Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke hvorfor alle burmotstandere hele tiden tar ting for gitt når det gjelder folk som bruker bur! Omtrent alle her inne som bruker bur stapper ikke hunden inn i buret hele tiden.. Og de har ingen planer om å sperre hunden inne i buret hele livet sitt etter hvert som den vokser.. Men alle som er i mot bur regner automatisk med at hundene som bruker bur ikke har det godt i det hele tatt! Hvordan kan dere si slikt?? Har dere noensinne møtt hundene som her bruker bur?

2ne: Huskyer er individer de også så det finnes nok de som kjeder seg lett og de som ikke gjør det.. Vi har ihvertfall erfart denne oppførselen av Tila.. Men som sagt! Vi skal prøve å trene henne litt mer nå som vi har flyttet..

Jeg er enig i det Belgerpia sier jeg..

Og at andre folk forteller andre at de ikke er egnet for å ha hund, uten i det hele tatt å sett på helheten av hundeholdet til enkelte, det synes jeg er ganske drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Hun sover ikke alene. Jeg har buret på soverommet mitt. Det står så nært senga at jeg kan strekke ut handen å nå henne. Da er hun virkelig ikke alene. Å når hun roer seg når hun får ligge der isteden for løs på soverommet, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal fjerne det hun føler som tryggt??! Hun har bestandig sovet på soverommet.

Poenget mitt er at hun er vant til å sove sammen med noen - ikke alene, hverken i bur eller på gulvet. Selvsagt piper hun da..

2ne: Huskyer er individer de også så det finnes nok de som kjeder seg lett og de som ikke gjør det.. Vi har ihvertfall erfart denne oppførselen av Tila.. Men som sagt! Vi skal prøve å trene henne litt mer nå som vi har flyttet..

Det var du som sa: Men Alaskan Huskyer har det med å ødelegge når de kjeder seg..

Jeg er fullstendig klar over at AH også er individer, det var derfor jeg nevnte at mine to tydeligvis ikke hadde det med å kjede seg stort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at hun er vant til å sove sammen med noen - ikke alene, hverken i bur eller på gulvet. Selvsagt piper hun da..

Men pipingen sluttet når hun fikk bur. der har hun kjente lukter som får henne til å føle trygghet. De første nettene hadde jeg henne i sengen sammen med meg, men dette er ikke noe jeg akter å fortsette med til hun blir 25kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av livet ditt bruker du i sengen di?? Det er faktisk snakk om samme greia så lenge hunden trives og kunn er der om natta :icon_confused: Hunden min liker å ligge der, og det er den mykeste plassen hun kan ligge på :twisted:

Men hvem har sagt at hunden ønsker å ligge mykt hele natten? Og ligger du i samme stillingene i sengen hele natten?

En gang i gamledager (føle seg gammel) filmet jeg hundene en hel natt. Det var faktisk ganske så interessant for ene hunden byttet stilling ca en gang i timen og skiftet underlag 3 ganger. Litt i buret som jeg har tatt av døren på, litt på kaldt gulv og så litt på teppet. Andre hunden skiftet underlag enda flere ganger.

Vi har mulighet til å regulere varmen i sengen ved å ta av og på oss dynen. Hundene som ligger på MYYYYKESTE plassen i huset har ikke det. Det blir varmt av å ligge mykt på allskens underlag, så å flytte seg til ett kaldt gulv er en fin måte å regulere varmen på. En hund som ligger i ett bur har ikke denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover heller ikke stykkvis og delt gjennom hele dagen heller, sovner umiddelbart jeg er inaktiv slik som hunder..

Hunder er IKKE mennesker, de har ikke samme sovemønster og et helt annet behov for dette enn det vi har. Så det å sammenligne hunder og mennesker er i beste fall litt naivt.

Og hvis det er så fantastisk deilig, flott og fint for hundene deres i disse burene - ta vekk døren på buret, da.

Hunden da selvsagt bli liggende der hvis dere har rett i deres overbevisning, ikke sant?

Eller kanskje ikke?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese de siste sidene, men må bare svare på denne.

Du skriver her at du gjør han ulydig. Da fremstår du jo som en dårlig leder!

