Gå til innhold
Hundesonen.no

Lærere og sløsing med tid


Margrete

Recommended Posts

Svarer Lotta her, og regner med hun leser her :P

Det er alltid uhøflig å si ifra om man ikke kan holde en avtale - enten det er mellom foreldre og lærere eller andre. Er det noen som er uenige i det?

Jeg leste deg dithen, beklager at jeg tok feil

Min erfaring - etter å ha hatt barn i offentlig skole i snart 6 år er at de fleste lærere er pøkk interersserte i å "lage nye avtaler" - de sender ut et skjema og forteller deg når det passer dem at du møter opp - sammen med en liste over når de andre foreldrene skal innfinne seg - og skriver nederst på arket at "dersom det ikke passer får dere prøve å bytte avtaler mellom dere". Særlig. For det er jo innigamperævva interessant for meg å ringe til en enslig mamma med 3 unger på skolen og spørre om ikke hun heller kan ta seg fri fra jobben for å gå til min konferansetime slik at jeg kan gjøre jobben min og tjene til livets opphold. Kiss my *ss.

Jeg synes det er synd at folk opplever det slik, dette er ikke min opplevelse av lærere.

Selvsagt. For folk flest er det mye vanskeligere å ombooke en kaffelatte-avtale med venninna på nærmeste kjøpesenter, eller utsette middagen en halv time enn det er å kjøre fra jobben kl 13...

Eller sørge for kjøring av poden til diverse aktiviteter. Eller de andre barna, eller far/mor som er bortreist så man må sjonglere barna alene... Det ville nok blitt huskestue lell :rolleyes2: Kaffelatte-avtalen er nok relativt tøff å avlyse den å om dette er ett pusterom i en relativt travel hverdag.

Dakkar lærerene - kunne kanskje plukket opp en hjemmeleksebunke og rettet mens de nå likevel satt der på skolen kl 14.30... ? Eller?

Det har du rett i. Det er likevel irriterende å vente på noen som ikke har sagt i fra.

He, he - ja vi har jo sett noen utblåsninger her over skolen som dine barn går på. Snodig så raskt dine referansepunkter har tatt seg opp. :ahappy:

:) Rart jeg ikke ble overrasket over at denne kom. Kan du qoute innlegg der jeg har gått løs på kontaktlæreren til min sønn? Jeg har gått løs på skolen og dens ledelse. Kontaktlærerne til min sønn har alltid gjort så godt de kan og det ville ikke ramle meg å gå løs på dem! De har ikke hatt ressurser eller tid eller utdannelse nok til å gjøre det bedre. Ledelsen derimot forventer jeg ekstremt mye mer av!

Lest og jeg opplever vel at dette ikke stemmer helt med de klassekontaktene jeg har vært borti. Ei heller de lærene jeg kjenner personlig.

Veeel - igjen med tanke på hva du og dine tilsynelatende krever av forståelse og innsikt både av skolevesenet, barnas skolekamerater og deres foresatte så synes jeg det der var et - veldig forsiktig sagt - besynderlig utsagn.

Denne diskusjonen har vi hatt før og jeg tipper vi sier at vi kan være enige om å være uenige her. Jeg står fortsatt for at barna skal oppdras av foreldre og ikke av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, i løpet av mine snart 10 år som skolebarn-mamma, med X antall forskjellige lærere til nå ikke opplevd at de har lagt foreldresamtaler til kveld en eneste gang.

Det er normalt ikke lærere som bestemmer når på døgnet foreldresamtaler skal finne sted - det er skoleeier.

Det er mye mulig at man har krav på fri for sånne ting, men det betyr IKKE at arbeidsgiveren er veldig happy for det.

For å si det med dine egne ord: "Guess what? Sånn er det ofte å være ansatt," og, kan jeg tillegge: Å ha ansatte/drive bedrift. Kan man ikke leve med at en ansatt ikke er til stede 100 % så vitner det om dårlig planlegging, spør du meg.

For det fjerde - lærere har MYE ferie..

Da burde jo folk sørge for at de får jobbe for pengene gjennom å møte opp til foreldresamtaler. Jeg synes nesten det grenser til omsorgssvikt å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridisponible arbeidstid? Nå har jo faktisk foreldre krav på fri for møter med barnas skole, så hvorfor skal de ikke klare å få til dette?

Så fint - da lærte jeg noe i dag også. Du er sikkert behjelpelig med å finne den loven eller forskriften som sier at jeg har krav på fri (fortrinnsvis med lønn også, dah?) for å møte på et diktert tidspunkt for å ha en samtale med mine barns kontaktlærer.

At det er langt for deg å kjøre er faktisk et dårlig argument. Du kan velge å flytte næermere jobben du også.

Jada, og så kan alle arbeidsledige si til Nav at de ikke vil ta den jobben de blir tilbudt fordi de ikke vil flytte på seg.

Jeg har lagt uhyre stor vekt på at mine barn skal ha en stabil, trygg og god oppvekst - hvilket blant annet innebærer at de skal få bo i hjemmet sitt selv om de har mistet pappaen sin for 2,5 år siden, det betyr at jeg må være i lønnet arbeid - og fordi jeg bor på et sted uten særlig tilfang av arbeidsplasserer jeg faktisk nødt til å bevege på meg. Jeg har kvittet meg med hundene mine for å kunne ta vare på barna godt nok etter at faren døde, jeg betviler at de vil være særlig tjent med at jeg ble sosialklient for å kunne opprettholde kontakten med skolen.

Og hvorfor skal lærere bruke av kveldstiden til slike møter?

Øhh, hvem har sagt "kveld"? - 1 lærer klarer å tyne inn 3 foreldre på 60 minutter - det betyr at om de avholdt foreldremøter fra kl 16-20 så ville de dekket 12 elevers foresatte på en ettermiddag kveld. Rent samfunnsøkonomisk behøver man ikke å være Einstein for å skjønne at alle ville være tjent med det et par ganger i året, framfor at samtlige må troppe opp på lærerens premisser mellom kl 11 og 15. (Men du er formodentlig ikke mattelærer, så det er kanskje litt vanskelig å forstå.)

De fleste lærere har faktisk barn de ønsker å følge opp de også.

Folk flest som er i lønnet arbeid må finne seg i en og annen dag der de må jobbe "utenom" det som er praktisk og beleilig. Selv lærere burde skjønne det - og kanskje ikke minst - de burde få føle det på kroppen en gang i blant, men siden de jobber i verna bedrifter med ledere som ikke aner hva de holder på med, så får de dure på som de vil. Det er - som nevnt - ganske klart avdekket i en stor europeisk undersøkelse som ble offentliggjort nylig. Det er ikke mitt påfunn...

Men det er forresten irrelevant, for vi er faktisk pålagt vi å ha samtalene i kjernetiden. Dette fordi det koster skolen ekstra penger å hold samtaler på kveldstid, og de pengene er de pålagt å spare.

Øhhh - hvem er det som har pålagt dere å ha disse samtalene i kjernetiden, sa du?

