Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening- og kostholdtips


Benedicte

Recommended Posts

Guest Gråtass

Her i huset skal vi ikke påberope oss noe sunt kosthold, men vi er litt bevisste på hva vi spiser. Fisk 1-2 ganger i uka, potetmiddag 2-3 dager i uka. Jeg elsker poteter så det kommer ikke til å utgå av mitt kosthold uansett hva Fedon sier om karbohydrater.. Men jeg spiste tidligere godteri hver dag, nå har jeg kuttet ut det og spiser det kun i helger (fredag og lørdag), i starten syns jeg det var veldig vanskelig, så da erstattet jeg godiset med usaltede nøtteblandinger, noe som fungerte supert for meg, godt er det også. Har man søtsug på kvelden kan faktisk honning være bra å dempe med, jeg spiser ett knekkebrød eller drikker en kopp te med honning, det hjelper. Jeg har aldri klart å spise lite og ofte, ikke har jeg tid til det heller, så her er det 2 måltider om dagen, lunsj og middag. Det viktigste er at det ikke blir masse stress og mas rundt måltidene tror jeg, ikke vær en benkespiser, for da får du ikke ro nok til å kjenne om du er mett heller.

Trening er jeg ganske dårlig på, jeg hater å løpe, men går skikkelig tur med bikkjene hver dag min 1 time i skogsterreng. Jeg måker møkk i stallen, bærer for, vann og flis så får litt variert styrketrening. Jeg rir og kjører hest i snitt 5 dager i uka, så bygger noe mage og rygg, men egentlig ikke nok. Går på pilates en dag i uka for å bedre balansen og bli litt mer smidig. Trener boksing en gang i uka, dette gir litt mer styrke, utholdenhet og lungekapasitet. Noe mer enn dette har jeg ikke tid til.

Jeg skulle gjerne hatt tilbake den forrenninga jeg hadde før metabolismen innhentet meg.. Det å bli 25år gjorde noe med kroppen, nå som jeg blir 35 blir det vel bare enda værre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter inneholder faktisk så mange næringstoffer at det kan holde liv i ett voksent menneske. Potet er sunt og godt, så kommer nok aldri til å forsvinne her heller.

Jeg tror det er veldig viktig å skille mellom normalkost og slankekost. Ett normalt kosthold skal ha overvekt av karbohydrater og ca 50/50 med protein/fett (kanskje litt mer protein om man trener mye). Mens på en slankekost kan man med fordel kutte litt ned på karbohydratene (som fortsatt skal utgjøre størsteparten av energien i kosten) til fordel for protein. Atkins og Fedon har blitt superkjente for ett proteinrikt og karbohydratfattig kosthold, men begge disse diettene har vel grobunn i slanking og ikke normaldiett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye jeg er enig i, og en del jeg er uenig i, men jeg orker ikke quote alt, så om det jeg sier er sagt før får dere bare være overbærende :)

Min mening er altså følgende:

Vi mennesker er laget for et allsidig kosthold basert på mye protein og fett (i perioder svært mye fett, så mye som 50-60%), og lite karbohydrat. Og det vi fikk av karbohydrat var av den tyngre typen, altså ikke sukker. Og veldig viktig er at dette kostholdet skal kombineres med mye aktivitet, da vi er laget for dette.

I forhold til det normale kostholdet vi vestlige i dag har må man, skal man være sunn og tenke på kroppen sin, minke karbohydratinntaket drastisk, øke inntaket av fiber, protein og fett. Men det skal være rett type protein og fett! Hovedsaken er uansett at man minker inntaket av lette karbohydrater, og da i hovedsak sukkerarter.

Korn inneholder rundt 70% stivelse, som er lette karbohydrater. Sukker inneholder 100%. Alle produkter med mye sukker og/eller korn inneholder derfor svært mye lette karbohydrater, noe som ikke er heldig i et sunt kosthold. Når det vanlige kostholdet i Norge er brødmat som basis ved 3 av dagens 4 måltider, samt poteter (poteter er svært mye stivelse siden de er lagringsknoller for potetplantens energi, og planter lagrer energi i form av stivelse), ris (korn) eller pasta (korn) som en stor del av middagen gir dette at kostholdet baseres på karbohydratrike produkter.

Kostholdet bør hovedsaklig bestå av grønnsaker, frukt, nøtter, bær og kjøtt/fisk.

