Gå til innhold
Hundesonen.no

Merkelig Finsk Lapphund avl?


Gjest

Recommended Posts

Sitter og leser hundeannonser på finn.no, canis.no og dyrenett.no. Og etter en 6-12 mnd med "overvåkning" så har det slått meg at det er en helt vill avl på Finsk Lapphund i Sverige? Til tider er det opptil 6 kull som averteres samtidig.

Er det en uheldig avl for den Finske Lapphunden? Vi har ikke hørt om noen alvorlige helseplager eller noe dårlig gemytt enda, vil det komme med denne avlen? Synes å se en utvikling i utseendet, økt forskjell i ansiktsuttrykk og ikke minst økt "colliefisering" - altså en økt pelsmengde. Er dette resultat av "høyintensitets-avl"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, så det er andre enn kun oss inne i miljøet som har lagt merke til det ja :) Det avles som bare det borti Sverige og siden det til tider er vanskeligere å få valp her i Norge er det mange som importerer. Spesiellt er det et oppdrett i Sverige som de fleste som er "inne" i miljøet er veldig skeptiske til. Ørten kull på tisper og hannhunder som aldri har vært på en utstilling og kun blitt øyenlyst 1 gang er ikke uvanlig.

Gedigne forskjeller i utseendet er nok det aller største problemet vi har. Vi er mange som ønsker en mer homogen rase, men det er også dessverre veldig mange som ikke er så veldig opptatt av det... Eller som ikke ser at det er så vanvittige med forskjeller på rasen. Men klubbene jobber på spreng med saken og vi har mange ting planlagt innad i klubben i kommende år så vi får bare håpe at vi får gjort noe med saken. En av grunnene til at jeg ønsker å drive oppdrett på rasen senere er jo nettopp fordi jeg har sett disse problemene..

Noe veikere og mindre typisk lapphund gemytt har også kommet frem enkelte steder ja.

For mye pels har jeg ikke sett så mye av må jeg innrømme. Heller motsatt :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vokst opp med lapphunder, og kan aldri huske at det var et problem med for mye pels. Om vinteren skulle de holde seg varme i maaange kalde grader over lang tid, og om sommeren beskytter den mot mygg og knott. Var hunden dårlig pelset, måtte den være en utrolig god gjeterhund for at man ikke avlivet den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen har hatt en eksplosjon i Sverige som nå har over 70 lapphund kenneler, noen av de har 10 kull i året... Noen avler uten mål og mening, og da får man hunder hvor det hverken er tatt hensyn til helse, eksteriør eller gemytt...

Men må nok si som de 2 andre, det med pelsen stemmer ikke. Mange lapphunder med dårlig pels, ikke fryktelig mange med for mye pels... Collie-tilstander er det ihvertfall ikke...

Vi har heldigvis flinke oppdrettere også i Finland, Norge, Sverige og Danmark. Så det er fullt mulig å fortsatt få tak i en sunn finsk lapphund med rasetypisk gemytt og eksteriør;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeh har ikke så mye peiling på denne rasen, men jeg har et spørsmål.

Han noen legge ut et bilde av en fin lapphund?

Jeg er veldig mye med ei i klubben som har lapphund, hun har ikke stilt så mye men litt. Så hadde hvert moro og se hvordan en bra lapphund skal se ut (og sammenligne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeh har ikke så mye peiling på denne rasen, men jeg har et spørsmål.

Han noen legge ut et bilde av en fin lapphund?

Jeg er veldig mye med ei i klubben som har lapphund, hun har ikke stilt så mye men litt. Så hadde hvert moro og se hvordan en bra lapphund skal se ut (og sammenligne)

Legger ut bilde av noen championer;-)

post-5445-1255976191_thumb.jpg

post-5445-1255976203_thumb.jpg

post-5445-1255976225_thumb.jpg

post-5445-1255976260_thumb.jpg

post-5445-1255976268_thumb.jpg

post-5445-1255976274_thumb.jpg

post-5445-1255976286_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste der var helt nyyydelig!

Hun er tippoldemor til 2 av mine hunder :hmm: Født i 1993 og øyelyst U.A sist i 2005. Ikke helt sikker på hvor gammel ho ble, men ihvertfall 12 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Christian legger ut bilder så må nesten jeg det også! haha og helt enig om at J. Kamomilla er fin. Hun er på stamtavlen til veldig mange hunder, hun er tippoldemora til Marco også.

IMG_1272.sized.jpg

Lumiturpa Api, som er veteran, men fremdeles vinner som bare det i Finland. En av tidenes flotteste spør du meg..

nala-8.jpg

Tispe

IMG_6027.jpg

Hannhund

IMG_5718.sized.jpg

Hannhund (Eppu)

kva_lecibsin_kultakuono1.sized.jpg

Hannhund

imra08a.jpg

Tispe

p33172472.jpg

Veli (hannhund) som vinner alt som er.

suryp5-1pix.jpg

Her blir han BIG i Finland.

lumiturpasimsalabim050507b-full.jpg

Tispe

Alle disse har minimum CERT på utstilling. Alle disse hundene er hunder som jeg anser som utmerkede representanter for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Christian legger ut bilder så må nesten jeg det også! haha og helt enig om at J. Kamomilla er fin. Hun er på stamtavlen til veldig mange hunder, hun er tippoldemora til Marco også.

IMG_1272.sized.jpg

Lumiturpa Api, som er veteran, men fremdeles vinner som bare det i Finland. En av tidenes flotteste spør du meg..

nala-8.jpg

Tispe

IMG_6027.jpg

Hannhund

IMG_5718.sized.jpg

Hannhund (Eppu)

kva_lecibsin_kultakuono1.sized.jpg

Hannhund

imra08a.jpg

Tispe

p33172472.jpg

Veli (hannhund) som vinner alt som er.

suryp5-1pix.jpg

Her blir han BIG i Finland.

lumiturpasimsalabim050507b-full.jpg

Tispe

Alle disse har minimum CERT på utstilling. Alle disse hundene er hunder som jeg anser som utmerkede representanter for rasen.

Synes det er fint at du synes Nieidas halvbror og Nieida sin pappas halvbror er utmerkede representanter for rasen;-)

Enig i at alle disse var "riktige" lapphunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...