Gå til innhold
Hundesonen.no

Jærverud


Mud

Recommended Posts

Nå har det vært så mye treningsmetodikk diskusjoner her inne at det egentlig holder for en stund synes jeg (vet jo at jeg ikke akkurat har vært passiv :oops: :wink: ).

Men jeg vil gjerne at noen tar og poster en sånn fin opplysnings post om Jærverud? En slik som Klikkertrening og Nordenstam har?Klikkertrening og Nordenstam metodikken er to (enn så lenge) relativt lite utbredte metoder men her på hundesonen får man nesten litt inntrykk av at verden består av enten eller.

Og det virker som mange av de som hverken tror på absolutt fravær av positiv straff og lomma fulle av leverbiter eller...aktiv utførelse av lederskap (?) føler seg litt forvirret til tider...

Som selværklært dott og fòringsautomat er ikke jeg den riktige til å gi et bilde av jærverud metodikken som utøverene vil kjenne seg igjenn i ,derfor lurer jeg på om noen kan som virkelig kjenner til filosofien kan ta utfordringen?

Scarlet kanskje? :wink:

Det er tross alt den mest utbredte og annerkjente metodikken så det er nesten en skam at den ikke er ordentlig presentert på hundesonen synes jeg...

Ps.joda jeg vet at det ikke skrives jærverud men jeg har ikke den svenske A`en på tastaturet mitt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

järverud's metode består av innlæring som er positiv etter en stund når hunden kan det da skal den gjøre det. Da går man over fra positivemetoder til negative og korrigerer hunden om den ikke gjør det. Ellers er det tradisjonel hunetrening med lokking og luring for å få hunden til å gjøre som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævenrud bruker positiv forsterkning og negativ straff i innlæringen (for det meste, han bruker jo tvangsapportering som metode). Men når hunden kan det, så SKAL den! Da begynner man å straffe for uønsket atferd, og mye lokking og luring inngår i treningsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, sorry, så ikke at du hadde svart, Elisabeth :oops:

men når hunden begynner å bli straffet dersom den ikke utfører ønsket atferd, og dette foregår over en liten tid - så vil belønningen ha mindre betydning for hunden, og den vil begynne å jobbe for å unngå straff. Men selvsagt er de fleste jævenrud'ere uenige med meg her...

Må også si at jeg har både din hund og din hund fortsetter og har lest begge fra perm til perm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Järverud har skrevet bla Din Hund og Din Hund Fortsetter. Husker ikke om den siste er pensum i NKK's instruktørkurs, men førstnevnte er i hvert fall.

Innlæring baseres på positiv forsterkning/negativ straff, men når hunden har kommet til punktet den "kan" øvelsen eller man skal generalisere går man inn med positiv straff/korreksjone/"veiledning" for å gjennomføre feks sitt. Tvangsapport er også det som brukes fra innlæringsfasen av.

Bøkene burde egentlig vært basic å lese før man før seg hund, om jeg skulle sagt en eneste bok i hele verden en skulle lest som hundeeier hadde det vært den Din Hund.

Står også en god del nevnt om søksøvelser osv, hvordan la hunden være hund, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått lest i Din hund fortsetter, og jeg må si at jeg kjenner meg veldig mye igjen. Gjør det på den måten selv. :) Likte boken godt. Skal lese den nøyere.

Men er Jærverud og NS ulike egentlig? Syns de virket ganske like. Men skal lese Full kontroll av NS også, så får jeg se om det er likheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er Jærverud og NS ulike egentlig? Syns de virket ganske like. Men skal lese Full kontroll av NS også, så får jeg se om det er likheter.

Forskjellen er måten å lære inn noen øvelser. Järverud gjør dette "positivt" med lokking, godbit osv, mens NS bruker fysiske påvirkninger.

Eks sitt: godbit over hodet kontra trykk på rumpa. Når øvelsen forventes å sitte blir Järverud mer lik NS, går over til positiv straff/negativ forsterkning for å få konsekvens i øvelsene. Da er det ikke lengre slingringsmonn. Det som blir sagt blir gjort hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..jeg hadde liksom håpet av noen jærverud folk skulle forklare jeg...Som klikker mener jeg jo at idet de begynner å sette krav til hunden går de rett over til å trene PS/NF,men det er fordi jeg ser det ut i fra læringsloven.

Nesten alle jeg kjenner trener jærverud og de vil nok ha seg frabedt å samenlignes med Nordenstam.Jeg synes og det er en markant forskjell..Du ser ikke jærverud folk som lugger valper i nakke skinnet til den ligger helt stille under dekken etc..Men det du ser er rykk i bånd og kraftige "nei".Og i mens Nordenstammere benytter seg stort sett bare av avlæring selv på begynnelsen(avlære hunden fra å reise seg etc..)bruker stort sett alle de jeg kjenner av jærverud folk å lære hunden betydningen av ordet dekk før de begynner å straffe.

Mener de selv da... :wink:

(jeg mener jo selvfølgelig at det hunden ikke utfører kan den ikke godt nok..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..jeg hadde liksom håpet av noen jærverud folk skulle forklare jeg...

Muligens de fleste som trener Järverud ikke er klar over at det er det de gjør? Tror ytterst få av dem som går på kurs hos nkk's instruktører vet at dette heter Järverud liksom...

Undres på om det som skjer er at de som går på førstegangs kurs osv og bare lærer måten å lære inn på, altså med godbiter, uten å fysisk lære måten å kunne time korreksjoner riktig i etterkant, annet enn at de hører om det i teorien og at dette må de gjøre senere. Om det er mange av disse som blir disse misforståtte "korrigererne", uten noe egentlig system osv? => forvirret hund og en eier som er overbevist om at "dette lærte vi på kurs og sånn skal det være", mens det egentlig blir gjort helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens de fleste som trener Järverud ikke er klar over at det er det de gjør? Tror ytterst få av dem som går på kurs hos nkk's instruktører vet at dette heter Järverud liksom...

