeg har det på My, og det er supert å kunne be henne om å tisse på bilturer, togturer osv. hvor man ikke kan gå rundt å vente på at de skal snuse seg ferdig osv.

Da sier du rett og slett bare "tiss" f.eks når hun gjør fra seg, og belønner når du ser at de siste dråpene faller på bakken *ler*

Nettopp, hun tror jo hun kan tisse uansett. Men hu KAN jo å holde seg om hu må... (eller når vi er borte for den del, som på hundetrening forrige uke, da nektet hu å tisse utenfor treningslokale....)

Ja, vi ser etter tegnene, og håper de blir tydeligere evnt etterhvert.

Og ja, det glemte jeg å si. Jeg forsøker alltid å lære hundene mine å tisse på kommando, og hun begynner å forstå dette. Hatt tilfeller der hu har tisset, løpt til meg for godbit, tisset på ny, løpt til meg, tisset ENDA engang, lpt til meg... :hmm: Så har prøvd å legge en LITEN demper på dette. Ellers kan det jo fort bli som Occurence skrev over her. "Nå vil jeg ha godbit, jeg må ut å tisse" :)

Men ute i hagen her nå, så ber jeg henne tisse, hun får ros og får ikke komme inn igjen før hun har gjort det.

Men uansett så hjelper ikke dette på antall tissinger pr dag tydeligvis... Hun vil fortsatt ut ca annenhvertime. Og tisser da hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rett å slett en omstilling for hennes del?

Hvis hun har vært vant med å stå ute hele dagen, har hun fått en vane med at på dagtid kan hun tisse når og hvor hun vil. På natta har hun vært vant med å ligge i bur, og hunder er jo så passe hygenisk at de som regel ikke tisser der de skal ligge :ahappy:

At det, som nevnt over, blir som å få en ny valp i hus og renslighets treningen vil ta litt tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg langt fra noen ekspert altså, men kommer med noen tanker likevel. Om hun hele tiden nå kun går på do ute vil dette bli en vane. Da vil det å gå på do inne bli feil, i hundens hode, dvs ikke være der den normalt sett ville gått på do. Når vanen så har festet seg så godt at hunden kvier seg ved å gå på do inne vil den holde seg/gi tegn til å ville ut når den må på do. Og så lenge den hele tiden hindres i å gå på do inne vil dette mønsteret festes bedre og bedre. Det handler om å vende en vane altså. Værre enn å lære en valp å ikke gjøre fra seg inne, men med samme prinsipp.

Jeg har to ganger fått unghunder (8mnd storpuddel og 5mnd dvergpuddel) i hus som ikke har vært renslighetstrent før jeg fikk dem, og dette er metoden jeg har brukt. Det har gått veldig bra med begge. Begge fikk raskt "festblære", og dvergpuddelen som nå bor her er utrolig flink, nesten litt vel flink, jeg blir rent bortskjemt og sløv av å ha en hund som kan holde seg så lenge :)

Det er sikkert effektive metoder man kan bruke altså, dette er bare hva jeg tenker om saken :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella: Dette hørtes jo veldig logisk ut da. Jeg ble litt mer optimistisk nå, så da fortsetter vi som vi har gjort hittil. Ta henne ut ofte, rose masse når hun tisser ute, legge kommando på det osv :)

Veronica: Jo, det er jo klart en omstilling stakkar. Så vi prøver, så får vi se åssen det går. Og forhåpentligvis kan storesøste Bridie hjelpe hu litt på vei :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare stålsette deg og ha tålmodighet... Som sagt tidligere, hun har nå en "vane" og det tar jo gjerne litt lengre tid for henne da å forstå dette, enn en valp ville :ahappy: Zaira er treg i forståelsen også, men det kommer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja Bridie blir nok en super storesøster! :)

Håper det ordner seg raskt for dere, er rimelig irriterende å tungt å ha en hund som ikke er renslig inne!

Får smøre dere med ekstra god tålmodighet :ahappy:

*lykketil*

Takk for det! Og jada, Bridie har allerede lært Gry å leke med tenner og lyd så :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde forventet mer enn av en valp - hun mangler jo den treningen, og etterhvert som hun skjønner at hun skal ut, så kan du kreve at hun skal holde seg lenger.

Men - spennende med en hund til! Skal dere beholde henne eller er hun bare på besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde forventet mer enn av en valp - hun mangler jo den treningen, og etterhvert som hun skjønner at hun skal ut, så kan du kreve at hun skal holde seg lenger.

Men - spennende med en hund til! Skal dere beholde henne eller er hun bare på besøk?

Vi får se :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så er det bare en stor valp du har fått i hus, så hun må rett og slett lære seg at tissing foregår utendørs på samme måte som med valper. Minuset er at du får litt større dammer nå...

Og ang ro så får du lære henne dette også, en mulighet kan være å bitte henne fast litt inne når hun er veldig stresset slik at hun ikke får så stort område å tasse på. De roer seg ofte lettere da, og kan være greit en overgangsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så er det bare en stor valp du har fått i hus, så hun må rett og slett lære seg at tissing foregår utendørs på samme måte som med valper. Minuset er at du får litt større dammer nå...

Og ang ro så får du lære henne dette også, en mulighet kan være å bitte henne fast litt inne når hun er veldig stresset slik at hun ikke får så stort område å tasse på. De roer seg ofte lettere da, og kan være greit en overgangsperiode.

Har tenkt på å binde henne, men må da skaffe kjetting evnt. Hun er en "klipper" :ahappy: ellers ligger hun jo på kommando, men hun lærer vel ikke akkurat å slappe av på egen hånd av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men vi krever ny-hund tråd altså! :) Gry som i Gossine gry?

Hehe, kommer nok etterhvert. Men ja, Gry som i Gossine Geisha ja :hmm:

:ahappy: Eller gossine dyret som akkurat nå falt ut av sofaen, rett OPPÅ Bridie som bare så på meg med verdens mest sjokkerte tryne! *ler meg ihjel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun på dagtid gir beskjed om at "jeg må ut" har du da prøvd å avlede henne? lede henne på andre tanker?

Tenker å drøye tiden litt, vet ikke om det funker vett :innocent: Men bare ett forslag :whistle:

Hun gir egentlig veldig lite beskjed om at hun MÅ ut... eller, hva man skal. Hun får beskjed av meg om å ligge i ro. Når hun da etterhvert nekter å ligge mer i ro, selv om jeg ber hu om det, så skjønner jeg vel at det er på tide å ut. Og da vet jeg ikke helt hva jeg skal avlede henne med. Da MÅ hu tisse liksom... Mener hu da. Og mistenker hu da hadde tisset inne som alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Vet du sa du ikke ville bruke bur, men jeg sier nå dette uansett;) Bur er nok den raskeste måten å lære henne å være husren. Blir buret riktig brukt vil det nok også hjelpe henne og slappe av. Brukte det på min ene hund for begge disse tingene og det tok ikke lange stunda før han både kunne slappe av og ble husren. Greia er jo at for vær gang de får tisset inne og man ikke ser dem tar man på en måte et skritt tilbake siden man ikke på noen måte kan formidle at dette er galt/skal gjøres ute. Det jeg også så med min hund var at når jeg var ferdig med bur treninga og hadde buret åpent heletiden gikk han fortsatt i buret og la seg når vi var inne uavhengig av hvor lenge han hadde vært der tidligere den dagen. Uansett hva du finner ut/har funnet ut, lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips på tampen av tråden: Alternativt til bur vil lengre - og lengre - bilturer hjelpe hunden til å få kontroll på blæra. Det er hvis hunden har det vanlige instinktet for å ville holde liggeplassen ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...