Gå til innhold
Hundesonen.no

BARF-foring frarådes sterkt av Sveriges veterinärförbund


L&P

Recommended Posts

Seneste nytt fra søta bror:

I et oppslag i svenske avisen Expressen forteller en svensk filmprodusent om hvordan hunden deres døde fordi den ble foret etter BARF metoden. Sveriges veterinärförbund går i den anledningen ut med advarsel til sine medlemmer og advarer mot barf-foring. Artikkel i expressen.se

Litt ufint av veterinärforbundet syntes jeg, både å utnytte tragiske historier til skremselspropaganda og sett i forhold til at det tydligvis er mange plager hos hunder forårsaket av feilernæring grunnet f.eks for mye raske karbohydrater og for dårlig proteinkvalitet i tørrfôr.

Så da blir det neppe lite utbredt med ferdigblanda barf-fôr hos veterinærer også i framtida. Jeg vet ikke om Den norske veterinærforeningen har offisielt synpunkt på råforing og går ut med klare anbefalinger til sine medlemmer. Er det noen som vet?

Rådgivning om kosthold og helse og salg av fôr har blitt en viktig del av veterinærenes virksomhet, så litt på sidelinja her er en artikkel publisert i svenske Veterinärmagazinet hvor det forklares hvordan veterinærene skal øke omsetningen:

Många veterinärer har även försäljning i sin praktik. Inte bara foder, utan även tandprodukter, kosttillskott, tuggleksaker och alternativa läkemedel. Avansen är ofta god och arbetsinsatsen liten. Desto större anledning att öka försäljningen. Så här gör du.

Les resten her:

Vad tycks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seneste nytt fra søta bror:

I et oppslag i svenske avisen Expressen forteller en svensk filmprodusent om hvordan hunden deres døde fordi den ble foret etter BARF metoden. Sveriges veterinärförbund går i den anledningen ut med advarsel til sine medlemmer og advarer mot barf-foring. Artikkel i expressen.se

Litt ufint av veterinärforbundet syntes jeg, både å utnytte tragiske historier til skremselspropaganda og sett i forhold til at det tydligvis er mange plager hos hunder forårsaket av feilernæring grunnet f.eks for mye raske karbohydrater og for dårlig proteinkvalitet i tørrfôr.

Så da blir det neppe lite utbredt med ferdigblanda barf-fôr hos veterinærer også i framtida. Jeg vet ikke om Den norske veterinærforeningen har offisielt synpunkt på råforing og går ut med klare anbefalinger til sine medlemmer. Er det noen som vet?

Det spørsmålet jeg sitter igjen med, er hvilken type bein var det som ødela tarmen til hunden? Var det varmebehandlet på noen måte? Men det får vi vel aldri vite.. :)

Rådgivning om kosthold og helse og salg av fôr har blitt en viktig del av veterinærenes virksomhet, så litt på sidelinja her er en artikkel publisert i svenske Veterinärmagazinet hvor det forklares hvordan veterinærene skal øke omsetningen:

Många veterinärer har även försäljning i sin praktik. Inte bara foder, utan även tandprodukter, kosttillskott, tuggleksaker och alternativa läkemedel. Avansen är ofta god och arbetsinsatsen liten. Desto större anledning att öka försäljningen. Så här gör du.

Les resten her:

Vad tycks?

Ømm? Var det meningen at vanlige dødelige folk skulle lese dette? :) Salgstriks for dyrleger liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet jeg sitter igjen med, er hvilken type bein var det som ødela tarmen til hunden? Var det varmebehandlet på noen måte? Men det får vi vel aldri vite.. :)

Jeg syns du stiller ett bra spørsmål her. Jeg tror noe av årsaken til at BARF går ille er pga man vet for lite. jeg ahr selv møtt folk som tydelig ikke har gjort noen undersøkelser og bare "kaster" en og annen kjøttbit til hunden og kaller det BARF-föring.

Det er faktisk endel informasjon å sette seg inn i (jeg har selv prøvd og syns det ble for mye for meg) om man skal gi ett balansert kosthold til hunden.

