Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan legger dere ut "pølse spor"?


Renate A

Recommended Posts

Lurer på hvordan dere legger ut "pølse spor"? Hvor store mellomrom osv for en nybegynner hund og eier :innocent:

Og hvordan legger dere ut leker osv i skogen som hunden skal finne? Også nybegynner hund og eier :)

Jeg har prøvd meg frem med å legge ut småting i skogen hvor Chicka først får lukte på tingen også går jeg å legger den ut,mens hun må vente på start stedet, her er hun veldig flink og finner tingen med en gang (alt fra mobil, nøkkelknipe, klesklype hansker osv.)

Veldig fint om dere forklarer hvordan dere gjør disse to tingene, Chicka syntes det er kjempe gøy,men jeg føler at jeg trenger litt input om hvordan jeg gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundering burde man være flere personer for å trene, for i rundering skal hunden lete etter figuranter og sendes ut i terrenget den skal dekke fra noe som kalles "midtlinja" hvor hundefører står. Hvis hunden finner en figurant skal de melde (bringkobbel eller halsmelding) for å signalisere om funn.

Søk etter leker, gjenstander osv. kalles feltsøk - det går ut på at hunden skal dekke et område på 50 x 50m og komme inn med alle gjenstandene den finner og avlevere dem (i utgangsstilling)

Pølsespor er en måte å lære inn spor på - men det finnes haugevis av de, og man MÅ ikke ha mat i sporet. Jeg har brukt mest sluttgjenstander og gjenstander i sporet til My, og hun blir glad når hun finner slikt for hun vet det betyr at hun kan få ball eller godbiter hvis hun viser meg hva hun fant. :innocent:

Jeg syns man skal se på hvordan hunden faktisk går spor før man begynner å slenge godbiter i hytt og pine rundt i hele sporet. Har man en hund med veldig høy fart kan det sikkert være lurt en stund, men i mange tilfeller tror jeg det er bortkastet - for høy fart kommer ofte av en form for stress, og da er det sjeldent godbiter interesserer hunder så alt for hardt. Man kan legge godbiter i "depoer" rundt i sporet, f.eks etter vinkler, for å "belønne" disse. Og man kan legge godbiter her og der i begynnelsen av et spor hvis man er plaget med at hunden ikke fester seg på sporet fort nok.

Men, for mange hunder kan godbiter gi mer krøll enn hjelp - siden mange hunder vil begynne å gå godbitsøk (runde rundt i sporet og utenfor for å finne flere godbiter) osv.

Man må rett og slett studere sin egen hund og fundere på hva som kan fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lærte hvordan vi skulle legge spor. Tråkket godt og la et par biter på starten, så la vi en pølsebit i hvert tråkk, vippet opp foten, la en bit under og tråkket ned før jeg flyttet neste bein. La ikke så langt spor første gangen, en 30-50 meter. Og la et par depoer på 2-3 pølsebiter underveis i tilfelle hunden ble sliten, for da kunne vi avslutte ved et depot. I enden av sporet la vi også et depot og roste masse.

Så la vi ett spor til mens hundene hvilte. Da la vi noen biter på starten og 3-4 tråkk ut, gikk 4-6 korte skritt (gned beina litt i bakken liksom) så la vi en pølsebit i hvert tråkk noen skritt igjen, så noen skritt uten osv osv. I vinklene la jeg et depot og en bit i 3-4 tråkk ut. Depoer innimellom så man kan avslutte i tilfelle, eller for at hunden skal få premie for å gidde å fortsette. Så et depot i enden og rose masse.

Jeg liker ikke å slippe hundene der jeg legger spor for da går de plutselig bakspor, bakspor er ikke greit! Når hunden går spor går den med nesa godt nedi bakken. La hunden jobbe og ikke forstyrr. Tror de fleste gangene hunden går av sporet så er det førers feil. Jeg har sluttet å merke annet enn begynnelse og slutt på mine spor fordi jeg bare forvirret hunden med å titte etter merkene mine. Går hunden av sporet og ikke finner det igjen innen rimelighetens grenser så ta den tilbake der den hadde spor sist.

Det kan jo forsåvidt være leke den finner i enden av sporet.

Jeg har bare lagt ut leke en gang. Da tråkket jeg opp et område på ca 20x20 meter, et sted inni der la jeg leken. Hentet hunden og ba henne søke. Da gikk hun på overvær.

