Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsbur - hva er mest praktisk for en som ikke har bil?


Recommended Posts

Jeg har ikke bil, og må kjøre kollektivt til utstillinger (og andre ting) som regel. Men jeg kunne godt tenkt meg å ha et bur, slik at jeg kan ha hendene fri innimellom. Jeg vurderer kanvasbur, for virker som om det kanskje er det som blir mest praktisk. Men flaten blir jo ganske stor, når det er flatpakket, og kan ikke tenke meg det er sånn superpraktisk å bære på ryggen fks (jeg liker ikke å ha noe i begge hender når jeg går med c på slike ting, impulskontrollen er ikke på topp for å si det slik :P )

Inni hodet mitt ser jeg for meg masse praktiske løsninger, men jeg vet ikke om det finnes noe slikt. Skal prøve å forklare, så håper jeg dere skjønner.

Jeg ser for meg et bur man kan rulle sammen, til et sylinder på en måte, slik man enkelt kan ha det bak på ryggen uten at man blir bred som en elefant. Altså hvis man ser for seg en type striematte, bare sterkere materie, fks. aliminum, og at istedenfor at buret har fire sider/ledd har den mange små sider/ledd, ja slik at man kan rulle det sammen. Jeg tenker kanskje ikke bur nå, mer et gjerde, for bunn trenger jeg jo ikke, og ikke tak heller, der kan man jo spenne over stoff.

Jeg ser også for meg en annen type, inspirert av tørkestativ faktisk :hug: der kan man ha fire (eller seks er kanskje bedre) stenger, og imellom disse er de strengene man har på stativene, som lett kan bøyes, slik at det i realiteten kun blir stengene som tar plass. Hvis gjerdet/buret skal være litt høyt kan stengene ha ledd, slik som teltstenger, så man kan bøye dem.

Egentlig hadde et kanvasbur vært perfekt, hadde jeg bare kunne brettet det i to etter det var slått sammen...

Ok, noen som forsto hva jeg mente nå? :icon_redface: og finnes det noe alla dette?

I bunn og grunn ønsker jeg iallefall tips til praktiske "bur" løsninger til utstilling, som da tar lite plass, er rimelig lett, og har plass til en dalmatiner. Det må da være minst et meter høyt, gjerne litt mer.

Mulig jeg bare får gå for et kanvasbur, men hvor får jeg disse billige? Europris-butikken her hadde bare små størrelser. Mange av dem virker jo veldig greie, solide (til å være stoffbur liksom), også blir det jo mulig å skjerme hunden litt ved å lukke vinduene.

Hvilke løsninger synes dere er mest praktisk på utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo de tekstilburene som kan rulles sammen og settes opp på samme måte som ett telt.. men de er ganske så dyre og dårlig kvalitet etter min erfaring. Og ikke husker jeg hvor du finner dem på nett heller :icon_redface: Men kanvasburene til Canis (den blå typen) er den billigste slike jeg har funnet. Men spm er jo også hvor stort du ønsker buret skal være og hvor lenge vil han være i buret ihnt til str. valg. Canisburet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkveld Petter Smart!

Hm,veldig smarte "bur ting" du ønsker deg altså!Desverre kommer jeg ikke på noe klokt nå kanskje noen andre gjør det? :hug:

Ja det håper jeg :icon_redface:

Det finnes jo de tekstilburene som kan rulles sammen og settes opp på samme måte som ett telt.. men de er ganske så dyre og dårlig kvalitet etter min erfaring. Og ikke husker jeg hvor du finner dem på nett heller :P Men kanvasburene til Canis (den blå typen) er den billigste slike jeg har funnet. Men spm er jo også hvor stort du ønsker buret skal være og hvor lenge vil han være i buret ihnt til str. valg. Canisburet her.

Åh, det hørtes jo praktisk ut da! Hvis man kan få dem i tålelig kvalitet iallefall, hvis noen andre har link så kom med den :)

Det fra Canis ser jo fint ut det da, men må nok opp i en av de største størrelsene XX-Large: 92x64x64 cm

og da blir det over tusenlappen :/ tror iallefall jeg må opp i det, han kommer nok ikke til å ligge langflat i det, for han vil nok ligge og ikke helt slappe av, men greit at han har plass til å snu seg og sånn. Skikkelig dårlig på mål, ser det ikke helt for meg, men mulig han kunne klart seg med X-Large: 81x59x59 og, men da troor jeg det blir litt trangt. Han er 61 i mankehøyde, veier 34 kilo ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det hørtes jo praktisk ut da! Hvis man kan få dem i tålelig kvalitet iallefall, hvis noen andre har link så kom med den :hug:

Det fra Canis ser jo fint ut det da, men må nok opp i en av de største størrelsene XX-Large: 92x64x64 cm

og da blir det over tusenlappen :/ tror iallefall jeg må opp i det, han kommer nok ikke til å ligge langflat i det, for han vil nok ligge og ikke helt slappe av, men greit at han har plass til å snu seg og sånn. Skikkelig dårlig på mål, ser det ikke helt for meg, men mulig han kunne klart seg med X-Large: 81x59x59 og, men da troor jeg det blir litt trangt. Han er 61 i mankehøyde, veier 34 kilo ca.

