Gå til innhold
Hundesonen.no

det å stille for å ta cert som ikke er nødvendig.

Arielle

Recommended Posts

Har man ikke den beste hunden for dagen, så fortjener man vel ikke noe CERT.

Synes det er en feig holdning at man mener andre skal holde seg hjemme for å unngå konkurranse.

For meg er det morsommere å bli slått av en god hund, enn å vinne over veldig få, eller enda værre stille alene!

Helt enig, og hvor morsomt er det å vinne hvis man vet at de beste hundene ikke møter fordi de er "fullcert'et"?

Eikou debuterte på spesialen med storcert og BIM, skulle jeg da liksom holdt henne borte fra NKK utstillingene resten av året bare fordi hun hadde fått storcert??? Hun tok 4 av 6 storcert det året + et lite cert på orkanger. Jeg burde vel ikke stilt på Orkanger hller da, siden hun allerede hadde 4 storcert...

Hun ble champion med et lite cert på 2 årsdagen.

Når det gjelder innføring av "cert er cert", synes jeg ikke dette er en god ordning ut fra dommervalgene en del arrangører gjør... Når man har raser som ikke er så tallmessig store, kan man godt møte dommere som ikke har sett et godt eksemplar noen sinne, om de har sett noen av rasen før i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke poenget med å ta cert kanskje en del av avl? Vise frem sin rase og de beste innenfor den rasen. Blir jo feil å si at noen stjeler cert. Sorry mac, men du har i såfall ikke bra nok hund.

Ikke skyt meg, har i bunn og grunn ikke preiling på dette. Men er slik eg tenker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ønsker jeg kun å stille på de utstillingene jeg trenger, for å si det sånn. Har jeg fått nok cert til 2 års alderen, så venter jeg til hunden blir to år før jeg da prøver på å få et til som trengs.

Mulig jeg tenker sånn fordi jeg bort slik at jeg er nødt til å planlegge nøye og velge noen utvalgte. Jeg er ikke så heldig at jeg bare kan velge og vrake midt i utstillingsnavlen søraførr. Klart, er det en utstilling i nabokommunen (som gjerne er 1 gang i året) så deltar jeg på den, selv om jeg skulle "risikerer" å få ett cert "til overs".

Det er vel slik folk tenker også, at de tar de utsillingene som er i nærheten, og bor man sørpå er det mange av dem= cartsamler. (og noen igjen er over gjennomsnittet utstillingsinteressert da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kunne jeg tenke meg at alle saluki som ikke allerede er NUCH kunne holde seg hjemme fra Lillestrøm jeg, siden begge mine bare trenger stor-cert...

Neida, folk får stille hvor de vil og når de vil. Har stått bak cert-hund i to år jeg, og måttet bite i det sure eplet at den foran var hakket bedre enn min, syntes dommer. Men sånn er det, min fikk iaf CK og det betyr jo faktisk at dommer syntes at den også er av CH-kvalitet, men den andre trakk det lengste strået. Sånn er utstilling og har man en pen hund og liker utstilling så still ivei :)

Og uansett, min hund er den peneste, snilleste og besteste i hele verden så kan alle andre syntes akkurat hva de vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder innføring av "cert er cert", synes jeg ikke dette er en god ordning ut fra dommervalgene en del arrangører gjør... Når man har raser som ikke er så tallmessig store, kan man godt møte dommere som ikke har sett et godt eksemplar noen sinne, om de har sett noen av rasen før i det hele tatt.

Blir litt OT dette men...

Veeeeeldig kjent situasjon for meg som har DSG.

På de fleste nasjonale utstillingene her til lands er det dommere fra "det store utland" som har fått DSG med på kjøpet som dommer.

En god del av disse har null peiling på hvordan en DSG ser ut, noe som kan slå alle veier.

Om man ser på resultatlistene ser man ofte hunder som ikke er bra eksteriørt og som alltid får en 2. eller 3. premie for nordiske dommere, de kan godt få en BIR hos en del av disse dommerne.

Sånt er jo kjedelig.

