Gå til innhold
Hundesonen.no

Ultralyd


Yodel

Recommended Posts

Dere som har vært på ultralyd- hvor mange valper så vetrinæren, og hva ble resultatet?

Ved tidligere ultralyder har resultatet (for meg) aldri stemt. Felles er dog at det alltid har blitt fler enn hva vetrinæren sa. Eksakt husker jeg ikke helt, men fra 1-3 mer enn det ultralyden viste.

Vi var på ultralyd med Mille & Luna i dag, og der så de to valper, med mulighet for fler (i begge). Håper vet. ikke så alle :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er ikke alltid så lett å telle på UL, vi telte seks og fikk sju. Samme med røntgen, vet'n telte 6 (jeg telte 7..). Har tatt UL av ei tispe hvor de telte tre valper, men hvor tispa absorberte valpene før fødsel, så det kom ingen.

En venninde av meg har opplevd mange ganger på sine rottiser at det har kommet minst dobbelt så mange som det de har telt på UL, med unntak av de to gangene det har vært kun en, da har det kommet kun en også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi ifjor tok ultralyd på Vigdis så vetrinær to valper, der kom seks.

I år så vi to valper på Petra, der kom det tre.

og en valp på Vigdis, der kom det tre.

I mars i år når Lillemor (som er her på sonen) fikk valper tror jeg de så 3-4 valper på ultralyd. Der kom det syv. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen Dina var drektig, fant vi 6 valper på UL, og det kom 6 valper. Andre gangen fant de 3, kanskje 4 på UL, og 4, kanskje 5 på røntgen, og da kom det 7. Så i vårt tilfelle var det 50 % rett :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med UL er:

Vi talte oss frem til 5 valper og det kom 8

Vi talte oss frem til 4 valper og det kom 4

Vi talte oss frem til 3 valper og det kom 7

Vi talte oss frem til 5 valper og det kom 4

Så hos meg har det generelt stemt eller kommet fler utenom ene gangen... :flowers:

Lykke til med to kull! :whistle::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg gjorde det så vi ingen valper - men det kom 9... Men det er snart 20 år siden, så teknikken har jo bedret seg "litt" siden da. De siste ga gangene har vært slik:

3-4 ganger man ikke har funnet noen valper - alle gangene har tispene vært tomme (det virker ganske så sikkert).

UL foran de to siste kullene mine har vært slik: vet'en sa 4-5 første gang (6 fødte), og 5-6 andre gangen (8 fødte). Så jeg mistenker at det er større sjanse for at vet'en sier litt færre enn den kanskje ser - da blir man jo bare positivt overrasket.

Lykke til med de små - håper dere får LITT flere enn det, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt ett kull selv, og tok ultralyd på (ca) 31 dagen, og der så vet 3-4 stk... Vi endte opp med 7 svære velskapte småttiser.

En annen oppdretter så de det samme, ultralyd på ca. 30 dagen, og så 3 stk... Endte opp med 9 stk... hehe...

En annen oppdretter så de 3 og fikk 3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar ikke UL av tispene våre, men evt blodprøve. Vi har en bestemt veterrinær vi går til for å sjekke om de er drektige, denne vet'n er flink til å kjenne hvor mange valper det er. Men hun stopper bestandig om hun kjenner 5 valper. Første gang kom det 9 og sist gang kom det 5.

Krysser fingrene for at de valpene som kommer er kjempesøte og at de får trivelige familier (og forventer bildespam de luxe inne her på sonen :aww: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar ikke UL av tispene våre, men evt blodprøve. Vi har en bestemt veterrinær vi går til for å sjekke om de er drektige, denne vet'n er flink til å kjenne hvor mange valper det er. Men hun stopper bestandig om hun kjenner 5 valper. Første gang kom det 9 og sist gang kom det 5.

Krysser fingrene for at de valpene som kommer er kjempesøte og at de får trivelige familier (og forventer bildespam de luxe inne her på sonen :innocent: ).

Takk :thumbsup: Bildespam skal bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...