Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Om man aldri bruker bur, hvordan kan man da forvente at hunden skal roe seg i buret om du kun skal bruke det under disse omstendighetene? Mine erfaringer rundt dette er at hunden blir mer stressa inni buret og vil ut "der det skjer" og derfor stresser enda mer en hva den ville gjort utfor buret.

Min erfaring også.... MED egen hund... OG med andres...

Nå kan jeg bare snakke ut ifra egen erfaring, og den tilsier at hunder som er vant til å ligge i bur i bil ikke har noe problem med å ligge i bur andre steder når det behøves.

Men dette gjelder ikke alle, og jeg er nok litt mer av "føre var" prinsippet i en sånn sak. Og jeg må vel da også si at min burtrening på evnt fremtidige hunder, mest sannsynlig ikke vil overstige antall timer i året som hunden vil være i bur, sammenlignet med hunder som sitter i bur på utstilling....

Men igjen er det vel JEG som er lat, som kan bruke de (la oss si 50) timene i året på å ha hunden i bur HJEMME, kontra på en utstilling...

- Hvilket fører oss videre til denne berømmelige "burtreninga"... Normalt skrudde hunder trenger ikke å TRENE for å kunne ligge i bur. Man putter den inni der når det er behov, og stenger døra. Enkelt og greit.

Og eksempelvis hunder som kanskje ikke er helt like normalt skrudd i hodet (etter DIN standard), burde da sikkert selvfølgelig heller aldri vært til, enn at hundeier tilrettelegger litt i oppveksten....

Lotta, du graver din egen grav i denne debatten etterhvert. Men underholdende er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bedrevet burtrening (hvordan gjør man det? Gradvis tilvenning al a hjemme alene trening, eller først snuta, så forlabbene og etter en uke et skritt inn, eller hva pokkern er burtrening?). Jeg har aldri systematisk begrenset hundenes tilgang til hele huset. Likevel kan de fint ligge i bur i bil, eller hos dyrlegen eller hvor det nå skulle være nødvendig. De kan også stenges inne på et rom mens rørleggerens forhold til bikkjer blir avklaret og de på anmodning blir sluppet ut for å bli med og reparere kjøkkekran. ikke et pip hører jeg fra dem under slike sporadiske isolasjoner, heller. Ja, jeg har hatt hund siden tidenes morgen. Ja, jeg ser forskjell på mitt familiehundehold og hunder som brukes i tjeneste eller seriøs bruks av ulike slag og dermed får en annen burbruk enn det som er nødvendig hos oss. Samtidig får de brukt hodet og kreftene sine systematisk og på en helt annen måte enn mine og er faktisk på jobb store deler av dagen, noe mine ikke er. Ikke når vi trener heller. Der er forskjell på behovet for burbruk. Det er ikke der det er nødvendig å bruke bur som er vanskelig å fatte. Det er alle de tåpelige unnskyldningene og liksombehovene folk kommer med for å stappe bikkja si i bur istedenfor å gi hunden sin en grunnleggende og allmen oppdragelse i elementære ferdigheter en hund må kunne for å bli en stor og nogenlunde fornuftig bikkje. Ja, jeg mener at en helt normal valp, unghund eller voksen ikke har noen som helst nytte av å ligge i bur i sitt eget hjem. Aldri noensinne, whatsoever. Ei heller i binge, avgrenset hjørne, under ei trepp, i det hele tatt adskilt fra flokken som den skal lære å stole på og opparbeide tilhørighet til. Hva slags flokk er det som putter enkelte av medlemmene i bur, eller stenger et medlem bak ei grind, mens de andre koser seg sammen. Ikke en flokk jeg vil være med i, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bedrevet burtrening (hvordan gjør man det? Gradvis tilvenning al a hjemme alene trening, eller først snuta, så forlabbene og etter en uke et skritt inn, eller hva pokkern er burtrening?).

Burtrening er det man bedriver mens valpen enda er så liten at den BÅDE har plass til et deilig mykt fleeceteppe med nusselig mønster, og vannskål og tisseaviser når man går fra den i buret alene hjemme. Når hunden blir større kalles det bare "burbruk" fordi man ikke lenger har plass til avisene og vannskåla...

Jeg har aldri systematisk begrenset hundenes tilgang til hele huset. Likevel kan de fint ligge i bur i bil, eller hos dyrlegen eller hvor det nå skulle være nødvendig. De kan også stenges inne på et rom mens rørleggerens forhold til bikkjer blir avklaret og de på anmodning blir sluppet ut for å bli med og reparere kjøkkekran. Ikke et pip hører jeg fra dem under slike sporadiske isolasjoner, heller. Ja, jeg har hatt hund siden tidenes morgen.

Det er jo nettopp den erfaringen folk har som "fra tidenes morgen" har hatt hund rundt seg uten bruk av bur. Nå er problemet at man putter dyret i bur uten å prøve noe annet.

