Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Huffda. Da kan jeg heldigvis fortelle deg at jeg er veldig glad for at du ikke er moren min heller, for da hadde iallefall JEG vært flau..

Garantert.

Du klarte heller ikke å svare på et enkelt spørsmål. Du har ingen argumenter for hvorfor en hund ikke kan ha et godt liv selv om den må sove i bur om natta.

Siden du har nådd den modne alder av 18 år formoder jeg at du er i stand til å lese - ikke bare å komme med umodne, ureflekterte og ugjennomtenkte utsagn? Da foreslår jeg at du starter på side 1 i denne diskusjonen, og ser hva jeg - og flere andre - har sagt om dette temaet tidligere.

Og hvorfor du bare MÅ ta med at du er glad du ikke er moren min skjønner jeg ikke helt??

Fordi jeg ville gi deg en mulighet til å reflektere over måten du snakket til folk på - og fordi jeg ER glad for det!

Jeg mener at barn (som du) bør få med seg et minimum av veltalenhet hjemmefra og hadde langskjems om en av mine uttalte seg så plumpt og uelegant som du gjorde.

Heldigvis, muligens.. Men uansett, jeg får bare dårligere og dårligere inntrykk av deg..

Javel.

Du sitter på mye god kunnskap men det ser ikke ut som du noen gang vil kunne få delt den med andre her inne av den yngre generasjonen pga din måte å skrive innleggene dine på.

Vel - for det første så vet du jo lite om mitt kunnskapsnivå, og for det andre så sier antagelig dette utsagnet langt mer om "den yngre generasjon" enn det gjør om meg. Det er jo ikke jeg som eventuelt "går glipp av noe", er det vel... ?

Trist, men sant! Patetisk, men that's lotta...

Der traff du spikeren på hodet! Jeg er verdensberømt Patetico Gigantico :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde lest de få innleggene mine her i diskusjonen hadde du fått med deg at jeg ikke bruker bur annet enn i bil! Hunden MIN sover imellom meg og samboeren min, ofte oppå en av oss...

Men det betyr ikke at jeg ikke tror en hund kan ha et godt hundeliv selv om den må sove i bur. Emma hadde absolutt ikke hatt det så forferdelig at hun hadde hatt best av å bli omplassert selv om vi plutselig hadde funnet ut at hun skal sove i bur fra nå av engang! Selv om hun har ligget i senga sammen med flokken sin hele sitt liv! Hun ville nok klaget, MEN hun ville ikke hatt det ****** fordiom. Hun ville hatt et like godt hundeliv som hun hadde før hun måtte tilbringe natten i bur, men hun ville kanskje ikke sett på natt(sovetid?) i seg selv som en så positiv ting lengre siden hun ikke får ligge sammen med oss.

denne tråden er på 41 sider så gadd ærlig talt ikke å bla igjenom alt, men hvorfor vil du plutselig stenge henne inne i et bur når hun er vant med å ligge sammen med dere ? Slik jeg forstår det så har du jo planer om å bruke bur om natten fremover, siden du er så ivrig i denne diskusjonen for å rettferdiggjøre burbruk ?

Og det at du innser at hunden din ikke ville se på natten eller sovetid som noe positivt lengre, ja.. den settningen der sier meg nok om hvor bra for hunden det er å bli stengt i et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sjokka over at dyrene må ha bur for å roe seg ned jeg :(

Med to nokså aktive hunder nå, og tideligere hunder var langt over gjennoomsnitte, men dem har enda ikke hatt behov for bur for å roe seg ned...

Blaze bodde på eget hunderom til hun var ett år. Sov da, og fortsatte å sove når hun flyttet inn på soverommet.

Begge hundene jeg hadde tideligere lærte fort at nye sofaen ikke var lov å sove i (kosekvent nei "sosiale krav")

Og begge AK'ene sover i sengen uten å berøre meg, det også lærte dem nok så fort med en meget gretten eier :rolleyes:

Nei det handler om hva du klarer å gjøre, eller skal vi si orker? En hund som får komme i sofaen "når du sier det" vil gå i sofan når du ikke sier det også. Enten får dem lov, eller ikke.

Edit: Lille makulator har jeg også hatt en god stund, men det kan fikses og i dag er hun ingen makulator lengre. (og jeg ble flinkere til å renske rommet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slått sammen en god del dobbelposter i denne tråden, ta gjerne en titt her for å lese om hvordan dere kan redigere innlegg og få med flere sitater i et innlegg dere allerede har postet. Det vil bl.a. spare oss moderatorer for mye ekstra arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne tråden er på 41 sider så gadd ærlig talt ikke å bla igjenom alt, men hvorfor vil du plutselig stenge henne inne i et bur når hun er vant med å ligge sammen med dere ? Slik jeg forstår det så har du jo planer om å bruke bur om natten fremover, siden du er så ivrig i denne diskusjonen for å rettferdiggjøre burbruk ?

