Gå til innhold
Hundesonen.no

Rette engelsk tekst


tm100001

Recommended Posts

Henger meg på LinKr her. Selv om det ikke alltid føles sånn så er mye av poenget med innleveringer at elevene skal lære. Og får du noen andre til å skrive teksten for deg, eller rette opp mye før du leverer, så får du jo ikke tilbakemeldinger og hjelp på de tingene DU sliter med! Og på prøver (for ikke å si eksamen!) så vil du jo ikke ha mulighet til å få hjelp og resultatet vil kunne bli dårligere enn om du har fått hjelp til å rette opp ting underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har alltid gjort det sånn. Men da har ikke den voksne (mamma som regel) ikke rettet teksten i den forstand at hun har endret teksten for meg. Vi har, etter at hun har lest den, hatt en diskusjon/samtale om både retskrivning og teksten forøvrig (oppbygning, innhold osv) og jeg føler at jeg har lært veldig mye av det. Og ettersom jeg da selv har rettet teksten selv før den har blitt levert for så å bli rettet av lærer og igjen bearbeidet etter at jeg har fått den tilbake føler jeg at jeg nesten har fått dobbel sjanse til å lære noe av det.

Wow, det ble rotete forklart. :) Bunnlinja: Jeg syns ikke det er juks så lenge du gjør arbeidet med å rette feil/mangler selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har alltid gjort det sånn. Men da har ikke den voksne (mamma som regel) ikke rettet teksten i den forstand at hun har endret teksten for meg. Vi har, etter at hun har lest den, hatt en diskusjon/samtale om både retskrivning og teksten forøvrig (oppbygning, innhold osv) og jeg føler at jeg har lært veldig mye av det. Og ettersom jeg da selv har rettet teksten selv før den har blitt levert for så å bli rettet av lærer og igjen bearbeidet etter at jeg har fått den tilbake føler jeg at jeg nesten har fått dobbel sjanse til å lære noe av det.

Wow, det ble rotete forklart. :) Bunnlinja: Jeg syns ikke det er juks så lenge du gjør arbeidet med å rette feil/mangler selv etterpå.

Ja men på den annen side så fikk du her hjelp til å forstå hva som var feil og hva som kunne gjøres bedre... Men det er det jaggu ikke alle voksne som gjør :)

Jeg støtter linkr og Carma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Du lærer ingenting dersom den voksne retter den fullstendig, men dersom vedkommende bare påpeker at der er det en feil så må du selv finne ut hva som er feil så er det greit.

Henger meg på LinKr her. Selv om det ikke alltid føles sånn så er mye av poenget med innleveringer at elevene skal lære. Og får du noen andre til å skrive teksten for deg, eller rette opp mye før du leverer, så får du jo ikke tilbakemeldinger og hjelp på de tingene DU sliter med! Og på prøver (for ikke å si eksamen!) så vil du jo ikke ha mulighet til å få hjelp og resultatet vil kunne bli dårligere enn om du har fått hjelp til å rette opp ting underveis.

Tja, jeg har alltid gjort det sånn. Men da har ikke den voksne (mamma som regel) ikke rettet teksten i den forstand at hun har endret teksten for meg. Vi har, etter at hun har lest den, hatt en diskusjon/samtale om både retskrivning og teksten forøvrig (oppbygning, innhold osv) og jeg føler at jeg har lært veldig mye av det. Og ettersom jeg da selv har rettet teksten selv før den har blitt levert for så å bli rettet av lærer og igjen bearbeidet etter at jeg har fått den tilbake føler jeg at jeg nesten har fått dobbel sjanse til å lære noe av det.

Wow, det ble rotete forklart. :) Bunnlinja: Jeg syns ikke det er juks så lenge du gjør arbeidet med å rette feil/mangler selv etterpå.

Ja men på den annen side så fikk du her hjelp til å forstå hva som var feil og hva som kunne gjøres bedre... Men det er det jaggu ikke alle voksne som gjør :)

Jeg støtter linkr og Carma :)

Den voksne som hjalp meg denne gangen så på teksten og rettet noen få ord og formuleringer i setningene, markerte dem og sendte meg ett forslag. Jeg kunne da bruke de visst jeg var enig.

Jeg synes jeg lærte av dette fordi jeg selv bestemte hva som virket mest riktig, om noen forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg retter engelsktekster for mine elever så markerer jeg feilen og sier hva slags type feil det er (skrivefeil, concord, ortografi osv) - så må de rette den selv.

Det kan jeg gjøre neste gang!

Men kan jeg levere inn denne fortellingen uten at jeg jukser, eller må jeg finne på noe lurt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg retter engelsktekster for mine elever så markerer jeg feilen og sier hva slags type feil det er (skrivefeil, concord, ortografi osv) - så må de rette den selv.

Me too. Mye læring i å finne ut av hva som faktisk er feil for så å rette det opp selv.

Det kan jeg gjøre neste gang!

Men kan jeg levere inn denne fortellingen uten at jeg jukser, eller må jeg finne på noe lurt? :whistle:

Åh, du leverer den vel, gjør du ikke...?? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? :icon_redface: Kommer nok til å levere den, problemet er jo bare at læreren kommer til å tro at jeg har skrevet alle ordene selv. Hadde nok skrevet det sånn hvis jeg hadde fått kommentar på det, uansett :)

Selvfølgelig kommer h*n til å tro det! Er bare du selv som kan vurdere om du føler det er juks eller ikke. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...