Ikke minst følge med hvordan hunden spiser maten! Blaze måtte jeg bla slå bena i stykker eller så bet hun over store benbiter og svelgte dette om hun hadde mulighet. Feks på mindre ben som kyllingvinger o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet jeg sitter igjen med, er hvilken type bein var det som ødela tarmen til hunden? Var det varmebehandlet på noen måte? Men det får vi vel aldri vite.. :)

Nja, i følge hundeeiere selv var grunnen til at hunden døde en kombinasjon av kalkansamling og et fastkilt oppsplintret lammeben i tarmen. Det er det han skriver i en kommentar under artikkelen som svar på spørsmål fra leser. Og det var barf-foring - altså rå-foring etter Jill Mellströms bok og med produkter kjøpt fra hennes firma: http://www.jipotimas.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Apropos: Har dere sett i nyeste Hundesport? En av deres eksperter (fra spalten "Spør ekspertene"), veterinær OG fagansvarlig i Royal Canin Norge AS, Dag Wilhelmsen, svarer på et spørsmål ang. kjøttforing.

Hehe, må nesten le litt. Er det bare meg, eller får han det til å høres ut som et galmannseksperiment å fore på noe annet enn tørrfor?

Han siterer fra "Nutritient requirements of dogs and cats" (fra National Research Council): "De fleste kjæledyreiere har valgt å fore dyrene sine på kommersielt fremstilte for. Men en del eiere velger av forskjellige grunner å tilberede og fore med hjemmelaget for. Dette kan man gjøre med suksess om eieren er villig til å tilegne seg full kunnskap om dyrets ernæringsmessige behov, lære de kritiske aspektene om formuleringen av foret, finne og skaffe de nødvendige ingrediensene og fremstille foret på en sikker måte hver gang. Man skal ikke ta lett på det å fremstille et hjemmelaget for, fordi eieren har tatt på seg det fulle ansvaret for dyrets ernæringsmessige status"

Rekk opp hånda den som nå føler for å gyve løs på oppgaven med å råfore bikkja :icon_redface:

Det er jo rett og slett skremselspropaganda. Glad for at jeg ikke hadde lest noe sånt før jeg begynte å råfore :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos: Har dere sett i nyeste Hundesport? En av deres eksperter (fra spalten "Spør ekspertene"), veterinær OG fagansvarlig i Royal Canin Norge AS, Dag Wilhelmsen, svarer på et spørsmål ang. kjøttforing.

Hehe, må nesten le litt. Er det bare meg, eller får han det til å høres ut som et galmannseksperiment å fore på noe annet enn tørrfor?

Han siterer fra "Nutritient requirements of dogs and cats" (fra National Research Council): "De fleste kjæledyreiere har valgt å fore dyrene sine på kommersielt fremstilte for. Men en del eiere velger av forskjellige grunner å tilberede og fore med hjemmelaget for. Dette kan man gjøre med suksess om eieren er villig til å tilegne seg full kunnskap om dyrets ernæringsmessige behov, lære de kritiske aspektene om formuleringen av foret, finne og skaffe de nødvendige ingrediensene og fremstille foret på en sikker måte hver gang. Man skal ikke ta lett på det å fremstille et hjemmelaget for, fordi eieren har tatt på seg det fulle ansvaret for dyrets ernæringsmessige status"

Rekk opp hånda den som nå føler for å gyve løs på oppgaven med å råfore bikkja :icon_redface:

Det er jo rett og slett skremselspropaganda. Glad for at jeg ikke hadde lest noe sånt før jeg begynte å råfore :icon_redface:

Ok, jeg kan jo se at dette virker litt avskrekkende - og personlig, har jeg aldri BARF'et :rolleyes2:

Men er det ikke sant det som sies da? Man kan jo ikke kaste seg ut i BARF foring UTEN å vite hva hunden trenger. Er ikke BARF anderledes enn v&h i den forståelse at man må selv sørge for at hunden får de tingene de behøver? Man kan jo liksom ikke fore en hund med kun en del av oksen over lengre tid- da vil den jo mangle andre ernæringsmessige stoffer? Eller er jeg på vidden nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg kan jo se at dette virker litt avskrekkende - og personlig, har jeg aldri BARF'et :icon_redface:

Men er det ikke sant det som sies da? Man kan jo ikke kaste seg ut i BARF foring UTEN å vite hva hunden trenger. Er ikke BARF anderledes enn v&h i den forståelse at man må selv sørge for at hunden får de tingene de behøver? Man kan jo liksom ikke fore en hund med kun en del av oksen over lengre tid- da vil den jo mangle andre ernæringsmessige stoffer? Eller er jeg på vidden nå?

Nei, du er ikke på viddene. Det kreves faktisk en god del kunnskap å sette sammen en balansert diett til hunden. Og alle hunder skal jo ikke ha samme diett, heller. Så der er nok skribenten i H-sport på trygg grunn. Men jeg har tenkt at i mitt neste liv skal jeg jaggu bli hundematprodusert, for der ligger det mye pæng, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Enig i at det kan være godt å vite hva man gjør før man slenger åt hunden diverse rått kjøtt med ben, men ellers tror jeg faktisk at myten om at hundemat er så uuuutrolig vanskelig er noe fôrprodusentene gjerne lar oss tro.