Og det at du innser at hunden din ikke ville se på natten eller sovetid som noe positivt lengre, ja.. den settningen der sier meg nok om hvor bra for hunden det er å bli stengt i et bur.

Herregud, da forstår du feil.. Jeg trives som plummen i egget med bikkja i senga selv om samboeren ikke er like begeistret. Emma skal aldri ligge i noe bur om natta og det skal ikke neste hund heller.. Hundeseng til soverommet er kjøpt inn for lengst.. Jeg skal alltid ha minst en hund i senga jeg, jeg finner stooor glede av å ha dem der og ingenting er så koselig som en kald og våt hundesnute i nakken om mårran. :(

Jeg prøver ikke å rettferdiggjøre burbruk, men jeg prøver å få dere til å åpne øynene og se litt lengre enn til nesetippen deres og skjønne at det er helt idiotisk å sitte foran pc skjermen å påstå at andres hundehold er bortkastet, forferdelig og at den eneste løsningen er å ta til vettet å kaste buret ut av huset eller omplassere bikkja. Sånn er det heldigvis ikke og nå skjønner jeg jo at dere aldri vil forstå akkurat det, så da gidder jeg ikke mer.. Håper ikke de stakkars "hundeplagerne" som har skrevet her i tråden orker mer de heller for ærlig talt så har de ikke gjort en dritt som fortjener pepper fra dere. Jeg er bombesikker på at den nevnte aussien her i tråden har det like bra som hundene som sover på gulvteppet på soverommet har det..

Lotta: HUFF! Hva var det liksom jeg sa som var så forferdelig? Jeg foreslår at du går igjennom de siste 400 innleggene dine og leser dem nøye.. Så kan du jo tenke over ting og tang etterpå! Jeg kjenner jeg blir ordentlig provosert her jeg sitter nå, men det er du vel storfornøyd med så det skulle jeg vel egentlig ikke gitt deg den gleden av å vite! Makan til medmenneske............. Hundesonen.no skulle hatt en øvre aldersgrense...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppi her var det en som sammenliknet hundeholdet før og nå. Ikke det at jeg så den store sammenhengen med burbruk, men jeg har hatt hund siden 1982. De har alltid fått fôr fra dyrebutikken. De har fått sine vaksiner èn gang i året. De er behandlet forbyggende mot flått. De har fått sine ormekurer. Slike ting har eksistert en stund, men ja, min første hund gikk alltid løs. tror det hadde mer med bikkja å gjøre, enn tiden hun levde i. Men bur har jeg aldri brukt til noen av hundene. Det er deres hjem like mye som mitt og jeg gidder ikke å sitte i bur.

EDIT:

Her er den sist ankomne hunden vår på Kielfergen. Håper det blir lenge til han må i bur igjen. (Enda her satt han ikke alene, engang.)

IMG_4291.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppi her var det en som sammenliknet hundeholdet før og nå. Ikke det at jeg så den store sammenhengen med burbruk, men jeg har hatt hund siden 1982. De har alltid fått fôr fra dyrebutikken. De har fått sine vaksiner èn gang i året. De er behandlet forbyggende mot flått. De har fått sine ormekurer. Slike ting har eksistert en stund, men ja, min første hund gikk alltid løs. tror det hadde mer med bikkja å gjøre, enn tiden hun levde i. Men bur har jeg aldri brukt til noen av hundene. Det er deres hjem like mye som mitt og jeg gidder ikke å sitte i bur.

Det var meg som dro den sammenligningen. Og jeg var vel litt diffus i meningen ja. Men det jeg ville fram til er at nå til dags, så beskytter og forebygger og trener vi hundene våre på alle bauger og kanter ellers. Men å stappe dem inni bur er helt greit liksom.

Og før, det var hundeholdet jeg vokste opp med på landsbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaok da. Men jeg stemmer iallefall for et lotta-filter! <_<

Det her blir bare tåpelig, dette er en diskusjon om burbruk, og dere er tydeligvis uenige, det er mange andre og, det hadde ikke vært en diskusjon om alle var enige! Fint, du prøver å få folk til å åpne øynene, men åpne øynene litt selv og da, jeg tar det iallefall ikke seriøs når du kommer med sånne uttalelser som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaok da. Men jeg stemmer iallefall for et lotta-filter! <_<

Dette er en burdiskusjon, så det er fint om du holder deg til den topicen.

Det er greit å være uenig, men uthenging av personer er unødvendig.