Når det gjelder disse samtalene så går jo det på det å være kontaktlærer. Dette får jeg betalt for å være en time i uka. Jeg har 16 kontaktelever. Jeg er pålagt å være med på et felles foreldremøte på kveldstid (ca 2 timer), å ha utviklingssamtaler 2 ganger i året a 30 min med hver elev, å ha foreldresamtaler 2 ganger i året a 30 pr elev, begge disse to sakene må forberedes, møter med BUP og spespedkoordinator, halvårsplaner for elever med særskilte behov, og så kommer jo all den tiden man kaster bort på å vente på foreldre som ikke engang gidder å si fra at de ikke kommer - do the maths.

You do the maths. Hvor mye jobber du som kontaktlærer - og hvor mye ordinært skolearbeid slipper du fordi du er kontaktlærer. Jeg synes det er totalt ubegripelig at man i grunnskolen i dag har 2-3 lærere i hver eneste klasse, aldri har ungene lært så lite, og aldri har det vært så vanskelig å få en lærer i tale om man må. Læringa skal foregå hjemme, og på skolen skal de lære å vaske hender og å "ikke mobbe kameraten" sin.

Jeg underviser ca 120 elever hver uke. Før i tiden brukte man ordet byrdefull om en situasjon hvor en lærer hadde mer enn 80 elever, på grunn av merarbeidet det medførte. Nå står det rektor fritt til å disponere midler til byrdefulle posisjoner slik rektor selv vil. Når da rektor er pålagt å spare så - ja..

Det spiller da overhode ingen rolle hvor mange elever man ser trynet på i løpet av 1 uke? Det som betyr noe er da vel for pokker hva man gjør med og for dem.

Ikke overraskende at dette kommer fra deg forresten, men selv om du synes å mene det så er ikke din tid mer verdifull enn min.

Ikke så rart at det opprinnelige syteinnlegget kom fra deg heller - siden du åpenbart har problemer med å skjønne hvilke hverdagslige logistikkproblemer vanlige folk i normale jobber har.

Jeg har forøvrig ikke sagt at min tid er mer verdifull enn din - jeg har sagt at det er helt hinsides på trynet at 1 skolelærers tid påviselig synes å være mer verdifull enn alle foreldrenes tilsammen.

Tja.. Jeg er ikke Lotta, men jeg kan jo prøve å være en motvekt til alle disse "stakkars lærerene, de jobber seg ihjel"-innleggene allikevel..

For det første, i løpet av mine snart 10 år som skolebarn-mamma, med X antall forskjellige lærere til nå ikke opplevd at de har lagt foreldresamtaler til kveld en eneste gang. ForeldreMØTER ja, men konferansetimer er uten unntak i lærerens vanlige arbeidstid, og for folk som jobber (jeg skal ikke skryte av at jeg gjør det NÅ, men jeg har faktisk vært yrkesaktiv etter at jeg fikk skolebarn også) så er det som regel i foreldres arbeidstid også..

For det andre, det er slettes ikke alle foreldre som jobber i kommunale/statelige eller store bedrifter. Det er mye mulig at man har krav på fri for sånne ting, men det betyr IKKE at arbeidsgiveren er veldig happy for det. For meg, som stort sett alltid har jobbet i små bedrifter (dvs at det stort sett har vært sjefen, meg og kanskje noen deltidsansatte, som ofte er skoleelever og derfor opptatt på dagtid), så har det ikke alltid vært bare å ta seg fri.. Selv om jeg har hatt krav på det, så blir det et problem for arbeidsgiveren.

For det tredje.. Jeg skjønner at de lærerene jeg kjenner, er ****** heldige. De pleier faktisk å ha timer på skolen hvor de ikke underviser, som er avsatt til retting av prøver og planlegging av timer. De har sågar planleggingsDAGER, ofte innlagt i sånne "inneklemt"-dager (fredag etter Himmelfartsdag osv) - og at de da heller tar seg en langhelg fremfor å faktisk planlegge, er vel neppe resten av verden sitt problem.

Javisst, det blir mer i perioder - men guess what? Sånn er det ofte å være ansatt, det er ikke bare lærere som må jobbe overtid i perioder. Og skal man være ekkel - de lærerene som er på dette forumet, har da ofte tid til å sitte her på forumet i arbeidstiden sin, har de ikke?

For det fjerde - lærere har MYE ferie.. Hvilken andre ansatte har 8 uker sommerferie, 1 uke høstferie, halvannen til to uker juleferie, 1 uke vinterferie og halvannen uke påskeferie? Så at de må jobbe mye når de førstes jobber, bu freaking hu.. Ett eller annet sted er de faktisk nødt til å jobbe inn feriene sine, det er ikke sånn i resten av arbeidsliv-verden at man har 13 uker ferie i året.. Det normale er vel 5 uker, eller?

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at det er usedvanlig uhøflig å ikke dukke opp til et avtalt møte. Samme om det er foreldresamtale eller legetime eller bare kaffelatte med ei venninne på kafeen.. Kan man ikke, så ringer man og sier ifra..

Og btw.. Jeg har oppdratt mine barn selv, jeg..

Amen.

Det er normalt ikke lærere som bestemmer når på døgnet foreldresamtaler skal finne sted - det er skoleeier.

Jaha. Så "skoleeier" dikterer hver enkelt lærer og forteller dem når de skal treffe foreldrene. Hvordan foregår det, liksom?

For å si det med dine egne ord: "Guess what? Sånn er det ofte å være ansatt," og, kan jeg tillegge: Å ha ansatte/drive bedrift. Kan man ikke leve med at en ansatt ikke er til stede 100 % så vitner det om dårlig planlegging, spør du meg.

Jeg skrattler! Da må skolene per definisjon være de best strukturerte arbeidsplassene i landet - de ansatte er jo knapt til stede i det hele tatt... :rolleyes2:

Da burde jo folk sørge for at de får jobbe for pengene gjennom å møte opp til foreldresamtaler. Jeg synes nesten det grenser til omsorgssvikt å ikke gjøre det.

Det synes du vel. Det var en skole som i Rogaland anmeldte alle foreldre til barnevernet dersom de ikke møtte til vanlige foreldresamtaler/konferansetimer - meg bekjent førte ikke disse bekymringsmeldingene til noen store "revelations" når det gjaldt generell omsorgssvikt - men barnevernet fikk selvsagt bundet opp en del ressurser som de kunne ha brukt på fornuftige ting... Det kalles å kaste blår i øynene på folk, og det er en alldeles utidig måte å fraskrive seg ansvar (og innsikt) på. Men det er ikke akkurat noe nytt i skolehistorien det heller, dessverre.

Hentet fra Kommunal Rapport:

Tidstyvene

Lærere i ungdomsskolen skulker i snitt seks timer i uken. Som vi skrev forrige uke, oppgir de å arbeide 37 timer, selv om de etter Skolenes arbeidstidsavtale har 43 timers arbeidsuke.

LEDER

Av: Kommunal Rapport

14.10.2009

Tips en venn!

Bare en firedel av lærerne jobber de avtalte timene eller mer. Like mange jobber mindre enn 31 timer i uken, viser den norske delen av en internasjonal undersøkelse, Talis. Men alle «avspaserer» som kjent om sommeren.

Det lærerne forteller om tidsbruken sin, er oppsiktsvekkende, men ikke veldig overraskende. De fleste kjenner både samvittighetsfulle lærere som «aldri» har fri, og lærere som går tidlig hjem for å drive med alt annet enn skolearbeid.