Ja, jeg ser forskjell på mitt familiehundehold og hunder som brukes i tjeneste eller seriøs bruks av ulike slag og dermed får en annen burbruk enn det som er nødvendig hos oss. Samtidig får de brukt hodet og kreftene sine systematisk og på en helt annen måte enn mine og er faktisk på jobb store deler av dagen, noe mine ikke er. Ikke når vi trener heller. Der er forskjell på behovet for burbruk. Det er ikke der det er nødvendig å bruke bur som er vanskelig å fatte.

Enlighten me. Du har åpenbart skjønt noe som jeg ikke fatter. Når er det NØDVENDIG å bruke bur i hjemmet hvis hunden ikke er sjuk?

Det er alle de tåpelige unnskyldningene og liksombehovene folk kommer med for å stappe bikkja si i bur istedenfor å gi hunden sin en grunnleggende og allmen oppdragelse i elementære ferdigheter en hund må kunne for å bli en stor og nogenlunde fornuftig bikkje, som irriterer og bekymrer meg.

Tiltredes.

Ja, jeg mener at en helt normal valp, unghund eller voksen ikke har noen som helst nytte av å ligge i bur i sitt eget hjem. Aldri noensinne, whatsoever. Ei heller i binge, avgrenset hjørne, under ei trapp, i det hele tatt adskilt fra flokken som den skal lære å stole på og opparbeide tilhørighet til.

Selvsagt blir det vanskelig å integrere noen i "flokken" som ikke får ta del i den - dog har ikke jeg noe problem med å hverken forstå eller akseptere at det kan være ønskelig å avgrense hundens tilgang til enkelte rom/områder i huset/leiligheten. Er man bekymret for at dyret skal tygge i seg farlige ting, så er det enklere å rydde bort ledninger og "dingser" i et rom eller to, enn det er i en hel 3-etasjes enebolig. Jeg ser heller ingen grunn for at bikkjene skal ha tilgang til bad og soverom (og joda, jeg har delt softis med hunder jeg, og hatt gode fotvarmere i firbente venner gjennom årene. Dog mener jeg at det er vesens forskjell på å putte en hund i et hundebur og det å stenge av deler av huset, som sagt.

Hva slags flokk er det som putter enkelte av medlemmene i bur, eller stenger et medlem bak ei grind, mens de andre koser seg sammen. Ikke en flokk jeg vil være med i, iallefall.

Vi har ulike måter å holde hund på - men igjen, jeg ser ikke helt at det å valpesikre deler av boligen med en grind, eller dør for den saks skyld, mens man f eks er borte, betyr at hunden ikke kan få "kose seg sammen" med resten av flokken når eieren f eks ikke lenger er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eksempelvis hunder som kanskje ikke er helt like normalt skrudd i hodet (etter DIN standard), burde da sikkert selvfølgelig heller aldri vært til, enn at hundeier tilrettelegger litt i oppveksten...

Jeg lurer litt på hva en normalt skrudd hund egentlig er i denne debatten? Min hund hadde ikke holdt standard, hun skriker nemlig når hun er i bur utenom bilen.... jeg ANGRER på at jeg ikke lærte henne at bur er ok fra starten av. Heldigvis forstår hun det på utstillinger, til en viss grad.

Jeg tror forøvrig at bur er en tilvenningssak, hvilke hund vil IKKE være der det skjer? Det er i mitt hode unormalt. Min hund (rase) er flokk dyr, de trives i flokk og ønsker, så lenge det er mulig å være med flokken, om hunden da ikke fra den er liten av er vandt med bur, så blir det hele veldig unaturlig for den.... Men svaret ligger vel egentlig i at hunden min "ikke er normalt skrudd sammen"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med d å kose seg sammen med familien etter jobb osv? Er vel ikke noen som har hunden i bur/grind/avgrenset område når man er hjemme? Hvis d var d du mente..

Vanskelig dette...?

Jeg sier at selv om man f eks valpesikrer huset (med dørgrinder/lukkede dører og derved avgrenser områder i heimen) mens man er borte, så er det ikke dermed sagt at hunden ikke får kose seg med resten av flokken (menneskene sine) når man er hjemme.

Men jo - det finnes faktisk dem som også har hunder på avgrensede områder NÅR de er hjemme - enkelte holder til og med hund i kennel.

Jeg lurer litt på hva en normalt skrudd hund egentlig er i denne debatten? Min hund hadde ikke holdt standard, hun skriker nemlig når hun er i bur utenom bilen.... jeg ANGRER på at jeg ikke lærte henne at bur er ok fra starten av. Heldigvis forstår hun det på utstillinger, til en viss grad.

Jeg tror forøvrig at bur er en tilvenningssak, hvilke hund vil IKKE være der det skjer? Det er i mitt hode unormalt. Min hund (rase) er flokk dyr, de trives i flokk og ønsker, så lenge det er mulig å være med flokken, om hunden da ikke fra den er liten av er vandt med bur, så blir det hele veldig unaturlig for den.... Men svaret ligger vel egentlig i at hunden min "ikke er normalt skrudd sammen"....

