Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundetrener Victoria Stilwell


Tearani

Recommended Posts

hm,tror jeg må kjøpe meg briller for den siste sesongen som nylig gikk på tv hadde hun da virkelig ikke nå særlig "dilldall" klær?Ikke trange eller for den del.

Sesongen som var for noen år tilbake hadde det men,det har jo ikke nå si er jo ikke det programet handler om da.Sagt det før jeg synes hun er knall flik,Cæsar kan jeg ikke fordra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Denne videon var den første som kom opp når jeg søkte på navnet henne, er nok de høye støvlettene, leppestiften og den lille røde bilen hennes som gjør at jeg syns det blir for mye glitter og glamour.

Jeg kjenner en god del hundefolk, hundetrenere og instruktører, men har enda til gode å få servert så mye dill dall fra en slik person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle hva du mener hun sier som er "dill dall"?

Poenget er at det er ikke det hun sier som er dill dall, men alt "stæsjet" rundt henne!!

Metodene og triksene hun kommer med er sikkert helt greie nok de, er jo ikke akkuratt de vanskeligste hundene hun har med å gjøre, men det er liksom alt det andre som er dill dall for MEG.

Jeg dømmer ingen for å gå i catsuits og høyhelte støvletter, men for meg så har hun mistet både troverdigheten og seriøsiteten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Hva har klærne med hvordan hun trener hund å gjøre? :ahappy:

Måtte jeg velge mellom Victoria Stillwell og Cesar Milan, så ville jeg valgt Victoria Stillwell uten å blunke. Ja, hun har høye heler på støvlene og kjører liten rød bil, men det betyr faktisk ikke en dritt i denne sammenheng - hunder gir blanke f... i sånt de.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot CM, bare så det er nevnt. Jeg er ikke engang i mot bruk av fysisk straff om det hjelper på hunder som har problemer. Men han er ikke en bedre hundetrener enn VS bare fordi han har funnet opp et halsbånd og snakker om calm-submissiv og lederskap - og disse rødsonehundene hans er stort sett ikke noe annet enn uoppdragne drittbikkjer de heller, det virker bare mer fancy når han kaller det rødsonehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er ikke en bedre hundetrener enn VS bare fordi han har funnet opp et halsbånd og snakker om calm-submissiv og lederskap - og disse rødsonehundene hans er stort sett ikke noe annet enn uoppdragne drittbikkjer de heller, det virker bare mer fancy når han kaller det rødsonehunder.

:ahappy:

Endelig noe vi kan være enige om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Victora er litt for damete på en måte.. hehe hvis jeg kan si det på den måten. :ahappy: det må for all del ikke bli noe ubehagelig for hunden what so ever, men alt er bare kos og klapp og kosestemme.. Så lenge det fungerer, så er det jo bra, men bare ikke helt min smak. Jeg er den typen som bare gjør ting, uten å tenke så mye over det. Jeg lokker ikke hunden med godbiter til å ta på den en grime, men bare tar den på og ferdig med det. eller lokker en hund til å gå ned fra en plass, men bare tar hunden ned. Jeg er ikke dikkedulle typen, noe jeg føler Viktora heller mot. Ihvertfall etter de episodene jeg har sett. (Ja hun er dyktig og flink, men cesar appelerer med til meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Victora er litt for damete på en måte.. hehe hvis jeg kan si det på den måten. :ahappy: det må for all del ikke bli noe ubehagelig for hunden what so ever, men alt er bare kos og klapp og kosestemme.. Så lenge det fungerer, så er det jo bra, men bare ikke helt min smak. Jeg er den typen som bare gjør ting, uten å tenke så mye over det. Jeg lokker ikke hunden med godbiter til å ta på den en grime, men bare tar den på og ferdig med det. eller lokker en hund til å gå ned fra en plass, men bare tar hunden ned. Jeg er ikke dikkedulle typen, noe jeg føler Viktora heller mot. Ihvertfall etter de episodene jeg har sett. (Ja hun er dyktig og flink, men cesar appelerer med til meg)

Det er ikke alt hun gjør som er 100% behagelig for hunden. Hun bruker jo f.eks trykkluft og antidrasele. De hundene som får godis når de skal ta på grime eller andre ting, er de hundene som virkelig har angst for slike ting. Tror ikke du kan sammenligne det med hva du gjør med dine hunder.