At de store variasjonene nå dokumenteres, er selvsagt pinefullt for Utdanningsforbundet. Nå blir det enda vanskeligere å forsvare den lange sommerferien og vinne lønnskampen med for eksempel sykepleierne, som følger sine oppsatte vakter.

Nestleder Per Aahlin i Utdanningsforbundet avviser det hele som «useriøs» forskning. Men samtidig bruker forbundet selv andre funn fra samme undersøkelse, som at norske lærere får lite tilbakemeldinger fra rektor på jobben de gjør.

Vi tror det ene henger sammen med det andre. Svak ledelse og oppfølging er et gjennomgående problem i norsk skole, viser Talis-undersøkelsen. Det unnskylder ikke lærere som sluntrer unna. Men det er selvsagt arbeidsgivers plikt å se til at arbeidstakerne gjør jobben sin, at skolens ressurser blir utnyttet effektivt og byrdene fordelt så rettferdig som mulig. Slik sett er funnene like pinlige for skoleledere og skoleeiere som for lærerne selv.

Løsningen er trolig ikke så enkel som å lenke lærerne fast til skolen 43 timer i uka. Skolen trenger inspirerte og engasjerte lærere. Vi tror en viss grad av frihet og tettere oppfølging av lærernes arbeid og resultater er en bedre vei å gå. Hvor, når og hvordan godt arbeid skal gjøres, kan variere, samtidig som tidstyvene innhentes.

Verken KS eller Utdanningsforbundet kan leve med en arbeidstidsavtale som ikke blir fulgt. Det gir dem i det minste én felles interesse i de pågående forhandlingene om en ny avtale.

Denne artikkelen sto på trykk i Kommunal Rapports papirutgave nr. 33/2009.

Vis artikkeloversikten for nr. 33/2009.

Elever får ikke tilbakemeldinger av lærere

Elevundersøkelsen 2009 viser at få elever får tilbakemeldinger om hva de kan gjøre bedre på skolen.

Av: NTB

13.10.2009

Tips en venn!

Kun tre av ti elever i 5. klasse svarer at lærerne gir dem tilbakemelding om hva de kan gjøre bedre i ett eller flere fag. På VG3 svarer kun én av ti det samme.

– Det er svært bekymringsfullt at så få elever opplever å få tilbakemeldinger om hva de kan gjøre bedre. Utdanningsdirektoratet har nylig fastsatt en ny forskrift om vurdering som setter tydeligere krav til tilbakemeldinger underveis i skoleåret. Vi forventer at dette vil styrke den faglige veiledningen i skolen, sier Petter Skarheim, direktør i Utdanningsdirektoratet.

Videre viser analysen at elever på alle prestasjonsnivåer tjener på å bruke skriftlige arbeidsplaner.

Elevundersøkelsen er en nettbasert undersøkelse der elever i grunnskolen og videregående opplæring har fått mulighet til å vurdere sitt eget læringsmiljø.

Våren 2009 svarte 333.368 på undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint - da lærte jeg noe i dag også. Du er sikkert behjelpelig med å finne den loven eller forskriften som sier at jeg har krav på fri (fortrinnsvis med lønn også, dah?) for å møte på et diktert tidspunkt for å ha en samtale med mine barns kontaktlærer.

Det kan jeg gjøre i morgen om du ikke tror meg. Selv om jeg jobber mye hjemme så har jeg ikke alt tilgjengelig her.

Øhh, hvem har sagt "kveld"? - 1 lærer klarer å tyne inn 3 foreldre på 60 minutter - det betyr at om de avholdt foreldremøter fra kl 16-20 så ville de dekket 12 elevers foresatte på en ettermiddag kveld. Rent samfunnsøkonomisk behøver man ikke å være Einstein for å skjønne at alle ville være tjent med det et par ganger i året, framfor at samtlige må troppe opp på lærerens premisser mellom kl 11 og 15. (Men du er formodentlig ikke mattelærer, så det er kanskje litt vanskelig å forstå.)

Forutsatt at foreldrene faktisk møter ja, men det var vel det som frustrasjonen min gjaldt. Den gangen jeg fremdeles hadde møtene på kveldstid så satt jeg også og ventet på foreldre som ikke møtte opp. Forøvrig så setter jeg alltid av en halvtime. Jeg lar heller ikke hundene være hjemme alene fra åtte om morgenen til åtte om kvelden. Så la oss si jeg kunne startet samtalene kl 18, 30 min pr elev, 16 elever, x antall utsatte avtaler = minimum 5 kvelder. Beklager, det er en jobb - ikke et kall. Jeg bruker ikke så mye av kveldstiden min på andres barn.

Folk flest som er i lønnet arbeid må finne seg i en og annen dag der de må jobbe "utenom" det som er praktisk og beleilig. Selv lærere burde skjønne det - og kanskje ikke minst - de burde få føle det på kroppen en gang i blant, men siden de jobber i verna bedrifter med ledere som ikke aner hva de holder på med, så får de dure på som de vil. Det er - som nevnt - ganske klart avdekket i en stor europeisk undersøkelse som ble offentliggjort nylig. Det er ikke mitt påfunn...

Det med lederne kan jeg være enig med deg i. Også at det finnes lærere som jobber mindre enn andre. Men sånn er det vel innen de fleste yrker vil jeg tro.

Øhhh - hvem er det som har pålagt dere å ha disse samtalene i kjernetiden, sa du?

Skoleledelsen - dvs rektor.

You do the maths. Hvor mye jobber du som kontaktlærer - og hvor mye ordinært skolearbeid slipper du fordi du er kontaktlærer. Jeg synes det er totalt ubegripelig at man i grunnskolen i dag har 2-3 lærere i hver eneste klasse, aldri har ungene lært så lite, og aldri har det vært så vanskelig å få en lærer i tale om man må. Læringa skal foregå hjemme, og på skolen skal de lære å vaske hender og å "ikke mobbe kameraten" sin.

Det har jeg jo allerede skrevet: jeg får betalt for 1 time. Tidsmessig bruker jeg nok minst det dobbelte. Og det er tydelig andre tilstander du er vant til, for det er sjelden mer enn 1 lærer tilstede i de timene jeg har i alle fall. I noen timer blir noen elever tatt ut, men ellers er det vel to av mine timer det er en ekstra person med inn. Dette er da morsmålslærer.

Det spiller da overhode ingen rolle hvor mange elever man ser trynet på i løpet av 1 uke? Det som betyr noe er da vel for pokker hva man gjør med og for dem.

Klart det spiller en rolle. Dobbelt så mange elever som normalt tilsier også dobbelt så mange spesielt tilpassede opplegg, dobbelt så mange tentamener osv.

Ikke så rart at det opprinnelige syteinnlegget kom fra deg heller - siden du åpenbart har problemer med å skjønne hvilke hverdagslige logistikkproblemer vanlige folk i normale jobber har.