Det er en vurdering du får ta.. men du må nok regne med å komme oppimot 1000-lappen når du har stor hund desverre... Jeg også må opp i prisklassen nå legger jeg merke til, men det er nå slik det er desverre. Jeg har ett bur jeg skal selge, men det er den minste typen.. desverre vet jeg ikke om jeg er klar for å selge det engang :P Men veldig fornøyd med det ihvertfall :icon_redface: de har en tendens til å være lange og ikke så altfor brede så det er jo fint ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant nok, har jo blitt vandt med at prisen som er oppgitt på ting gjerne stiger ganske mye når man går opp i størrelse. Men siden man får til 400 på europris skulle man jo tro at det gikk ann å få tak i noe tilsvarende andre steder, iallefall til litt under tusenlappen i det minste. Jeg får titte på utvalget på dogs4all :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant nok, har jo blitt vandt med at prisen som er oppgitt på ting gjerne stiger ganske mye når man går opp i størrelse. Men siden man får til 400 på europris skulle man jo tro at det gikk ann å få tak i noe tilsvarende andre steder, iallefall til litt under tusenlappen i det minste. Jeg får titte på utvalget på dogs4all :)

På dogs for all kan du jo sikkert få greit tilbud.. søstern kjøpte tekstilbur til rottisen sin på Orkanger idag og den koster normalt 1200,- og hun fikk det for 600,- :hug:

edit: btw der kan du jo sikkert prøve Lisbeth sitt bur :P (hun har kjøpt tekstilbur og har dalmis) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er buret som heter Dog Bag - det rulles sammen så det er plass i en bitteliten ryggsekk (som følger med). Det er litt "vinglete" på en måte - men for en hund som er rolig i bur fungerer det faktisk helt greit. Det er også helt enestående hvis man skal flytte det litt rundt fra bil til bil, da det er så "mykt" at det kan settes inn hvorsomhelst, og på hvor liten flate som man har. Det store er 75x75 cm i bunnflate - og det er ganske stort.

Jeg kjøpte mitt på Canis.no for en god del år siden. Det fungerer aldeles utmerket ennå (dog er det kanskje ikke brukt mer enn 20 ganger)

Så på denne siden (http://www.roofbox.co.uk/dog-bag/) at de også har en sånn "tube"..

Men sånn veldig billig er det kanskje ikke, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ide! Men det er ikke noe bur, eller jo det er det jo. Men hva med å kjøpe deg en slik en fin tralle? For de canvasburene blir litt tunge etterhvert og du har jo stor hund. Jeg stemmer for en fin liten trilleting :icon_redface: Litt smådyre, men det finnes sikkert noe billigere der ute.

normal_E-Piccolino-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dogs for all kan du jo sikkert få greit tilbud.. søstern kjøpte tekstilbur til rottisen sin på Orkanger idag og den koster normalt 1200,- og hun fikk det for 600,- :icon_redface:

edit: btw der kan du jo sikkert prøve Lisbeth sitt bur :wub: (hun har kjøpt tekstilbur og har dalmis) :P

Oh, ja, håper jeg og finner et slikt tilbud! Prøver gjerne et bur, eller kan jo se hvordan det er med en dalmis oppi iallefall :hug:

Det du tenker på er buret som heter Dog Bag - det rulles sammen så det er plass i en bitteliten ryggsekk (som følger med). Det er litt "vinglete" på en måte - men for en hund som er rolig i bur fungerer det faktisk helt greit. Det er også helt enestående hvis man skal flytte det litt rundt fra bil til bil, da det er så "mykt" at det kan settes inn hvorsomhelst, og på hvor liten flate som man har. Det store er 75x75 cm i bunnflate - og det er ganske stort.

Jeg kjøpte mitt på Canis.no for en god del år siden. Det fungerer aldeles utmerket ennå (dog er det kanskje ikke brukt mer enn 20 ganger)

Så på denne siden (http://www.roofbox.co.uk/dog-bag/) at de også har en sånn "tube"..

Men sånn veldig billig er det kanskje ikke, da...