Undres på om det som skjer er at de som går på førstegangs kurs osv og bare lærer måten å lære inn på, altså med godbiter, uten å fysisk lære måten å kunne time korreksjoner riktig i etterkant, annet enn at de hører om det i teorien og at dette må de gjøre senere. Om det er mange av disse som blir disse misforståtte "korrigererne", uten noe egentlig system osv? => forvirret hund og en eier som er overbevist om at "dette lærte vi på kurs og sånn skal det være", mens det egentlig blir gjort helt feil?

Hehe, helt sant det. Det fins mange av de, men allikevel så få som selv vet det. Også faller det jo egentlig ganske naturlig inn hos dem og. Alle ser jo hundeeiere som gir godbit når hunden sitter seg (kanskje uten å vite grunnen), og dersom man har sett det i flere år, så faller det inn ganske naturlig at ønsket atferd skal belønnes. Og lokking og luring hører selvføgelig med, samt å straffe det man ikke liker. For det er jo slik det er med mennesker. Kjører man for fort får man bot. Jobber man bra får man lønn. Selvsagt ligger det da naturlig for mange mennesker å straffe uønsket atferd og belønne ønsket atferd, men som sagt - så havner man da (om ikke særlig lenge) under paraplyen som heter NF/PS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens de fleste som trener Järverud ikke er klar over at det er det de gjør? Tror ytterst få av dem som går på kurs hos nkk's instruktører vet at dette heter Järverud liksom...
Hvis de ikke blir satt mer inn i de forskjellige treningsmetodikkene enn det så er jeg litt skremt...

Undres på om det som skjer er at de som går på førstegangs kurs osv og bare lærer måten å lære inn på, altså med godbiter, uten å fysisk lære måten å kunne time korreksjoner riktig i etterkant, annet enn at de hører om det i teorien og at dette må de gjøre senere. Om det er mange av disse som blir disse misforståtte "korrigererne", uten noe egentlig system osv? => forvirret hund og en eier som er overbevist om at "dette lærte vi på kurs og sånn skal det være", mens det egentlig blir gjort helt feil?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, helt sant det. Det fins mange av de, men allikevel så få som selv vet det. Også faller det jo egentlig ganske naturlig inn hos dem og. Alle ser jo hundeeiere som gir godbit når hunden sitter seg (kanskje uten å vite grunnen), og dersom man har sett det i flere år, så faller det inn ganske naturlig at ønsket atferd skal belønnes. Og lokking og luring hører selvføgelig med, samt å straffe det man ikke liker. For det er jo slik det er med mennesker. Kjører man for fort får man bot. Jobber man bra får man lønn. Selvsagt ligger det da naturlig for mange mennesker å straffe ønsket atferd og belønne ønsket atferd, men som sagt - så havner man da (om ikke særlig lenge) under paraplyen som heter NF/PS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke blir satt mer inn i de forskjellige treningsmetodikkene enn det så er jeg litt skremt...

Der tror jeg du har veldig rett :wink:

Så vidt jeg har sett har mange hundeeiere store nok problemer med å time belønningen etter et enkelt førstagangskurs med store grupper,så at de skal klare å time straffen riktig senere er vel heller usannsynlig...Men det er vel ikke unikt for jærverud... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er stort bedre enn det en del plasser altså :S Du ser jo bare her inne, og på Canis, for å ta det, hvor stor % kan egentlig begrepene og vet hvilke funksjoner de sysler med?? Selv folk som har kommet ganske langt, men som gjerne har det i blodet mer enn at de har lært seg ting (for de finnes jo de også, de som det faller heeelt naturlig for) kan påstå at nei, hunden jobber for meg, ikke for å unngå straff osvosvosv i det uendelige
Ah..jeg misforsto (leste unøyaktig )første innlegget ditt.Trodde du mente NKK instruktørkurs.Men uansett synes jeg elever på "vanlige " nybegynnerkurs burde få en såpass grundig teoridel.På mitt første kurs(hverdagslydighet Oslo hundeskole for en evighet siden) lærte vi da såpass...

Ang feil timing på straff, poenget mitt var vel heller, om enn litt skjult, at det er bedre å lære å time korreksjon tillegg på kurs under grundig oppfølging enn å høre "dette må du gjøre når du føler hunden kan det" og så bli overlatt til seg selv? Det er jo ikke til å stikke under en stol at feil timet belønning kun gir "selvstendige", ulydige hunder, mens feil timet korreksjon kan medføre varige men, usikkerhet, redsel, agresjon osv in worst case scenario
Jeg skjønte faktis den :wink:

Men den er fortsatt ikke unik for jærverud..Tilmed i klikkerfilosofien er det med straff det vanskligste ;når,hvordan og hvor sterkt skal vi "feile"hunden?

Dette er det "vi" lærer minst om og..

Men selvfølgelig:alt en klikkerhund kan miste er motivasjonen.

Samtidig kan jeg absolutt ikke se for meg at de fleste som har gått et grunnkurs hos nordenstam er noe flinkere til å time straff enn den gjennomsnittelig jærverud eller klikker nybegynner er på å time belønning.Veldig få har den evnen naturlig,de fleste må hele tiden jobbe med timingen sin.Og hva da med de hundene som blir brukt som "prøvekluter" på timing av straff?For det er vel de det er flest av vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...