Kan du lese? Jeg skrev at jeg har fått kommentarer på at jeg skjemmer bort hunden min og at han blir ulydig av det, noe som er tøys og tull fra ende til annen. Og det er ikke hundefolk jeg har fått denne kommemtaren fra nei, men gamle, konservative menn som har et helt annet syn på hundehold enn jeg har. Jeg har ikke et hjernevasket lydighetseksemplar av en hund nei, men han er lydig nok til å fungere i hverdagen og adlyder meg 90% av tida. Og at du skal komme og fortelle meg at jeg er en dårlig "leder" blir drøyt ut ifra det jeg har skrevet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem har sagt at hunden ønsker å ligge mykt hele natten? Og ligger du i samme stillingene i sengen hele natten?

En gang i gamledager (føle seg gammel) filmet jeg hundene en hel natt. Det var faktisk ganske så interessant for ene hunden byttet stilling ca en gang i timen og skiftet underlag 3 ganger. Litt i buret som jeg har tatt av døren på, litt på kaldt gulv og så litt på teppet. Andre hunden skiftet underlag enda flere ganger.

Vi har mulighet til å regulere varmen i sengen ved å ta av og på oss dynen. Hundene som ligger på MYYYYKESTE plassen i huset har ikke det. Det blir varmt av å ligge mykt på allskens underlag, så å flytte seg til ett kaldt gulv er en fin måte å regulere varmen på. En hund som ligger i ett bur har ikke denne muligheten.

Dette er jo individuelt.. Noen foretrekker det, mens andre ikke. Min hund er bare 10uker og sover på soverommet vårt der det er ganske kaldt om natten. Hun har et STORT bur og i ene enden er det bare et pledd som ligger, og i den andre har hun en "hundesovepose". Hun velger faktisk å ligge inni soveposen med bare hodet stikkende ut. Tror du hunden min lider av denne grun? Skjønner ikke hva alle dere har imot at hundenligger i bur, når den faktisk trives der. Å nå snakker jeg IKKE om alle hunder. Men noen liker faktisk å ligge i buret sitt om natten!

Kan du lese? Jeg skrev at jeg har fått kommentarer på at jeg skjemmer bort hunden min og at han blir ulydig av det, noe som er tøys og tull fra ende til annen. Og det er ikke hundefolk jeg har fått denne kommemtaren fra nei, men gamle, konservative menn som har et helt annet syn på hundehold enn jeg har. Jeg har ikke et hjernevasket lydighetseksemplar av en hund nei, men han er lydig nok til å fungere i hverdagen og adlyder meg 90% av tida. Og at du skal komme og fortelle meg at jeg er en dårlig "leder" blir drøyt ut ifra det jeg har skrevet i denne tråden.

De som har sagt dette om hunden din, er det folk som faktisk har møtt den? Eller er det bare noen som har kommet med et innspill uten å vite noe om det? Hvis det er folk som omgås hunden din, så skjønner jeg at det kanskje kan være noe i det. Men hvis de ikke har møtt den så har det faktisk ingenting å si!

Min hund må ha strenge grenser. Å jeg lar den ikke ligge i sengen fordi den er MIN! Vi har sikker 2 helt forskjellige hunder. Jeg har en som hele tiden tøyer grenser. Noen finner sin plass me en gang, mens andre må jobbes mer med.

Trekker meg ut fra denne debatten nå :twisted: Synes den har sklidd helt ut, og man kommer ingen vei.. Tar opp det samme og samme ijen.. Hehe.. Ting fungerer flotters hjemme hos oss på den måten vi har det, og slik kommer det til å fortsette :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har sagt dette om hunden din, er det folk som faktisk har møtt den? Eller er det bare noen som har kommet med et innspill uten å vite noe om det? Hvis det er folk som omgås hunden din, så skjønner jeg at det kanskje kan være noe i det. Men hvis de ikke har møtt den så har det faktisk ingenting å si!

Min hund må ha strenge grenser. Å jeg lar den ikke ligge i sengen fordi den er MIN! Vi har sikker 2 helt forskjellige hunder. Jeg har en som hele tiden tøyer grenser. Noen finner sin plass me en gang, mens andre må jobbes mer med.

