Gå til innhold
Hundesonen.no

Drifter hos brukshunder

Meg

Recommended Posts

Skrevet

Hva er egentlig det? I etologien snakker man om instinkter; medfødt atferd og tillært atferd. Ikke drifter. Kan noen oversette begrepet drifter for meg?

:whistle:

(nei, jeg har absolutt ikke greie på brukshundterminologi)

Skrevet
Hva er egentlig det? I etologien snakker man om instinkter; medfødt atferd og tillært atferd. Ikke drifter. Kan noen oversette begrepet drifter for meg?

;)

(nei, jeg har absolutt ikke greie på brukshundterminologi)

Da IPO ble innført til Norge måtte vi "ut" i den store verden å hente oss lærdom og kunnskap fra land som hadde drevet med denne sporten i mange år. Drifter er oversatt og for-norsket av ordet *Drive* og sier noe om hva det er som driver hunden, dvs hvor den henter energien og rersursene sine i fra når den jobber. Man kan jo bruke etologiske begreper til på beskrive akkurat det samme, men siden det ofte blir hentet kunnskaper og instruktører fra utlandet til IPO kurs/seminarer har dette blitt folkelige ord som lett forklarer på tvers av landegrensen hva det er en snakker om. Etterhvert har det vel blitt mer og mer vanlige ord også å bruke i andre hundemiljøer.

Skrevet
Det er vel det de i etologien kaller motivasjon ?

Men det sier også noe om hvilken funksjon hunden er i. Eks preydrive, agressiondrive, playdrive osv

Guest Kåre Lise
Skrevet
Men det sier også noe om hvilken funksjon hunden er i. Eks preydrive, agressiondrive, playdrive osv

Ja det er vel sant nok men det er fortsatt det fintfolket i etologien kaller motivasjon sånn jeg har forstått det. Gry Løberg har kommentert dette i en liknende tråd her på doggis og konkludert med at alt er vel egentlig synonymer kanskje med litt lokale varinter, drift, drive, motivasjon, motor eller enklest av alt lyst utifra indre og ytre påvirkninger. Problemet med etologi sånn jeg ser det er at de ikke har definert hundens funksjoner men samler alt i en felles bås..

Skrevet

Jaktmodus, agressjonsmodus, lekemodus i stedet for det vidtfavnende og etologisk udefinerte "drifter"?

Guest Kåre Lise
Skrevet
Jaktmodus, agressjonsmodus, lekemodus i stedet for det vidtfavnende og etologisk udefinerte "drifter"?

Nøyaktig hva er det som er så vidtfavnende og udefinertbart med drift egentlig og hvorfor er modus bedre? Modus sier ikke noe om lysten, kun funksjonen? Her er hva ordboka sier om drift:

2 lyst, instinkt, medfødt drivkraft for atferd gjøre noe av egen d- / følge d-ene sine / kjønnsd-, selvoppholdelsesd-

Vrangvilje kaller jeg det å ikke godta drift bare fordi det ikke er definert i etologien, men det er det vel haugevis av andre hundeutrykk som heller ikke er? Hvorfor skal man snakke hund som en professor på universitet når det bare er hobby? Som om drift er noe IPOfolket har finni opp i mangel på å ha andre ting å holde på med.

Skrevet
Ja det er vel sant nok men det er fortsatt det fintfolket i etologien kaller motivasjon sånn jeg har forstått det. Gry Løberg har kommentert dette i en liknende tråd her på doggis og konkludert med at alt er vel egentlig synonymer kanskje med litt lokale varinter, drift, drive, motivasjon, motor eller enklest av alt lyst utifra indre og ytre påvirkninger. Problemet med etologi sånn jeg ser det er at de ikke har definert hundens funksjoner men samler alt i en felles bås..

Har ikke tid til å svare på alt nå...men

Funksjoner er vel ikke udefinert i etologien... Hva som hører hjemme under hvilken funksjon står godt beskrevet bl.a i Din hund fortsetter s 30-31.

Ellers er jeg enig med deg i siste innlegg ang modus

Guest Kåre Lise
Skrevet
Funksjoner er vel ikke udefinert i etologien... Hva som hører hjemme under hvilken funksjon står godt beskrevet bl.a i Din hund fortsetter s 30-31.
Er klar over Järverud ja men er det akspetert av den mer vitenskapelige etologien som er universell da?
Skrevet

En liten kommentar fra sidelinja: for en amatør som meg, så er det mye vanskeligere å svare på om og hvor mye "motor" eller "drifter" hunden min har, i forhold til om den er enkel eller vanskelig å motivere. Førstnevnte spørsmål blir nesten litt sånn.. eh, og nå tenker du nøyaktig på hva egentlig? Mens på andre spørsmålet kan jeg jo legge ut i "timesvis". Men forstår jeg det rett at det egentlig er samme sak?

Guest Kåre Lise
Skrevet

Tar meg friheten å siterer ett innlegg av Gry Løberg som går på akkurat det samme:

Driv og motor er vel synonymer med motivasjon tenker jeg.

Uttrykkene Driv og Motor brukes ikke i Etologien. Det er noe man bruker på folkemunne.

F.eks er en gjeterhund ganke motivert for å gjete sau og en fuglehund er ganske motivert for å jakte på fugl.

Innenfor motivasjoneteoriene finner vi f.eks driftsreduksjonsteori. Det er mest relatert til biologiske drifter. Det vil si at om man er tørst så er man motivert for å drikke, er man sulten så er man motivert for å spise osv

Dette kalles også intern motivasjon fordi det kommer inne fra kroppen. Ekstern motivasjon er når det er noe man sanser som utløser en atferd eller som gjør at man blir motivert for å gjøre noe. F.eks når en gjeterhund ser en sau (eller en jogger :rolleyes: )

Av og til kan motivasjonen både være intern og ekstern. Det vil si at du er litt sulten, men så kjenner du lukten av deilig middag. Da blir du mer sulten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...