Gå til innhold
Hundesonen.no

Tar dere bånd på hunden når dere møter mennesker/hunder?


Renate A

Recommended Posts

Jeg tar alltid mine i bånd hvis vi møter mennesker med eller uten hund. Supra bryr seg ikke med å løpe bort til folk, men jeg kjenner nok hunderedde folk til at jeg vet mange blir livredde bare av å se en løs hund, selv om den ikke kommer bort. Loppa er ett annet kapitell, hun taes i bånd fordi hun ikke nøler med å løpe full fart bort og hoppe opp for å hilse. Hun er ikke løs der det går mye folk.

Hvis jeg derimot møter noen med løs hund som ikke kaller inn hunden sin, eller hunden ikke kommer når eier roper (og hunden løper mot oss), da slipper jeg stort sett mine. Det er mye større sjans for at de finner ut av ting da, og de har mulighet til å komme seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar
Jeg tar alltid mine i bånd hvis vi møter mennesker med eller uten hund. Supra bryr seg ikke med å løpe bort til folk, men jeg kjenner nok hunderedde folk til at jeg vet mange blir livredde bare av å se en løs hund, selv om den ikke kommer bort. Loppa er ett annet kapitell, hun taes i bånd fordi hun ikke nøler med å løpe full fart bort og hoppe opp for å hilse. Hun er ikke løs der det går mye folk.

Hvis jeg derimot møter noen med løs hund som ikke kaller inn hunden sin, eller hunden ikke kommer når eier roper (og hunden løper mot oss), da slipper jeg stort sett mine. Det er mye større sjans for at de finner ut av ting da, og de har mulighet til å komme seg unna.

Signerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar omtrent ALDRI hunden i bånd. Men ber alltid om fvf når vi passerer. På min hund er dette nesten like trygt som bånd.

Ellers jobber jeg jo som hundelufter og har hendt at jeg har en del hunder med meg, hvorav kanskje halvparten er løse. Og da har jeg ofte bare snudd og gått en annen vei, eller hvis det er store nok gressområder på sidene så går jeg på en måte rundt personene/hundene eller lignende. Evt. så setter jeg de hundene i bånd som jeg vet at mest sannsynlig løper bort uansett.

Dette er jo mye for å gjøre ting enklere for meg. Men også fordi jeg ikke ser noe poeng i å ta bånd på en hund som uansett bare lunter rundt meg! Folk som er redd for hunder ser jo fort om hunden løper bort for å hilse, eller om den bare blir. Det er vel verre med en stor og sterk hund med eieren på slep mot en i bånd (hvor man ser at hunden har litt mer kontroll), enn samme utseende hund som bare tusler sammen eieren!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjelden vi møter noen når vi går, for sørger som regel for å gå tur der vi vet vi er alene.

Men OM vi skulle møte noen (mennesker uten hund), så kaller jeg inn Bridie og får henne enten til å sitte ved siden av meg med fokus på meg (om det er smalt der vi er), eller hun får gå fot med full kontroll på meg forbi.

Møter vi hunder kaller jeg inn og har på bånd, eller ber henne dekke til hunden er passert. Hun får ALDRI løpe bort å hilse på hverken folk eller dyr på tur sånn. Og jeg viser alltid at jeg har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid på bånd ved møte med andre hunder, men kobler det av igjen dersom den møtende hunden kommer løs bort til oss.

I møte med mennesker varierer det om jeg tar på båndet eller bare setter bikkja i utgangsstilling. Begge deler fungerer fint - interessen for å hilse på mennesker er ikke så stor at hun går ut for å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjelden vi møter noen når vi går, for sørger som regel for å gå tur der vi vet vi er alene.

Men OM vi skulle møte noen (mennesker uten hund), så kaller jeg inn Bridie og får henne enten til å sitte ved siden av meg med fokus på meg (om det er smalt der vi er), eller hun får gå fot med full kontroll på meg forbi.

Møter vi hunder kaller jeg inn og har på bånd, eller ber henne dekke til hunden er passert. Hun får ALDRI løpe bort å hilse på hverken folk eller dyr på tur sånn. Og jeg viser alltid at jeg har kontroll.

