Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialiseringsperioden


HeraHiromi

Recommended Posts

Jeg har sett for meg alt jeg skulle gjøre og få tid til i sosialiseringsperioden. I dag er Hera 11 uker og den er snart over :D Jeg føler at det har vært viktig og ikke ta for mye på en dag og at hun har fått nok søvn.

Det hun har gjort til nå:

  • Skogen
  • nabolaget
  • lekeplasser
  • barnehagen
  • byen
  • møtt masse hunder (forskjellige raser)
  • Kjørt bil
  • Vært på besøk
  • Katt
  • sykler
  • rullebrett
  • traller
  • stranden
  • Lastebiler
  • Ulike rare underlag :P
  • Møtt ulike folk (mange barn)
  • Bensinstasjoner

Føler det er så mye jeg burde ha gjort til nå. Feks Buss, tog, Hest, sau...og andre dyr :lol:

Hmmmm.... er det noe jeg har glemt? Om det er noen som kommer på noe som er viktig som jeg har glemt så kom med det! :lol: Jeg hater å ta buss og tog, så må se om mannen min gidder å ta henne med på det. hehe Er det noe dere angrer på at dere ikke gjorde mer av i denne viktige perioden?

I dag skal vi opp på agilitybanen og kikke litt. I morgen skal vi gå og se på valpeshow :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til panikk, du har god tid ennå! Det er viktig å ikke ta med valpen på for mye også, og ha noen rolige dager innimellom!

Ting jeg umiddelbart kommer på som du kan sjekke ut er byggeplasser, heis, buss/tog, andre dyr, barnevogn, sykkel, foss, parkeringsplass.

Men som sagt, ta det med ro, og du har fortsatt god tid på å la valpen oppleve mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til panikk, du har god tid ennå! Det er viktig å ikke ta med valpen på for mye også, og ha noen rolige dager innimellom!

Ting jeg umiddelbart kommer på som du kan sjekke ut er byggeplasser, heis, buss/tog, andre dyr, barnevogn, sykkel, foss, parkeringsplass.

Men som sagt, ta det med ro, og du har fortsatt god tid på å la valpen oppleve mye.

Barnevogn og sykkel ser hun nesten hver dag. Foss? Hmmm..... hvor kan jeg finne det mon tro?hehe. Heis, ja det må vi prøve. Vi har en her på kjøpesenteret som går opp rett ved siden av dyrebutikken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk C da han var 11 uker jeg, så fikk ikke gjort noe av dette før han var over det. Så ingen grunn til panikk nei :lol: (Vet ikke hva han hadde vært borti hos oppdretter da, men fikk jo endel gratis derfra regner jeg med). Han er iallefall en trygg, sterk hund.

Har hun gått på sånn gitterunderlag forresten? (gittertrapper etc). Mange som får problemer med det senere vet jeg, og har hørt at førerhunder noen ganger stryker på det. Her er det iallefall ikke noe problem, og det kan være fordi jeg gikk i en noen ganger (ubevisst faktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk C da han var 11 uker jeg, så fikk ikke gjort noe av dette før han var over det. Så ingen grunn til panikk nei :P (Vet ikke hva han hadde vært borti hos oppdretter da, men fikk jo endel gratis derfra regner jeg med). Han er iallefall en trygg, sterk hund.

Har hun gått på sånn gitterunderlag forresten? (gittertrapper etc). Mange som får problemer med det senere vet jeg, og har hørt at førerhunder noen ganger stryker på det. Her er det iallefall ikke noe problem, og det kan være fordi jeg gikk i en noen ganger (ubevisst faktisk).

Ja, det har jeg tenkt på. Har faktisk gått på et gitterunderlag en gang og hun gikk akkurat som om det skulle vært hvor somhelst :lol: Vi har en bro her hvor det er sånt gitter og vi kan se bilene som kjører under. Der må vi ta turen :lol:

Sosialiseringen er vel forholdet som utvikles mellom hund og menneske (og eventuelt andre dyrearter). Miljøtrening tar man etter hvert, dørene for den biten lukkes IKKE allerede etter 12-ukersalder.