Så folkens (dette gjelder alle): hold dere til den røde tråden i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER det nå jeg bør si aprilsnar ? HEhe...

Følte nesten at folka trodde på at jeg behandlet hundene mine som om de skulle vært undelater :)

Jeg bruker da selvsagt ikke bur utenom når de sitter i hvert sitt STORE bur i bilen ( Jeg kjøpte til og med bil etter målene på de store Boxerburene mine for jeg vil at de skal både kunne sitte, stå, ligge paddeflat om de så vil i det )

Inne har de senger som de ligger i, ellers så finner man dem i sofaen..

NIRM : Seriøst ikke, jeg er ei tullehøne i dag, hundene mine er med meg på jobben de, egen hundegård har de der :)

Fikk helt hakeslipp og hadde tenkt til å skrive inn ett rasende innlegg nå altså Jane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo deg ikke at TRENINGSMETODEN kanskje var helt feil ? En så enkel sak burde en normal hund lære på et par dager (om så lenge...).

ja, treningsmetoden var å si nei og ned når hunden prøvde å komme opp, og rakk hu å komme opp, ble hu fort skyfflet ned... Dette blir hu forøvrig enda om hu prøver seg

Den funka flott på schæfern, men ikke på Bridie

DET forteller meg i grunnen alt som er å si om bruk av bur til hund. De lærer ingenting, får en adferd som kan ligne tvangshandlinger (som dette ekstreme kosebehovet f eks)...

Dette er jeg HELT enig i.. OVERDREVEN bruk av bur vil gi utslag i slik som Bridie.. Et ekskluderende hundehold vil ha en sånn virkning.

Men en hund blir ikke "ødelagt" av noen få timer i bur i døgnet... Da er det noe galt med hunden.

Mulig dere TRODDE dere var konsekvente... og at gubben ikke engang forsøker noe særlig ?

Hva annet kan jeg si, du får komme å se... Ellers får jeg vel sette opp et videokamera som forteller hvordan vi oppfører oss da.

Men du hadde vel ikke trodd på det heller.

Vel - om hunden ikke får lov til å komme opp i senga, så stopper man den ENTEN før den forsøker å komme opp, eller den åker faderlig fort NED dersom den kommer opp. ROLIG ROS kan den få når den er nede på gulvet (og man kan holde den litt fast til den roer seg - og grepet slippes litt etter litt når hunden viser tegn til å slappe av. Jeg skjønner faktisk ikke at det kan være noe problem å få det til engang...

Nettopp, akkurat dette som gjøres her. Kan du ikke fatte at dette ikke funker på alle?

Hvorfor skulle du bruke GODBITER som ikke-gå-i-sofa-belønning ? Hund i sofa åker kjapt ned, ingen belønning her. Hindre hunden i å komme opp om den forsøker seg - så er også det prpbemet løst ganske fort. Hunder ER ikke dumme om man bare bruker de riktige metodene liksom... Og nei - jeg har ingen som helst tro på at man skal bruke godbit eller klikker eller noe som helst sånt krøkkete for å få en hund til å forstå at den ikke skal gå i sofaen. Man må faktisk noen ganger vært kontakt og bestemt med hundene - DET tjener de mye mer på enn at de fores med godbiter for noe de ikke forstår.

fordi, som jeg sa sist, Bridie er en hund som alltid gjør det som hu tjener mest på. Å TA tak i henne (ergo sette henne på plass med "håndspåleggelse" (eksempel holde henne fast og si NEI, eller i værste fall ta henne i nakkskinnet, holde henne med 4 bein i bakken og si HARDT NEI) funker ikke på henne.. Hu rister seg, og fortsetter på samme måte.

ALT må gjøres med positiv trening, og å lønne seg for hunden.. Om det så er å ligge på gulvet å få kos, kontra i sofaen, få en frolic av meg og gå på plass,, kontra å dra i båndet foran meg for å snuse der hu vil osv..

JEG her hatt godt av å ha en sånn hund iallefall.. Man innser at å ta i hunden absolutt ikke funker...

Men noen måter er liksom riktigere enn andre da...

Yapp, og hvorfor funker ikke din metode da?

Vel - det kan synes som om det vil være noe å hente på å lære seg mer om trening av hund. Jeg mener FORTSATT at bur er en tiltaksløs og forkastelig måte å løse hverdagsproblemer på for dem som ikke gidder noe annet.

OK - jeg tar deg på ordet. Aussier er så spesielle at de ikke kan fungere i norske hjem uten bruk av bur. Konklusjonen er for meg helt åpenbar, aussier hører ikke hjemme som kosehunder i norske hjem. Skaff deg en rase som det går an å holde uten å bruke bur.

Er ikke du våken likevel?