Akkurat dette tror jeg er veldig viktig å tenke på. Spesielt i møte med andre hunder og folk som viser tegn til usikkerhet. Å vise at man har kontroll på hunden, det være seg å ta den i bånd, kalle den inn, sette den på avstand ol, er kanskje det viktigste å gjøre i høflighet for andre naturbrukere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette tror jeg er veldig viktig å tenke på. Spesielt i møte med andre hunder og folk som viser tegn til usikkerhet. Å vise at man har kontroll på hunden, det være seg å ta den i bånd, kalle den inn, sette den på avstand ol, er kanskje det viktigste å gjøre i høflighet for andre naturbrukere:)

Enig :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig på hvor alle dere som skriver her bor. Min erfaring samsvarer helt klart ikke med majoriteten her - de færreste jeg møter på tar hundene sine i bånd eller roper dem inn sånn uten videre. Jeg synes for såvidt det er helt greit og mine to tisper går også mye løse. De er veldig lite interessert i folk og går sjeldent bort til noen. Vi har en "Vær her"-kommando som gjør at de holder seg 2-3 meter rundt meg og ut av komfortsonen på folk som virker redde.

I forhold til hund i bånd, tja.. Vi pleier egentlig å se det litt an. Det er vel bare den yngste hunden som er noe særlig interessert, men hun løper aldri helt bort og stopper gjerne noen meter unna og viser nokså ydmykt at hun ikke er noe farlig. Kanskje fordi det er to tisper som er ganske forsiktig av seg, men jeg har aldri fått inntrykk av at hunder og eiere vi møter føler seg overfalt. Alt handler jo egentlig om kommunikasjon. Bor man midt i en by, må man samarbeide om de små luftearealene. De fleste eiere av hunder som går i bånd av en grunn, om det er løpetid eller aggressivitet mot andre tisper/hannhunder, er veldig kjappe med å rope ut eller spørre om kjønn og evt advare om sin hund.

Eneste jeg er litt forsiktig med er småhunder, men det er som oftest fordi eierne er bekymret. De minste hundene pleier derimot å synes at de rare og langbeinte kjempene er kjempemorsomme. Mine pleier for eksempel å få lekejuling av en tøff chihuahua-frøken som bor i nærheten :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar da altid inn hundene om jeg går med dem sammen, men ikke nødvendingvis altid i bånd... noen ganger står vi bare og venter til folk har gått forbi før jeg slipper dem igjen. Men lar dem aldri suse bort til hvem som helst. Doffen kan jeg i grunn bare vandre videre med uten bånd om det er bare folk vi møter da han bryr seg katta om fremmed folk når vi er alene på tur. Men har dem med hund så holder jeg han altid til dem er forbi- Sissi hopper rett opp på folk( OPP i armene!, hun forstår seg ikke at det finnes fremmed folk her i denne verden ) så hun må altid inn så snart man ser snurten av folk... en grunn for hun er ikke løs der det ferdes mye folk... ikke alle som setter pris på og få en hund i armene sånn uten videre forstålig nok :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten bånd eller bare fotkommando - kommer litt an på hvor vi befinner oss, og hva som kommer i mot.

Det hun sa. :)

Det var noen som sa de ble sure av andre som ikke kaller inn hundene sine når man møtes, og det blir jeg også. Jeg blir så irritert når de ikke gjøre mine engang til å kalle inn, spesielt når hundene deres lager kvalm. Ofte kommer det feks hannhunder bort og begynner å yppe med Cane, det synes jeg Cane skal få lov til å slippe. Eller store hunder som er voldsom med Zofia. Blir sur bare av å tenke på det. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe litt*

I forhold til hund i bånd, tja.. Vi pleier egentlig å se det litt an. Det er vel bare den yngste hunden som er noe særlig interessert, men hun løper aldri helt bort og stopper gjerne noen meter unna og viser nokså ydmykt at hun ikke er noe farlig. Kanskje fordi det er to tisper som er ganske forsiktig av seg, men jeg har aldri fått inntrykk av at hunder og eiere vi møter føler seg overfalt. Alt handler jo egentlig om kommunikasjon. Bor man midt i en by, må man samarbeide om de små luftearealene. De fleste eiere av hunder som går i bånd av en grunn, om det er løpetid eller aggressivitet mot andre tisper/hannhunder, er veldig kjappe med å rope ut eller spørre om kjønn og evt advare om sin hund.

*klippe litt til*

Er jo litt tungvindt og egentlig litt uhøflig fra din side om alle de som ikke vil at sin hund skal hilse på din hund (og alle andres) må rope det ut til alle som kommer med hunder...

Her varierer det litt hvor man går, ett sted som er ganske "vanlig" plass å gå med hunder løs er det ikke mange som roper inn hundne sine, og jeg går heller ikke der så ofte og ikke i den værste luftetida. Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en "skummel" rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar omtrent ALDRI hunden i bånd. Men ber alltid om fvf når vi passerer. På min hund er dette nesten like trygt som bånd.