Din hund høres relativt spesiell ut, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt blir det vanskelig å integrere noen i "flokken" som ikke får ta del i den - dog har ikke jeg noe problem med å hverken forstå eller akseptere at det kan være ønskelig å avgrense hundens tilgang til enkelte rom/områder i huset/leiligheten. Er man bekymret for at dyret skal tygge i seg farlige ting, så er det enklere å rydde bort ledninger og "dingser" i et rom eller to, enn det er i en hel 3-etasjes enebolig. Jeg ser heller ingen grunn for at bikkjene skal ha tilgang til bad og soverom (og joda, jeg har delt softis med hunder jeg, og hatt gode fotvarmere i firbente venner gjennom årene. Dog mener jeg at det er vesens forskjell på å putte en hund i et hundebur og det å stenge av deler av huset, som sagt.

Det å gjøre ting enklere for en hunde-eier er vel ikke grunn god nok... er man for lat til å rydde unna alt i hele huset bør man ikke ha hund. Dette har du gitt klart uttrykk for flere ganger tidligere i diskusjonen.

Hundene her har fri tilgang til hele huset, de sover sammen med oss på soverommet og om de skulle tusle etter inn på badet er det også greit.

Men, valpen her sov i bur i 5 netter hjemme (etter den tidligere omtalte ferieturen), etterfulgt av en snau uke i binge. Da var den tilbake til "om natta sover vi i stedet for å plage vettet av Toiwo" og sover igjen løs.

På grunn av disse nettene har du, rimelig bombastisk, konkludert med at jeg burde revurdere hundeholdet mitt.

Du har en merkverdig logikk...

Vi har ulike måter å holde hund på - men igjen, jeg ser ikke helt at det å valpesikre deler av boligen med en grind, eller dør for den saks skyld, mens man f eks er borte, betyr at hunden ikke kan få "kose seg sammen" med resten av flokken når eieren f eks ikke lenger er på jobb?

Nok en gang, her er logiken på trynet. Det jeg burde gjøre disse nettene, i følge deg og resten av überanti-burfolket, var å stenge Toiwo ute av soverommet. Altså vekk fra fellesskapet og muligheten til å "kose seg sammen" med resten av flokken.

I stedet valgte vi å la både Toiwo og valpen få være på soverommet med oss, selv om dette innebar noen netter i bur/valpebinge om/når småen ble for hyper.

Det er som du sier, vi har ulike måter å holde hund på. Min måte fungerer helt utmerket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip masse "dere sa jeg var slem, dere"-sutring*

Seriøst Landy - prøv å avreagere, eller? Du kan jo lese gjennom tråden en gang til mens du roer ned de stakkars sårede følelsene dine, så får du se hvorfor Lotta mener som hun gjør..?

Det ER flust av folk som har hunder i bur om natta helt fra de henter valpen til den er godt voksen/avgått med døden, fordi de tror/mener/påstår at det er nødvendig - og det er "nødvendig" fordi (jeg nevner i fleng):

- hunden trenger en egen hule

- hunden må beskyttes mot seg selv

- møbler og invetar må beskyttes fra hunden

- den skal jo allikevel sove, så hvorfor ikke i egen "seng"

- fordi at oppdretteren har sagt at det er lurt

- fordi den er vant til det

- fordi den liker buret sitt

- insert en hvilken som helst unnskyldning du ønsker

Dette med å putte hunden i bur har blitt så vanlig at man trenger en tråd på straks 200 sider for å oppklare hvorvidt hunder MÅ sove i bur eller ikke - og bare det at denne tråden har blitt så lang og så gammel bør vel gjøre at det ringer en varselbjelle hos de aller, aller fleste - eller??

Jeg skal slutte å tenke at leiligheten min ikke er så stor, for det er INGEN av rommene her som er på størrelse med et hundebur - og det må jo være flust av hus/leiligheter med så små rom om det er så inni granskauens vanskelig å skjønne hvorfor det er forskjell på å avgrense et område i huset/leiligheten og å putte bikkja i bur. Men for all del - om buret du bruker til hunden din er så stort at den kan:

- reise seg opp i full høyde (kanskje til og med stå på to)

- ligge helt utstrakt

- inneholder seng OG gulvplass

- har plass til at hunden kan gå et par skritt eller fem

- ligge et stykke unna OM den skulle ha et uhell

så værsågod, putt bikkja i bur! Om buret er så stort til hunden din at det blir et slags rom for den, så må du for all del heller ha den i bur enn i et avgrensa rom..

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man blir så såra og vonbråten av hva Lotta mener at man gidder å gnu på det i en halv evighet - om samvittigheten er rein, vel og merke. Eneste grunnen jeg kan se til at folk stadig gnåler på Lotta om hva hun mener om burbruk, er at de innerst inne vet at hun har rett. Men for all del, Lotta tåler nok at dere tar den dårlige samvittigheten deres ut på henne..

Og jo - en hund som trenger å tilvennes burbruk i bøtter og spann, har visse mentale brister! Tatjana, jeg ville jo tro ut fra det du forklarer at din Betty har et lite problem enten med seperasjonsangst eller stress om hun blir så gira av å stå i bur at hun skriker.