En mann som bl.a bruker strøm på en hund for at den ikke skal ta katten i huset (som CM gjør i en episode), mister i hvertfall min respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden jeg så som fikk på grimen hadde ikke hatt på gime før og hadde ikke noe angst for den. Alle mine hunder har bare fått den på seg uten noe mer, første gangen. Klart, de liker det ikke de første 10 minuttene, men det går over.

Jeg ser ikke på strøm som så ille, i noen situasjoner. Det blir på lik linje med fysisk korreksjon ellers, syns jeg. Klart, begge deler kan misbrukes. Det er noe jeg ikke har noe til overs for. I USA er det vanlig med både strøm og Pigg i dressur (og sikkert i mange fler land) Det kan være effektivt på mange situasjoner, hvis det blir gjort på en riktig måte. (og ikke overdrevet)

Nå er ikke jeg en som bruker verken pigg elle strøm og har ikke hatt noe slags bruk for det heller. (ville ikke brukt det heller, pga det ikke er akseptert) Men jeg hadde ikke blitt negativ til at cesar skulle brukt strøm på min hund hvis det absolutt var behov for det og at det ville ha hjulpet. Det er jo strengt tatt ikke ofte han har brukt det i serien sin!

Sorry litt OT.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke noe "superdame" følelse av Victoria, får heller følelse av en rik hestejente... *fnise* Men hun kan hunder, hun kan lese hunder og hun kan lære hundeeiere metoder for å få dreis på hundene sine uten å skremme dem, og det syns jeg er veldig bra.

For alt man vet er hun jo kanskje like flink med hester... (OT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på strøm som så ille, i noen situasjoner.

Det gjør ikke jeg heller, i utgangspunktet. Men grunnen til at strøm funker, er jo fordi at hunden forbinder strømmingen med det den strømmes for, og jeg syns det er litt i overkant slemt å tvinge en hund til å leve med en katt den har så høy jaktlyst på at den må strømmes (og ganske heftig og, om jeg ikke husker feil) for å ikke jakte på den. Der burde vel heller eieren fått beskjed om å gjøre et valg - bikkja eller katta - fremfor å tvinge disse to som neppe føler noe særlig positive ting for hverandre, å bo i samme hus.

For, en ting er å strømme mot sau, de bor ikke i samme hus som hunden, og sauer eier ikke noe naturlig forsvar mot hunder, i motsetning til katter som har både klør, tenner og fart. Jeg kunne også forstått strømming mot katter generelt, forutsatt at den ikke bodde med katter. Men det blir liksom noe annet når man går inn og bruker strøm på en hund mot noe den er påtvunget å forholde seg til i det daglige, i huset den bor i, den er ganske drøy altså..

EDIT: Jeg ser ikke noe poeng i å ikke være hyggelig, bare fordi at det er "dillete" heller. Jeg lærer rett nok mine hunder å gå med grime uten godbiter jeg også, men jeg er ikke sikker på om jeg ville hatt samme tilnærming på sånt om det var snakk om en hund som ikke var i mitt eie, og som jeg ikke kjente godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Hva har klærne med hvordan hun trener hund å gjøre? :drool:

Måtte jeg velge mellom Victoria Stillwell og Cesar Milan, så ville jeg valgt Victoria Stillwell uten å blunke. Ja, hun har høye heler på støvlene og kjører liten rød bil, men det betyr faktisk ikke en dritt i denne sammenheng - hunder gir blanke f... i sånt de.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot CM, bare så det er nevnt. Jeg er ikke engang i mot bruk av fysisk straff om det hjelper på hunder som har problemer. Men han er ikke en bedre hundetrener enn VS bare fordi han har funnet opp et halsbånd og snakker om calm-submissiv og lederskap - og disse rødsonehundene hans er stort sett ikke noe annet enn uoppdragne drittbikkjer de heller, det virker bare mer fancy når han kaller det rødsonehunder.

Det gjør ikke jeg heller, i utgangspunktet. Men grunnen til at strøm funker, er jo fordi at hunden forbinder strømmingen med det den strømmes for, og jeg syns det er litt i overkant slemt å tvinge en hund til å leve med en katt den har så høy jaktlyst på at den må strømmes (og ganske heftig og, om jeg ikke husker feil) for å ikke jakte på den. Der burde vel heller eieren fått beskjed om å gjøre et valg - bikkja eller katta - fremfor å tvinge disse to som neppe føler noe særlig positive ting for hverandre, å bo i samme hus.