Susanne

Jaaaa, det var noe slikt jeg tenkte på, så gøy at det finnes! :P Han er rolig i bur, men i utstilligsammenheng legger han seg ikke ned og snorker liksom, så vet ikke hvordan han vil oppføre seg. Men det må han jo bare, så det skal jeg nok fikse, at han holder seg rolig. Sto at 75 passet til labrador, så hvis det passer til det (en hannhund iallefall) så bør det passe ja. var litt stiv pris, men jeg ble veldig fristet nå altså... skal søke litt rundt når jeg kommer hjem og se om jeg kanskje finner noe brukt eller billig. Så du tror den strls passer til en dalmis? Fikk veldig lyst på altså, superpraktisk virker det. Vil jo tro at et valig canvasbur også kanskje er litt vinglete... eller er det kanskje ikke det? hmmm

Møtte en bearded tispe her om dagen, og c og hun var nogenlunde like store (tror jeg da, hun hadde mye pels :))

Jeg har en ide! Men det er ikke noe bur, eller jo det er det jo. Men hva med å kjøpe deg en slik en fin tralle? For de canvasburene blir litt tunge etterhvert og du har jo stor hund. Jeg stemmer for en fin liten trilleting :hug: Litt smådyre, men det finnes sikkert noe billigere der ute.

normal_E-Piccolino-1.jpg

Men da blir det jo eeenda mer å bære på da :P Ellers er det ingen dum idè :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes at vanlige stoffbur er vinglete - så lover jeg at en DogBag-bur blir du bilsyk av.. DET er helt "slapt" på alle måter - men i bilen står den støtt (borrelås under + skikkelige sikkerhetssele-belter rundt om). På utstilling sist fant en beardieunghund ut at han kunne bruke buret som et hamsterhjul - og tok simpelthen med seg hele buret avgårde på tur..

Men for hund som ligger stille og rolig i bur - NULL problem. Alt. utendørs - da kan hjørnene festes med teltplugger.

Størrelsen på mitt er som sagt 75x75 og det er en grei str. det - bør ikke være noe problem for en dalmatiner. Men igjen - det ruller jo bare over hvis hunden lener seg litt, da...

Men et fabelaktig bur til sitt bruk!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer jo ikke til å ligge 100% stille da, og kanskje han snur seg litt rundt, så da blir det kanskje litt lite for mye penger... men det så jo virkelig helt genialt ut¨, kunne ønske det ikke var slik at det rullet, ikke at han kommer til å være spinnvill inni der, slik får han ikke oppføre seg heller, men han kommer jo til å lene seg litt og sånn...

Raksha, tusen takk, det der så jo også genialt ut, sikkert ikke så stabilt det heller, men ender sikkert ikke like lett opp som hamsterjul, pluss at det var billigere... :icon_redface:

Edit; hmmm det var ikke så store da, det største er Set up: 40"L x 25"W x 25"H

Folded for storage: 14" diameter altså 101cm (det er greit nok da) langt, og 63.5 cm bredt og høyt... altså en cm over caspers mankehøyde.

Slike typer bur, pleier dere å kjøpe slik at det er plass til å stå? eller er dette greit uten at det er dyreplaging? meningen er jo at han skal ligge og slappe av da, og det blir ikke mange timer om gangen, en halvtime her og en halvtime der ser jeg for meg. Buret jeg har hjemme, stålbur som nå står i kjelleren (hehe), er ca 79 cm høyt, altså ca 20 cm høyere. Han står jo ikke akkurat mye i det heller liksom...

(jeg er mega-uselvstendig :hug: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men canvasbur i tinkas størrelse får jo fint plass i ryggsekk da, du har det jo dritenkelt du :) Portoen til cleanrun ble faktisk mer enn buret kostet, og det blir vel toll i tillegg, så mulig jeg bare må gå for et vanlig canvasbur likevel :/

:) Sant det! :) Men har jo korthåret collie på ønskelisten (parring til våren!) så da får jeg samme problemet som deg.

Litt OT.. men hvor holder CleanRun til? (mamma pendler en del til statene og drar innom en vennefamilie som jeg kan bestille til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men canvasbur i tinkas størrelse får jo fint plass i ryggsekk da, du har det jo dritenkelt du :) Portoen til cleanrun ble faktisk mer enn buret kostet, og det blir vel toll i tillegg, så mulig jeg bare må gå for et vanlig canvasbur likevel :/

Hvis du bare kjøper buret så slipper du moms siden det er såpass lav pris på det du kjøper. Fraktkostnadene teller ikke med i den summen.

Men ja, om du er skeptisk til størrelsen i tillegg. Jeg syns det blir forlite for Kahlo hvertfall - desverre - hun er 64cm i manken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm det har jeg ikke tenkt på du... kunne jo gått ann det :ahappy:

Jeg tror iallefall jeg må slå fra meg det fra cleanrun, har begynt å se etter et vanlig canvasbur. Noen som har noen å anbefale? Lett men rimelig solid, helst slik man kan åpne i taket. Har googlet som en gal nå, men jeg havner egentlig bare tilbake til canis sitt, men det blir jo dyrt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...