OM det er så normalt med seperasjonsangst og/eller stress at hver eneste hund i hele den vide verden trenger å tilvennes bur fra de er 8 uker gamle, så er det virkelig grunn til bekymring. Bli for all del fornærma og gå gjerne i forsvarsposisjon, men en normalt sammensatt hund tåler å bli satt i bur nå og da uten å være tilvendt det fra den er knøttliten av.

- Og tenk i såfall om alle brukte like mye tid på å trene sine hunder som de bruker på denne såkalte burtreningen (hver natt og/eller hver arbeidsdag) - da ville det vært mye lydige og veloppdragne hunder rundt omkring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst Landy - prøv å avreagere, eller? Du kan jo lese gjennom tråden en gang til mens du roer ned de stakkars sårede følelsene dine, så får du se hvorfor Lotta mener som hun gjør..?

Fordi jeg ikke ser på Lotta som O`Stor Kan Alt og Vet Aller Best, betyr ikke det at jeg er spes såret serru.... synes bare logikken var/er helt på tryne...enkelt og greit.

Det ER flust av folk som har hunder i bur om natta helt fra de henter valpen til den er godt voksen/avgått med døden, fordi de tror/mener/påstår at det er nødvendig - og det er "nødvendig" fordi (jeg nevner i fleng):

- hunden trenger en egen hule

- hunden må beskyttes mot seg selv

- møbler og invetar må beskyttes fra hunden

- den skal jo allikevel sove, så hvorfor ikke i egen "seng"

- fordi at oppdretteren har sagt at det er lurt

- fordi den er vant til det

- fordi den liker buret sitt

- insert en hvilken som helst unnskyldning du ønsker

Dette med å putte hunden i bur har blitt så vanlig at man trenger en tråd på straks 200 sider for å oppklare hvorvidt hunder MÅ sove i bur eller ikke - og bare det at denne tråden har blitt så lang og så gammel bør vel gjøre at det ringer en varselbjelle hos de aller, aller fleste - eller??

Og hvorfor i alle dager MÅ argumentene dere kjører godstog med indikere at ALLE som bruker bur bruker det for evig og bestandig ? Uansett om noen forsøker å si at man bruker det i en periode får man høre at man er ubrukelig som hunde-eier, lat osv. Det er den type argumenter jeg reagerer på. Behøver ikke å være rakettforsker for å skjønne forskjellen ?

Jeg skal slutte å tenke at leiligheten min ikke er så stor, for det er INGEN av rommene her som er på størrelse med et hundebur - og det må jo være flust av hus/leiligheter med så små rom om det er så inni granskauens vanskelig å skjønne hvorfor det er forskjell på å avgrense et område i huset/leiligheten og å putte bikkja i bur. Men for all del - om buret du bruker til hunden din er så stort at den kan:

- reise seg opp i full høyde (kanskje til og med stå på to)

- ligge helt utstrakt

- inneholder seng OG gulvplass

- har plass til at hunden kan gå et par skritt eller fem

- ligge et stykke unna OM den skulle ha et uhell

så værsågod, putt bikkja i bur! Om buret er så stort til hunden din at det blir et slags rom for den, så må du for all del heller ha den i bur enn i et avgrensa rom..

Er denne egentlig til meg?

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man blir så såra og vonbråten av hva Lotta mener at man gidder å gnu på det i en halv evighet - om samvittigheten er rein, vel og merke. Eneste grunnen jeg kan se til at folk stadig gnåler på Lotta om hva hun mener om burbruk, er at de innerst inne vet at hun har rett. Men for all del, Lotta tåler nok at dere tar den dårlige samvittigheten deres ut på henne..

Og jo - en hund som trenger å tilvennes burbruk i bøtter og spann, har visse mentale brister! Tatjana, jeg ville jo tro ut fra det du forklarer at din Betty har et lite problem enten med seperasjonsangst eller stress om hun blir så gira av å stå i bur at hun skriker.

OM det er så normalt med seperasjonsangst og/eller stress at hver eneste hund i hele den vide verden trenger å tilvennes bur fra de er 8 uker gamle, så er det virkelig grunn til bekymring. Bli for all del fornærma og gå gjerne i forsvarsposisjon, men en normalt sammensatt hund tåler å bli satt i bur nå og da uten å være tilvendt det fra den er knøttliten av.

- Og tenk i såfall om alle brukte like mye tid på å trene sine hunder som de bruker på denne såkalte burtreningen (hver natt og/eller hver arbeidsdag) - da ville det vært mye lydige og veloppdragne hunder rundt omkring?

Tja, selv for Lotta burde det være mulig å være ørlite mer nyansert ? Det ER forskjell på om en valp ligger i bur i noen få uker eller bor i bur hele livet.

Forøvrig litt merkverdig at det er helt ok at Lotta dømmer andre nedenomoghjem og er direkte ufin, men vi som forsøker å fremme ett litt mer nyansert syn bare sutrer.... Lotta er standhaftig, vi andre er dårlige på å avreagere...eller noe slikt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke ser på Lotta som O`Stor Kan Alt og Vet Aller Best, betyr ikke det at jeg er spes såret serru.... synes bare logikken var/er helt på tryne...enkelt og greit.

