Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking i hundemiljøet

MegaMarie

Røyker du?  

128 stemmer

1. 1.

• Ja
      37
    • Nei
      75
    • Gjorde det før
      16

Recommended Posts

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Røyker ikke, men har ingen problemer med hva andre velger å gjøre..:rolleyes2:

Skrevet
Av de jeg kjenner som røyker har alle begynt lenge før de er gamle nok. :rolleyes2:

Jeg har aldri røykt og kommer aldri til å gjøre det.

Kjenner vel tre stykker på min alder som røyker. Og noen som sier de gjør det :)

Skrevet
Av de jeg kjenner som røyker har alle begynt lenge før de er gamle nok. :rolleyes2:

De fleste som begynner å røyke begynner når de er veldig unge. Når de blir eldre skjønner de at det er lurt å la være.

Heldigvis blir barn nå til dags pepret om hvor farlig det er å røyke.

Det var ikke noe særlig informasjon om det for 20-25 år siden. Ihvertfall ikke rettet mot barn og unge.

Skrevet
De fleste som begynner å røyke begynner når de er veldig unge. Når de blir eldre skjønner de at det er lurt å la være.

Det var ikke noe særlig informasjon om det for 20-25 år siden. Ihvertfall ikke rettet mot barn og unge.

Jeg fatter ikke hvordan noen greier å ikke skjønne det.

Røyking er som nevnt ikke så populært hos oss, men snusing er det verre med. Like idiotisk det :rolleyes2:

Skrevet

Røyking er som nevnt ikke så populært hos oss, men snusing er det verre med. Like idiotisk det :rolleyes2:

Det er jo ikke det at folk ikke forstår at det ikke er sunt eller lignende.

Folk drikker da brus, spiser godteri dagen lang, bare sitter foran tven eller pcen og spiller WOW, det er lurt å la være det også, og folk vet det. Det har ingenting med uvitenhet å gjøre.

Skrevet

Alt som er forbudt er spennende vet du :) Godt ikke alle faller for spenningen.

Skrevet

Alt som er forbudt er spennende vet du :) Godt ikke alle faller for spenningen.

Hm.. Slik jeg oppfattet det så mente IA at det å bli pepret om hvor farlig det er å røyke ikke nødvendigvis utgjør noe forskjell, siden folk uansett vet at det er farlig - og at det som er forbudt er spennende.

Det mener i hvert fall jeg. Jeg tror at denne "pepringen" er med på å gjøre ungdom "immune" på en måte..

Skrevet

Synes det er viktig å skjønne at dette med røyking faktisk er en avhengighet (som f.eks. alkoholikere/narkomane) - ikke noe man gjør fordi man er verken dum eller idiot.

Forskjellen er vel bare at "samfunnet forøvrig" synes det er greit å mobbe røykere - gi dem nedsettende kallenavn, etc. Noe man såklart ikke gjør med/mot f.eks. alkoholikere...

Men det ER et stressmoment i deres liv, men man ser det ikke før etter at man har sluttet...

Susanne

Skrevet

Røyker, men er ikke manisk avhengig av det. Jeg klarer meg på en lang flytur uten å bry meg. Jeg er en typisk rutinerøyker.... tlf røyker, lufte hund på kvelden røyker og trenings/turrøyker. Så ingen telefoner og ingen trening/tur, da blir det kun en røyk på meg. Men den er kos synes nå jeg da.

Skrevet
Aldri røkt og kommer heller ikke til å begynne. Veldig takknemlig for at jeg har vokst opp i totalt røykfritt hjem :)

Det var mitt også, helt til både jeg og søsteren min begynte å røyke :rolleyes2:

Er ung og koser meg, skal slutte når jeg blir smelt på tjukka. :)

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg er røyker, nesten alle i familien min røyker. Jeg har en omgangskrets som består av flere røykere enn ikke-røykerre. Jeg nekter å ta innover meg den kollektive hetsen av røykere, Jeg tviholder på min rett til å røyke i mitt eget hjem til krampa tar meg.. Ingen andre skal kunne avgjøre hvorvidt jeg skal fortsette eller ikke. Så langt har jeg vært røyker i 2/3 av mitt liv. Og den retten har jeg, uansett hvilke konsekvenser det vil få for meg selv.

Skrevet

Jeg røyker ikke, har aldri gjort det heller. Men jeg har ikke noe problem med de som røyker, det er jo deres valg og da kan de få gjøre som de vil.

Skrevet
Hm.. Slik jeg oppfattet det så mente IA at det å bli pepret om hvor farlig det er å røyke ikke nødvendigvis utgjør noe forskjell, siden folk uansett vet at det er farlig - og at det som er forbudt er spennende.

Det mener i hvert fall jeg. Jeg tror at denne "pepringen" er med på å gjøre ungdom "immune" på en måte..

Det kan nok være at det har motsatt effekt på enkelte men det er jo mange færre som begynner å røyke nå.

Veldig mange eldre som slutter også så noe effekt må det jo ha.

Skrevet
Det kan nok være at det har motsatt effekt på enkelte men det er jo mange færre som begynner å røyke nå.

Veldig mange eldre som slutter også så noe effekt må det jo ha.

Jeg tror ærlig talt ikke at man kan gi propagandaen all æren for det. Tror heller det er flere røykere som har gått over til snusing, flere har sluttet fordi man har forstått hvor dyrt det er, det er minde allment akseptert, det er færre plasser det er tillatt å røyke på osv osv. At folk skriker ut om hvor farlig det er tror jeg har mindre å si.

Skrevet
Røyker ikke (er jo ikke gammel nok engang), og skal aldri begynne.

Sa jeg en gang også.... :rolleyes2:

Jeg klarer alltid å ende opp i røykevinden til en eller annen på agility trening eller konkurranse. Det kommer liksom fra alle sider. På lydighets trening for litt siden merket jeg en som hadde røyket, så snust og nå gikk på nikotintabeletter. Ikke bra.

Hvordan merket du at h*n brukte "tabletter"? Og hvorfor var ikke det bra?

Ja,jeg røyker og har gjort det i fryktelig mange år.

For aller første gang har jeg tenkt på å slutte,tiden vil vise om det går bra...

Skrevet

Røyker ikke, og aldri prøvd - Og skal fortsette med det :rolleyes2: Har vokst opp med to foreldre som røyker, og det har vel skremt meg :)

Nei, det er vel egentlig ikke noe som har skremt meg, og ikke noe som har fristet meg til å begynne. Alle venninnene mine på barneskolen/u.skolen prøvde da, men jeg sa pent nei og min mening om at de prøvde :)

Skrevet

Tja,jeg sluttet for snart 2mnd siden,så kan kanskje ikke kalles helt ikke-røyker ennå. Føler jeg har full kontroll, men har hørt om så mange som plutselig faller tilbake etter noen mnd.

Skrevet

Røykfri, og etter røykeloven kom så gjøre det meg lite at folk røyker - før det kunne jeg ikke gå ut på spisesteder og sånt pga. astma.

Skrevet
Jeg røyker ikke, har aldri gjort det heller. Men jeg har ikke noe problem med de som røyker, det er jo deres valg og da kan de få gjøre som de vil.

Signerer denne.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...