Ja, det går litt om en aen det der :D Forstår hva du mener, men trodde miljøtrening også gikk med i de 12-14 ukene? Selv om miljløtrening er noe man bør gjøre etter det også. Sosialisering og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Skogen
  • nabolaget
  • lekeplasser
  • barnehagen
  • byen
  • møtt masse hunder (forskjellige raser)
  • Kjørt bil
  • Vært på besøk
  • Katt
  • sykler
  • rullebrett
  • traller
  • stranden
  • Lastebiler
  • Ulike rare underlag :thumbs:
  • Møtt ulike folk (mange barn)
  • Bensinstasjonen

Føler det er så mye jeg burde ha gjort til nå. Feks Buss, tog, Hest, sau...og andre dyr :)

Det jeg har uthevet burde jo være noe av det man ikke tenker så himla mye på. Og alt det andre synes jeg bare blir stress. Jeg har andre ting å gjøre med valpen min, som tilknytting og at den skal stole på meg. Det andre kommer helt naturlig om hunden stoler på at du fikser det.

Nå bor jeg i byen og ser bilder og slike ting hver dag, så det er jo en klar fordel for meg og jeg slipper å tenke på det.

Jeg har to hunder i huset nå, en på 2,5 år og en på 16 uker. Valpen så hest for første gang i går. Gosj den var stor og rar altså. Rett etterpå møter vi ryttere og de snakker til meg, valpen surrer rundt beina på hestene. Den eldste har blitt lite sosialisert, og har aldri vært i nærkontakt med slike dyr og hun er helt avslappet rundt dem. Den gamle hunden min så gris for første gang når han var 5 år. Schtøgg var den var, men ikke værre enn at man kunne forholde seg til den i ettertid. Sau gidder jeg ikke... de er mat for schæfere uannsett :blink: BC møtte sauen når han var 8 uker, men han skulle trenes på sau.

Så jeg gidder ikke å ha en liste på kjøleskapet over ting jeg MÅ igjennom før valpen er 12 uker. Er jeg trygg i slike møtesituasjoner i ettertid vil det gå greit. Jeg har nå også den fikse ideen om at er hunden trygg og god i seg selv, så vil dette gå greit uten trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fortsatt god tid. Det jeg har hørt er at det er viktig og ta med hunden på mye forskjellig det første året. Hunden her er snart 11 mnd, og vi har tatt litt etter litt og mye av det når vi tilfeldigvis har møtt på det. Han har blitt en veldig tygg hund selv om han ikke opplevde alt de første 12 ukene.

Edit: Jeg tror ikke mang trenger og stresse så mye med det, og heller ta ting litt som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har uthevet burde jo være noe av det man ikke tenker så himla mye på. Og alt det andre synes jeg bare blir stress. Jeg har andre ting å gjøre med valpen min, som tilknytting og at den skal stole på meg. Det andre kommer helt naturlig om hunden stoler på at du fikser det.

Nå bor jeg i byen og ser bilder og slike ting hver dag, så det er jo en klar fordel for meg og jeg slipper å tenke på det.

Jeg har to hunder i huset nå, en på 2,5 år og en på 16 uker. Valpen så hest for første gang i går. Gosj den var stor og rar altså. Rett etterpå møter vi ryttere og de snakker til meg, valpen surrer rundt beina på hestene. Den eldste har blitt lite sosialisert, og har aldri vært i nærkontakt med slike dyr og hun er helt avslappet rundt dem. Den gamle hunden min så gris for første gang når han var 5 år. Schtøgg var den var, men ikke værre enn at man kunne forholde seg til den i ettertid. Sau gidder jeg ikke... de er mat for schæfere uannsett :thumbs: BC møtte sauen når han var 8 uker, men han skulle trenes på sau.