Ja herremåne - jeg skjønner at når det er vanskelig å se forskjell på et rom og et bur, så blir det vanskelig å se logikken i argumentene også.

Og hvorfor i alle dager MÅ argumentene dere kjører godstog med indikere at ALLE som bruker bur bruker det for evig og bestandig ? Uansett om noen forsøker å si at man bruker det i en periode får man høre at man er ubrukelig som hunde-eier, lat osv. Det er den type argumenter jeg reagerer på. Behøver ikke å være rakettforsker for å skjønne forskjellen ?

hehe - La meg snu den, Landy.. Om du veit at du bare har tenkt å bruke bur i en periode, hvorfor ta deg nær av argumenter som brukes mot daglig (evt. nattelig) burbruk?

Er denne egentlig til meg?

Er ikke alt i denne tråden egentlig til deg?

Tja, selv for Lotta burde det være mulig å være ørlite mer nyansert ? Det ER forskjell på om en valp ligger i bur i noen få uker eller bor i bur hele livet.

Helt riktig det. Og da gjentar jeg meg selv - om man vet at man bare har tenkt å bruke buret i en periode og ikke resten av hundens liv, hvorfor bli så innmari nærtagen og sår over argumenter mot hverdags-burbruken?

Forøvrig litt merkverdig at det er helt ok at Lotta dømmer andre nedenomoghjem og er direkte ufin, men vi som forsøker å fremme ett litt mer nyansert syn bare sutrer.... Lotta er standhaftig, vi andre er dårlige på å avreagere...eller noe slikt :lol:

Forøvrig er det litt merkverdig at det er helt ok at andre (som Siri, Ida, meg selv og flere) "dømmer andre nedenomoghjem", mens Lotta er unyansert og ufin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med d å kose seg sammen med familien etter jobb osv? Er vel ikke noen som har hunden i bur/grind/avgrenset område når man er hjemme? Hvis d var d du mente..

Å joda, det er nok veldig mange av dem også.. Desverre.

Eller, ja jeg må vel faktisk innrømme at pr nå står bikkja mi ute i bånd, mens jeg sitter inne. PÅ kvelden nå hender det tilogmed hun er stengt på kjøkkenet, vekk fra oss. Fordi jeg har kattunger som prøver å venne seg til digre beistet. (men, det er forhåpentligvis kun en periode i innlæringsfasen, og dette har iallefall folk før her sagt at er greit :P )

Men ja, altfor mange som stenger bikkja si vekk fra flokken også når de er hjemme og bare ser tv eller slapper av på sofaen. DETTE er den delen av burbruk / rombruk jeg ikke liker. Og som ikke praksiseres her. (ikke for det, nå bruker jeg jo ikke bur uansett da, men er ikke i mot det av den grunn).

Bare hundene til O'store burmotstandere som er normalt skrudd sammen vettu Tatji :lol:

Din hund høres relativt spesiell ut, ja.

Mye spesielle hunder i landet skjønner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herremåne - jeg skjønner at når det er vanskelig å se forskjell på et rom og et bur, så blir det vanskelig å se logikken i argumentene også.

hehe - La meg snu den, Landy.. Om du veit at du bare har tenkt å bruke bur i en periode, hvorfor ta deg nær av argumenter som brukes mot daglig (evt. nattelig) burbruk?

Er ikke alt i denne tråden egentlig til deg?

Helt riktig det. Og da gjentar jeg meg selv - om man vet at man bare har tenkt å bruke buret i en periode og ikke resten av hundens liv, hvorfor bli så innmari nærtagen og sår over argumenter mot hverdags-burbruken?

Forøvrig er det litt merkverdig at det er helt ok at andre (som Siri, Ida, meg selv og flere) "dømmer andre nedenomoghjem", mens Lotta er unyansert og ufin..

La oss se om jeg har skjønt det....

Vi som ikke tror at valper får varige skader av en kortere periode i bur bør egentlig ikke være med på denne diskusjonen ?

Om det er vi som blir quotet er ikke nødvendigvis svara til oss?

At Lotta, Siri, Ida, 2ne med flere, dømmer oss nedenomoghjem som hunde-eiere har heller ikke noe med oss å gjøre, det var fortsatt ikke oss det var beregnet på og om vi tror det og synes det er litt unyansert sagt så sutrer vi.

Got it :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss se om jeg har skjønt det....

Vi som ikke tror at valper får varige skader av en kortere periode i bur bør egentlig ikke være med på denne diskusjonen ?

Om det er vi som blir quotet er ikke nødvendigvis svara til oss?

At Lotta, Siri, Ida, 2ne med flere, dømmer oss nedenomoghjem som hunde-eiere har heller ikke noe med oss å gjøre, det var fortsatt ikke oss det var beregnet på og om vi tror det og synes det er litt unyansert sagt så sutrer vi.