Så fordi gubben ikke går med på å bytte plass i senga i en treningsperiode (eller du ikke gidder å lukke soveromsdøra?) så må hunden ligge i bur?

Det du forteller meg.

For å la bikkja di slippe å ligge i bur. Det er det denne diskusjonen handler om.

a) Du sov godt, men VET at ikke hunden flyttet seg hele natta?

b) Du sover IKKE, men vil ikke være våken lenge nok til å avlære hunden å gå i senga?

c) Du er tankeleser og VET hva bikkja di ville ha gjort hvis den gjorde noe annet enn den gjorde. Hvorfor klarer du ikke å lære henne av med å gå i senga da?

Festlig når folk formoder at de er de eneste i verden med et eller annet "problem" - vi kan så gjerne ta en diskusjon om innsovningsproblematikk og andre bagateller vi, men fortrinnsvis i en annen tråd.

Jeg vet ihvertfall såpass (siden du har vært grei å fortelle det) at du brukte 3 måneder for å med vekslende hell lære henne av med å hoppe i sofaen, og at du ikke klarer å venne henne av med å gå i senga di om natta. Det holder en stund for meg.

"Restetørrfor" høres helt optimalt ut.

Nå var det visst røyting som var problemet mht sengesoving, var det ikke? Går du over henne 1 gang om dagen med børste - så blir det garantert mindre pels i senga di... (Velprøvd råd gjennom noen årtier, av relativt mange hundefolk, faktisk.)

Yepp - og erfaren som jeg er så vet jeg også at det kan være veldig effektivt å bade bikkjer som røyter - hvilket din gjør nå, om vi skal tro hva du sier.

Ja, for vi vet jo alle at veterinærer har stoooor innsikt i hundeatferd og hunders behov.

Hvis du ikke hadde vært så fryktelig opptatt av deg og ditt, så kunne du jo spurt noen andre.

Yepp. Klarer du ikke å holde hunden fordi hun har rasetypiske trekk som gjør at du ikke kan leve med henne uten å bruke bur i det daglige (eller nattlige) - så har du valgt feil rase.

Mmmm...

Det er for meg en ubegripelig gåte at aktive hundefolk som trener lydighet ikke klarer å lære bikkjene sine de mest elementære ting for å kunne ha dem i hus og trives med dem uten å bruke tvangsmidler som bur. Totalt, komplett, fullstendig ufattelig. Men det er kanskje mer spennende å konkurrere og glosse ute i verden når noen ser på, enn å gjøre de kjedelige grepene hjemme som må til?

Tiltredes.

Det burde ihvertfall være fint å få muligheten til å se verden med litt andre øyne en gang i blant. De fleste av oss som har levd en stund har lært å sette pris på slikt.

Neivel. Så da må det være fordi du er en dårlig hundetrener at bikkja ligger i bur om natta?

Så enkelt - så vanskelig.

Men kjære deg Akela, da må man jo OFRE noe da?!?

Ja, i blant er det forstemmende...

*gjeeeesp* snakker om å måtte gjenta seg selv i det uendelige...

Jeg gir opp. Du VIL ikke forstå, så da forstår du ikke. Så enkelt er det.

Å dømme meg og mitt hundehold overlater jeg til dem som kjenner meg. Hvis DE kommer til meg og sier at mitt hundehold er skadelig for hunden, så skal jeg gjøre noe med det.

Og å ofre ting... dette aner du INGETING om... NOE bør tilogmed du være forsiktig med å uttale deg om. Tilogmed du...

"Restetørrfor" høres helt optimalt ut.

Btw.. Ja, her snakker vi 3 kg Eukanuba, 4 kg royal canin og 3 kg hills som ble blandet for å "bli kvitt det" etter vi fikk dt som prøveposer på henholdsvis HUndelivsmessa og i Vikingeskipet.

Nei, det er absolutt ikke optimalt, siden jeg mener en hund skal få det den er bygget for å spise, altså rå mat. Men, jeg har desverre ikke for vane å kaste mat, derfor får hunden det.

Men, det er vel feil dette også tenke jeg.

Hvordan kan man skaffe seg en pelshund (og kosedyr? :wub:) som aussie, hvis man ikke orker verken pels eller kos? Å stappe den i et bur, er kanskje ikke noen optimal løsning.... Eller, det er helt sikkert en svært dårlig løsning.

Hvem i all verden har sagt at jeg ikke tåler pels??? JEg har kun sagt at jeg ikke vil ha den i senga mi, hvor vanskelig er det å forstå?

