Gå til innhold
Hundesonen.no

NKKs dommerlister for 2010 er delvis her

SFX

Recommended Posts

Skrevet

På tide...

Ser ut som det blir et halvår til uten championat for vår del :aww:

Syntes også det var teit at skiensutstillingen er flyttet tilbake til Bø, men levelig avstand allikevel.

Skrevet

Dæsken så rask du er ute med info...

Bø i februar er ABSOLUTT aktuell.

Bra dommer for Hampus, og da er Linus i pels så muligheten for det siste fordømte store CERTET er til stede.

Harstad i april kan vi kanskje bare droppe.

Linus ser vel som vanlig ut som en skabbrev, og kjedelig dommer for Hampus da de fleste dommerne fra det store utland faktisk ikke kjenner rasen...

Liker meg ikke i Harstad heller, kjedelig by!

Hordaland kunne vært aktuell for Hampus med ukjent Svensk dommer, meeeen Linus er vel fortsatt til forveksling lik en skabbrev på flukt, så det er vel bortkasta penger.

Utrolig dumt med tanke på at Norwegian i mars starter opp direktefly herfra til Bergen.

Kristiansand kan være aktuell.

Da er skabbreven forhåpentligvis blitt shiba igjen.

Ukjente nordiske dommere for begge gutta.

Skrevet
Søren og! Lisbeth Campbell er dommer for mops i Bergen, hun liker IKKE sorte mopser! DAMN! :aww:

Kjedelig når man får "dårlig" dommer på utstillingene hjemme...

På vår-utstillinga i Tromsø er det skjelden bra dommer på DSG.

Synes det er ekstra irriterende når det er lokalt.

Skrevet
Kjedelig når man får "dårlig" dommer på utstillingene hjemme...

På vår-utstillinga i Tromsø er det skjelden bra dommer på DSG.

Synes det er ekstra irriterende når det er lokalt.

Jaja.. :aww: Men jeg stiller han nå alikevel. :) Siden jeg mest sannsynlig ikke får med meg lillehammer siden gompen er halt. =/

Dessuten skal jeg stille frk fawn for en venninne :)

Skrevet

Det var jammen på tide ja.. Jeg skal låne meg en hund fra Danmark til en av disse, så det er litt fordel å planlegge en stund i forveien.. Ingen wow-dommere som jeg kan se, men helt greit. Skulle heller hatt Svarstad på sheltie enn aussie kanskje, men han dømte jo "nettopp" sheltie i Norge.. Uansett kjekt å vite, så får vi planlagt litt langt framover :aww:

Skrevet
Dæsken så rask du er ute med info...

Bø i februar er ABSOLUTT aktuell.

Bra dommer for Hampus, og da er Linus i pels så muligheten for det siste fordømte store CERTET er til stede.

Kanskje jeg skal debutere i juniorklassen med Bali da, hvis den dommeren liker store dsg? Da har hun vel også fått litt mer bredde også for hun vil da være nesten 11 mnd :aww:

Skrevet

Bø kunne vært en spennende dommer å stille Blaze for sånn utfra tidligere resultater jeg finner. Ser ut som det endelig også er en gruppe dommer som har dømt litt AK før.

Bare synd at Blaze normalt er naken i februar :aww:

Men det står veldig spesifisert at det blir i Bø, blir det ikke noe flytting av denn utstillingen alikavel :)

Kristiansand tror jeg ikke det blir noe av, Portugisisk dommer og samme gruppedommer. Da må det kun være for at jeg skal starte lydighet eller besøke famillie i samme slengen.

Guest Belgerpia
Skrevet

Det er INGEN tvil om at selv om de har flyttet fra Skien tilbake til Bø før det engang har vært i Skien - så må jeg dit og jeg må overtale eierne av Lilly til å kjøre dit. Kitty Sjong dømmer, og hun synes Lilli er fantastisk :aww: Så dit må man tydeligvis.

Skrevet
Kanskje jeg skal debutere i juniorklassen med Bali da, hvis den dommeren liker store dsg? Da har hun vel også fått litt mer bredde også for hun vil da være nesten 11 mnd :aww:

Stilte for Jørgen Hindse her i oktober i fjor.

Da var Hampus på sitt tyngste... :)

Og han er tett oppunder høyeste godtatt mankemål.

Fikk veldig god kritikk, BIR, og tips om at vi måtte komme oss til Danmark og stille han der.

Så han kan ikke misslike den store typen DSG nei.

Skrevet
Stilte for Jørgen Hindse her i oktober i fjor.

Da var Hampus på sitt tyngste... :aww:

Og han er tett oppunder høyeste godtatt mankemål.

