Gå til innhold
Hundesonen.no

Drifter hos brukshunder


Meg

Recommended Posts

Hva er egentlig det? I etologien snakker man om instinkter; medfødt atferd og tillært atferd. Ikke drifter. Kan noen oversette begrepet drifter for meg?

;)

(nei, jeg har absolutt ikke greie på brukshundterminologi)

Da IPO ble innført til Norge måtte vi "ut" i den store verden å hente oss lærdom og kunnskap fra land som hadde drevet med denne sporten i mange år. Drifter er oversatt og for-norsket av ordet *Drive* og sier noe om hva det er som driver hunden, dvs hvor den henter energien og rersursene sine i fra når den jobber. Man kan jo bruke etologiske begreper til på beskrive akkurat det samme, men siden det ofte blir hentet kunnskaper og instruktører fra utlandet til IPO kurs/seminarer har dette blitt folkelige ord som lett forklarer på tvers av landegrensen hva det er en snakker om. Etterhvert har det vel blitt mer og mer vanlige ord også å bruke i andre hundemiljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Men det sier også noe om hvilken funksjon hunden er i. Eks preydrive, agressiondrive, playdrive osv

Ja det er vel sant nok men det er fortsatt det fintfolket i etologien kaller motivasjon sånn jeg har forstått det. Gry Løberg har kommentert dette i en liknende tråd her på doggis og konkludert med at alt er vel egentlig synonymer kanskje med litt lokale varinter, drift, drive, motivasjon, motor eller enklest av alt lyst utifra indre og ytre påvirkninger. Problemet med etologi sånn jeg ser det er at de ikke har definert hundens funksjoner men samler alt i en felles bås..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det sier også noe om hvilken funksjon hunden er i. Eks preydrive, agressiondrive, playdrive osv

Jaktmodus, agressjonsmodus, lekemodus i stedet for det vidtfavnende og etologisk udefinerte "drifter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jaktmodus, agressjonsmodus, lekemodus i stedet for det vidtfavnende og etologisk udefinerte "drifter"?

Nøyaktig hva er det som er så vidtfavnende og udefinertbart med drift egentlig og hvorfor er modus bedre? Modus sier ikke noe om lysten, kun funksjonen? Her er hva ordboka sier om drift:

2 lyst, instinkt, medfødt drivkraft for atferd gjøre noe av egen d- / følge d-ene sine / kjønnsd-, selvoppholdelsesd-

Vrangvilje kaller jeg det å ikke godta drift bare fordi det ikke er definert i etologien, men det er det vel haugevis av andre hundeutrykk som heller ikke er? Hvorfor skal man snakke hund som en professor på universitet når det bare er hobby? Som om drift er noe IPOfolket har finni opp i mangel på å ha andre ting å holde på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel sant nok men det er fortsatt det fintfolket i etologien kaller motivasjon sånn jeg har forstått det. Gry Løberg har kommentert dette i en liknende tråd her på doggis og konkludert med at alt er vel egentlig synonymer kanskje med litt lokale varinter, drift, drive, motivasjon, motor eller enklest av alt lyst utifra indre og ytre påvirkninger. Problemet med etologi sånn jeg ser det er at de ikke har definert hundens funksjoner men samler alt i en felles bås..

Har ikke tid til å svare på alt nå...men

Funksjoner er vel ikke udefinert i etologien... Hva som hører hjemme under hvilken funksjon står godt beskrevet bl.a i Din hund fortsetter s 30-31.

Ellers er jeg enig med deg i siste innlegg ang modus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Funksjoner er vel ikke udefinert i etologien... Hva som hører hjemme under hvilken funksjon står godt beskrevet bl.a i Din hund fortsetter s 30-31.
Er klar over Järverud ja men er det akspetert av den mer vitenskapelige etologien som er universell da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar fra sidelinja: for en amatør som meg, så er det mye vanskeligere å svare på om og hvor mye "motor" eller "drifter" hunden min har, i forhold til om den er enkel eller vanskelig å motivere. Førstnevnte spørsmål blir nesten litt sånn.. eh, og nå tenker du nøyaktig på hva egentlig? Mens på andre spørsmålet kan jeg jo legge ut i "timesvis". Men forstår jeg det rett at det egentlig er samme sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tar meg friheten å siterer ett innlegg av Gry Løberg som går på akkurat det samme:

Driv og motor er vel synonymer med motivasjon tenker jeg.

Uttrykkene Driv og Motor brukes ikke i Etologien. Det er noe man bruker på folkemunne.

F.eks er en gjeterhund ganke motivert for å gjete sau og en fuglehund er ganske motivert for å jakte på fugl.

Innenfor motivasjoneteoriene finner vi f.eks driftsreduksjonsteori. Det er mest relatert til biologiske drifter. Det vil si at om man er tørst så er man motivert for å drikke, er man sulten så er man motivert for å spise osv

Dette kalles også intern motivasjon fordi det kommer inne fra kroppen. Ekstern motivasjon er når det er noe man sanser som utløser en atferd eller som gjør at man blir motivert for å gjøre noe. F.eks når en gjeterhund ser en sau (eller en jogger :rolleyes: )

Av og til kan motivasjonen både være intern og ekstern. Det vil si at du er litt sulten, men så kjenner du lukten av deilig middag. Da blir du mer sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...