Og kos? jo visst koser vi. Hmmm... Bridie ligger på fanget kanskje i snitt 2 timer hver kveld. I tilegg får hu jo kos ellers også, selvsagt! Hver gang hu ønsker mer eller mindre egentlig. Og når jeg sitter på do (yapp, hu sitter der og koser også), når jeg går på kjøkkenet for å hente noe, når jeg kommer tilbake i bilen etter å ha vært inne i butikken, når hu kommer bort til meg på tur, egentlig nårsomhelst. Men for en hund som ALDRI får nok, så er det ikke lett å innfri kravene da...

Nope, det syns jeg ikke. Ikke så lenge hunden får alt den trenger av mosjon og mental stimulering resten av timene iløped av livet dems... For ikke å snakke om massevis av nærhet og kjærlighet. Da er 7 timer i bur om natta ingenting i mine øyne, og jeg syns det er helt idiotisk å påstå at en hund som må sove i bur om natta ikke har et godt hundeliv.

*applaus*

Nei det handler om hva du klarer å gjøre, eller skal vi si orker? En hund som får komme i sofaen "når du sier det" vil gå i sofan når du ikke sier det også. Enten får dem lov, eller ikke.

Heldigvis stemmer ikke dette... Buffy, schæfern kunne veldig godt å be om lov, og gikk aldri opp i sofaen uten lov (bortsett fra når vi ikke var hjemme, men det var helt ok)

Bridie har nå lært at hu får lov å komme i sofaen (der jeg sitter) når dyna mi (en annen dyne enn den jeg bruker om natta ja) ligger der, og aldri ellers. Hu hopper kun opp hos gubben.

Og hu går ALDRI i sofaen om det ikke sitter folk der. Det har hu rett og slett ikke interesse av. Og hu har heller ALDRI prøvd på dette. Villet dette. Ønsket dette. Whatever.

Det er OSS hu vil være hos, drit i sofaen liksom... Så siden jeg har et "inkluderende hundehold" så får Bridie være hos meg ofte, men som sagt ikke alltid.. Det hadde blitt for mye for enhver.

*Slått sammen femdobbel post. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg har hatt hunder rundt meg nesten hele livet, det begynner å bli ganske mange år etterhvert. For ca. 15 år siden kjøpte jeg mitt første bilbur. 10 år senere kom det første og eneste inneburet i hus, mest med tanke på utstilling. Dette har vært brukt om natten til valper/unghunder i verste tyggeperioden. Ellers står det med avhektet dør, den eldste hunden liker å sove der etter lange turer. Valpekjøperne mine får streng melding om å sikre hunden i bil, men jeg anbefaler IKKE å bruke bur inne. Størrelse og fasong på bur er ikke noe tema, for å si det slik. Det er også veldig få av dem som har brukt/bruker innebur.

Så jeg lurer litt på - hva gjorde vi egentlig før i tiden, før hundebur ble oppfunnet? Hva med tyggende, gardinturnende, urolige, bråkete valper? Hva med hunder som måtte være alene hjemme noen timer? Er det blitt sånn idag at vi bare velger letteste utvei, for hund SKAL vi ha, samma f...? Aldri i livet om jeg hadde forlatt hundne mine ibur en hel arbeidsdag, eller puttet dem inn der en kveld jeg skulle ut. Dere som så innbitt forsvarer burbruk her inne - hva hadde dere gjort hvis hundebur fremdeles ikke var oppfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er interessant at i det hele tatt RASEN kommer som et poeng i en slik debatt, jeg.. Til nå har vi fått vite at bl.a. dvergpinscher og aust. shepherd er raser som trenger bur for å roe seg, sove, være alene eller hvilkensomhelst unnskyldning man nå bruker.

Litt skremmende synes jeg - IKKE fordi jeg tror noe som helst på argumentet - men at det i det hele tatt kan sies om sin egen rase!

Susanne

hm, er vel ingen som har sakt at DP trenger bur for å roe seg ned? Er vel heller du som vil fremstille det som at folk har sakt det? Var en jente som nevnte at det hadde vært et greit hjelpemiddel til sin hormonelle hannvalp, men at hun så på det som et hjelpemiddel ikke en permanent løsning..

Tenkte jeg skulle oppklare det (igjen, har nemlig rettet deg på det før også uten at det har gått inn)..

Hvorfor skal en tilfreds, tilstrekkelig mosjonert og harmonisk hund måtte sove i bur i det hele tatt?

(Og sånn, "for the record" - jeg er glad jeg ikke er mammaen din, da hadde jeg vært flau ...)

hehe, tenkte akkurat det samme om deg :wub:

Huffda. Da kan jeg heldigvis fortelle deg at jeg er veldig glad for at du ikke er moren min heller, for da hadde iallefall JEG vært flau..

Du klarte heller ikke å svare på et enkelt spørsmål. Du har ingen argumenter for hvorfor en hund ikke kan ha et godt liv selv om den må sove i bur om natta.