For, en ting er å strømme mot sau, de bor ikke i samme hus som hunden, og sauer eier ikke noe naturlig forsvar mot hunder, i motsetning til katter som har både klør, tenner og fart. Jeg kunne også forstått strømming mot katter generelt, forutsatt at den ikke bodde med katter. Men det blir liksom noe annet når man går inn og bruker strøm på en hund mot noe den er påtvunget å forholde seg til i det daglige, i huset den bor i, den er ganske drøy altså..

EDIT: Jeg ser ikke noe poeng i å ikke være hyggelig, bare fordi at det er "dillete" heller. Jeg lærer rett nok mine hunder å gå med grime uten godbiter jeg også, men jeg er ikke sikker på om jeg ville hatt samme tilnærming på sånt om det var snakk om en hund som ikke var i mitt eie, og som jeg ikke kjente godt.

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Jeg ser ikke noe poeng i å ikke være hyggelig, bare fordi at det er "dillete" heller. Jeg lærer rett nok mine hunder å gå med grime uten godbiter jeg også, men jeg er ikke sikker på om jeg ville hatt samme tilnærming på sånt om det var snakk om en hund som ikke var i mitt eie, og som jeg ikke kjente godt.

Signeres! Hvorfor gjøre det ubehagelig når man kan oppnå samme - og kanskje t.o.m et mer varig - resultat ved å gjøre det hyggelig? Å "dille" er etter min mening f.eks å unnlate å oppdra hunden for "vovsen er jo så snill og søt" eller å proppe i den godis i tide og utide. Å bruke en målbevisst strategi i et treningsopplegg som f.eks innebærer desensitivering med hjelp av positiv forsterkning er ikke dill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke jeg heller, i utgangspunktet. Men grunnen til at strøm funker, er jo fordi at hunden forbinder strømmingen med det den strømmes for, og jeg syns det er litt i overkant slemt å tvinge en hund til å leve med en katt den har så høy jaktlyst på at den må strømmes (og ganske heftig og, om jeg ikke husker feil) for å ikke jakte på den. Der burde vel heller eieren fått beskjed om å gjøre et valg - bikkja eller katta - fremfor å tvinge disse to som neppe føler noe særlig positive ting for hverandre, å bo i samme hus.

Jepp der er jeg enig. Jeg synes også det blir feil å skal ha to dyr som ikke fungerer sammen, i samme hus. Og når man strømmer de for sau, så slipper de å bo med en sau ihvertfall, og har et god muliget til å unngå sauen utendørs. Så ja, en kjinkig situasjon. (referete heller ikke spesifikt til den episoden der, sånn til å begynne med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg syntes det er virkelig fælt å høre at hun dømmes etter utseende og klær, rett og slett diskriminerende :ahappy:

Ellers syntes jeg hun har mye kunnskap om hund, adferd og læring, mens CM mer har funnet opp sitt eget system som funker for nettopp han, fordi mye av det han gjør bra har nettopp med hans utstråling å gjøre.

+ at han bruker for mye straff og aversiver, og snakker nedlatende til eierne istedet for å 'bygge dem opp'.

Det er ikke det samme som å si at han ikke kan be dem skjerpe inn rutinene, men måten det gjøres på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CM sin metode er mer utformet slik at du skal være flokkledere, hunden skal være redd deg, og bare gjøre som du sier. Jeg vil nå si at jeg får inntrykk av at disse hundene ikke liker å jobbe for sine eiere, fordi de er redde for dem.

VS lærer opp eierne for å finne ut metoder slik at hundene skal bli mer lærevillige og som har lyst til å jobbe med dem. Hun viser dem at man kan ha det gøy å trene hunden, noe som skaper ett balansert forhold.

Og når det gjelder antrekket til VS, så synes jeg ikke folk skal tro hun er dårligere til å trene hunder enn de som går i "vanlige klær". Dette er en dame som har jobbet med hunder i 13 år, og som jeg synes er veldig flink, uansett hva hu har på seg. Hu gjør jobben sin, og passer på at eierne blir trent opp til å ta vare på de hundene de har anskaffet seg.