Hvis du faktisk gadd å lese det nevnte innlegget så klarte du kanskje å se at det var manglende varsling om at de ikke kom jeg klaget på? Jeg gjentar:

"Nå skulle jeg egentlig sittet i dagens tredje foreldresamtale - ingen har kommet. En ringte et par timer før og varslet. En sendte mail et kvarter etter at samtalen skulle startet. Den siste har jeg ikke hørt noe fra. Etter at dagens siste samtale er unnagjort (ja, de tror jeg faktisk kommer) så har 5 av 11 dukket opp. Jaja, fordelen er at all undervisning neste uke nå er klar, papirer kopiert osv. Da rekker jeg vel å begynne på rettebunkene i helgen."

Jeg har forøvrig ikke sagt at min tid er mer verdifull enn din - jeg har sagt at det er helt hinsides på trynet at 1 skolelærers tid påviselig synes å være mer verdifull enn alle foreldrenes tilsammen.

Påviselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hvis man ikke planlegger når man har planleggingsdag så har man søkt og fått innvilget permisjon uten lønn, hvis ikke mister man jobben temmelig raskt ...

Javisst, og det er helt tilfeldig at planleggingsdager legges på inneklemt-dager, eller rett før eller etter ferier..

Det er normalt ikke lærere som bestemmer når på døgnet foreldresamtaler skal finne sted - det er skoleeier.

Og poenget ditt er? :rolleyes2: Jeg kommenterte dette "stakkars lærere som jobber så innmari mye"-koret jeg, ikke hvem som bestemte når på døgnet det skulle være foreldresamtaler..

For å si det med dine egne ord: "Guess what? Sånn er det ofte å være ansatt," og, kan jeg tillegge: Å ha ansatte/drive bedrift. Kan man ikke leve med at en ansatt ikke er til stede 100 % så vitner det om dårlig planlegging, spør du meg.

heheh.. Sier du det?

Veit du hva det pleier å ende opp med når en ansatt i en liten bedrift plutselig ikke kan jobbe de timene de har fått tildelt? Sjefen må jobbe de selv, sånn i tillegg til de timene de selv skal jobbe.. Men det er kanskje ikke så synd på disse, for de har jo valgt selv? Og ooops, det har visst lærere også..

Da burde jo folk sørge for at de får jobbe for pengene gjennom å møte opp til foreldresamtaler. Jeg synes nesten det grenser til omsorgssvikt å ikke gjøre det.

Jeg har vært på samtlige foreldresamtaler til begge mine barn i alle de årene de har vært skoleelever, så sant det ikke ble som i sist uke, hvor det var en foreldresamtale for begge barna på hver sin skole på samme tidspunkt. Da var jeg og barnas far på hver vår samtale.

Nå er det ingen her som har sagt at man ikke burde dukke opp til sånne timer. Det er bare påpekt at det er kanskje ikke så enkelt som folk skal ha det til her å bare ta seg fri fra jobben, og at det muligens ikke er synd på lærerene som har 13 uker ferie i året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen her som har sagt at man ikke burde dukke opp til sånne timer. Det er bare påpekt at det er kanskje ikke så enkelt som folk skal ha det til her å bare ta seg fri fra jobben, og at det muligens ikke er synd på lærerene som har 13 uker ferie i året..

Nå er det vel få arbeidsgrupper i dette landet det er synd på, på den måten. Men lærere har avspasering, ikke mer ferie enn vanlige arbeidstagere. Det er selvfølgelig en mulighet for at alle lærere jeg kjenner og har kjent er de eneste lærerne som tar jobben sin nogenlunde samvittighetsfullt. Det er i hvert fall min erfaring at normal arbeidstid i skolen er minst det den skal være. Å skulle følge opp elever og pedagogisk opplegg på mindre enn dette, ville vært særs vanskelig. Men at det finnes unnasluntrerlærere er vel også kjent, for de fleste som har gjennomført grunnskolen.

Jeg synes altså ikke synd på lærere, like lite som jeg synes synd på sykepleiere, leger, selvstendig næringsdrivende eller butikkansatte. Jeg sier bare at jeg tror de fleste av dem gjør jobben sin og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg gjøre i morgen om du ikke tror meg. Selv om jeg jobber mye hjemme så har jeg ikke alt tilgjengelig her.

Ja takk.

(Du vet at du finner opplæringslova og alle offentlige direktiver, etc på "Lovdata.no"?)

Selv er jeg jo veldig glad i regjeringens sider - de har faktisk kapitler om kunnskapsløftet både 1 og 2 :hug:

Du er her: regjeringen.no / Kunnskapsdepartementet / Tema / Grunnskole / Læringsmiljø / Hjem-skole-elevsamarbeid

Hjem-skole-elevsamarbeid

"Skolen skal legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foreldres og foresattes medansvar i skolen. Foreldrene/de foresatte har hovedansvaret for egne barn, og de har stor betydning for barnas motivasjon og læringsutbytte.

Samarbeidet mellom skole og hjem er sentralt både i forhold til å skape gode læringsvilkår for den enkelte og et godt læringsmiljø i gruppen og på skolen.

I samarbeidet vil gjensidig kommunikasjon om elevenes faglige og sosiale utvikling og deres trivsel stå sentralt. Samarbeidet mellom skole og hjem er viktig i hele grunnskolen.

Skolen skal ta initiativ

Samarbeid mellom skolen og hjemmet er et gjensidig ansvar, men skolen skal ta initiativ og legge til rette for samarbeidet. Opplæringsloven, forskrift til loven og Læreplanverket danner grunnlaget for samarbeidet, og foreldrene/de foresatte skal ha reell mulighet for innflytelse på egne barns læringsarbeid faglig og sosialt.

Hjemmet skal få informasjon om målene for opplæringen i fagene, elevenes faglige utvikling i forhold til målene og hvordan hjemmet kan bidra til å fremme elevenes måloppnåelse. Videre skal hjemmet ha informasjon om hvordan opplæringen er lagt opp og hvilke arbeidsmåter og vurderingsformer som brukes. Det må også legges til rette for at foreldrene/de foresatte får nødvendige opplysninger for å kunne delta i reelle drøftinger om utviklingen av skolen.

(Teksten er hentet fra Kunnskapsløftet, del II: "Prinsipper for opplæringen".)

Forutsatt at foreldrene faktisk møter ja, men det var vel det som frustrasjonen min gjaldt. Den gangen jeg fremdeles hadde møtene på kveldstid så satt jeg også og ventet på foreldre som ikke møtte opp.

Skaff deg en laptop og trådløst internett - så kan du jo surfe på Hundesonen mens du venter på disse uinteresserte, uhøflige, likegyldige og arrogante foresatte som ikke gidder å møte opp på konferansetimen din kl 14, eller 14.30. Det er visst forsatt i kjernetida, også...

Forøvrig så setter jeg alltid av en halvtime. Jeg lar heller ikke hundene være hjemme alene fra åtte om morgenen til åtte om kvelden. Så la oss si jeg kunne startet samtalene kl 18, 30 min pr elev, 16 elever, x antall utsatte avtaler = minimum 5 kvelder.

Gud forby at du gjorde som andre folk med jobb og hund... Skaffet deg en hundevakt - tok fri en halvtime mellom kjernetid og første foreldresamtale for å gå hjem og lufte (ja, for du har vel ikke mer enn 5 minutters reisevei til jobben???) Eller forresten - ikke hund... Det er visst også et alternativ for folk som vil holde på en jobb og gjøre den skikkelig...