Og hvorfor du bare MÅ ta med at du er glad du ikke er moren min skjønner jeg ikke helt?? Heldigvis, muligens.. Men uansett, jeg får bare dårligere og dårligere inntrykk av deg.. Du sitter på mye god kunnskap men det ser ikke ut som du noen gang vil kunne få delt den med andre her inne av den yngre generasjonen pga din måte å skrive innleggene dine på. Trist, men sant! Patetisk, men that's lotta...

Kunne ikke vært mer enig med deg :D Synd folk, som visst nok sitter med mye kunnskap om hund, ikke er i stand til å videreføre den uten en frekk "ovenfra og ned" holdning.

Syns Anniken&Rotta skriver mye fornuftig jeg. Hun får fram det hun mener på en voksen måte, og er i stand til å se lenger enn sin egen nesetipp :) Fikk min mor (ja, jeg bor enda hjemme ;) ) til å lese gjennom en del innlegg her, og så tippe alderen på personene som har skrevet innleggene.. Skal ikke si hvem hun tippet til å være små-frekke fjortiser som tydeligvis bare var ute etter å provosere, og hvem hun syns virket voksne og reflekterte ;) Hun fikk litt sjokk da jeg fortalte at en del av "de småfrekke fjortisene" faktisk var folk på hennes egen alder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vell hvor moden en er hvis en i fjortis - årene løper hjem til mamma og klager på de andre deltagerne på dyresonen.no...håper du fikk MASSE trøst, og ikke ble hevet i bur...! :rolleyes:

tja, verken er jeg i fjortis-årene, og verken har jeg klaget til min kjære mor. Ba henne lese gjennom de par siste innleggene, fordi jeg morer meg over hvor barnslige voksne folk kan være enkelte ganger.. Greit å få et nøytralt syn på saken innimellom. :D

Om du har fulgt med, så vet du også mitt syn på burbruk.. Jeg har ikke en hund som blir kastet i bur støtt og stadig. Og kunne aldri funnet på å stenge hunden min i bur 8 timer om dagen og 8 timer om natten.. Men jeg syns at det går an å i alle fall prøve å skrive normalt til hverandre, selv om det er vanskelig, og selv om man syns motparten er en tulling, og selv om man blir oppgitt over motparten...man kan i alle fall prøve.. :)

Trøst fikk jeg forresten heller ikke, og hvorfor skulle jeg det? Dette er et internettforum, ikke "real-life" :wub: Trøst er også noe man får om man er lei seg, jeg skrev at jeg syns det var morsomt? Så hvorfor skulle jeg fått trøst? Merkelig konklusjon av deg å trekke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fulgt med, så vet du også mitt syn på burbruk.. Jeg har ikke en hund som blir kastet i bur støtt og stadig. Og kunne aldri funnet på å stenge hunden min i bur 8 timer om dagen og 8 timer om natten.. Men jeg syns at det går an å i alle fall prøve å skrive normalt til hverandre, selv om det er vanskelig, og selv om man syns motparten er en tulling, og selv om man blir oppgitt over motparten...man kan i alle fall prøve.. :wub:

Hvorfor forsvarer du deg da, hele tiden?? Hvis dette er så uproblematisk for deg.... :rolleyes:

Når noen bedriver dyremisshandling, og prøver å forsvare dette på et hundeforum, og etter 40 sider +++ ikke forstår at det er direkte ille å stenge sine hunder inne i små bur 18 timer pluss i døgnet - da nytter det ikke å bruke pedagogiske virkemiddler lengre...selv om utskjelling nok kan virke som metode, brukt på rette måten... :rolleyes: Jeg synes Lotta og Siri er flinke jeg, i det minste fornøyelig lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, verken er jeg i fjortis-årene, og verken har jeg klaget til min kjære mor. Ba henne lese gjennom de par siste innleggene, fordi jeg morer meg over hvor barnslige voksne folk kan være enkelte ganger.. Greit å få et nøytralt syn på saken innimellom. :wub:

Når vi er ute på OT stien, må jeg si at dine innlegg vel ikke akkurat har utmerket seg som nyanserte og reflekterte i denne tråden. Det at du trenger mamma som støtte på at de andre er barnslige, er vel heller ikke akkurat det mest modne du kunne ha funnet på. Jeg ser også at du klarer det kunststykket å være enig med både Anniken&Rotta og Lotta i samme innlegget. Det sier vel kanskje noe om hvor du står i denne diskusjonen, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, treningsmetoden var å si nei og ned når hunden prøvde å komme opp, og rakk hu å komme opp, ble hu fort skyfflet ned... Dette blir hu forøvrig enda om hu prøver seg

Den funka flott på schæfern, men ikke på Bridie

Poenget til flere av dem som har kommentert at du ikke har noen suksess med Bridie her er vel nettopp at du ikke kan nok om hundetrening (eller hund) - for da ville du jo ha sett at det ikke funker på henne og forsøkt en annen metode.