Den andre viktige tingen å tenke på er å spise så lite ferdige/halvfabrikata som mulig. Lag maten fra sunne råvarer uten at man tilsetter alt mulig. Ferdigvarer består ofte av mye tilsetninger.

Man skal ikke være redd fett, ikke animalsk fett heller. Men man skal være redd for feilbehandlet fett (som gir transfett f.eks). Man skal ikke være redd for rødt kjøtt, men feilbehandlet rødt kjøtt (som gir stekemutagen f.eks). Og man skal ikke være redd kolesterol, så lenge man ikke har genfeilen som gjør at kroppen ikke kan håndtere kolesterolet på rett måte (1 av 100 har dette).

Det man skal være redd for er en inaktiv livsstil med mye lette karbohydrater, feil fett, feil tilberedt kjøtt og lite fiber. Ofte ser man at et kosthold med mye kjøtt gir et kosthold med lite fiber. At personer som spiser mye kjøtt (fett og protein) har større sjans for tarmkreft ses sjelden i sammenheng med at disse personene spiser svært lite fiber. Det er stor sannsynlighet at det er mangelen på fiber, ikke kjøttet, som er årsaken til kreften, samt at kjøttet er tilberedt feil og gir stekemutagen.

Meieriprodukter er ikke naturlige for pattedyr over avveningsalder. Mange (størstedelen faktisk) av menneskene i verden tåler ikke melk. Det er oss her i europa som, etter å ha hatt tilgang på melk i flere tusen år, har fått en mutasjon som gjør at de fleste (ca 70%) tåler melk også som voksne. De som tåler melk kan fint benytte seg av dette, da melk og melkeprodukter gir mye bra. Man skal bare være obs på at den reklamen man ser om at melk gir et sterkt skjelett er feil. Melk gir ikke sterkt skjelett, hadde det vært tilfellet hadde ikke norge vært på toppen av beinskjørhetsstatistikken. Kroppen har ingen mulighet til å nyttegjøre seg kalsiumet i melken, og det går tvers gjennom. Først om man er bevisst og tar ekstra vit. D kan kroppen ta opp kalsiumet. Vi i nord får for lite vit. D grunnet mangel på sollys.

Gode tilberedningsmåter er bakt i ovnen og koking/damping. Steking i panne og fritering er værst. En favoritt hos meg er en dyp form som fylles med kjøtt, grønnsaker og litt ris (fullkorn), heller over buljong (helst laget selv :D ) og bakt i ovnen på lav varme til alt er gjennomstekt. Dette krever lite jobb fra meg (det gjør seg jo selv i ovnen), gir lite oppvask, er fryktelig godt og jeg kan lage til flere dager på en gang.

Laks/ørret på grønnsaksseng i ovnen er også en vinner!

Frokost kan bestå av en frukt/bær/nøtter-smoothie, dette er min favoritt hvertfall. Jeg lager min på: 1 banan, 2dl frosne bær (blåbær og rips kombinert er best synes jeg), væske i form av vann eller juice så blenderen klarer å dra det rundt og en blanding av 2ss sesamfrø (omega-3), 2ss kokosmasse (fett og energi, samt god smak), 2ss gresskarkjerner og 2ss mandler. Kjøres til det er en rennende masse. Hell i stort glass (blir 4-5dl) og drikk! En super start på dagen som gir energi godt og vel frem til lunsj. Masse antioksidanter, sunt fett og protein. Mye vitaminer. Om man ikke spiser mye fiber ellers kan 2ss linfrø tilsettes i glasset før det drikkes. Bør ikke kjøres i blenderen, da frøene er sunnest hele! Linfrø gir mye fiber.

Lunsj kan bestå av en salat (spinat, tomat, paprika, bønner (salatbønner el.l), ost, oliven, tunfisk/kylling el.l og andre grønnsaker man måtte ønske) eller en omelett. Omelett med soltørket tomat og fetaost er en av mine favoritter!

Om man vil ha basisen som brød kan man ha mørkt fullkorn rugbrød med f.eks egg eller tunfisk som hovedmat, og ha mye grønnsaker ved siden av som en tomat, en gulrot og et eple. Da blir likevel ikke måltidet dominert av kornet, og man blir god og mett (er litt vrient å bli like mett på bare grønnsaker, må liksom ha "noe mer").

