Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trenger jeg?


Rocket

Recommended Posts

Hehe. Joda har nå tenkt en del på dette med akvarium nå og er neeesten sikker på at jeg skal kjøpe en gang i forhåpentligvis nermeste framtid.

Så trenger jeg tips da :flowers:

Hva trenger jeg og hvilke merker/typer funker best/anbefaler dere? Av pumper, filter, slike varmerørsaker, ph måler osv

ang størrelse så skal jeg ha over 100 l men ikke mer en 250 l. helst en plass mellom 100 og 200 om det finnest noe slikt.

Og hvilke fisker anbefaler dere? Jeg liker farger og stimfisker. Burde jeg ha sneiler? Og hvilke gress/planter burde jeg ha? (og hvilken type bunn trives disse best i?)

Masse spørsmål her. Hadde et 60liters kar for maaange år siden, men kan ikke si jeg husker så mye. Utenom at dte gikk nedenom og hjem og var konstant skittent uansett hva vi gjorde for å rense det :whistle:

Er masse taknemlig for eventuelle linker til utdannende artikler ol. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til akvariehobbyen. :flowers: Jeg er ganske fersk selv, men jeg skal svare så godt jeg kan.

Du trenger et substrat - enten grus eller sand, alt etter hva slags fisker du har tenkt å ha. Noen fiskearter, f.eks corydoras (pansermaller) trenger sand for å trives. På Biltema selger de sandsekker for 60,- for 17kg, men skal du ha det er det viktig at du velger den som bare heter "sand", ikke "blåsesand" som er giftig. Et annet populært merke er Rådasand, det er litt dyrere (koster rundt 150 for 25kg i vanlige butikker), men finnes i mange forskjellige størrelser, fra finkornet sand til grus. Uansett hva du velger må du være sikker på om sanden/gruser påvirker ph-en og gh-en. Skal du f.eks ha sør-amerikanske fisker som trenger surt og bløtt vann (lav ph og gh) er det kjipt med en sand som øker disse verdiene.

Når det gjelder pumper (filtere) så slår jeg et slag for utvendig filter. :whistle: Da trenger du bare to slanger oppi akvariet, og ikke en stygg boks som tar opp masse plass. Selv har jeg av merket TetraTec, mens andre foretrekker Fluval eller Eheim. På filterne står det hvor mange liter vann de er laget for å filtrere, men mange mener de bare "tåler" halvparten av det som står. Dvs at for et 100 liters akvarium er det lurest å kjøpe et filter som tåler opptil 200. I noen akvarier, f.eks Juwel sine, følger det et innvendig filter med, så du kan nok greie deg med det også med mindre du har veldig grisete fisker.

Av varmekolber er det mye å velge mellom, og så lenge du velger en som er stor nok for akvariet (pleier å stå antall liter på esken så vidt jeg vet) har ikke merket så mye å si tror jeg.

Du trenger tester for ph, gh, kh, nitritt og nitrat. Ph og nitritt er det viktigste. Det finnes tester med strips, men de aller, aller fleste anbefaler dråpetester fordi de er mer nøyaktige, av enten Tetra eller JBL. Sånne tester er ofte svindyre i butikk, så det lønner seg å bestille fra Aquamanias.no, der er det en del billigere.

Av fisker finnes det bokstavelig talt et hav av muligheter. :ahappy: Det beste er om du går inn på Akvaforum.no, der er det fiskeprofiler for hver enkelt fisk. Det er viktig å se på hvor mange liter de trenger, hva slags vennverdier de trives best i (ph, gh osv). Siden du er såpass fersk er det best med ferskvann, saltvann er litt vanskeligere å drive med så vidt jeg har forstått. På fiskeprofilen står det også hvor i akvariet fisken holder seg mest - på bunnen, i midten eller på toppen, og da gjelder det å ikke ha for mange fisker i hvert vannlag. Mange nybegynnere velger levendefødere som guppy, sverddragere, platy osv, men det er ikke noe jeg pleier å anbefale, og jeg ville aldri hatt sånne fisker selv... Spesielt guppy får jo unger hele tiden, og det blir veldig fullt i akvariet etter hvert om du ikke har noen å selge/gi bort ungene til, i tillegg til at de er avlet så syke at de dør helt uten grunn... Vær obs på at noen fiskearter, for eksempel ciklider som jo er veldig vakre, er territorielle når de har unger på gang, og da kan det bli utrivelig for de andre fiskene i akvariet. Og ikke velg gullfisker eller slørhaler, de trenger mye større plass enn det de i dyrebutikken påstår, spiser planter og driter som hester...

Snegler er fint. :D Velger du å ha sand er det en fordel med malaysiske sandsnegler, de roter rundt i sanden og gjør at den ikke blir så tettpakket, og da trives plantene bedre. Eller finnes det jo eplesnegler i helt utrolige farger, men disse trenger ganske høy ph og gh for at skallet ikke skal sprekke. Snegler kan ofte spise på plantene om de ikke får noe grøntfôr innimellom, så da er det en fordel å slippe nedi en agurk til dem innimellom, festet på en skje så den synker.

Av planter er det best å begynne med hurtigvoksende planter, og eventuelt bytte disse sakte men sikkert ut hvis du blir lei av dem (og blir lei av å luke ;)). Disse tar opp avfallsstoffer fra fiskene og utkonkurrerer algene. På Akvaforum er det en profil for hver enkelt plante, og det beste i begynnelsen i alle fall er å velge planter som ikke trenger så mye lys, og ikke co2-tilsetning som er kjempedyrt... Planter trenger gjødsel, mange klarer seg med flytende, men noen trenger også næringskuler som du stapper nedi bunnlaget.

Jeg anbefaler deg å lese artiklene i Akvarieskolen på Akvaforum, der står det mye bra. :P På Akvaforum er det jo også et forum der det er mange, mange flinke akvarister som er mer enn villige til å svare på spørsmål, og de er sikkert enda flinkere til å svare enn meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! skal ta en titt på den linken der nuh.

Sitter å sikler litt på et akvarium som selges i molde, men blir nok til at jeg kjøper nytt. :ahappy:

Føles tryggest å kjøpe nytt ja, man regner jo med å ha det noen år. Lykke til i alle fall. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at du skal skaffe deg akvarium! :)

Da trenger du disse bøkene: Link , Link og/eller Link

:)

Takk takk, så ut til å passe perfekt for meg :)

Føles tryggest å kjøpe nytt ja, man regner jo med å ha det noen år. Lykke til i alle fall. :)

Jepp, får sjekke ut utvalget i butikkene i nærheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...