Beklager, det er en jobb - ikke et kall. Jeg bruker ikke så mye av kveldstiden min på andres barn.

Du behøver ikke å fortelle oss at lærerjobben ikke er et kall for deg - det er den åpenbart for de færreste. Nå var det ikke "andres barn" du skulle bruke "kveldstiden" din på - det var jobben din, en jobb du antagelig, siden den ikke er et kall, har valgt bl a pga den store mengden fritid du får tilgjengelig, og friheten du har til å flexe med arbeidstida. Jeg skal fortelle deg en liten hemmelighet: Grunnen til at mange, deriblant jeg, irriterer oss grenseløst over all fritiden lærere har, er IKKE at vi ikke unner alle å ha normalt antall fridager/-timer i året - men det faktum at det er veldig lett å gjennomskue at langt fra alle lærere jobber så mye som de etter arbeidsavtalen sin skulle ha gjort. Og at de/dere er så usigelig nonchalante (for ikke å si arrogante) mht troen på egen innsats og betydning.

Det med lederne kan jeg være enig med deg i. Også at det finnes lærere som jobber mindre enn andre. Men sånn er det vel innen de fleste yrker vil jeg tro.

Sorry. I think not. Om man ikke er selvutnevnt "rådgiver" med politisk bakgrunn, så vil de aller fleste som jobber i privat sektor miste jobben sin relativt fort med den innstillingen. Lærere har det totale ansettelsesvern samme hvordan de beter seg.

Skoleledelsen - dvs rektor.

Nemmen - så det er ikke "skoleeier" som Bardman påstår, altså... Hils rektoren din fra meg og si han er en dust, forresten.

Det har jeg jo allerede skrevet: jeg får betalt for 1 time. Tidsmessig bruker jeg nok minst det dobbelte. Og det er tydelig andre tilstander du er vant til, for det er sjelden mer enn 1 lærer tilstede i de timene jeg har i alle fall. I noen timer blir noen elever tatt ut, men ellers er det vel to av mine timer det er en ekstra person med inn. Dette er da morsmålslærer.

Jeg spør igjen - hvor mange timer ordinær undervisning slipper du å ha fordi du er "kontaktlærer"?

Klart det spiller en rolle. Dobbelt så mange elever som normalt tilsier også dobbelt så mange spesielt tilpassede opplegg, dobbelt så mange tentamener osv.

Det er ikke i alle fag man har tentamener, er det vel - og det er ikke alle elever som skal ha spesielt tilpassede opplegg? Det er faktisk opp til rektor/skoleledelse det... Noen skoler ønsker flere unger med spesielle behov - for da får de også mer midler til rådighet, andre ønsker det ikke. Noen er flinkere å skaffe elevene sine diagnoser, også, med dertil påfølgende penger - andre har mer enn nok med å følge vanlige læreplaner og konsentrerer seg om det.

Hvis du faktisk gadd å lese det nevnte innlegget så klarte du kanskje å se at det var manglende varsling om at de ikke kom jeg klaget på? Jeg gjentar:

"Nå skulle jeg egentlig sittet i dagens tredje foreldresamtale - ingen har kommet. En ringte et par timer før og varslet. En sendte mail et kvarter etter at samtalen skulle startet. Den siste har jeg ikke hørt noe fra. Etter at dagens siste samtale er unnagjort (ja, de tror jeg faktisk kommer) så har 5 av 11 dukket opp. Jaja, fordelen er at all undervisning neste uke nå er klar, papirer kopiert osv. Da rekker jeg vel å begynne på rettebunkene i helgen."

Artig, om enn noe ubehjelpelig vri, å antyde at jeg ikke gidder å lese. Det kan du faktisk ta for gitt at jeg har gjort, hvis jeg har giddet å svare på et innlegg her inne. Men siden du nå velger å fokusere på det opprinnelige innlegget ditt igjen, så kan vi jo prøve en ny vri: Med så dårlig frammøte av de foresatte, har det ikke slått deg at de ikke finner det særlig fruktbart å snakke med deg?

Påviselig?

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Bokmålsordboka

Fritekstsøk etter 'påviselig' i ordboksteksten.

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

merkbar merkbar a1 (ty.) som kan merkes, tydelig, påviselig en m- nedgang / m-e forbedringer / adv: tilstanden har endret seg m-t

sporbar spor|bar a1 av III spore som kan etterspores, påviselig

uproduktiv uproduktiv som ikke gir (umiddelbart) påviselig utbytte u- jord / u-t arbeid

Oversikt over grammatiske koder

Javisst, og det er helt tilfeldig at planleggingsdager legges på inneklemt-dager, eller rett før eller etter ferier..

He, he - og det er kanskje flere enn meg som har forsøkt å få tak i noen på skolen/sfo på slike dager, og funnet byggene mørke og avlåst... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk.

(Du vet at du finner opplæringslova og alle offentlige direktiver, etc på "Lovdata.no"?)

Ja, men da klarer du sikkert å finne det selv da.

Skaff deg en laptop og trådløst internett - så kan du jo surfe på Hundesonen mens du venter på disse uinteresserte, uhøflige, likegyldige og arrogante foresatte som ikke gidder å møte opp på konferansetimen din kl 14, eller 14.30. Det er visst forsatt i kjernetida, også...

Jeg brukte tiden til planlegging av undervisning jeg.

Gud forby at du gjorde som andre folk med jobb og hund... Skaffet deg en hundevakt - tok fri en halvtime mellom kjernetid og første foreldresamtale for å gå hjem og lufte (ja, for du har vel ikke mer enn 5 minutters reisevei til jobben???) Eller forresten - ikke hund... Det er visst også et alternativ for folk som vil holde på en jobb og gjøre den skikkelig...

Jeg har litt lenger reisevei enn som så, og jeg klarer fint å både ha hund og gjøre jobben min skikkelig jeg.

Du behøver ikke å fortelle oss at lærerjobben ikke er et kall for deg - det er den åpenbart for de færreste. Nå var det ikke "andres barn" du skulle bruke "kveldstiden" din på - det var jobben din, en jobb du antagelig, siden den ikke er et kall, har valgt bl a pga den store mengden fritid du får tilgjengelig, og friheten du har til å flexe med arbeidstida. Jeg skal fortelle deg en liten hemmelighet: Grunnen til at mange, deriblant jeg, irriterer oss grenseløst over all fritiden lærere har, er IKKE at vi ikke unner alle å ha normalt antall fridager/-timer i året - men det faktum at det er veldig lett å gjennomskue at langt fra alle lærere jobber så mye som de etter arbeidsavtalen sin skulle ha gjort. Og at de/dere er så usigelig nonchalante (for ikke å si arrogante) mht troen på egen innsats og betydning.

Hvorfor jeg er lærer har vel lite med denne diskusjonen og gjøre.

Sorry. I think not. Om man ikke er selvutnevnt "rådgiver" med politisk bakgrunn, så vil de aller fleste som jobber i privat sektor miste jobben sin relativt fort med den innstillingen. Lærere har det totale ansettelsesvern samme hvordan de beter seg.

Lærernes ansettelsesvern er vel sånn ca det samme som for alle andre.

