Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det som henger igjen fra romantikken?


Benedicte

Recommended Posts

Trenger litt tips til hva som enda henger igjen fra romantikkens tid, den dag i dag :ahappy: Vi har fortsatt et nært forhold til språket vårt, som kan være årsak til at vi enda har obligatorisk sidemål i skolene. Vi har et nært forhold til dialekter og bønder og gårder, fossefall, daler og fjell er "typisk norsk". Det er ikke i alle land man kaster seg ut på søndagstur bare for å nyte den friske luften, eller elsker synet av solnedgangen. Å finne en vi selv elsker er viktig for oss, og derfor rynker vi på nesen av arrangerte ekteskap. Vi har fortsatt et helt spesielt forhold til natur, romantikk og følelser. Mange elsker Aleksander Rybak på grunn av felen hans og bakgrunnsdanserne som danser tradisjonell, norsk dans. 17 mai er fortsatt en viktig dag for oss, og vi pynter oss opp med budnader.

Og når reklamebransjen bruker nasjonalromantikk som salgsvirkemiddel, så må det jo fortsatt henge ganske mye igjen den dag i dag? Jeg tenker da på Narvesen sin nye "Norgesfrokost" og melkesjokoladens "et lite stykke Norge".

Noen som har forslag til flere ting i dag som kan spores tilbake til romantikken sin tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er inne på veldig mye riktig jeg, og tror du har fått med det aller viktigste. Jeg vil jo også trekke en parallell til fantasy-sjangeren, romantikken la mye vekt på fantasi og følelsesliv, naturskildringer også, og dette viser seg jo i aller høyeste grad i serier som Narnia og Ringenes Herre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forslag til romantiske tekster, lyrikk, sanger etc?

Både gamle romantiske tekster med mange kjennetegn fra romantikken, og moderne.

Kan denne moderne sangen ses på som nasjonalromantisk? http://home.online.no/~toristor/dans.htm

Gjennom regnbuens glans

ser jeg himmel og hav

smelte sammen i soloppgang

Og mens tankene flyr

våkner sanser til liv.

Og jorden nynner sin egen sang

Det virker som om personen som synger får en verdi av å være ute i naturen, samtidig vil jeg bruke tekster som jeg kan tolke og analysere enda mer. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...