Got it :P

Jeg foreslår nok en gang at du leser tråden en gang til. Det kan lønne seg - du vet, for å få dette litt nyanserte synet du stadig etterlyser selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår nok en gang at du leser tråden en gang til. Det kan lønne seg - du vet, for å få dette litt nyanserte synet du stadig etterlyser selv :lol:

Hehe, selv ikke en litt satt Indre Enfolding som meg behøver å lese tråden flere ganger for å skjønne at bur er Djevelens verk.... :wub:

(bare ikke i bil, på utstillinger, treninger og kurs,selvsagt. Der er bur nødvendig, for hundens del :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enlighten me. Du har åpenbart skjønt noe som jeg ikke fatter. Når er det NØDVENDIG å bruke bur i hjemmet hvis hunden ikke er sjuk?

Ikke hjemme, men bak i hundepolitibilen eller på treningsarenaer rundt om eller på utstillinger litt oftere enn et par ganger i året.

Nei, vet du hva. Jeg kjenner deg ikke, ikke hunden din heller og har aldri utalt meg om deg som hundeeier på noen som helst måte. For å være ærlig har ditt medlemskap her på sonen gått meg hus forbi i det store og hele. Men jeg har sterke meninger om burbruk i hverdagen. Føler du deg truffet av noen av mine uttalelser, har de kanskje vært på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva. Jeg kjenner deg ikke, ikke hunden din heller og har aldri utalt meg om deg som hundeeier på noen som helst måte. For å være ærlig har ditt medlemskap her på sonen gått meg hus forbi i det store og hele. Men jeg har sterke meninger om burbruk i hverdagen. Føler du deg truffet av noen av mine uttalelser, har de kanskje vært på sin plass.

Var 2ne som dro frem deg, slett ikke personlig fra min side :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gjøre ting enklere for en hunde-eier er vel ikke grunn god nok... er man for lat til å rydde unna alt i hele huset bør man ikke ha hund. Dette har du gitt klart uttrykk for flere ganger tidligere i diskusjonen.

Jeg konkluderer med at hovedårsaken til at man ikke når igjennom med enkle resonnementer, logikk, og forklaringer i denne diskusjonen er at burbrukerne a) enten ikke skjønner hva de leser, eller b) ikke kan lese.

Aldri, på noe tidspunkt, i noen form, underliggende eller i klartekst, har jeg gitt uttrykk for at jeg mener at man for å holde hund må rydde unna enhver løse duppeditt, dings eller greie i hjemmet. Jeg har derimot sagt, og gjentar så gjerne:

Har man ikke evner, ressurser, kunnskaper, vilje, overskudd, lyst eller ork til å ta vare på hunden sin (inklusive å rydde unna tilstrekkelig plass for den til at den skal kunne ha et greit hundeliv), uten å basere seg på burbruk, så burde man ikke ha hund.

Å bruke bur til hverdags fordi man ikke har plass/tid til å lage et trygt og forsvarlig område for hunden å være på, er ren og skjær latskap og/eller kompetanseløshet.

Hundene her har fri tilgang til hele huset, de sover sammen med oss på soverommet og om de skulle tusle etter inn på badet er det også greit.

Men, valpen her sov i bur i 5 netter hjemme (etter den tidligere omtalte ferieturen), etterfulgt av en snau uke i binge. Da var den tilbake til "om natta sover vi i stedet for å plage vettet av Toiwo" og sover igjen løs.

Jeg mener fortsatt at din detaljbeskrevne telttur med nyanskaffet valp var en øvelse i helt absurd prioritering.

På grunn av disse nettene har du, rimelig bombastisk, konkludert med at jeg burde revurdere hundeholdet mitt.

Du har en merkverdig logikk...

Javel.

Nok en gang, her er logiken på trynet. Det jeg burde gjøre disse nettene, i følge deg og resten av überanti-burfolket, var å stenge Toiwo ute av soverommet. Altså vekk fra fellesskapet og muligheten til å "kose seg sammen" med resten av flokken.

I stedet valgte vi å la både Toiwo og valpen få være på soverommet med oss, selv om dette innebar noen netter i bur/valpebinge om/når småen ble for hyper.

Jeg noterer at beskrivelsen av "problematikken" etter valpens debut som burhund er betydelig moderert. Det var ikke grenser for hvor slitsomt og vanskelig dette i utgangspunktet var for stakkars Toiwo og den øvrige familie - ikke minst sambo.

Det er som du sier, vi har ulike måter å holde hund på. Min måte fungerer helt utmerket :P

Du kunne lurt meg med beskrivelsen av det uutholdelige ******* dere gjennomgikk med utallige vansker, skader og stress for både to- og firbente etter ferien...

Det er ikke så rart at du har problemer med logikken, siden det er du som har konstruert det du protesterer mot - ikke jeg...

Jeg har aldri påstått at dere bruker bur evig og bestandig - jeg har konstatert at det at dere i det hele tatt bruker bur for å løse et reelt eller oppdiktet problem, uansett hvor pyttelite og bagatellmessig det er - er patetisk.

Lotta er akkurat så nyansert som hun føler for å være. Se forøvrig over...