Det er ikke personer som kjenner ham som har sagt dette, men f.eks folk vi har passert én gang på tur uten at noe spesielt har skjedd. Men nå handler ikke denne tråden om hvorvidt bikkja mi er lydig eller ikke, men om bur. :icon_confused:

edit: Kom til å tenke på en ting. Hva synes dere om burbruk sammenlignet med å ha hunden i bilen eller bundet utenfor på jobb hele dagen? Man er jo mye nærmere hunden og kan vel se til den av og til og lufte den en liten tur i pauser osv, men sånn ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva alle dere har imot at hundenligger i bur, når den faktisk trives der. Å nå snakker jeg IKKE om alle hunder. Men noen liker faktisk å ligge i buret sitt om natten!

Greia er at hunden venner seg til at her må jeg ligge, og protesterer ikke selv om døra lukkes. Har du prøvd å legge deg med budøra åpen et par netter, og se hvor hun legger seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kan velge fritt,mellom min seng,gulv,divan,hundemadrass og teppe.De flytter seg mange ganger i løpet av natta og ligger kun i min seng noen minutt når vi legger oss,og ellers kun hvis det er veldig kaldt.Liker helt klart å kunne velge :getlost:

Jeg sover heller ikke stykkvis og delt gjennom hele dagen heller, sovner umiddelbart jeg er inaktiv slik som hunder..

Hunder er IKKE mennesker, de har ikke samme sovemønster og et helt annet behov for dette enn det vi har. Så det å sammenligne hunder og mennesker er i beste fall litt naivt.

Og hvis det er så fantastisk deilig, flott og fint for hundene deres i disse burene - ta vekk døren på buret, da.

Hunden da selvsagt bli liggende der hvis dere har rett i deres overbevisning, ikke sant?

Eller kanskje ikke?

Susanne

Jeg har hatt muligheten til å teste hva de velger på tilsammen 8 forskjellige valper/unghunder, og kun to valgte å bli i buret.

De andre fant seg forskjellige plasser,fire i min seng og to rundt omkring... De to som valgte buret var søsken,men valgte hvert sitt bur...den ene utviklet solid forsvar av buret han hadde i stua,men ikke det på soverommet.

En taklet ikke bur i hele tatt og er fortsatt en utbryter(han som ble hos meg)og nå er alle burene levert tilbake.Og vi sover godt både natt og dag uten :lol:

Hadde de i utgangspunktet skulle vært familiehunder ville burbruk ikke vært tema i heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Må bare... En ti UKER gammel valp trenger strenge grenser, fordi den tøyer de?!?.... Hva gjør du med din 4 mnd gamle kolikkbaby; lar den gråte fordi den "bare" har vondt i magen og må lære seg at livet er tøfft?

Det jeg mener er at en ti uker gammel valp er VALP (baby), den tøyer ingen grenser, for den vet ikke at det finnes grenser! Hele verden ligger for dens føtter, helt til noen smeller den inn i et bur og sier at dette er plassen din, værsågod hold deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er 10 UKER! :getlost::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes andre "bur-motstandere" (som jeg forøvrig er selv) om valpegrinder med leker og forskjellige underlag eller kun ett rom å bevege seg på når man er på skole/jobb? :getlost: Vil hunden trives da?

Jeg synes at det er et mye bedre alternativ, for plassen hunden har å disponere blir jo større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ... Dette er interessant og greit å tenke på synes jeg, at selv om VI kanskje tenker at buret, med dyner og puter og tepper i, er den beste plassen å ligge, så er det ikke alltid det. Jeg har to vidt forskjellige hunder- den ene foretrekker nesten alltid å ligge på hardt gulv uten tepper (men noen ganger er det godt å ligge på puten eller i sengen også), mens den andre helst vil ligge i sengen, med hode på en pute og dyne over seg :getlost: Eneste likhetstrekket er at ingen av de ligger på samme plassen hele natten ...

Ingen ti uker gamle valper tøyer grenser- du har en baby- vær så snill å behandle den som en også .... Så små babyer trenger omtanke og kjærlighet og forståelse og tålmodighet- ikke regelryttere som mener at den tøyer grenser ...

EDIT: Eva og Embla: mine hunder er nå kastet ut fra soverommet og ligger i en liten gang. Mange vil nok si at det er like ille som bur (de er to hunder som deler plassen), men det er nå plass til en hundeseng, en stooor pute, et teppe på gulvet, litt tregulv- de kan bytte plass, drikke, snu seg, hoppe opp og kikke ut av vinduet på døren om de vil, og det går helt fint, selv om begge har sovet sammen med oss på soverommet så lenge jeg har hatt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes andre "bur-motstandere" (som jeg forøvrig er selv) om valpegrinder med leker og forskjellige underlag eller kun ett rom å bevege seg på når man er på skole/jobb? :getlost: Vil hunden trives da?