Som kveldskos er min erfaring at oppskåret frukt og en nøtteblanding er like tilfredstillende som en skål smågodt. Det er ofte det å ha noe man kan småspise på som er saken, ikke så mye akkurat hva det er :) Oppskåret melon, eple, appelsin, mango, gulrot og paprika er veldig godt. Det er sukker i slikt, men veldig lite sammenliknet med godteri. Det er mest vann i frukt, og de inneholder bra ting også, som vitaminer og antioksidanter.

Det jeg merker best når jeg er flink og ikke spiser så mye korn og sukker er at jeg blir lettere i kroppen, får mer energi. Det er akkurat som at lette karbohydrater gjør kroppen tung og sliten. Etter store måltider basert på lette karbohydrater blir jeg fryktelig trøtt. Dette skjer ikke når jeg spiser store måltider basert på grønnsaker og f.eks fisk. Og for meg er dette grunn nok til å være flink og ikke basere kosten på korn. Jeg får gjort mye mer når jeg ikke er så trøtt :)

Men som sagt tidligere er ikke kosthold alt! Man må være aktiv også. Og her på sonen har jo de fleste hund, så det er "lettere" å være aktiv. Gå tur! Ikke bare for hunden, men for deg selv. Og for dere som ikke går tur med hunden, bare trener, så gå tur likevel, for deg selv!

Jeg går tur minst to ganger daglig, morgen og kveld, og det blir ca 1t totalt per dag med Stella. Målt i skritt er det ca 6-7000 steg! I tillegg går jeg til og fra skolen, 3km hver vei, ca 1t totalt, dette også ca 7000 steg. Så jeg går ca 2t hver dag, det er ikke dårlig :) Halvparten fordi jeg må til skolen, og halvparten fordi jeg "må" gå med Stella. Og det er veldig deilig. Jeg er glad i å gå, har alltid vært det.

Ellers er jeg treningsstudio-sky og drar aldri til noe sånt. Jeg har derfor gått til anskaffelse av videoer med treningsprogram jeg kan gjøre hjemme. Og det er veldig fint! Har nå 2 ulike jeg varierer med, og har et par til på ønskelisten. Dette er alle program som tar under timen (45 min + en liten styrkedel på slutten) og er aerobic-basert. Jeg er veldig fornøyd. Kan anbefales! Slike program gjør det lettere å motivere seg til å trene hele løpet ut, ikke stoppe når man er litt sliten. Og slike program er sammensatt så man får en god trening av de fleste muskelgrupper.

Jeg har også kaniner som trenger stell, samt en ganske stor hage, så jeg holder meg i mye aktivitet. Og det er sånn jeg trives :)

Det er altså en helhet mellom godt kosthold og mye aktivitet (ikke bare trening, men aktivitet) som gjelder. Nøkkelord er variasjon. Ikke telle kalorier, men se på andelen karbohydrat, fett, protein og fiber. Lag maten fra bunn av, ikke kjøp ferdige produkter. Kjøp gode råvarer, rene råvarer. Tilbered maten rett, så næringsstoffene bevares og det ikke dannes uheldige stoffer.

Anbefalt bok om man vil vite litt om det bak mye mat er: Den hemmelige kokken, Mats-Eric Nilsson, isbn978-82-430-0453-5. Den tar for seg tilsetningsstoffer og hva mye av det som står på innholdsfortegnelsene betyr. Nyttig lesing, og en god motivasjon til å spise mindre ferdigmat :)

Ellers anbefaler jeg å søke kunnskap om steinalderkosthold, da det forklarer mye om hvordan vi er laget og hva vi er laget for. Man trenger ikke bli slavisk, men prinsippene er gode og kan hjelpe med å se helheten og de store linjene.

Nå skal jeg lage meg en lunsjsmoothie og gå ut på tur!

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers anbefaler jeg å søke kunnskap om steinalderkosthold, da det forklarer mye om hvordan vi er laget og hva vi er laget for. Man trenger ikke bli slavisk, men prinsippene er gode og kan hjelpe med å se helheten og de store linjene.

Nå skal jeg lage meg en lunsjsmoothie og gå ut på tur!

Ha en fin dag!

Mennesker har levd i nærtilknytting til jordbruksvarer i over 5000 år, dette har også ført til en endring av behovene våre. Steinalderkosten er beregnet på jegere og sankere, ikke dataknapptrykkere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har levd i nærtilknytting til jordbruksvarer i over 5000 år, dette har også ført til en endring av behovene våre. Steinalderkosten er beregnet på jegere og sankere, ikke dataknapptrykkere...