Ellers jobber jeg jo som hundelufter og har hendt at jeg har en del hunder med meg, hvorav kanskje halvparten er løse. Og da har jeg ofte bare snudd og gått en annen vei, eller hvis det er store nok gressområder på sidene så går jeg på en måte rundt personene/hundene eller lignende. Evt. så setter jeg de hundene i bånd som jeg vet at mest sannsynlig løper bort uansett.

Dette er jo mye for å gjøre ting enklere for meg. Men også fordi jeg ikke ser noe poeng i å ta bånd på en hund som uansett bare lunter rundt meg! Folk som er redd for hunder ser jo fort om hunden løper bort for å hilse, eller om den bare blir. Det er vel verre med en stor og sterk hund med eieren på slep mot en i bånd (hvor man ser at hunden har litt mer kontroll), enn samme utseende hund som bare tusler sammen eieren!?

Vet du hva, jeg ville blitt ganske engstelig om jeg hadde møtt et menneske på tur med flere hunder hvor mange av dem ikke var i bånd. Uansett om vedkommende hadde gått ut til siden etc. Løse hunder i lag har man ikke 100% kontroll på og jeg ville IKKE likt å få den bølingen løpende mot meg enten jeg hadde hund med eller ikke. Hadde jeg hatt hund med, ville jeg nok blitt rimelig forbanna også. Størrelsen på hundene har heller ikke noe å si, synes jeg.

En liten løs hund som lunter rundt mennesket sitt, synes jeg heller ikke er noe særlig. Plutselig er den rundt beina på meg og min hund og vi har hatt nok utrivelige opplevelser til at vi vil synes det er greit. En som er redd hunder vil nok uansett ikke legge merke til om eier gir uttrykk for å ha kontroll eller ikke. Det får meg til å tenke på at de gangene jeg ber Arn om å gå fot forbi noen.. det skal herved sluttes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun sa. :)

Det var noen som sa de ble sure av andre som ikke kaller inn hundene sine når man møtes, og det blir jeg også. Jeg blir så irritert når de ikke gjøre mine engang til å kalle inn, spesielt når hundene deres lager kvalm. Ofte kommer det feks hannhunder bort og begynner å yppe med Cane, det synes jeg Cane skal få lov til å slippe. Eller store hunder som er voldsom med Zofia. Blir sur bare av å tenke på det. :hmm:

Jeg kjenner jeg blir irritert og forbannet av å tenke på det jeg også. Jeg missliker sterkt at folk ikke respekterer andre.

Min mor er veldig redd hunder, hun er faktisk redd de som går løse i fot kommando også, fordi det ikke er noe som hindrer de i å løpe bort om de plutselig vil. Nå er nok ikke alle like redde som henne, men hun er "flink" så hun viser det heller ikke. Er jo noe å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også alltid inn Stella. Enten i bånd eller på plass. Dette fordi jeg anser det som normal høflighet. Jeg eier ikke veiene og parkene rundt her, og må ta hensyn til de andre brukerne. Og jeg vil gjerne ha denne respekten fra de andre også, dette med "gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg" :hmm:

Det er noen unntak da, og det er om de vi møter også har hund løs, og ikke viser tegn til å ta denne/de inn. Da pleier jeg ta Stella inn på plass, se an situasjonen, og så gi "fri" før den/de andre hunden kommer for nært.

Nå er ikke jeg typen som lar hunden fly veldig langt fra meg når den er løs, jeg liker å ha henne på en viss maksavstand, så hun flakser ikke over alle hauger. Hun får f.eks ikke fortsette ut av syne på en sti/vei, jeg skal se at det er klart før hun får dure på.

Men jeg lurer også på hvor dere alle bor hen? Rundt her jeg bor er det heller unntaket enn regelen at folk tar inn hundene, det vanligste er at eierne, gjerne fler sammen, går og skravler og lar hundene flakse over alle hauger. Fryktelig uhøflig!

En annen side av dette å la hundene fly slik er at man da vanskeligere kan passe på hvor hunden gjør fra seg. Og da får man jo ikke plukket opp.... Veldig uhøflig her i byen! Parkene brukes jo av mange, hele tiden, som barnehager på utflukt, ballspill, grilling og soling om sommeren, vinteraktiviteter på vinteren osv. Utrolig kjipt for barnehagene med hundemøkk over alle ungene etter en utflukt i parken. Er ikke uvanlig at jeg plukker opp skit fra andre, nettopp fordi jeg vet at det er områder bl.a barnehagene i nærområdet bruker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette tror jeg er veldig viktig å tenke på. Spesielt i møte med andre hunder og folk som viser tegn til usikkerhet. Å vise at man har kontroll på hunden, det være seg å ta den i bånd, kalle den inn, sette den på avstand ol, er kanskje det viktigste å gjøre i høflighet for andre naturbrukere:)

Word. :hmm:

Jeg lurer egentlig på hvor alle dere som skriver her bor. Min erfaring samsvarer helt klart ikke med majoriteten her - de færreste jeg møter på tar hundene sine i bånd eller roper dem inn sånn uten videre.