Hvorfor synes hvert eneste menneske at han/hun er i stand til å fôre sine voksende barn, men en hund - det er liksom science... Hunder har levt blant oss mennesker langt før kommersiell hundemat ble til, og de ser ut å fortsette blant oss lenge til.

Selv har jeg dog ikke interessen til å ordne med noe annet enn kommersielt for, men jeg hadde ønsket at jeg giddet å lage selv. Særlig etter noen av de artikler som kommet ut i senere tid i både svensk o norsk Hundesport om at både allergier o leddstatistikk ofte er bedre hos hunder som ikke har blitt fôret kommersiellt.

Faktisk mener jeg at det er litt av en skandale at hundesport har en representant for et kommersielt firma som "ekspert" i et blad som jeg betaler medlemsavgift for! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Faktisk mener jeg at det er litt av en skandale at hundesport har en representant for et kommersielt firma som "ekspert" i et blad som jeg betaler medlemsavgift for! :icon_redface:

Ja jeg har reagert på flere skriverier fra denne inhabile RC-guruen. Trist at han skal få tilgang til sånn påvirkning for å selge kjeksen sin men så er vel hele NKKsystemet sponsa av RC så det skal vel godt gjøres å forvente noe ending med det første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja jeg har reagert på flere skriverier fra denne inhabile RC-guruen. Trist at han skal få tilgang til sånn påvirkning for å selge kjeksen sin men så er vel hele NKKsystemet sponsa av RC så det skal vel godt gjøres å forvente noe ending med det første?

Er det ikke RC så er det en annen forprodusent. Hadde det vært mer redelig at det var "Hills" veterinæren som svarer, når RC betaler millioner for en sponseavtale?

Så lenge noen sponser forventer de vel også noe i gjengjeld antar jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke RC så er det en annen forprodusent. Hadde det vært mer redelig at det var "Hills" veterinæren som svarer, når RC betaler millioner for en sponseavtale?

Så lenge noen sponser forventer de vel også noe i gjengjeld antar jeg..

Enten burde HS gjøre det mere tydelig at det finnes andre auktoriteter på området som har motsatt syn og at dette er reklameplass som sponsoren betaler for, eller oxå burde de ha en form for fagpanel med folk som har forskjellig syn på ting - det er faktisk mulig å få til hvis redaksjonen har litt ambisjoner med bladet sitt.

Å kalle en sponsor for "ekspert" er humbug - o vi som betaler medlemskap burde ha vel kunne ha krav på å få litt objektivitet i gjengjeld for pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er det ikke RC så er det en annen forprodusent. Hadde det vært mer redelig at det var "Hills" veterinæren som svarer, når RC betaler millioner for en sponseavtale?

Så lenge noen sponser forventer de vel også noe i gjengjeld antar jeg..

Akkurat det som er problemet, kjeksemerket er for meg ett fett her. her skulle det jo vært en nøytral spesialist, helst på ernæring men heller en nøytral veterinær enn en RC-guru. Jeg har da hatt foredrag med nøytrale veterinærer som klarer snakke positivt og negativt om forskjellige måter å fôre på uten å direkte fremme noe eller utelukke noe.. Det evner tydeligvis ikke denne karen her for hver gang noen spør om rå/våtfôring så er svaret at tørrôr er tingen, han svarer jo ikke på spørsmålet engang men velger i stedet å snakke varmt og hellig om kjeksen sin. I forhold til sponsing og sånt så er vel kanskje du og litt inhabil akkurat her ? :icon_redface:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Akkurat det som er problemet, kjeksemerket er for meg ett fett her. her skulle det jo vært en nøytral spesialist, helst på ernæring men heller en nøytral veterinær enn en RC-guru. Jeg har da hatt foredrag med nøytrale veterinærer som klarer snakke positivt og negativt om forskjellige måter å fôre på uten å direkte fremme noe eller utelukke noe.. Det evner tydeligvis ikke denne karen her for hver gang noen spør om rå/våtfôring så er svaret at tørrôr er tingen, han svarer jo ikke på spørsmålet engang men velger i stedet å snakke varmt og hellig om kjeksen sin. I forhold til sponsing og sånt så er vel kanskje du og litt inhabil akkurat her ? :icon_redface:

Hva mener du med dette? Jeg er ikke sponset av noen forprodusent, jeg betaler foret mitt selv jeg. Forøvrig om jeg hadde vært sponset så skulle det frata meg mine muligheter til å synse noe om foring eller NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Enten burde HS gjøre det mere tydelig at det finnes andre auktoriteter på området som har motsatt syn og at dette er reklameplass som sponsoren betaler for, eller oxå burde de ha en form for fagpanel med folk som har forskjellig syn på ting - det er faktisk mulig å få til hvis redaksjonen har litt ambisjoner med bladet sitt.