9 av 9 ganger jeg har stilt Hampus fra en "slik" dommer har det gitt BIR, men jeg ser ikke alltid på dette som en seier for å si det sånn, i hvertfall halvparten av disse dommerne hadde nok null peiling på hvordan en DSG så ut.

Heldigvis har han jo gode resultater med Nordiske dommere siden han er nordisk champion og ww...

Jeg bruker ikke masse penger på fly, lange bilturer osv for slike dommere, de stiller jeg kun for her i Nord-Norge på utstillinger som ikke koster stort mer enn påmeldinga.

Eller om jeg likevel er der for å stille Linus liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er lov. Man stiller jo ikke bare for å få cert, man kan faktisk oppnå andre ting som plassering i BTK/BHK eller BIR/BIM. Foreløpig har vi bare "tatt" et cert vi ikke trenger, da vi har 3 små cert, mangler det store. Men 2 av dem er av samme dommer. Den ene gangen oppnådde vi BIM i sammeslengen som vi tok Certet. Ser ikke problemet i det. Hvis man er redd for konkurranse på utstilling så stiller man rett og slett ikke. Man må forvente at det er andre som kan ta certet, og sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det er derfor jeg ikke melder på ved flere utstillinger. For hvordan kan en dommer som kommer fra ett land med 20 eksemplarer av rasen ha møtt så veldig mange? Ei finner vi opplysninger om han/hun har dømt rasen heller når man googler. Og at de på samme utstilling har opptil flere spesialdommere, men som ikke får dømme rasen, ja da er det noe som mangler i oversikten for arrangørene. Når man en skjelden gang får en dommer som har møtt mange representanter for rasen, ja så får man en fair sjanse iallefall. Og ikke sånn som skjedde ved Crufts ett år hvor en av eierne fikk denne kommentaren av dommeren: "Neimen stakkars hunden din da, ble svart han da, det er jo ikke lov!" :) Det sier hvor enkelt det er å få "raser på kjøpet" når man er dommer.

Jeg syns det er lov. Man stiller jo ikke bare for å få cert, man kan faktisk oppnå andre ting som plassering i BTK/BHK eller BIR/BIM. Foreløpig har vi bare "tatt" et cert vi ikke trenger, da vi har 3 små cert, mangler det store. Men 2 av dem er av samme dommer. Den ene gangen oppnådde vi BIM i sammeslengen som vi tok Certet. Ser ikke problemet i det. Hvis man er redd for konkurranse på utstilling så stiller man rett og slett ikke. Man må forvente at det er andre som kan ta certet, og sånn er det bare.

Jeg stiller ikke "bare for å få en ck/bir/bim" iallefall ikke på nasjonale utstillinger. Når en liten nasjonal utstilling tar seg like mye betalt som NKK gjør ved NKK Lillestrøm, ja da skal jeg være sikker på at de har dommer som kjenner rasen og som faktisk vet hvordan den skal se ut. Vi har aldri vært noen utstillingsfriker, men hadde nok stillt ved noen nasjonale utstillinger med våre champions, om bare arrangørene hadde tatt notis av at de i 4 av 5 år har hatt samme dommer (hvem vil vel stille for en dommer hvert år på samme plass?) eller at de finner dommere som har dømt rasen tidligere (mens de heller finner eksotiske navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig syns jeg hele opplegget er helt idiotisk. Skal man ikke kunne glede seg på andres vegne?