Har du i det heletatt lest tråden når du spør om dette????

Mine er i garde/valpegrind på 1*1 m (chihuahua) men jeg mishandler tydeligvis mine hunder og bør begynne og oppdra de heller. Les tråden så får du klart og tydelig svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har nevnt valpegrind i denne tråden,og det bruker jeg heller istedet for bur.

En valpegrind som er satt sammen av 8 elementer synes jeg er godt nok mens valpen er liten...

Vi har hatt valpegrind med bur oppi,der valpegrinden har vært festa i buret på hver side av åpningen(døren av)

Valpen har da vann/mat og leker,pluss avis utenfor buret,og tyggekos og teppe inni buret.

Det er jo slik det blir skissert i gamle hundebøker at man skal ha valpen trygt,og jeg synes det er en fin måte i starten...

Bur er strengt tatt for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er et mye bedre alternativ, for plassen hunden har å disponere blir jo større.

EDIT: Eva og Embla: mine hunder er nå kastet ut fra soverommet og ligger i en liten gang. Mange vil nok si at det er like ille som bur (de er to hunder som deler plassen), men det er nå plass til en hundeseng, en stooor pute, et teppe på gulvet, litt tregulv- de kan bytte plass, drikke, snu seg, hoppe opp og kikke ut av vinduet på døren om de vil, og det går helt fint, selv om begge har sovet sammen med oss på soverommet så lenge jeg har hatt de.

Hos mamma blir jeg nok å valpesikre rommet mitt, det er relativt stort. Samme hos pappa :lol: Der kan den ha vann, seng, hundeseng, leker osv. ;)

Har du i det heletatt lest tråden når du spør om dette????

Mine er i garde/valpegrind på 1*1 m (chihuahua) men jeg mishandler tydeligvis mine hunder og bør begynne og oppdra de heller. Les tråden så får du klart og tydelig svar på spørsmålet ditt.

Jeg husker ikke om jeg har lest hele, synes å huske at jeg skummet den en gang. Har du lest hele? :(

Tror jeg har nevnt valpegrind i denne tråden,og det bruker jeg heller istedet for bur.

En valpegrind som er satt sammen av 8 elementer synes jeg er godt nok mens valpen er liten...

Vi har hatt valpegrind med bur oppi,der valpegrinden har vært festa i buret på hver side av åpningen(døren av)

Valpen har da vann/mat og leker,pluss avis utenfor buret,og tyggekos og teppe inni buret.

Det er jo slik det blir skissert i gamle hundebøker at man skal ha valpen trygt,og jeg synes det er en fin måte i starten...

Bur er strengt tatt for lite!

Er enig i at ett vanlig hundebur er altfor lite :getlost: Kanskje jeg kjøper en valpegrind så jeg kan få en effektiv time-out med å bare løfte den oppi :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at alle hunder er like på dette området?

Jeg har slitt mye med søvn, og mye av den tiden har Bridie sovet i senga sammen med meg... Mer eller mindre hver eneste natt, har hun sovnet inntil den ene siden min (alt ettersom hvor mye JEG snur meg), men hun har ligget på samme plass, samme side, evnt kanskje muligens flyttet seg fra å ligge på siden til å ligge i en krøll (på samme sted) hver eneste natt.

Fra onsdag til mandag nå var vi på telttur i sverige. Jammen lå ikke Bridie på samme sted på luftmadrassen hele natta da også. Bare en natt tuslet hun ut av senga vår, og da hadde hun diare så vi måtte ut med henne på natta.

Hjemme her sover hun nå på stua. Fritt. (ikke noe bur nei). Hun har hele første etasje for seg selv, som inkluderer gang, trappegang, kjøkken, stooor stue, vaskerom og badet. Tilgang på alle rom. Tregulv, fliser eller belegg, alt ettersom. Hun har tilgang på skinnsofa, stol, biabedden sin, gulvene, en barneseng osv. Men, uansett når jeg evnt er oppe om natta, så ligger hu pal på ET sted i sofaen! Eneste forskjellen er at hun enten ligger i en ball, eller strekt ut så lang hun er i sofaen. Gjerne overl minst 3 puter.

