Gå til innhold
Hundesonen.no

Ultralyd


Yodel

Recommended Posts

Dere som har vært på ultralyd- hvor mange valper så vetrinæren, og hva ble resultatet?

Ved tidligere ultralyder har resultatet (for meg) aldri stemt. Felles er dog at det alltid har blitt fler enn hva vetrinæren sa. Eksakt husker jeg ikke helt, men fra 1-3 mer enn det ultralyden viste.

Vi var på ultralyd med Mille & Luna i dag, og der så de to valper, med mulighet for fler (i begge). Håper vet. ikke så alle :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er ikke alltid så lett å telle på UL, vi telte seks og fikk sju. Samme med røntgen, vet'n telte 6 (jeg telte 7..). Har tatt UL av ei tispe hvor de telte tre valper, men hvor tispa absorberte valpene før fødsel, så det kom ingen.

En venninde av meg har opplevd mange ganger på sine rottiser at det har kommet minst dobbelt så mange som det de har telt på UL, med unntak av de to gangene det har vært kun en, da har det kommet kun en også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi ifjor tok ultralyd på Vigdis så vetrinær to valper, der kom seks.

I år så vi to valper på Petra, der kom det tre.

og en valp på Vigdis, der kom det tre.

I mars i år når Lillemor (som er her på sonen) fikk valper tror jeg de så 3-4 valper på ultralyd. Der kom det syv. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen Dina var drektig, fant vi 6 valper på UL, og det kom 6 valper. Andre gangen fant de 3, kanskje 4 på UL, og 4, kanskje 5 på røntgen, og da kom det 7. Så i vårt tilfelle var det 50 % rett :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med UL er:

Vi talte oss frem til 5 valper og det kom 8

Vi talte oss frem til 4 valper og det kom 4

Vi talte oss frem til 3 valper og det kom 7

Vi talte oss frem til 5 valper og det kom 4

Så hos meg har det generelt stemt eller kommet fler utenom ene gangen... :flowers:

Lykke til med to kull! :whistle::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg gjorde det så vi ingen valper - men det kom 9... Men det er snart 20 år siden, så teknikken har jo bedret seg "litt" siden da. De siste ga gangene har vært slik:

3-4 ganger man ikke har funnet noen valper - alle gangene har tispene vært tomme (det virker ganske så sikkert).

UL foran de to siste kullene mine har vært slik: vet'en sa 4-5 første gang (6 fødte), og 5-6 andre gangen (8 fødte). Så jeg mistenker at det er større sjanse for at vet'en sier litt færre enn den kanskje ser - da blir man jo bare positivt overrasket.

Lykke til med de små - håper dere får LITT flere enn det, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt ett kull selv, og tok ultralyd på (ca) 31 dagen, og der så vet 3-4 stk... Vi endte opp med 7 svære velskapte småttiser.

En annen oppdretter så de det samme, ultralyd på ca. 30 dagen, og så 3 stk... Endte opp med 9 stk... hehe...

En annen oppdretter så de 3 og fikk 3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar ikke UL av tispene våre, men evt blodprøve. Vi har en bestemt veterrinær vi går til for å sjekke om de er drektige, denne vet'n er flink til å kjenne hvor mange valper det er. Men hun stopper bestandig om hun kjenner 5 valper. Første gang kom det 9 og sist gang kom det 5.

Krysser fingrene for at de valpene som kommer er kjempesøte og at de får trivelige familier (og forventer bildespam de luxe inne her på sonen :aww: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar ikke UL av tispene våre, men evt blodprøve. Vi har en bestemt veterrinær vi går til for å sjekke om de er drektige, denne vet'n er flink til å kjenne hvor mange valper det er. Men hun stopper bestandig om hun kjenner 5 valper. Første gang kom det 9 og sist gang kom det 5.

Krysser fingrene for at de valpene som kommer er kjempesøte og at de får trivelige familier (og forventer bildespam de luxe inne her på sonen :innocent: ).

Takk :thumbsup: Bildespam skal bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...