Gå til innhold
Hundesonen.no

Generalisering

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Vel, jeg tenkte det kunne være gøy å generalisere litt div. hunderaser her på sonen, etter det inntrykket man har fått og hva man har lest og erfart osv.. Plassere dem i båser rett og slett, både for fordeler og ulemper. Men man trenger altså ikke videre erfaring for å påstå noe, men det er selvfølgelig lov å avkrefte påstander også hvis dere har erfaring med noe annet.

Hvis det er noe som er typisk for en spesiell hunderase, havner den i en gruppe. Samme rasen kan havne i flere grupper, og enhver er fri til å opprette en ny gruppe, eller tilføye en rase.

Sikledyr: Bullmastiff, Engelsk mastiff, Napolitansk mastiff

Røytedyr (her snakker vi om store mengder): Dalmatiner, Labrador

Arbeidsnarkomane: Border collie, Aussie, Kelpie, Hollandsk gjeterhund, Alaskan malamute, Engelsk setter

Flest helseproblemer: Engelsk bulldog, Mops, Cavalier

Minst helseproblemer: Finsk spets, Border terrier

Størst risiko for dårlig avl/gemytt: Schäfer, Dobermann

Mest lukt: Newfoundlandshund

Mest renslig: Basenji

Krever mest kunnskap å eie: Sarloos Wolfdog

Skrevet

Ville nok ha plassert schæferen i gruppe over hunder som har flest helseproblemer, siden det er mye allergi på denne rasen. I tillegg til andre ting som epilepse, hd og øyeproblemer.

Sankt Bernardshund kommer nok i sikledyr gruppen hehe.

Du burde også ha ganske god kunnskap til å eie sibirsk husky og alaskan husky.

Skrevet

Nervevrak: Alle belgere minus Malle for de er skarpe, Border Collie (iik! en lyd!), Langhårs Collie (iik! et gulv!)

Minst konsentrasjon: Settere og Boxere

Galeste eiere: Schnauzer, Shar Pei, kamphoinn

Eller må det være påstander man selv tror på...? :innocent:

Skrevet

Mest lyd: Mudi, langhårsbelgere, en haug terriere, schäfer

Arbeidsnarkomane:Border collie, Aussie, Kelpie, Hollandsk gjeterhund, Alaskan malamute, Engelsk setter, +vorsteh, pointer, Siberian Husky, Alaskan Husky, Malle, breton, irsk setter, gordon setter, rottweiler

BlÅnde: Flat coated retriever, cavalier,

Skrevet
Nervevrak: Alle belgere minus Malle for de er skarpe, Border Collie (iik! en lyd!), Langhårs Collie (iik! et gulv!)

Minst konsentrasjon: Settere og Boxere

Galeste eiere: Schnauzer, Shar Pei, kamphoinn

Eller må det være påstander man selv tror på...? :innocent:

Settere er da de mest fokuserte og konsentrerte dyr i verden? "se der er en fugl!" "hæ? hvor? hvor? fugl? sa noen fugl? fuuugl?" Steike lett å trene de serru:p he he

Lateste dyr: Berner sennen, labbe og golden

Skrevet

flytte aussie fra arbeisnakoman til nervevrak :innocent:

Både aussien og borderen kan vel være både helt stabile og trygge hunder, men er ikke til å stikke under en stol at mange er skuddredde, nei...

Skrevet
Settere er da de mest fokuserte og konsentrerte dyr i verden? "se der er en fugl!" "hæ? hvor? hvor? fugl? sa noen fugl? fuuugl?" Steike lett å trene de serru:p he he

Flytte Berner Sennen til lykkeligste eller morsomste :innocent:

Skrevet

Labrador og Golden kan ikke være blant de lateste? :innocent:

Skrevet

This is fun!

Dårligst lukt : Napolitansk Mastiff,Nuffe og St.Bernard

Best Lukt : : Chinese Crested og alt annet

Lav terskel for lyd: Collie,Dobermann, Dvergpincher og Schæfer

Høy terskel før lyd : Corso , Akita , Nuffe og Golden

Ofte dårlig gemytt/dårlig avl : Cane Corso,Border Collie,Schæfer

Ofte godt gemytt / bedre avl: hmm

Alltid Aggressiv : Akita ,Rottweiler og Amstaff

Alltid koselig Irsk Ulvehund,Settere,Gran Danois

Alltid kjønnsaggressiv: Akita, Boxer , Dobermann

Alltid omgjengelig med hunder: Flatcoated Retriever , Border Collie , Bullmastiff

Hyperaktiv : Settere ,og Jack Russel Terrier

Rolig og grei: Engelsk Mastiff, Chow Chow, Akita

Krever ekstra tålmodighet: Dobermann ,Boxer,Dalmatiner,Chinese Crested ,Napolitansk mastiff

Krever mindre tålmodighet: Mops,Tibetansk Spaniel,Cane Corso,Nuffe,Leonberger

Ofte nervøs/skeptisk: Dachs,Chihuahua,Border Collie,Weimaraner,Collie

Ofte frempå: Flatcoated R. Labrador,Settere,Bull Terrier,Amstaff

Noe er mine svar,andre ting er det jeg vet folk sier...Setter opp i "forventet" gruppe...

Mens andre mistenker jeg for å høre hjemme der de er...hehe!

PS: Blir det ikke krig av sånne tråder da?hehehe :innocent:

Skrevet
Flest rare lyder: Staffordshire bull terrier

Mest personlighet: Staff, GD, Jack Russel

Mest rare lyder: ikke glem basenji! hørtes jo ut som babyer når de klager!

Skrevet
Mest nyttige hunder: brukshunder selvfølgelig!

Mest unyttge hunder: hunder som får plass i en veske

Tinka får plass i en veske.. men hun er også brukshund! Hvor plasserer vi henne da, nyttig unyttig hund? :innocent:

Skrevet
Mest nyttige hunder: brukshunder selvfølgelig!

Mest unyttge hunder: hunder som får plass i en veske

Små hunder kan også være nyttige hunder, det er papilloner som er godkjente redningshunder fks og du får plass til mallen din i en veldig stor veske :innocent:

Skrevet

hehe...jeg bare ler litt jeg, for her var det mye rart syns jeg :poke:

også konstanterer jeg fornøyd at buhunden ikke er på noens liste over mest lyd :whistle: men det er vel fordi folk glemmer at den eksisterer... :innocent:

Skrevet
Små hunder kan også være nyttige hunder, det er papilloner som er godkjente redningshunder fks og du får plass til mallen din i en veldig stor veske :innocent:

Hah! Helt enig!

Da lager vi bare en ny kategori da!

Nyttige veskehunder: Papillon/phalene og andre småhunder som kan brukes!

Skrevet
Hah! Helt enig!

Da lager vi bare en ny kategori da!

Nyttige veskehunder: Papillon/phalene og andre småhunder som kan brukes!

Ja :innocent: Viste du at Papillon/phalene har gått ut av miniatyrhundklubben forresten?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...