Nemmen - så det er ikke "skoleeier" som Bardman påstår, altså... Hils rektoren din fra meg og si han er en dust, forresten.

Det er vel en kombinasjon. Rektor handler på vegne av skoleeier. Dersom skoleeier pålegger innsparinger så må rektor ta valg ut fra det. Det er jo imidlertid rektor som er min nærmeste overordnede og som pålegger meg å holde konferansetimene innen vanlig arbeidstid.

Jeg spør igjen - hvor mange timer ordinær undervisning slipper du å ha fordi du er "kontaktlærer"?

Og jeg gjentar, 1 time.

Det er ikke i alle fag man har tentamener, er det vel - og det er ikke alle elever som skal ha spesielt tilpassede opplegg? Det er faktisk opp til rektor/skoleledelse det... Noen skoler ønsker flere unger med spesielle behov - for da får de også mer midler til rådighet, andre ønsker det ikke. Noen er flinkere å skaffe elevene sine diagnoser, også, med dertil påfølgende penger - andre har mer enn nok med å følge vanlige læreplaner og konsentrerer seg om det.

Nei, ikke alle fag, men jeg underviser hovedsaklig i engelsk.

Artig, om enn noe ubehjelpelig vri, å antyde at jeg ikke gidder å lese. Det kan du faktisk ta for gitt at jeg har gjort, hvis jeg har giddet å svare på et innlegg her inne. Men siden du nå velger å fokusere på det opprinnelige innlegget ditt igjen, så kan vi jo prøve en ny vri: Med så dårlig frammøte av de foresatte, har det ikke slått deg at de ikke finner det særlig fruktbart å snakke med deg?

Siden dette er aller første konferansetime de er innkalt til på denne skolen så kan de vel ikke vite om det er fruktbart eller ikke.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Bokmålsordboka

Fritekstsøk etter 'påviselig' i ordboksteksten.

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

merkbar merkbar a1 (ty.) som kan merkes, tydelig, påviselig en m- nedgang / m-e forbedringer / adv: tilstanden har endret seg m-t

sporbar spor|bar a1 av III spore som kan etterspores, påviselig

uproduktiv uproduktiv som ikke gir (umiddelbart) påviselig utbytte u- jord / u-t arbeid

Oversikt over grammatiske koder

Jeg vet hva påviselig betyr, jeg lurte på hva som var påviselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da klarer du sikkert å finne det selv da.

Meg bekjent har ikke foresatte rett til fri fra jobben for å møte på konferansetimer i lærerens kjernetid og jeg er rimelig godt kjent med både opplæringsloven, barneloven, kunnskapsløftet 1 og 2... Men siden du påstår at de har en slik rettighet, så foreslår jeg at du finner fram dokumentasjon på det. Jeg holder ikke pusten mens jeg venter.

Jeg brukte tiden til planlegging av undervisning jeg.

Åhh, godt å vite at det ikke er de foresattes tid du bruker til å surfe og poste på Hundesonen i "kjernetida" da. :icon_redface:

Jeg har litt lenger reisevei enn som så, og jeg klarer fint å både ha hund og gjøre jobben min skikkelig jeg.

Næh? Så du har ikke flyttet inn i skolegården slik du foreslo jeg skulle gjøre for å kunne følge opp barna mine, altså?

Nå ble jeg overrasket, gitt.

Hvorfor jeg er lærer har vel lite med denne diskusjonen og gjøre.

Jeg mener det har ALT med denne diskusjonen Å gjøre.

Lærernes ansettelsesvern er vel sånn ca det samme som for alle andre.

Påviselig ikke.

Det er vel en kombinasjon. Rektor handler på vegne av skoleeier. Dersom skoleeier pålegger innsparinger så må rektor ta valg ut fra det. Det er jo imidlertid rektor som er min nærmeste overordnede og som pålegger meg å holde konferansetimene innen vanlig arbeidstid.

Jeg tror ikke det er sant at din rektor har nektet deg eller kollegaene dine å flytte noen arbeidstimer fra kl 13-15, f eks, til kl 16-18. Det spiller neppe noen rolle for ham når du disponerer den fridisponible arbeidstiden din. (Og hvis det gjør det, så bør dere kanskje ta arbeidsavtalen opp til revurdering - for da er jo ikke fridisponibel tid fritt disponibel, er den vel?)

Og jeg gjentar, 1 time.

Og jeg gjentar - hvor mange undervisningstimer slipper du fordi du er kontaktlærer?

Nei, ikke alle fag, men jeg underviser hovedsaklig i engelsk.

Nettopp. Nå er det ikke alle som underviser i engelsk - men de som gjør det har færre undervisningstimer enn dem som underviser i f eks gymnastikk. Det regner jeg med at du vet.

Jeg vet hva påviselig betyr, jeg lurte på hva som var påviselig.

Det er påviselig at lærere (og da også skoleeier/rektor, og hele bøtteballetten) synes å mene at en enkelt lærers tid er mer verdt enn de foresattes tid - siden de synes det er en glitrende ide å la flere voksne mennesker ta fri fra arbeidet sitt i timevis for å treffe en lærer i 20 (30) minutter. Det er enkel matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har bodd sammen med en som gikk fra å være ansatt som leder i det private arbeidsliv til å omskolere seg for å bli lærer. (stuntet med å være lærer hadde han forsøkt før også) Og han lo seg nesten kvekk ihjel når lærere klagde på at de måtte jobbe så mye.

Rett nok så skal lærere etter sigende jobbe 45 timer pr. uke fordi de har lang ferie (de har forøvrig samme lengden på ferien som oss andre - 5 uker - men må avspassere resten av tiden og det må da jobbes inn resten av året). Allikevel mente min X at det neppe finnes ett så behagelig yrke som læreryrket, og all klagingen på at man jobbet så mye var direkte latterlig.

Kanskje burde alle lærere ha MINST 10 års erfaring i det private arbeidsliv før de fikk lov til å bli lærere?

Ex'n jobbet full tid som lærer, hadde gjesteforelesninger på en høyskole OG videreutdannet seg UTEN at han følte at han jobbet seg ihjel på noen måte. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel få arbeidsgrupper i dette landet det er synd på, på den måten. Men lærere har avspasering, ikke mer ferie enn vanlige arbeidstagere. Det er selvfølgelig en mulighet for at alle lærere jeg kjenner og har kjent er de eneste lærerne som tar jobben sin nogenlunde samvittighetsfullt. Det er i hvert fall min erfaring at normal arbeidstid i skolen er minst det den skal være. Å skulle følge opp elever og pedagogisk opplegg på mindre enn dette, ville vært særs vanskelig. Men at det finnes unnasluntrerlærere er vel også kjent, for de fleste som har gjennomført grunnskolen.

Jeg synes altså ikke synd på lærere, like lite som jeg synes synd på sykepleiere, leger, selvstendig næringsdrivende eller butikkansatte. Jeg sier bare at jeg tror de fleste av dem gjør jobben sin og vel så det.

I teorien, så er det sikkert sant.. Men i praksis, så tipper jeg at det er noe sånt:

Hentet fra Kommunal Rapport:

Tidstyvene

Lærere i ungdomsskolen skulker i snitt seks timer i uken. Som vi skrev forrige uke, oppgir de å arbeide 37 timer, selv om de etter Skolenes arbeidstidsavtale har 43 timers arbeidsuke.