Så jeg gidder ikke å ha en liste på kjøleskapet over ting jeg MÅ igjennom før valpen er 12 uker. Er jeg trygg i slike møtesituasjoner i ettertid vil det gå greit. Jeg har nå også den fikse ideen om at er hunden trygg og god i seg selv, så vil dette gå greit uten trøbbel.

Det er godt å høre :lol: Hun virker trygg på nye ting.

Nå er det slik at vi har hauer med unger, rullebrett, sykler, sparkesykler og alt annet rart unger finner på :blink: rett utenfor utgangsdøren vår. Så det er ikke noe jeg bevisst har oppsøkt. Det bare er der. hehe Jeg har heller ingen liste på kjøleskapet, men har kanskje en liten en i hodet. Dette er vår første valp og man blir jo redd for å gjøre noe feil. Heldigvis har oppdretter funnet en trygg og god valp til oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er en artikkel av Runar Næss. Les hele artikkelen, sen sier mye mere enn det helt konkrete du bør gjøre. Jeg legger bare inn punktene på ting å tenke på.

Disse punktene er jo ikke noe man følger slavisk. Man har mere tid på dette en til valpen er 12- 16.

Artikkelen kan bla leses på hjemmesiden Samojedhunden.no

http://www.samojedhund.no/trening_valp.php?meny=3

Jeg får valp om 2,5 uker. Jeg skal henge opp lista som en påminnelse om hvilken jobb jeg har.

Men etter å ha vært fôrvert i litt over ett år for en førerhundvalp er jeg litt hekta på miljøtrening.

Minimum 12 ulike underlag: Parkett, teppe, fliser, trespon, asfalt, betong, gress, vått gress, vann, snø?, søle, singel, fjell, mose & lyng, på et bord, på en stol, skrå flater, osv.

Lekt med 12 forskjellige leker: Kosedyr, stor & liten ball, harde leker, leker med lyder, leker i tre, plast og kartong, melkekartong, leke i metall, bilnøkler, tau, osv.

Opplevd 12 ulike miljø: Hjemme (inne), hjemme (ute), fremmed hus, bil, garasje, skolegård, sjøen, elv/foss, vaskerom, bensinstasjon, kjeller, heis, butikk, tog stasjon, skog, motorvei, veterinær (bare hilse på og få masse godbiter), osv.

Møte og samhandle med minst 12 nye personer: Barn (alle aldere), voksne (mest menn), eldre (også mest menn), rullestolbrukere, folk på krykker, i regntøy, på ski, folk i motorsykkelutstyr (inkl. hjelm), med hatt, solbriller, paraply, osv.

Eksponert for minimum 12 ulike og uvanlige lyder: Klapping, synging, vaskemaskin, støvsuger, dørklokke, garasjeport, buss/lastebil, motorsykkel, tordenvær, fyrverkeri, skudd, slagdrill, andre dyr (hest/ku, osv.), gressklipper, osv.. Her er det viktig å alltid følge med valpens reaksjon og legge lydnivået så lavt at valpen ikke blir skremt! Den kan vise interesse, men ikke frykt. Gradvis økning og masse belønning (mat/lek) for å ignorere lyden er nøkkelen her. Selv bruker jeg, i tillegg til naturlige lyder, også CD-plater med ca.500 ulike lyder som spilles (gradvis sterkere) fra valpene er 4-5 uker gamle.

Eksponert for minst 12 bevegelige objekter: Sykkel, skateboard, jogger, biler, mopeder, skurefilla, barn som spiller fotball, frisbee, katter/ekorn/hester og lignende som løper, modellfly, osv.. Disse objektene skal ikke jages – kun observeres! Belønn ro!

Oppleve 12 ”utfordringer”: Klatre over/ inn i/ ut av/ gjennom en pappeske, gå gjennom papp rør, opp trappetrinn, over hindringer av ulik form og materiale, leke gjemsel, nærme seg en oppslått paraply, ballansere på ujevnt og ustødig underlag, få godbiter ut av en flaske eller lignende, klatre over kosteskaft/trestamme, osv.. Oppgavene må tilpasses rase, alder og individ – og ikke være vanskeligere enn at valpen lykkes.