Fikk veldig god kritikk, BIR, og tips om at vi måtte komme oss til Danmark og stille han der.

Så han kan ikke misslike den store typen DSG nei.

Flott! Da tørr jeg kanskje stille henne da da :) men hva var grunnen til at dere burde dra til Danmark? Litt OT men..

Skrevet
Flott! Da tørr jeg kanskje stille henne da da :aww: men hva var grunnen til at dere burde dra til Danmark? Litt OT men..

Han mente at Hampus ville falle i smak hos Danske dommere.

DSG`ene i Danmark er vel generelt større enn de i Norge, og i Nord-Sverige.

Hampus har falt i smak hos alle Danske dommere uansett hvor vi har stilt han.

Vi stilte han Danmark i sommer, og han ble Dansk og dermed også Nordisk champion.

Melder helst på for Danske og Svenske dommere jeg.

Til nøds Norske og Finske.

Bruker ikke mye penger på å reise langt av gårde på utstilling med dommer fra det store utland, for mange av de har faktisk aldri sett en DSG...

Skrevet
På tide...

Ser ut som det blir et halvår til uten championat for vår del :aww:

Syntes også det var teit at skiensutstillingen er flyttet tilbake til Bø, men levelig avstand allikevel.

Jeg ble sur når den ble flytta til Skien, håper den forblir i Bø :)

Skrevet
Jeg ble sur når den ble flytta til Skien, håper den forblir i Bø :aww:

Ja det håper jeg og, for jeg har allerede bestilt hotellrom i Bø. :)

Skrevet
Han mente at Hampus ville falle i smak hos Danske dommere.

DSG`ene i Danmark er vel generelt større enn de i Norge, og i Nord-Sverige.

Hampus har falt i smak hos alle Danske dommere uansett hvor vi har stilt han.

Vi stilte han Danmark i sommer, og han ble Dansk og dermed også Nordisk champion.

Melder helst på for Danske og Svenske dommere jeg.

Til nøds Norske og Finske.

Bruker ikke mye penger på å reise langt av gårde på utstilling med dommer fra det store utland, for mange av de har faktisk aldri sett en DSG...

Takk for gode råd til en nybegynner i utstillings- og dsg miljøet :aww: Jeg har jo hittil bare stilt for norske og finske dommere, hehe..

Skrevet

Det beste med dommerlisten så langt, er vel at det er samme dommer på akita og shiba.... Da krasjer ikke bedømmelsen i det minste :-)

Ellers er det vel ingen WOW dommere, men Marianne Holmli satte jo Eikou som NV-08.... Og hun er jo opptatt av korrekt type på shiba,så det spørs om min "stuttbeinte" sorte vil gå så bra for henne.... Makka har fått CK av Marianne, men da er hun jo over 12, så det spørs...

Dem spanske dommeren i Bø kan jo være spennende, de har jo flotte, typeriktige akita og shiba i Spania, så kanskje han vil stille litt høyere krav enn andre.

Erna Britt Nordin har jeg faktisk ikke stilt for, men ut fra hva hun har gjort i Sverige ser det ut som hun liker de akitaene jeg synes er pene og shibaer som ikke er overdrevet...

Skrevet

frister veldig å reise til Bø. Men blir litt lankt å reise for et cert vi ikke trenger. :hmm: Men vi reiser nåkk til Bergen og Kr. sand. :) så då må vi bare se når påmellingsfristen nermer seg om han skal i Åpen klasse eller Champion klassen.

Skrevet

Decoy vil til Bergen, og Vixen vil til Bø. Får se hva økonomien tillater. Prioriterer heller å stille Decoy for dommeren i Bergen (vet han liker Decoy kjempegodt, har cert for han fra før av, men vi må ha stor-certet i boks og det er lettere å jakte småcert for vår del, hvis dommeren fortsatt liker Decoy og det ikke stilles noen han liker bedre, selvsagt) enn å dra til Bø med Vixen. Får se får se. :hmm:

Skrevet

Tror nok jeg tar turen til Bergen og Kr.sand i det minste :twisted: Bertil er da blitt junior og endelig teller det!

Skrevet

Oh, jeg skulle veeldig gjerne dratt til Harstad med Bella! Han som dømmer der satte henne opp til klassevinner med ck på NKK Kongsvinger i fjor, blant 14 tisper i åpenklasse. Men hun skal pares i desember/januar, så da spørs det.. Vurderer å ta turen om hun går tom. :twisted: Håper oppdretteren min blir med å stiller henne. Ene hannen hennes fikk storcert og ble 4 bhk for den dommeren på Kongsvinger, så hun kan jo dra på cacibjakt med han.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...