LEDER

Av: Kommunal Rapport

14.10.2009

Tips en venn!

Bare en firedel av lærerne jobber de avtalte timene eller mer. Like mange jobber mindre enn 31 timer i uken, viser den norske delen av en internasjonal undersøkelse, Talis. Men alle «avspaserer» som kjent om sommeren.

Det lærerne forteller om tidsbruken sin, er oppsiktsvekkende, men ikke veldig overraskende. De fleste kjenner både samvittighetsfulle lærere som «aldri» har fri, og lærere som går tidlig hjem for å drive med alt annet enn skolearbeid.

At de store variasjonene nå dokumenteres, er selvsagt pinefullt for Utdanningsforbundet. Nå blir det enda vanskeligere å forsvare den lange sommerferien og vinne lønnskampen med for eksempel sykepleierne, som følger sine oppsatte vakter.

Nestleder Per Aahlin i Utdanningsforbundet avviser det hele som «useriøs» forskning. Men samtidig bruker forbundet selv andre funn fra samme undersøkelse, som at norske lærere får lite tilbakemeldinger fra rektor på jobben de gjør.

Vi tror det ene henger sammen med det andre. Svak ledelse og oppfølging er et gjennomgående problem i norsk skole, viser Talis-undersøkelsen. Det unnskylder ikke lærere som sluntrer unna. Men det er selvsagt arbeidsgivers plikt å se til at arbeidstakerne gjør jobben sin, at skolens ressurser blir utnyttet effektivt og byrdene fordelt så rettferdig som mulig. Slik sett er funnene like pinlige for skoleledere og skoleeiere som for lærerne selv.

Løsningen er trolig ikke så enkel som å lenke lærerne fast til skolen 43 timer i uka. Skolen trenger inspirerte og engasjerte lærere. Vi tror en viss grad av frihet og tettere oppfølging av lærernes arbeid og resultater er en bedre vei å gå. Hvor, når og hvordan godt arbeid skal gjøres, kan variere, samtidig som tidstyvene innhentes.

Verken KS eller Utdanningsforbundet kan leve med en arbeidstidsavtale som ikke blir fulgt. Det gir dem i det minste én felles interesse i de pågående forhandlingene om en ny avtale.

Denne artikkelen sto på trykk i Kommunal Rapports papirutgave nr. 33/2009.

Vis artikkeloversikten for nr. 33/2009.

Min understreking..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at noen klager over at lærere sitter på nett i arbeidstiden, samtidig som de skriver her selv i arbeidstiden :icon_redface:

Ja bortsett fra oss trygdesvindlere da... vi har jo ikke annet å gjøre enn å sitte her å kverre dagen lang hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex'n jobbet full tid som lærer, hadde gjesteforelesninger på en høyskole OG videreutdannet seg UTEN at han følte at han jobbet seg ihjel på noen måte. :icon_redface:

Vil det si at han jobbet mellom 42 og 45 timer som lærer i uken? Hvor mye tid brukte han på videreutdanning og gjesteforelesning i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Vil det si at han jobbet mellom 42 og 45 timer som lærer i uken? Hvor mye tid brukte han på videreutdanning og gjesteforelesning i tilfelle?

Gjesteundervisningen foregikk som oftest i helgene, studerte gjorde han stort sett på egen tid, bortsett fra når det var forelesning. Tiden han var "borte" fra skolen pga. forelesning jobbet han inn.

For en person som har jobbet mange mange mange år i det private så er ikke 43 timer i uken noen heftig arbeidstid.

Når normalen er at du minst fire dager i uken jobber fra 8 om morgenen til 10-11 tiden på kvelden så føler man vel at man har MYE fritid om man kan jobbe fra 8 til 17:00 liksom.

Jeg skal ikke banne på at han jobbet 43 timer hver uke - antagelig ikke, for ifølge han så var det rett og slett ikke nok å gjøre til å fylle så mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at noen klager over at lærere sitter på nett i arbeidstiden, samtidig som de skriver her selv i arbeidstiden :P

Ja bortsett fra oss trygdesvindlere da... vi har jo ikke annet å gjøre enn å sitte her å kverre dagen lang hihi

Nå var det jeg som nevnte at lærerene her inne satt på nett i arbeidstiden, og meg bekjent så har jeg ingen arbeidsgiver som kan klage over det :hug: Jeg har heller ikke påstått at jeg jobber meg ihjel.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jeg som nevnte at lærerene her inne satt på nett i arbeidstiden, og meg bekjent så har jeg ingen arbeidsgiver som kan klage over det :P Jeg har heller ikke påstått at jeg jobber meg ihjel.. :hug:

*ler* Var jo en grunn til at jeg sa trygdesvindlere dah :icon_redface:

Ja det var du som sa det, men var ikke alene. Om andre kan surfe rundt, så er det vel ikke noe hinder at lærere gjør det om de har ett smutthull på en dag. F.eks når man venter på at skriveren skal gjøre seg ferdig med en ting, som tar såpass kort tid at man ikke rekker å sette seg med noe viktigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi, sier jeg bare. Denne diskusjonen har jeg gått glipp av.

Jeg er selv lærer i videregående. Jeg er ikke kontaktlærer, men faglærer i to fag, full stilling.

Det fins selvsagt lærere som har mer å gjøre enn mange andre yrkesgrupper. Særlig har jeg inntrykk av at det i grunnskolen jobbes lange dager og mye jobbing på fritiden. I grunnskolen er det mye samarbeid, teammøter, foreldremøter, kontaktmøter +++ som spiser opp tiden til læreren. Har et par venninner som omtrent jobber seg ihjel. Disse er også slike som nok har læreryrket som et kall og som går inn for jobben sin med liv og sjel. All ære til de. Jeg er redd de blir utbrent før de er 50.

I videregående så heter det seg at du skal være til stede ca dobbelt så mange timer som du har undervisning. Jeg har 19 timer undervisning i uka og skal dermed i teorien være til stede 38 timer. Det vil si en ganske vanlig arbeidsuke for folk flest. Nå har vi nok en del frihet hos oss. Jeg er mer disiplinert og flinkere til å sitte hjemme i sofaen med rettebunken min. På jobb surrer jeg rundt og får liksom ikke gjort så mye. Så om jeg er ferdig å undervise klokka 12 en dag så kan jeg dra hjem og jobbe der i stedet for. Kan ikke gjøre slikt hver dag, men så lenge vi gjør jobben vår er det ingen som spør hvor den gjøres liksom. Mellom 2 og 3 timer i uka er møtetid. Det er ikke hver uke det er oppsatte møter.

I perioder jobber jeg klart mindre enn arbeidstakere som har 8-16 jobb. Det innrømmer jeg. Men så er det perioder med avvikling av heldagsprøver, eksamensperioder eller perioder der jeg presterer å gi alle klassene mine prøver samme uke (da får jeg myye som skal rettes). Da jobber jeg mye uten tvil.

Om jeg kan forsvare 13 uker ferie? Tja, vet ikke, har ikke regna på det. Kunne nok ikke forsvart mer fri ihvertfall.