Håndtert av alle familiens medlemmer minst 12 ganger i uken: Løft over bakken, hold mot brystet, legg på fanget, ta på/i ører, ta i munn, ta ”tempen”, berør labber, klipp negler, hold rolig på et bord (type; veterinærbesøk), børst pels, av/på med halsbånd osv.

Fått mat fra 12 ulike fat og/eller situasjoner: Metallskål, plastskål, papp plate, fra toppen av en snudd skål, fra hånden, rett fra bakken, i en Kong-ball, strødd utover, osv.

Spist på 12 forskjellige steder: På kjøkken, i stuen, på terrassen, på gresset, i bur, i bilen, i skolegården, på hytta, i garasjen, under en paraply, i ett telt, nær en skytebane (uten skudd), på venteværelse til veterinæren, i fremmed hus, osv.

Lekt med 12 ukjente valper (og/eller rolige hunder) så mye som mulig: Under oppsyn og i trygge omgivelser. Unngå mas (stress) og overdreven aggresjon mellom valpene. Gi dem oppgaver og utfordringer som beholder roen.

Vært alene 5 til 45 minutter 12 ganger i uken: Uten familie eller andre hunder til stede, helst når valpen er trett - og alltid i trygge omgivelser. Gradvis utvikling fra å være alene med kullsøsken - til uten andre tilstede. Tilpass etter valpens alder og personlighet.

Gått i bånd (kobbel) minst 12 ganger - på minst 12 forskjellige steder: Bruk gjerne sporsele (sykkelsele) vekselvis, eller i stedet for halsbånd. Halsbånd bør ikke brukes som redskap for straff.

Denne er også fin å lese med tanke på sosialisering.

http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg er glad for at jeg begynte med hund før jeg visste noe som helst om alt dette styret. Bikkjene var med neg overalt og dermed fikk de all verdens erfaringer. Det jeg har lært i senere tid er at det er minst like viktig å lære valpen at den ikke skal hilse på alt som rører seg og om jeg får en valp igjen, kommer jeg til å være svært restrektiv med akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig om at hunden ikke skal hilse på alt og allt i alle situasjoner! :ahappy:

Det er nå bra å være bevist på at ikke alt gir seg selv. De fleste av oss har nå kanskje prøvet og feilet og erfart litt gjenom vår først hund. Hoved poenget er jo at perioden 7-12 (16) uker er unik ang preging. Og det bør en være bevist på .. og utnytte.

"STRESS" RUNDT MILJØTRENING ER FY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel av Runar Næss. Les hele artikkelen, sen sier mye mere enn det helt konkrete du bør gjøre. Jeg legger bare inn punktene på ting å tenke på.

Disse punktene er jo ikke noe man følger slavisk. Man har mere tid på dette en til valpen er 12- 16.

Artikkelen kan bla leses på hjemmesiden Samojedhunden.no

http://www.samojedhund.no/trening_valp.php?meny=3

Jeg får valp om 2,5 uker. Jeg skal henge opp lista som en påminnelse om hvilken jobb jeg har.

Men etter å ha vært fôrvert i litt over ett år for en førerhundvalp er jeg litt hekta på miljøtrening.

Minimum 12 ulike underlag: Parkett, teppe, fliser, trespon, asfalt, betong, gress, vått gress, vann, snø?, søle, singel, fjell, mose & lyng, på et bord, på en stol, skrå flater, osv.

Lekt med 12 forskjellige leker: Kosedyr, stor & liten ball, harde leker, leker med lyder, leker i tre, plast og kartong, melkekartong, leke i metall, bilnøkler, tau, osv.

Opplevd 12 ulike miljø: Hjemme (inne), hjemme (ute), fremmed hus, bil, garasje, skolegård, sjøen, elv/foss, vaskerom, bensinstasjon, kjeller, heis, butikk, tog stasjon, skog, motorvei, veterinær (bare hilse på og få masse godbiter), osv.