Uansett, poenget her er, at Bridie helt tydelig ikke har noe som helst behov for å flytte seg mellom forskjellige underlag. Så lenge hun ligger mykt hun, så er hun glad kan det virke som. Eneste er vel at hadde hun fått velge, hadde hun helst ligget klin inntill meg i senga, på en mye dårligere plass enn resten av første etasje som hun har til disposisjon nå...

Jeg er vel slem da også, som ikke gir henne tilgang på det HUN helst vil. Eller, nei stemmer det.. Så lenge hunden har STOOOOR plass, så er det ikke så nøye om den kanskje selv hadde følt den hadde det bedre på et mindre sted.... :getlost:

Dette er jo individuelt.. Noen foretrekker det, mens andre ikke. Min hund er bare 10uker og sover på soverommet vårt der det er ganske kaldt om natten. Hun har et STORT bur og i ene enden er det bare et pledd som ligger, og i den andre har hun en "hundesovepose". Hun velger faktisk å ligge inni soveposen med bare hodet stikkende ut. Tror du hunden min lider av denne grun? Skjønner ikke hva alle dere har imot at hundenligger i bur, når den faktisk trives der. Å nå snakker jeg IKKE om alle hunder. Men noen liker faktisk å ligge i buret sitt om natten!

Bare ignorer dette du :lol: ALT som blir klaget på. HAR du bur i huset og setter bikkja di inn i det innimellom, så ER du en dyreplager. Det er bare å innse det :( Hjelper ikke om valp er 20 cm høy og 5 kg og buret kan romme tre st. bernhard. Det er et BUR....

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla har prøvd alt hun, til hun var 5 ca mnd sov hun i bur, fordi det var det jeg hadde fått innprenta var rett. Etter det sov hun ca 1 mnd i sengen men hun flytter mye rundt på seg så nå er hun forvist til gulvet, hun har en gang en stue og soverom å ligge på. Ofte sover hun i buret sitt på gangen (med åpen dør) Den ene listen på soverommet fikk litt hard medfart en natt, ellers har hun ikke rørt noe(sånn utenom en bh hun maltrakterte en natt rett etter hun var blitt et år:P)

For tiden er hun forvist til gangen for hun tasser og det våkner jeg av, kall meg egoistisk :getlost: Skal Embla være alene hjemme på ettermiddag/kveld er hun i gangen, og på dagid er hun ute i hundegård, veit at jeg er heldig som har mulighet for å ha henne ute( og hun trives der med den andre hunden) og at ikke alle har mulighet til det.

Hadde jeg fått en valp/hund til nå tviler jeg på at bur ville blitt brukt med lukket dør.

Selv forstår jeg ikke at noen kan tro at en hund trives med å være innesperret 8-10 timer på natten + 8 timer på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, poenget her er, at Bridie helt tydelig ikke har noe som helst behov for å flytte seg mellom forskjellige underlag. Så lenge hun ligger mykt hun, så er hun glad kan det virke som. Eneste er vel at hadde hun fått velge, hadde hun helst ligget klin inntill meg i senga, på en mye dårligere plass enn resten av første etasje som hun har til disposisjon nå...

Jeg er vel slem da også, som ikke gir henne tilgang på det HUN helst vil. Eller, nei stemmer det.. Så lenge hunden har STOOOOR plass, så er det ikke så nøye om den kanskje selv hadde følt den hadde det bedre på et mindre sted.... :getlost:

Men den eneste grunnen til at du vet dette er at du har gitt henne muligheten til å velge.

Og ligger hunden pal på samme sted hele natta, så er det heller ikke behov for å stenge burdører, altså er det IKKE noe argument for å låse hunden inne.

Vanskelig, dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpegrind er en kjekk ting - men ikke for to hunder når den er bare 1x1 m.

Hvis dette var rettet til meg så lurer jeg på når jeg har skrevet at mine 3 hunder står i samme garde. De har hver sin garde på 1*1m..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var rettet til meg så lurer jeg på når jeg har skrevet at mine 3 hunder står i samme garde. De har hver sin garde på 1*1m..

Tar det ikke veldig mye plass å ha tre garder stående på 1x1 meter til alle tre? Er det ikke bedre å kunne pakke de vekk?:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...