:lol:

Det er vel ikke så merkelig - det er opplest og vedtatt at jeg er unyansert og ufin.... Nå venter jeg bare på de gode eksemplene som viser det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos bur... Søstra mi har en burmeser. Katt altså. Den var helt ram og gnagde over diverse internettkabler, så de måtte pakke inn alle løse ledninger i sånne IKEArør. De måtte gå over til trådløs mus, for den ble trådløs i et eneste kjør, uansett. Katta hylte som en liten unge når den ble alene hjemme og det gjør den i og for seg enda, men nå har de funnet ut at den hyler en liten stund og setter igang igjen når den hører skrittene til søstra mi i oppgangen. Dessuten snur den på døgnet innimellom og går på tåjakt klokka fire om morgenen og andre festligheter. Nå er den vel en tre-fire år, så bortsett fra litt nattestyr inniellom og den nevnte hylinga, er den blitt en harmonisk og kosete katt (ja, kosete har den alltid vært, men nå er det litt mindre klør og tenner med i kosen). Den katten har et transportbur i stua. Aldri noensinne har jeg hørt søstra mi vurdere å stappe katta i buret og stenge døra, annet enn når den skal ut i bil eller på T-banen. Det er jo i og for seg ikke så ofte. Jeg tror hun ville fått slag om jeg hadde fortalt henne om denne tråden og argumentene for bruk av bur i heimen. Særlig da den katten var i ungdommen, ville den jo vært mer i bur en utenfor om hun skulle fulgt enkeltes rutiner for burbruk. Ville dere som har hunden i bur mens dere er på jobb og om natten og når dere har gjester som ikke liker hunder og når dere skal på kino og når hunden ikke er like ren som stuegulvet, men skal bade snart, anbefalt bur til katt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos bur... Søstra mi har en burmeser. Katt altså. Den var helt ram og gnagde over diverse internettkabler, så de måtte pakke inn alle løse ledninger i sånne IKEArør. De måtte gå over til trådløs mus, for den ble trådløs i et eneste kjør, uansett. Katta hylte som en liten unge når den ble alene hjemme og det gjør den i og for seg enda, men nå har de funnet ut at den hyler en liten stund og setter igang igjen når den hører skrittene til søstra mi i oppgangen. Dessuten snur den på døgnet innimellom og går på tåjakt klokka fire om morgenen og andre festligheter. Nå er den vel en tre-fire år, så bortsett fra litt nattestyr inniellom og den nevnte hylinga, er den blitt en harmonisk og kosete katt (ja, kosete har den alltid vært, men nå er det litt mindre klør og tenner med i kosen). Den katten har et transportbur i stua. Aldri noensinne har jeg hørt søstra mi vurdere å stappe katta i buret og stenge døra, annet enn når den skal ut i bil eller på T-banen. Det er jo i og for seg ikke så ofte. Jeg tror hun ville fått slag om jeg hadde fortalt henne om denne tråden og argumentene for bruk av bur i heimen. Særlig da den katten var i ungdommen, ville den jo vært mer i bur en utenfor om hun skulle fulgt enkeltes rutiner for burbruk. Ville dere som har hunden i bur mens dere er på jobb og om natten og når dere har gjester som ikke liker hunder og når dere skal på kino og når hunden ikke er like ren som stuegulvet, men skal bade snart, anbefalt bur til katt også?

:wub::lol::) ser for meg heimen med katter i bur i alle rom :)

Ingen bur her med fem til tider hektiske samboere...kattene reiv tapeten av veggene de...jeg fikk satt opp panel :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, selv ikke en litt satt Indre Enfolding som meg behøver å lese tråden flere ganger for å skjønne at bur er Djevelens verk.... :wub:

(bare ikke i bil, på utstillinger, treninger og kurs,selvsagt. Der er bur nødvendig, for hundens del :aww: )

Veit du, jeg tror ikke engang Djevelen ville vært utspekulert nok til å se hvor utbredt burbruk har utviklet seg til å bli. Det som før såvidt hadde plass og bruksområde i bilen, har nå blitt en "trygg hule" for hunden, et "eget rom" hvor den kan få fred fra resten av familien sin, og/eller et treningsredskap. På visse kurs så MÅ man bruke såkalte "burleker" for å få fullt utbytte av kurset. Det er egentlig merkelig at ingen designer hundebur som passer inn i resten av møblementet, det burde være et marked for sånt nå som man ikke kan gå inn i en dyrebutikk og bestille en basic valpepakke, uten at den inneholder et bur..

Men for all del, det er sikkert bare oss slemme burmotstanderene som er litt hysteriske.. Det finnes jo ingen hunder i dette landet som ligger i buret hele natta, hele arbeidsdagen, når man har besøk, når man tar helgerengjøringa, når ungene leker osv.. Det er jo heller ingen som tror at hunder trenger en trygg hule for å kunne sove ordentlig heller.. Eller at valper blir raskere husreine av å sitte i bur når vi ikke kan gjete de?

