Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kvitte seg med et naturlig innstinkt?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan man kan trene bort jaktinnstink (kanskje jeg har spurt om dette før, men jeg husker det tydeligvis ikke) For noen sier at det går, men jeg tror det er umulig. hehe. :) Ser jo feks, min hund hvis ho får øye på ei katt feks. Hvis ho da er løs er det rett etter. Full fart. All innkalling er blåst. Alt rundt kobles totalt ut.. Hvis man da er i et område med sau og vi glipper hunden, så nytter det jo lite med god innkalling hvis hunden har sterkt jaktinnstink, og dermed kan hunden skytes hvis bonden mener det. Og noen sier da at hvis man ikke har god innkalling, så må man holde seg unna områder med andre dyr. (men jeg bor tross alt i nord norge, så det er litt vanskelig. hehe) Hvordan i huleste trene bort et såpass naturlig innstinkt som jaktinnstinkt? *lurer fælt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan man kan trene bort jaktinnstink (kanskje jeg har spurt om dette før, men jeg husker det tydeligvis ikke) For noen sier at det går, men jeg tror det er umulig. hehe. :P   Ser jo feks, min hund hvis ho får øye på ei katt feks. Hvis ho da er løs er det rett etter. Full fart. All innkalling er blåst. Alt rundt kobles totalt ut.. Hvis man da er i et område med sau og vi glipper hunden, så nytter det jo lite med god innkalling hvis hunden har sterkt jaktinnstink, og dermed kan hunden skytes hvis bonden mener det.  Og noen sier da at hvis man ikke har god innkalling, så må man holde seg unna områder med andre dyr. (men jeg bor tross alt i nord norge, så det er litt vanskelig. hehe) Hvordan i huleste trene bort et såpass naturlig innstinkt som jaktinnstinkt?  *lurer fælt*

Det går ikke :) Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan man kan trene bort jaktinnstink (kanskje jeg har spurt om dette før, men jeg husker det tydeligvis ikke) For noen sier at det går, men jeg tror det er umulig. hehe. :P   Ser jo feks, min hund hvis ho får øye på ei katt feks. Hvis ho da er løs er det rett etter. Full fart. All innkalling er blåst. Alt rundt kobles totalt ut.. Hvis man da er i et område med sau og vi glipper hunden, så nytter det jo lite med god innkalling hvis hunden har sterkt jaktinnstink, og dermed kan hunden skytes hvis bonden mener det.  Og noen sier da at hvis man ikke har god innkalling, så må man holde seg unna områder med andre dyr. (men jeg bor tross alt i nord norge, så det er litt vanskelig. hehe) Hvordan i huleste trene bort et såpass naturlig innstinkt som jaktinnstinkt?  *lurer fælt*

Kan gjerne ikke trene bort, men trene så man klarer å kontrollere det :)

Om hunden allerede har lært å stikke etter er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta på line og forhindre at den noengang får sjanse igjen, i tillegg til å trene mange andre øvelser for å få hunden under kontroll. Innkalling, sitt, dekk på avstand osv. Når du er trygg på at hunden gjennomfører i enhver situasjon kan du hekte av linen, det viktige da er at du er selvfølgelig og selvsikker og VET med deg selv at fra nå av skjer det aldri mer. Den dagen du ikke er sikker på det er det på med linen igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..jeg klarte fint å kontrollere jaktinstinktet til Tolleren min.Han hadde mye jakt i seg (moren blir bruk som jakt og ettersøkshund og faren er ettersøkshund)og han var av typen som hadde trang til å jage alt som bevegde seg over gangfart(sykler,joggere,katter,biler etc..)

Men allikevel klarte jeg stort sett å stoppe han med ett "stå" når han var "voksen".Jeg gjorde som Vipsen sa;brukte langline.

Her vi bor er det mye rådyr og tilslutt ble synet av et rådyr et signal om å stoppe opp og ta kontakt med meg..desverre gjaldt ikke dette katter,biler,joggere,sykler etc så der måtte jeg være i forkant av hunden.

Ikke alltid like lett med katter som ligger gjemt i buskene :wink:

Men jeg fikk aldri kontroll på apporteringsinnstinktet hans i nærheten av vann.Etter et par apporteringer var det gjort,han kunne ikke slappe av i nærheten av vann overhodet og maste konstant etter å bli sendt ut.(han badet faktisk aldri for "morro" skyld?)Det befestet seg så fort at det eneste jeg kunne gjøre senere var å unngå vann. :)

kanskje litt vanskligere å unngå katter? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er værre å trene en irsk setter til å IKKE ta stand når den finner fugl. Eller å trene en beagle til å IKKE lose haren. Slike instikter vil vi aldri klare å kontrollere. Men sykler, biler og katter som blir jagd er nok mulig å gjøre noe med, hvis man har en god porsjon tålmodighet og god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er værre å trene en irsk setter til å IKKE ta stand når den finner fugl. Eller å trene en beagle til å IKKE lose haren. Slike instikter vil vi aldri klare å kontrollere. Men sykler' date=' biler og katter som blir jagd er nok mulig å gjøre noe med, hvis man har en god porsjon tålmodighet og god tid.[/quote']

Ikke alle settere tar stand, hehe. Ikke alle stående fuglehunder en gang, mange av dem utvikler aldri den egenskapen. Hva har stand med å løpe etter å gjøre? Hunden står jo stille? Derimot å ruse etter fuglen er noe annet. Folk har klart å trene RIOS på hunder i alle år, ok, noen få er uhelbredelige, men i de rette hender hadde de antakelig fått det kontrollert de også.

Hva er dessuten forskjell på fugl/katt/sau/rådyr/(syklister) osv? De utløser alle samme funksjonen i hodet på hunden - jage/fange/drepe. Ytterst få fuglehunder ville latt være å løpe etter sau eller katt, sau lar de være pga strømming som bli forbundet med akkurat -det- dyret. Evt andre dyr lar de være pga ubehaget som gjerne har blitt knyttet til dem i et heldig timet, kanskje ubevisst, øyeblikk tidligere. Valpen har gjerne blitt knøvlet i et øyeblikk den var på ferd etter katten, lykkelig nok var det riktig timet og den lar det dermed være.

Umulig å trene vekk - ja, gjerne, men umulig å kontrollere, nei, som regel aldri, om man har de rette hjelpemidler og kunnskap, tid og tålmodighet.

Hva er det med at folk skal påstå jakthunder og drifter er sååååå fryktelig mye mer vrient enn alt annet da? *grr* Nesten så det frister å skaffe seg en beagle eller dachs eller whatever bare for å vise. :)

(Om jeg kan vise til tidligere, egne erfaringer, resultater osv med flere ulike hunder av typiske jaktraser - jo, det kan jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det finnes noen få utskudd som ikke tar stand eller som ikke reiser fuglen. Jeg dro frem stand fordi det er et naturlig instinkt som er nedarvet etter hundrevis av år med målrettet avl. Og det er noe jeg selv aldri ville klart å gjøre noe med hvertfall. Det samme med beaglen som jager haren tvers igjennom tre kommuner - hjelper ikke og stå og rope på Fido da :P

Som jeg akkurat skrev i forrige innlegg: Noen situasjoner hvor jaktinstinktet er med i bildet kan kontrolleres dersom personen har god tålmodighet og god tid.

Jeg mener det er forskjell på å jage en syklist og å jage en hare. Og hva som foregår oppe i hodet på hunden når den setter i gang - det skal jeg ikke late som jeg vet.

Har forøvrig god erfaring med ulike jaktraser selv, uten at det har noe med saken og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...