Da bor du på feil plass. :) Jeg bor i Haugesund, og der jeg pleier å gå tur har jeg inntrykk av at de fleste er veldig flinke til å ha kontroll på hundene sine, med eller uten bånd (for nei, det er ikke selvsagt at man har kontroll selv om man har bånd... *host*).

Vet du hva, jeg ville blitt ganske engstelig om jeg hadde møtt et menneske på tur med flere hunder hvor mange av dem ikke var i bånd. Uansett om vedkommende hadde gått ut til siden etc. Løse hunder i lag har man ikke 100% kontroll på og jeg ville IKKE likt å få den bølingen løpende mot meg enten jeg hadde hund med eller ikke. Hadde jeg hatt hund med, ville jeg nok blitt rimelig forbanna også. Størrelsen på hundene har heller ikke noe å si, synes jeg.

Dette er jeg enig i. Har man mange hunder med seg synes jeg alle bør gå i bånd. :P Jeg ville vært svært skeptisk til om ett menneske ville klart å ha kontroll på alle hundene hvis noen av dem var løse. Da må man jo holde et ekstra øye med de løse, og hvis en i bånd finner på noe tull blir oppmerksomheten rettet mot den, osv.

En liten løs hund som lunter rundt mennesket sitt, synes jeg heller ikke er noe særlig. Plutselig er den rundt beina på meg og min hund og vi har hatt nok utrivelige opplevelser til at vi vil synes det er greit. En som er redd hunder vil nok uansett ikke legge merke til om eier gir uttrykk for å ha kontroll eller ikke. Det får meg til å tenke på at de gangene jeg ber Arn om å gå fot forbi noen.. det skal herved sluttes med.

Mener du at en som er redd hunder ikke ser forskjell på om hunden løper flere meter ifra, eller om den går ved venstrefoten til eieren med øyekontakt? :P Selv om jeg ikke har hundefobi har jeg andre fobier, og jeg blir da ikke blind av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kaller inn, med mindre det er løse hunder som kommer imot.

I skogen på søndag møtte vi mange turgåere imot, og da kalte vi inn hver gang i starten - men etterhvert så vi ann litt, for det kom folk i ett sett, og Ellie gikk bare sammen med oss uten å gå bort til dem. Ikke optimalt men sånn ble det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt tungvindt og egentlig litt uhøflig fra din side om alle de som ikke vil at sin hund skal hilse på din hund (og alle andres) må rope det ut til alle som kommer med hunder...

Her varierer det litt hvor man går, ett sted som er ganske "vanlig" plass å gå med hunder løs er det ikke mange som roper inn hundne sine, og jeg går heller ikke der så ofte og ikke i den værste luftetida. Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en "skummel" rase...

"Skummel"rase er ingen fordel,uansett hvor forsiktig og vennlig Arok er,så er det ham folk er redd. :hmm:

Og igjen han som fremmede hunder gjør utfall mot...sjelden "teddybjørn" Gross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Mener du at en som er redd hunder ikke ser forskjell på om hunden løper flere meter ifra, eller om den går ved venstrefoten til eieren med øyekontakt? :hmm: Selv om jeg ikke har hundefobi har jeg andre fobier, og jeg blir da ikke blind av den grunn...

Hehe, nei, jeg mener ikke det. Det jeg mente er at det nok for en hunderedd person ikke betyr så himla mye om hunden går fri ved fot løs (evt. sitter/ligger ukoblet). For noen vil det nok være en trygghet, men for de fleste, vil jeg tro, det er et ekstra usikkerhetsmoment at hunden er løs. Den kan jo plutselig hoppe frem, sant?

En annen ting er jo hva man gjør når man har tatt hunden i bånd. Lar man hunden fortsatt gå i båndets lengde, eller tar man den inn til siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt tungvindt og egentlig litt uhøflig fra din side om alle de som ikke vil at sin hund skal hilse på din hund (og alle andres) må rope det ut til alle som kommer med hunder...

Her varierer det litt hvor man går, ett sted som er ganske "vanlig" plass å gå med hunder løs er det ikke mange som roper inn hundne sine, og jeg går heller ikke der så ofte og ikke i den værste luftetida. Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en "skummel" rase...