Å kalle en sponsor for "ekspert" er humbug - o vi som betaler medlemskap burde ha vel kunne ha krav på å få litt objektivitet i gjengjeld for pengene...

Nå betaler man medlemskap i NKK, ikke en abbonementsavgift for bladet, det er jo faktisk frivillig å lese det som kommer i posten. Det er forøvrig drøyt å definere en veterinær som humbug, syns jeg, uansett hvem han representerer. Det er for de aller fleste ganske lite problematisk å ha flere roller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fôrer ikke jeg BARF og kommer aldri til å gjøre det heller (er for lat), men jeg synes det blir overdramatisert hvor farlig det er. Moren min fôret vår første schäfer med kjøtt(innmat), rå bein, litt ølgjær og beinmel. Denne hunden levde av slik at i 14 år og var alltid sunn og frisk. Moren min hadde verken lest eller lært noe om slik fôring, men brukte sunn fornluft!

Ville dyr er ikke avhengig av at maten er perfekt sammensatt hver enste dag, og hundens fordøyelse er ikke unik i forhold til andre dyr (eller mennesker for den sakens skyld!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Man skal ikke ta lett på det å fremstille et hjemmelaget for, fordi eieren har tatt på seg det fulle ansvaret for dyrets ernæringsmessige status"

Hundeeiere har vel 100% ansvar for hundens ernæring uansett, tror neppe fôrfabrikanter tar juridisk, moralsk eller økonomisk ansvar om hunder ikke tåler fôret og blir syke.

Å fraråde hjemmelaget hundemat og råfôring på generelt grunnlag er sikkert det safeste for veterinærer, men at det er aspekter ved BARF dietten og andre dietter som er problematisk, det ser jeg også. Det er vanskelig å finne klare anbefalinger om mengde bein og info om hvordan bein fungerer i hundens fordøyelse, sett bort fra problematikken omkring kokt/rått, og fare for splintring. Det som er spesielt er at det tilsynelatende kan fôres ubegrenset med råe bein. Grunnprinsippet i BARF er at 60-80% av fôret skal være rå kjøttbein, dvs spiselige bein bestående av 50/50 kjøtt/bein, det betyr kanskje opp til 40 % beinmasse som for det meste består av fosfor og kalsium. I tillegg kan man gi bein uten kjøtt som tyggebein og tidsfordriv osv.

Det selges ferdiglaget rå hundemat bestående av oppmalt kjøtt og bein ev. tilsatt vitaminer og mineraler osv. som kan brukes som basis-fôr eller som fullfôr. Men det er ikke vanlig å merke produktene med hvor mye oppmalt bein produktene består av. Dermed kan det rett og slett bli for mye bein totalt og det kan altså hunder bli syke av, ifølge veterinærer. I en diett som kalles Raw Prey Model anbefales det at forholdet kjøtt/bein/innmat skal være ca 80/10/10. (Bein=brusk og bein, Innmat=lever, nyrer og andre kjertler og Kjøtt=alt det andre spiselige på dyret - enkelt sagt) men ellers har ikke jeg funnet noe klare anbefalinger utover selv å følge med på hundens avføring og allmenntilstand og det blir litt vagt, syntes jeg. Så det kan hende at det er en del informasjon og kunnskap som blir litt for vanskelig tilgjengelig for oss vanlig, dødelige hundeeiere og at det kan bli vel mye tilfeldigheter som får rå når en skal kokkelere på egenhånd. Sånn sett er det faktisk enklere å lage mat til mennesker, det er flere og bedre kokebøker og flere og bedre produkter og råvarer å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEste det omtalte innlegget i hundesport og jeg synes det var ett ærlig og godt svar jeg. Han gjør det tydelig at han er fra RC, men refererer alikevel mer til standarder enn at sitt eget fôr er best. Han sier at rått kjøtt med tilsetninger mest sannsynlig oppfyller krav til å tilfredstille næringsbehov, men er skeptisk til at hvem som helst skal råfôre etter mer BARFprinsipper. Ett fornuftig innlegg spør du meg, uavhengig om han jobber for den ene eller den andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...