Dette er jeg HELT enig i.. OVERDREVEN bruk av bur vil gi utslag i slik som Bridie.. Et ekskluderende hundehold vil ha en sånn virkning.

Men en hund blir ikke "ødelagt" av noen få timer i bur i døgnet... Da er det noe galt med hunden.

Det er - forsiktig sagt - utrolig at det er så vanskelig å nå inn med et så enkelt poeng som følgende:

MAJORITETEN (for ikke å si ALLE) de ERFARNE hundeeierne, trenerne, oppdretterne og hundeentusiastene som svarer dere i denne tråden mener at burbruk på hjemmefronten er unødvendig - dvs vi mener at den er OVERDREVEN.

Hva annet kan jeg si, du får komme å se... Ellers får jeg vel sette opp et videokamera som forteller hvordan vi oppfører oss da.

Men du hadde vel ikke trodd på det heller.

Takk for invitasjonen. Når passer det?

Nettopp, akkurat dette som gjøres her. Kan du ikke fatte at dette ikke funker på alle?

Joda - det jeg ikke fatter er at man ikke innser at det er en tafatt, forkastelig og tåpelig "løsning" å putte bikkja i bur.

fordi, som jeg sa sist, Bridie er en hund som alltid gjør det som hu tjener mest på. Å TA tak i henne (ergo sette henne på plass med "håndspåleggelse" (eksempel holde henne fast og si NEI, eller i værste fall ta henne i nakkskinnet, holde henne med 4 bein i bakken og si HARDT NEI) funker ikke på henne.. Hu rister seg, og fortsetter på samme måte.

ALT må gjøres med positiv trening, og å lønne seg for hunden.. Om det så er å ligge på gulvet å få kos, kontra i sofaen, få en frolic av meg og gå på plass,, kontra å dra i båndet foran meg for å snuse der hu vil osv..

JEG her hatt godt av å ha en sånn hund iallefall.. Man innser at å ta i hunden absolutt ikke funker...

OK - så spekteret ditt er så vidt at du ser 2 varianter:

Fysisk korreks ELLER godbiter? Og når du ikke klarer å gjennomføre noen av dem ordentlig så putter du hunden i bur.

*gjeeeesp* snakker om å måtte gjenta seg selv i det uendelige...

Ja - det er nesten ubegripelig for meg at det skal være nødvendig.

Jeg gir opp. Du VIL ikke forstå, så da forstår du ikke. Så enkelt er det.

Nei - jeg VIL ikke AKSEPTERE utviklingen hvor enhver hundekjøper tror han kan gi en hvilken som helst hund et greit liv - og hvis han ikke klarer å oppdra den ordentlig så kan EIEREN leve med at hunden ligger i bur når alt annet svikter. Nei, jeg kommer ALDRI til å gi meg på at dette er avsindig, egoistisk, uempatisk og avdekker en total mangel på innsikt i egne begrensninger. Never, ever, uansett.

Å dømme meg og mitt hundehold overlater jeg til dem som kjenner meg. Hvis DE kommer til meg og sier at mitt hundehold er skadelig for hunden, så skal jeg gjøre noe med det.

Det er jo så forferdelig enkelt - ethvert samfunn (eller enhver gruppe, om du vil) har sine egne aksepterte normer og regler - bl a for hunde- og barneoppdragelse. Det sier mye om hva de er og hva de står for. Selvsagt får du aksept i din egen krets - hvis ikke hadde du naturlig nok omgåtts noen andre.

Og å ofre ting... dette aner du INGETING om... NOE bør tilogmed du være forsiktig med å uttale deg om. Tilogmed du...

Jeg uttaler meg om det som er relevant for burdiskusjonen - og mener til mitt siste åndedrag at dersom man velger å putte hunden i bur for sin egen bekvemmelighets skyld (eller for å dekke over egne mangler og "short comings") så er man ikke villig til å ofre nok for bikkja. Period.

Btw.. Ja, her snakker vi 3 kg Eukanuba, 4 kg royal canin og 3 kg hills som ble blandet for å "bli kvitt det" etter vi fikk dt som prøveposer på henholdsvis HUndelivsmessa og i Vikingeskipet.

Nei, det er absolutt ikke optimalt, siden jeg mener en hund skal få det den er bygget for å spise, altså rå mat. Men, jeg har desverre ikke for vane å kaste mat, derfor får hunden det.

Men, det er vel feil dette også tenke jeg.