Og skal man være helt ærlig, så mister også aktive hundesport-utøvere noe når bur blir brukt i alle pauser. Norris f.eks er ikke spesielt flink til å slappe av når hun bare er ute av bilen - og nei, Marit, hun er ikke helt riktig skrudd sammen, hun er litt for høy i stress (jeg har ikke helt de store problemene med å prate om de negative sidene ved hundene mine, jeg tar det ikke som en personlig fornærmelse at hun er sånn heller :lol: ).

Hun lærer ikke å slappe av utenfor buret når hun alltid blir satt i buret mellom øvelsene og det alltid skjer noe når hun er ute av bilen - hvilket jeg ser igjen når det ikke skjer noe, da blir hun masete. Jeg burde strengt tatt ta meg tid til å lære henne at det ikke nødvendigvis behøver å være noe action når jeg tar henne ut av bilen, men det er kjedelig.. Og det er mye enklere å bare sette henne i buret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du, jeg tror ikke engang Djevelen ville vært utspekulert nok til å se hvor utbredt burbruk har utviklet seg til å bli. Det som før såvidt hadde plass og bruksområde i bilen, har nå blitt en "trygg hule" for hunden, et "eget rom" hvor den kan få fred fra resten av familien sin, og/eller et treningsredskap. På visse kurs så MÅ man bruke såkalte "burleker" for å få fullt utbytte av kurset. Det er egentlig merkelig at ingen designer hundebur som passer inn i resten av møblementet, det burde være et marked for sånt nå som man ikke kan gå inn i en dyrebutikk og bestille en basic valpepakke, uten at den inneholder et bur..

Ikke?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snipper om katte-bur bruk

Katten min ligger i bur om natten. Hun har gjordt det fra dag en og veldig glad i buret sitt, og det er hennes "hulle". Det er forøvring et slikt tøybur og jeg har aldri i mitt liv lukket åpningen til det buret, står på vidt gap hele tiden.

Gidder ikke helt om utgi meg i denne bur-diskusjonen men jeg måtte bare føye med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min ligger i bur om natten. Hun har gjordt det fra dag en og veldig glad i buret sitt, og det er hennes "hulle". Det er forøvring et slikt tøybur og jeg har aldri i mitt liv lukket åpningen til det buret, står på vidt gap hele tiden.

Gidder ikke helt om utgi meg i denne bur-diskusjonen men jeg måtte bare føye med det.

Kanskje en ide å sette seg inn i det som skrives: bur med åpen dør er ikke et tema for da har dyret muligheten til å gå ut når det føler for det selv. Dette kan ikke sammenlignes med å stenge dyret inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
    • 4 år gammel engelsk setter vil tidvis ikke gå på tur... Selv i svært sakte gå-tempo kan han finne på å sette seg ned midt i turløypa og setter frembeina i bakken demonstrativt. Hvis jeg kobler han løs og begynner å gå - dilter han til slutt etter på god avstand. Når han setter seg ned og jeg ber han komme, kommer han tuslende saaakte med bøyd hode. Så kan vi kanskje gå 100m i svært sakte tempo før det samme skjer igjen... Det pussige er at andre dager kan han ligge i selen og dra 2t på tur uten problemer. Akkurat som hodet er skrudd på den ene dagen, og ikke den andre. Han er undersøkt av veterinær og det er ikke noe galt fysiologisk. Så problemet sitter nok i toppetasjen... Noen som har vært borti noe liknende?
    • Wow, det er så flott å se at de får selvtillit av arbeidet. Gratulerer med debuten!
    • I helgen deltok Lilje på sin aller første blodsporprøve, etter å ha gått to-tre treningsspor 😅 Her har vi virkelig skyhøye ambisjoner Vi deltok egentlig mest for turen sin del, hun er en utrolig usikker hund både når det gjelder fremmede mennesker og andre hunder, og jeg tenkte en sånn setting kunne være en fin trening for henne. Det jeg var mest redd for var at hun skulle utagere på dommer og sporlegger, men hun kunnen virkelig ikke brydd seg mindre. Når sporsela kommer på er hun på jobb, og å gå spor er tydeligvis morsommere enn usikkerheten på fremmede. Virkelig morsomt å se selvtilliten komme frem i sporet, og vanskelig terreng er heller ingen hindring, selv om hun er en ganske liten hund. Hun brøyter seg frem gjennom tette kratt og nærmest svømmer over myr for å få følge sporet 😅 Treningssporene har bare vært rundt en time gamle, 50-100 meter uten vinkel og opphold, så et prøvespor ble som forventet litt i vanskeligste laget for henne. Men super trening, og fine kritikker: Kritikk lørdag: "Trivelig hund med stor motor. Dessverre går ekvipasjen av sporet i blodoppholdet." Kritikk søndag: "Meget god start. Følger sporet godt frem til vinkel. Tempo fint innledende, men øker gradvis. Ekvipasjen brytes av dommer når de går av og ikke finner tilbake."  Så her er det absolutt noe å jobbe videre med  Søndag var det for så vidt ingen andre i åpen klasse som kom til sporslutt heller, så vi var i godt selskap 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...