Joda, men 5000 år er 200 generasjoner, ikke særlig tid til å gjøre særlige genetiske forandringer, altså forandre hvordan vi fungerer. Jeg har aldri sagt at fullstendig steinalderkost er hva som er rett for oss nå, jeg sa at steinalderkost-informasjon ofte forteller hvorfor og hvordan vi fungerer, i folhold til ulike matvarer/matgrupper, og dette kan man bruke for å ha et godt kosthold nå også. Jeg la også vekt på mye aktivitet i det jeg skrev. Min mening er at man ikke kan være sunn uansett hva man spiser så lenge man kun er datatrykker, man må ha en aktiv livsstil.

Poenget er at kroppen vår ikke er nevneverdig forandret siden steinalderen, og at den derfor fremdeles er laget for det den fikk i steinalderen. Dvs steinalderkosthold og steinalderlivsstil. Man kan ikke ha en steinalderlivsstil i dagens samfunn her i vestlig verden, men man kan ta kunnskapen og prinsippene og gjøre det beste ut av det. Det er derfor jeg anbefaler å lese om steinalderkosthold, nettopp for å få en forståelse av hvordan vi fungerer.

Mye av det jeg kan om steinalderkosthold har jeg fått fra Iver Mysterud, jeg har vært så heldig å hatt ham som foreleser om emnet i et fag i utdanningen min. Jeg lever ikke slavisk etter det, langt fra, men det har gitt meg en bedre forståelse rundt dette med kosthold.

Må få meg blender og lage smoothie ser jeg

Smoothie er undervurdert! Jeg skjønner ikke at ikke fler bruker blenderen mye mer aktivt. Smoothie er lett og raskt å lage, gir lite oppvask (blender-bollen og glasset du drikker av), gir væske og mye bra næring i samme slengen, er godt, kan varieres i det uendelige og er mye mer fristende som frokost enn en tørr brødskive eller knekkebrød.

Blender kan også brukes til mye annet godt. Jeg "belønner" meg selv ofte med en milkshake etter en treningsøkt. Melk, vaniljeis (er forbausende lite både fett og karbo i en billig vaniljeis), kakaopulver og en håndfull hasselnøtter kjøres til det har blitt litt lett og luftig. Fryktelig godt, og ganske nyttig. Man har lov med litt lette karbohydrater etter en skikkelig treningsøkt :) På sommeren kan jordbærmilkshake lages med frosne jordbær og melk :)

Jeg er veldig glad i blenderen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil nok bli tykkere av å drikke 2 liter brus om dagen, kontra å drikke 2 liter melk hver dag.

Man må ikke se seg blind på kalorier, mye annet som teller også :)

Når det gjelder melk så får man i seg næring man trenger, og kroppen klarer å nyttiggjøre, det gjør man ikke ved brusdrikking. Da må man spise mer av andre ting for å få i seg nok. Altså blir det dobbelt opp...

Det er jo en av grunnene til at man bør kutte mest mulig av brus og godterier, man blir gående å spise "dobbelt opp", samtidig som det er usundt.

Kanskje dårlig forklart, men dette har jeg fått forklart av ernæringsspesialist.

Ellers er jeg blant de "heldige" som kan spise akkurat hva jeg vil uten å legge på meg et gram. Dette er både på godt og vondt :) Skulle nok ønske jeg la lettere på meg.

EDIT: Det viktigste når det gjelder å få en sunn og fin kropp er vel trening. Dessverre ser det ut til at veldig mange glemmer denne biten, og tror man blir slank ved å bare spise sundt.. For veldig mange holder ikke dette. Man er overvektig eller undervektig fordi man får i seg for mye/lite næring enn det kroppen forbruker. Altså må man enten redusere/øke maten, eller trene mer/mindre for å oppnå effekten man ønsker. Det lureste (i mine øyne) er å tilpasse matmengden etter trening, og ikke omvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt deg å være bevist på mengden karbohydrater og proteiner du får i deg. Og spesielt at de karbohydratene du faktisk spiser mest av kommer fra feks grønnsaker, da disse er sunnere.

Proteiner bør komme fra noe som ellers også er sunt, feks fisk, magert kjøtt eller grovtkorn, bønner osv.

Fiber er viktig, sukker er virkelig ut.

Drikk masse vann, men ikke overdriv det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...