Selvsagt er det feil - og jeg skal gi deg såpass credit at jeg velger å tro at du forstår HVA som er feil hvis du leser hva jeg har skrevet over.

Hvem i all verden har sagt at jeg ikke tåler pels??? JEg har kun sagt at jeg ikke vil ha den i senga mi, hvor vanskelig er det å forstå?

Se over.

Og kos? jo visst koser vi. Hmmm... Bridie ligger på fanget kanskje i snitt 2 timer hver kveld. I tilegg får hu jo kos ellers også, selvsagt! Hver gang hu ønsker mer eller mindre egentlig. Og når jeg sitter på do (yapp, hu sitter der og koser også), når jeg går på kjøkkenet for å hente noe, når jeg kommer tilbake i bilen etter å ha vært inne i butikken, når hu kommer bort til meg på tur, egentlig nårsomhelst. Men for en hund som ALDRI får nok, så er det ikke lett å innfri kravene da...

He, he - man får være glad Bridie er BIKKJA, ihvertfall *Flir!*

Kunne ikke vært mer enig med deg :D Synd folk, som visst nok sitter med mye kunnskap om hund, ikke er i stand til å videreføre den uten en frekk "ovenfra og ned" holdning.

Synd at folk som har så lite kunnskap om hund ikke er i stand til å ta inn informasjon uten å gå i forsvar.

Syns Anniken&Rotta skriver mye fornuftig jeg. Hun får fram det hun mener på en voksen måte, og er i stand til å se lenger enn sin egen nesetipp :P Fikk min mor (ja, jeg bor enda hjemme ;) ) til å lese gjennom en del innlegg her, og så tippe alderen på personene som har skrevet innleggene.. Skal ikke si hvem hun tippet til å være små-frekke fjortiser som tydeligvis bare var ute etter å provosere, og hvem hun syns virket voksne og reflekterte ;) Hun fikk litt sjokk da jeg fortalte at en del av "de småfrekke fjortisene" faktisk var folk på hennes egen alder :D

He, he - så morsom du er. Forundrer meg ikke at mammaen din er enig med deg - hun må jo ha vært med å oppdra deg, og har gitt deg den attityden du har ;) og det ville jo vært besynderlig om HUN synes du har bikkja for mye i bur, siden det er hennes hus og husregler som gjør at du har valgt den løsningen for burbruk som du har. Kanskje du ikke har det så travelt med å flytte hjemmefra som du har gitt uttrykk for tidligere i denne tråden :rolleyes:

det er hun nok ikke :wub: men morsomt at du følte deg truffet

Øhhhh... Hvor har du det fra at PATRICIA føler seg truffet?

tja, verken er jeg i fjortis-årene, og verken har jeg klaget til min kjære mor. Ba henne lese gjennom de par siste innleggene, fordi jeg morer meg over hvor barnslige voksne folk kan være enkelte ganger.. Greit å få et nøytralt syn på saken innimellom. :P

Mmmm - "mammaer" er ALLTID nøytrale og objektive. Det er en naturlov. He, he!

Om du har fulgt med, så vet du også mitt syn på burbruk.. Jeg har ikke en hund som blir kastet i bur støtt og stadig. Og kunne aldri funnet på å stenge hunden min i bur 8 timer om dagen og 8 timer om natten.. Men jeg syns at det går an å i alle fall prøve å skrive normalt til hverandre, selv om det er vanskelig, og selv om man syns motparten er en tulling, og selv om man blir oppgitt over motparten...man kan i alle fall prøve..

Jada, ditt syn på burbruk er suverent. 1 regel for deg selv - for du er så flink, og 1 regel for resten av verden som "overdriver".

Ad å skrive normalt... Du skulle kanskje starte med å feie for egen dør før du uttaler deg om andre. Generelt råd fra en "på mammas alder".

Trøst fikk jeg forresten heller ikke, og hvorfor skulle jeg det? Dette er et internettforum, ikke "real-life" :) Trøst er også noe man får om man er lei seg, jeg skrev at jeg syns det var morsomt? Så hvorfor skulle jeg fått trøst? Merkelig konklusjon av deg å trekke..

Thanks for enlightening us.

Når vi er ute på OT stien, må jeg si at dine innlegg vel ikke akkurat har utmerket seg som nyanserte og reflekterte i denne tråden. Det at du trenger mamma som støtte på at de andre er barnslige, er vel heller ikke akkurat det mest modne du kunne ha funnet på. Jeg ser også at du klarer det kunststykket å være enig med både Anniken&Rotta og Lotta i samme innlegget. Det sier vel kanskje noe om hvor du står i denne diskusjonen, eller tar jeg feil?

Ida, vær snill med Helle - ellers må hun plage mamma med teite internettdiskusjoner igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...