Vel, mine er som tidligere skrevet, noen hoppende kengurusæriger, slik at de ikke går helt bort. Ja, jeg har full forståelse for at noen kan synes det er slitsomt at deres hund blir forstyrret på den måten, men det er samtidig ikke noe særlig annerledes enn om vi hadde gått forbi like ved i bånd og mine hunder hadde vist interesse?

Vi er mye ute i skog og mark der det ikke er noen folk, eller på hundejorder der løse hunder er akseptert, men midt i byen, der vi faktisk bor, er det ikke så mange luftemuligheter. Det virker som de aller, aller fleste som lufter hundene sine på disse fellesstedene har en forståelse for at det er løse hunder, som ikke nødvendigvis er under 100 prosent kontroll. De eneste gangene det faktisk oppstår misnøye, er på grunn av aggressive hunder, uavhengig om de går i bånd eller ei, nettopp fordi det ligger en forventning om at hundene skal kunne gå løse.

Som noen tidligere her klokt påpekte, hadde forumets brukere vært representative for hunde-Norge, hadde man ikke hatt diskusjonen om helårs båndtvang. Jeg tror at mange her er litt uærlige eller har trenerevner som overgår det brorparten av hundeeierne ellers har. Et normalt hundehold innebærer for de aller fleste en hund som fungerer både hjemme og ute, uten at de nødvendigvis har en perfekt innkalling eller et fokus som lar dem overse en jokkende terrier (no offence) på bakbeinet fordi de er så optatt av å holde øyekontakt med sin eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er jo hva man gjør når man har tatt hunden i bånd. Lar man hunden fortsatt gå i båndets lengde, eller tar man den inn til siden?

Jeg holder de alltid på motsatt side av der folkene passerer og helt inntil meg. Det er liksom det minste jeg kan gjøre, jeg har ikke rett til å breie meg ut bare fordi jeg har hund liksom, og folk må få kunne gå tur der de vil uten å bli overfalt av hunder.

De verste til å ta hensyn tilbake synes jeg er syklister og andre hundeeiere, da stort sett såkalt "vanlige" hundeeiere, de som kun har hund for tur og kos. Ikke spør hvordan man ser forskjell, det er bare en følelse jeg får.. Stort sett synes jeg at de som er mer enn gjennomsnittet aktive med sine hunder, uansett på hvilken måte, er flinkere til å ta hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mine er som tidligere skrevet, noen hoppende kengurusæriger, slik at de ikke går helt bort. Ja, jeg har full forståelse for at noen kan synes det er slitsomt at deres hund blir forstyrret på den måten, men det er samtidig ikke noe særlig annerledes enn om vi hadde gått forbi like ved i bånd og mine hunder hadde vist interesse?

Jo for det skaper irritasjon hos fører, eller kanskje fører selv går med en hund som ikke er "helt god" i bånd. Den motsatte part er ikke tankeleser og vet overhode ikke om du har kontroll eller ikke før dem faktisk har passert.

Etter ett par slike opplevelser med så kalte snille hunder så stoler man faktisk ikke på noen som kommer med løse hunder. I bånd kan man faktisk hindre hunden i å fullføre det dem begynner slik at det slipper bli en "rund dans" om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Word. :)

Da bor du på feil plass. :hmm: Jeg bor i Haugesund, og der jeg pleier å gå tur har jeg inntrykk av at de fleste er veldig flinke til å ha kontroll på hundene sine, med eller uten bånd (for nei, det er ikke selvsagt at man har kontroll selv om man har bånd... *host*).

Hehe, jeg synes jo jeg at jeg bor på helt riktig plass, for verken jeg eller hundene mine har noen problemer med at hundene går løse. Mine to er sikre, men samtidig ydmyke nok til at de ikke havner i bråk, og da bryr vi oss heller ikke om de andre har kontroll eller ei. Det er vel den luksusen man kan ha, når man har store hunder. Jeg hadde sikkert vært langt mer bekymret hvis jeg hadde en liten hund og det kom en 60 kilos overkåt rotweiler pesende :P

Apropos det med kontroll i bånd, jeg forsøker å unngå at hundene mine må hilse på andre hunder når vi passerer i bånd, spesielt når det er lite plass og mye folk. Mine liker å vise at de er ufarlige og kjøre hele den høflige hilserutinen, noe som gjerne er umulig i bånd i fart. Der møter jeg mange eiere som ikke respekterer eller skjønner det. De sleper gjerne med hunden snute mot snute og mine forsøker å hoppe bort når det kommer en hund så rett på. Men dette er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...