Men planleggingsdager har jeg aldri hatt fri og skolen har aldri vært stengt slik noen her sier de har observert. Vi har alltid tettpakket med møter og gruppearbeid etc på slike dager. At de legges på fredager eller mandager er nok ikke for lærerens skyld, men hellr for foreldre som kan tenke seg til å ta en en dag ferie for å få langhelg sammen med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men planleggingsdager har jeg aldri hatt fri og skolen har aldri vært stengt slik noen her sier de har observert. Vi har alltid tettpakket med møter og gruppearbeid etc på slike dager. At de legges på fredager eller mandager er nok ikke for lærerens skyld, men hellr for foreldre som kan tenke seg til å ta en en dag ferie for å få langhelg sammen med barna.

Tenkte jeg skulle skrive akkurat det. Nå kunne jeg quote deg istedet, og da får jeg bedre tid til å forberede neste time, som begynner om ni minutter. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Var jo en grunn til at jeg sa trygdesvindlere dah :icon_redface:

Ja det var du som sa det, men var ikke alene. Om andre kan surfe rundt, så er det vel ikke noe hinder at lærere gjør det om de har ett smutthull på en dag. F.eks når man venter på at skriveren skal gjøre seg ferdig med en ting, som tar såpass kort tid at man ikke rekker å sette seg med noe viktigere?

Klart de kan, men nå var det engang sånn at denne tråden ble fullstappa av sympatierklæringer til de stakkars lærerene i landet som er nedsylta i arbeid, sant? Det er jo ikke synd på de kontormedarbeiderene vi har her inne? Eller butikkansatte? Eller hva nå enn for slags yrkesgruppe alle her inne tilhører..

Hvis f.eks Lotta skulle finne på å klage over hvor mye hun har å gjøre på jobben, og hun allikevel klarer å poste ørti innlegg i akkurat nå-tråden, så tenker jeg også om Lotta at hun har kanskje ikke sååååå mye å gjøre på jobb allikevel.. Men Lotta er ikke så innmari aktiv her inne, er hun vel? Så kanskje hun faktisk har mye å gjøre på jobb, hun? :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesteundervisningen foregikk som oftest i helgene, studerte gjorde han stort sett på egen tid, bortsett fra når det var forelesning. Tiden han var "borte" fra skolen pga. forelesning jobbet han inn.

For en person som har jobbet mange mange mange år i det private så er ikke 43 timer i uken noen heftig arbeidstid.

Når normalen er at du minst fire dager i uken jobber fra 8 om morgenen til 10-11 tiden på kvelden så føler man vel at man har MYE fritid om man kan jobbe fra 8 til 17:00 liksom.

Jeg skal ikke banne på at han jobbet 43 timer hver uke - antagelig ikke, for ifølge han så var det rett og slett ikke nok å gjøre til å fylle så mye tid.

Da tipper jeg at han var en dårlig lærer. Har du fullt fagansvar for flere grupper elever, og ikke klarer å fylle en kvote på et par og førti timer i uken, da gjør du en amatørjobb.

Jeg påstår ikke at 43 timer i uken er noen spesielt heftig arbeidstid. Men du skriver at han gjesteforeleser på en høyskole, i tillegg til å ta studier? Hvis dette er fast ting han faktisk bruker tid på, vil dette si et snitt i semestrene på en 60-70 timer i uken? Om man velger å si at dette er ingenting, er jo opp til en selv. Hvis du mente at han brukte sin arbeidstid som lærer til å studere og forberede forelesninger på en annen skole uten at dette var spesifikt avtalt, burde han vel strengt tatt bli sparket, ikke rost for sin effektivitet. (Som jo i bunn og grunn betyr: Jeg gidder ikke lese meg opp på forskjellige emner, jeg gidder ikke lage mer effektive opplegg, jeg gidder ikke lage tilpassede opplegg, jeg gidder ikke gi dem oppgaver som gir meg merarbeid i ettertid...)

Det *jeg* synes er tragisk er hvor lett det er å bli lærer. 3 i snitt eller noe? Ikke hvor lite jobb det er. Ja, med mindre man velger å gjøre en dårlig jobb altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, man leser tydeligvis det man ønsker å lese her skjønner jeg (noe som i og for seg ikke er noe nytt).Men må bare poengtere et par ting her:

For det første så er det vel ingen av lærerne her som har klaget på at de jobber for mye. Ja, jeg skrev at det er mer jobb med 120 elever kontra 60, men jeg har ikke klaget på at det er for mye.

For det andre så har også lærere pauser i løpet av en dag (som alle andre). Om vi bruker denne tiden til surfing eller småprat på personalrommet er vel irrelevant.

For det tredje så er det ikke bare lærernes arbeidstid som flyttes på om man har samtaler på kveldstid, men også driftsoperatør (vaktmester). I alle fall er det slik der jeg jobber at dersom man skal ha møter på kveldstid så må denne være tilstede for å ha tilsyn med bygget. Det er vel forskjeller på dette rundt om, men Trondheim Kommune er nesten konkurs og derfor er vi pålagt forskjellige ting som kanskje ikke gjelder for andre.

I dag har det gått sånn ca i ett så jeg har ikke hatt tid til å verken surfe på nett (i motsetning til andre arbeidstakere her) eller finne fram det om rett til fri. Skal se om jeg rekker det i morgen.

Det positive var at i dag dukket alle opp til samtalene. Da har jeg ingen grunn til frustrasjon mer, og avslutter denne diskusjonen for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive var at i dag dukket alle opp til samtalene. Da har jeg ingen grunn til frustrasjon mer, og avslutter denne diskusjonen for min del :)

Merkelig nok uten at du har dokumentert foresattes rett til fri fra jobben for aa kunne moete opp paa barnas skole.

Saa uventet... Not. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok uten at du har dokumentert foresattes rett til fri fra jobben for aa kunne moete opp paa barnas skole.

Saa uventet... Not. :)

Jeg trodde sånt gikk på velferdspermisjon? Eller er dette noe sjefen på arbeidsplassen har rett til å si nei til, fordi det ikke er "alvorlig" nok? Hvis du er fast ansatt har du "lov til" å være syk, du har en viss kvote med syke barn/barnepass, men må du i begravelse til nær slektning får du velferdpermisjon? Eller ikke dette en lovfestet rett?

Red: Her fant jeg noe:

"Velferdspermisjoner gjelder velferd, dvs. situasjoner som har å gjøre med arbeidstakerens fysiske og

mentale helse der arbeidet er til hinder for det som kreves av en som ansvarlig og anstendig

medmenneske og familiemedlem.

Det gis dermed ikke lønnet velferdspermisjon:

- når trikken eller toget står

- når man venter håndverker hjem på formiddagen. Dette må avspaseres.

- for å følge opp barn med konferansetimer. (Man har rett til å be skolen om å legge

konferansetimer etter arbeidstid.)

- ved slikt som foreldrefrokoster og luciafeiringer i barnehage."

http://www.hf.uio.no/iln/for-ansatte/org-p...elferdsperm.pdf

Så da får man vel enten spørre sjefen om ulønnet velferdspermisjon, eller forklare skolen situasjonen slik at man får tatt det utenfor skoletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...