Jeg var jo i DK i helgen, hvor jeg tok et cert jeg aldeles ikke har brukt for. Vi reiste i grunnen ned bare for at meg og Mamma skulle gjøre noe sammen, uten forhåpninger. Jeg syns jo det var KJEMPE kjekkt å få det certet fra den dommeren, som selv er oppdretter av gårdshund. Det var utrolig givende, og jeg ble kjempeglad. Det gjorde IKKE hun som stod bak meg med sin hund og egentlig trengte certet..... og det fikk jeg ganske godt høre. Jeg ble FAKTISK spurt om jeg hadde tenkt å komme dagen etterpå, og om jeg MÅTTE stille tispen min den dagen også. :) Det gjorde jeg, men for en dommer som overhodet ikke likte hunden min, så jeg stjal ikke noe fra noen da. Men jeg mener, skal man virkelig ikke kunne reise og stille hunden sin for dommere man vet KAN rasen, bare fordi vi "stjeler" cert fra noen? Man kan jo ikke forvente at hunden ens er den fineste, alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg stiller ikke "bare for å få en ck/bir/bim" iallefall ikke på nasjonale utstillinger. Når en liten nasjonal utstilling tar seg like mye betalt som NKK gjør ved NKK Lillestrøm, ja da skal jeg være sikker på at de har dommer som kjenner rasen og som faktisk vet hvordan den skal se ut. Vi har aldri vært noen utstillingsfriker, men hadde nok stillt ved noen nasjonale utstillinger med våre champions, om bare arrangørene hadde tatt notis av at de i 4 av 5 år har hatt samme dommer (hvem vil vel stille for en dommer hvert år på samme plass?) eller at de finner dommere som har dømt rasen tidligere (mens de heller finner eksotiske navn).

Nå sa ikke jeg heller at folk/jeg stiller bare for å oppnå ck/bir/bim. Diskusjonen handlet om "å stille for å ta cert som ikke er nødvendig" og for å kunne få cert må man allerede ha fått CK og man blir mest sannsynlig også plassert i BTK eller BHK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å stille, nei.

Sammenlikner med LP: nor nasjonal champion trenger man bare 3x 1.premie (min en må være NKK), så der får man jo ikke "stjålet " noe, men når det kommer til CACIOB (for å bli internasjonal champion, får vinneren dette, uavhengig om den er internasjonal fra før eller ikke. Det er ofte de samme 2-3-4 ekvipasjene som tar dette hver NKK-utstilling, men de skal jo ikke slutte å stille for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le litt av denne diskusjonen jeg.

Selv har jeg aldri stilt ut hunden min, og jeg vet ikke helt hva "cert" er en gang.

Dette hindrer meg derimot ikke i å komme med en mening! :)

Er ikke utsilling en konkurranse?

Om du blir SUR fordi du ikke VINNER, så er det en ting.

Men å bli sur fordi den som vinner ikke TRENGER 1.plassen (cert?), så er det bare helt tragisk spør du meg.

Om man ikke takler konkurranse, så har man ingenting i en konkurranse å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri stilt ut hunden min, og jeg vet ikke helt hva "cert" er en gang.

Men å bli sur fordi den som vinner ikke TRENGER 1.plassen (cert?), så er det bare helt tragisk spør du meg.

Du kan få svar på mange av dem spørmålene i denne tråden. En diskusjon her i debattkjelleren som gikk for kort tid tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de ikke folk taklet konkurranse hadde de vel ikke stilt, verken før eller etter dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de ikke folk taklet konkurranse hadde de vel ikke stilt, verken før eller etter dette??

Men når du er med i en konkurranse kan du ikke bli sur på de andre fordi du ikke vinner?

Eller fordi de ikke "trenger" premien?

Da takler man ikke, etter min mening, å være med i en konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt en hund selv som har vært stjerne som ung, så Saeta har sine nødvendige 3 norske cert som ble tatt "på rappen" før hun ble champion drøyt 2 år gammel, mens Villa har 2 (små). Tíbrá derimot, hun har jo allerede 2 cert og er ikke engang fylt 10 måneder, så det er helt klart uaktuelt å holde henne hjemme fra alt annet enn NKK-utstillinger til hun har blitt champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du er med i en konkurranse kan du ikke bli sur på de andre fordi du ikke vinner?

Eller fordi de ikke "trenger" premien?

Da takler man ikke, etter min mening, å være med i en konkurranse.

Jeg har heller ikke opplevd at de bak har blitt sure heller, bare at de syntes det var litt mer synd å ikke få det, fordi jeg ikke oppnådde å komme noe nærmere championat å av å få det. De har ikke sluttet å snakke med meg av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...