Møte og samhandle med minst 12 nye personer: Barn (alle aldere), voksne (mest menn), eldre (også mest menn), rullestolbrukere, folk på krykker, i regntøy, på ski, folk i motorsykkelutstyr (inkl. hjelm), med hatt, solbriller, paraply, osv.

Eksponert for minimum 12 ulike og uvanlige lyder: Klapping, synging, vaskemaskin, støvsuger, dørklokke, garasjeport, buss/lastebil, motorsykkel, tordenvær, fyrverkeri, skudd, slagdrill, andre dyr (hest/ku, osv.), gressklipper, osv.. Her er det viktig å alltid følge med valpens reaksjon og legge lydnivået så lavt at valpen ikke blir skremt! Den kan vise interesse, men ikke frykt. Gradvis økning og masse belønning (mat/lek) for å ignorere lyden er nøkkelen her. Selv bruker jeg, i tillegg til naturlige lyder, også CD-plater med ca.500 ulike lyder som spilles (gradvis sterkere) fra valpene er 4-5 uker gamle.

Eksponert for minst 12 bevegelige objekter: Sykkel, skateboard, jogger, biler, mopeder, skurefilla, barn som spiller fotball, frisbee, katter/ekorn/hester og lignende som løper, modellfly, osv.. Disse objektene skal ikke jages – kun observeres! Belønn ro!

Oppleve 12 ”utfordringer”: Klatre over/ inn i/ ut av/ gjennom en pappeske, gå gjennom papp rør, opp trappetrinn, over hindringer av ulik form og materiale, leke gjemsel, nærme seg en oppslått paraply, ballansere på ujevnt og ustødig underlag, få godbiter ut av en flaske eller lignende, klatre over kosteskaft/trestamme, osv.. Oppgavene må tilpasses rase, alder og individ – og ikke være vanskeligere enn at valpen lykkes.

Håndtert av alle familiens medlemmer minst 12 ganger i uken: Løft over bakken, hold mot brystet, legg på fanget, ta på/i ører, ta i munn, ta ”tempen”, berør labber, klipp negler, hold rolig på et bord (type; veterinærbesøk), børst pels, av/på med halsbånd osv.

Fått mat fra 12 ulike fat og/eller situasjoner: Metallskål, plastskål, papp plate, fra toppen av en snudd skål, fra hånden, rett fra bakken, i en Kong-ball, strødd utover, osv.

Spist på 12 forskjellige steder: På kjøkken, i stuen, på terrassen, på gresset, i bur, i bilen, i skolegården, på hytta, i garasjen, under en paraply, i ett telt, nær en skytebane (uten skudd), på venteværelse til veterinæren, i fremmed hus, osv.

Lekt med 12 ukjente valper (og/eller rolige hunder) så mye som mulig: Under oppsyn og i trygge omgivelser. Unngå mas (stress) og overdreven aggresjon mellom valpene. Gi dem oppgaver og utfordringer som beholder roen.

Vært alene 5 til 45 minutter 12 ganger i uken: Uten familie eller andre hunder til stede, helst når valpen er trett - og alltid i trygge omgivelser. Gradvis utvikling fra å være alene med kullsøsken - til uten andre tilstede. Tilpass etter valpens alder og personlighet.

Gått i bånd (kobbel) minst 12 ganger - på minst 12 forskjellige steder: Bruk gjerne sporsele (sykkelsele) vekselvis, eller i stedet for halsbånd. Halsbånd bør ikke brukes som redskap for straff.

Denne er også fin å lese med tanke på sosialisering.

http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm

Heisann!

Ja, Runar Næss skriver utrolig bra :ahappy: Har lyst til å gå på foredrag med ham en gang. Jeg har linket til hans sider på hjemmesiden min under "sosialisering" :banana:

Nå er faktisk Hera snart 13 uker... er egentlig mer avslappet nå i forhold til sosialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...