Øvelser som sporing med nesa nedi bakken og som går på overvær er visst ikke anbefalt å blande. De fleste lærer spor først. Har jeg hørt da. Det er jo snørrogførti trenere med like mange meninger, mange veier til Rom osv :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelser som sporing med nesa nedi bakken og som går på overvær er visst ikke anbefalt å blande. De fleste lærer spor først. Har jeg hørt da. Det er jo snørrogførti trenere med like mange meninger, mange veier til Rom osv :innocent:

Jeg tror de fleste hunder skjønner forskjellen på å bli sendt ut i et feltsøk og på å få gå et spor med sporsele og sporline og hele pakka. Under feltsøk kan man også bruke tjenestedekken for å signalisere hva den skal gjøre :) Samme i rundering, som også går på overvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste hunder skjønner forskjellen på å bli sendt ut i et feltsøk og på å få gå et spor med sporsele og sporline og hele pakka. Under feltsøk kan man også bruke tjenestedekken for å signalisere hva den skal gjøre :innocent: Samme i rundering, som også går på overvær.

Det er jo greit å kanskje lære de forskjellen før man begynner å mixe det? Jeg ville ikke lært inn begge deler med f.eks en hund som Dina, som mer enn gjerne vil løse problemer i sporet ved hjelp av overvær. Jeg er også forholdsvis nøye (ikke med Dina kanskje, hun blir jo aldri trent mot konkurranse, men med Emma var jeg nøye) på at det er visse rutiner vi følger før hunden settes på sporet, evt. feltet/runderingsløypa..

Men, til spørsmålet. Pølsespor er ganske enkelt, du starter med å legge et godbitdepot i sporstarten, så tar du en pølsebit (eller en annen godbit, om pølser blir for sterkt) i hvert fotspor du går. Sånn omtrent sånn:

aDSC_7577.jpg

Og i slutten så har du leke eller et nytt godbitdepot..

Så kutter du ned til f.eks annenhver, så sjeldnere - hvor fort man kutter det ut kommer jo an på hvor viktig det er at den søker i hvert eneste fotspor, hvor kjapt den skal gå, hvor fort den tar poenget, hvor sterkt det blir med belønning osv.. Sånn kjapt forklart..

Feltsøk, da tråkker du opp et felt hvor du har tenkt å legge ut ting. Et fullt feltsøk er 50X50 meter, men du må jo ikke ha så stort felt. Jeg foretrekker å ha smalere felt med helt ferske hunder, 10-15 meter bredt og 50 meter dypt - jeg vil jo helst at de skal søke rett ut fra meg, og jeg vil de skal søke så langt ut fra meg, men jeg har tenkt til å få brukt for feltsøk i konkurranse, har man ikke sånne planer så må man jo ikke pirke på bagateller som antall meter, søksmønster og sånt..

Men man tråkker feltet, sånn at hunden ikke kan gå spor til gjenstanden, for i feltsøk og rundering så skal hunden gå på overvær, og ikke velge å spore (bare for å være vanskelig). Det lønner seg å legge ut ting hunden faktisk gidder å hente i begynnelsen, så kan man avansere til andre ting etterhvert (men for alle del, om man har en hund som alt henter mobiltelefoner og nøkler, så er det jo bare å fortsette med sånne gjenstander! :) ). Om man skal pirke, skal hunden apportere gjenstandene, altså komme inn på plass med de og holde til du sier takk, men det kommer etterhvert, poenget er først og fremst å få hunden til å løpe ut og hente gjenstandene du har lagt ut..

Det kan være greit å huske på at hundene kan slå på steder gjenstandene har ligget før også, så man kan jo være litt grei og legge gjenstandene på de samme stedene hver gang.. Og passe på at man ikke går samme stien frem og tilbake, slik at det blir spor.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar!! :lol:

Jeg har ikke tråkket opp noen rute når jeg har gjemt ting i skogen, har bare bindt Chicka så hun ikke ser meg også har jeg gått og gjemt tingen som hun har fått sett og luktet på før jeg.

Deretter så går jeg og henter hun og hun sporer enten løs eller i bånd, ser at å la hun spore løs ksnakje er nybegynner feil, eller er det ok? Hun ruser ikke avgårde fra meg.

Jeg begynte med å gjemme en liten knute som hun liker godt, så har jeg gjemt litt pinner (i mangel på noe i lommene som hun kan spore opp) og da det gikk bra så begynte jeg på mobil, nøkkelknipe, klesklyper osv...

Hun kommer alltid på plass og leverer når jeg sier takk (nesten alltid, noen ganger er hun litt "slapp i kjeften).

Nå skal vi jammen begynne å trene på dette som jeg har lært her, tusen takk!!

Nb; hvor mange spor eller gjenstander lar dere hunden gå på en økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...