Når det gjelder dette med kastrering og slikt i Amerika, er jeg helt enig med henne. Det er millioner av løshunder i Amerika som kunne vært unngått om folk kastrerer/steriliserer hunder som ikke går i avl, eller som ikke skal bli brukt til avl. Jeg sier ikke at det er noe alle burde gjør, for er ikke sikkert atferden endres fordetom, men det kunne ha hjulpet til med antall løshunder som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ingenting imot VS sine metoder, men noen ganger føler jeg det er greit og gå litt mer 'rett på sak'. Jeg personlig ville gått for Cesar. Når dere nevner strøm og pigg her så vil jeg påpeke at Cesar ikke bruker noe hjelpemiddel som eier ikke synes er greit og hvis eier har et pigghasbånd som h*n ønsker og bruke så bruker han det. Ellers bruker vel han det halsbandet som han selv har funnet opp. Ellers så lurer jeg på hva som gjør at dere tror han 'skremmer' hundene til og gjøre det. Man vil aldri få en hund til og bli rolig og underdannig i alle situasjoner med kun rå makt, heller ikke vis man blir sint. Han har jo faktisk hunder som blir angrepet uten og forsvare seg eller springe og gjømme seg, blant annet pitbull, det får man ikke fra en usikker/redd hund. Ja, han bruker en del kraft, men det er alltid kombinert med rolighet og rett timing. Han bruker jo faktisk også godbiter, leker og ros.

Jeg har heler ikke sett alle episodene med VS, men jeg må si meg enig i at de hundene jeg har sett henne med ikke er i nærheten av disse rødsone hundene til CM. Og dette med å legge hundene på ryggen, kunne noen forklart meg hvorfor det er galt? Det er en helt naturlig ting og hunder bruker dette hele tiden. I mine øyne er VS sine metoder super på hunder som skal lære triks, mens CM sine metoder er mer for hunder som er agresive, usikre osv, rett og slett problemhunder i begge ender av skalaen. Jeg føler at han har en mye bredere innsikt i 'hundepsykologi' enn VS. Det er to forskjellige ting og lære en agressiv hund og ignorere en annen hund og det å få en agressiv hund til å gå løs med andre hunder(en eler flere) uten munnkurv. Han lærer jo også bort metodene sine, men jeg synes kanskje at dette er metoder man virkelig 'bør kunne'. Når det er sakt så vet jo ikke jeg hvor mye tid han faktisk bruker til og lære bort heller.

Konklusjonen min er at de begge er flinke, men at de holder på på litt forskjellige felt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg syntes det er virkelig fælt å høre at hun dømmes etter utseende og klær, rett og slett diskriminerende :)

Ellers syntes jeg hun har mye kunnskap om hund, adferd og læring, mens CM mer har funnet opp sitt eget system som funker for nettopp han, fordi mye av det han gjør bra har nettopp med hans utstråling å gjøre.

+ at han bruker for mye straff og aversiver, og snakker nedlatende til eierne istedet for å 'bygge dem opp'.

Det er ikke det samme som å si at han ikke kan be dem skjerpe inn rutinene, men måten det gjøres på.

Jeg har ikke lest hele tråden, og ikke vet jeg så mye om noen av dem, men jeg signerer denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ellers syntes jeg hun har mye kunnskap om hund, adferd og læring, mens CM mer har funnet opp sitt eget system som funker for nettopp han, fordi mye av det han gjør bra har nettopp med hans utstråling å gjøre.

Sitt eget system? Jøssemeg.. Mange som kopierer han da og CM må være gammel blitt nå som har klart å påvirke også eldre generasjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt av poenget da, at eierne skal lære hva de gjør feil?

Joda, men uten og starte et nytt tema her så mener jeg da at et polstret halsbånd uten strup som blir feil brukt kan være like ille som et pigghalsbånd og et pigghasbånd er ikke 'sterkere' en det blir brukt. Jeg er ikke helt fan av disse og har absolutt ingen bruk for det selv, men et 'sterkere' halsbånd brukt rett kan gi pressise signaler. Når det gjelder strøm så synes jeg ikke det er noe galt i utgangspunktet, men det kommer helt an på situasjonen man bruker det i og bikkja det blir brukt på. Så hva som er rett og galt kommer vel an på meningen til den enkelte.

Her kommer jo det at jeg synes de holder på med to forskjellige ting inn. Han 'fikser' problemhunder, mens VS og hennes metoder i mine øyne mer er en type jeg ville brukt vis jeg skulle trent lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...