Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan legger dere ut "pølse spor"?


Renate A

Recommended Posts

Lurer på hvordan dere legger ut "pølse spor"? Hvor store mellomrom osv for en nybegynner hund og eier :innocent:

Og hvordan legger dere ut leker osv i skogen som hunden skal finne? Også nybegynner hund og eier :)

Jeg har prøvd meg frem med å legge ut småting i skogen hvor Chicka først får lukte på tingen også går jeg å legger den ut,mens hun må vente på start stedet, her er hun veldig flink og finner tingen med en gang (alt fra mobil, nøkkelknipe, klesklype hansker osv.)

Veldig fint om dere forklarer hvordan dere gjør disse to tingene, Chicka syntes det er kjempe gøy,men jeg føler at jeg trenger litt input om hvordan jeg gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundering burde man være flere personer for å trene, for i rundering skal hunden lete etter figuranter og sendes ut i terrenget den skal dekke fra noe som kalles "midtlinja" hvor hundefører står. Hvis hunden finner en figurant skal de melde (bringkobbel eller halsmelding) for å signalisere om funn.

Søk etter leker, gjenstander osv. kalles feltsøk - det går ut på at hunden skal dekke et område på 50 x 50m og komme inn med alle gjenstandene den finner og avlevere dem (i utgangsstilling)

Pølsespor er en måte å lære inn spor på - men det finnes haugevis av de, og man MÅ ikke ha mat i sporet. Jeg har brukt mest sluttgjenstander og gjenstander i sporet til My, og hun blir glad når hun finner slikt for hun vet det betyr at hun kan få ball eller godbiter hvis hun viser meg hva hun fant. :innocent:

Jeg syns man skal se på hvordan hunden faktisk går spor før man begynner å slenge godbiter i hytt og pine rundt i hele sporet. Har man en hund med veldig høy fart kan det sikkert være lurt en stund, men i mange tilfeller tror jeg det er bortkastet - for høy fart kommer ofte av en form for stress, og da er det sjeldent godbiter interesserer hunder så alt for hardt. Man kan legge godbiter i "depoer" rundt i sporet, f.eks etter vinkler, for å "belønne" disse. Og man kan legge godbiter her og der i begynnelsen av et spor hvis man er plaget med at hunden ikke fester seg på sporet fort nok.

Men, for mange hunder kan godbiter gi mer krøll enn hjelp - siden mange hunder vil begynne å gå godbitsøk (runde rundt i sporet og utenfor for å finne flere godbiter) osv.

Man må rett og slett studere sin egen hund og fundere på hva som kan fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lærte hvordan vi skulle legge spor. Tråkket godt og la et par biter på starten, så la vi en pølsebit i hvert tråkk, vippet opp foten, la en bit under og tråkket ned før jeg flyttet neste bein. La ikke så langt spor første gangen, en 30-50 meter. Og la et par depoer på 2-3 pølsebiter underveis i tilfelle hunden ble sliten, for da kunne vi avslutte ved et depot. I enden av sporet la vi også et depot og roste masse.

Så la vi ett spor til mens hundene hvilte. Da la vi noen biter på starten og 3-4 tråkk ut, gikk 4-6 korte skritt (gned beina litt i bakken liksom) så la vi en pølsebit i hvert tråkk noen skritt igjen, så noen skritt uten osv osv. I vinklene la jeg et depot og en bit i 3-4 tråkk ut. Depoer innimellom så man kan avslutte i tilfelle, eller for at hunden skal få premie for å gidde å fortsette. Så et depot i enden og rose masse.

Jeg liker ikke å slippe hundene der jeg legger spor for da går de plutselig bakspor, bakspor er ikke greit! Når hunden går spor går den med nesa godt nedi bakken. La hunden jobbe og ikke forstyrr. Tror de fleste gangene hunden går av sporet så er det førers feil. Jeg har sluttet å merke annet enn begynnelse og slutt på mine spor fordi jeg bare forvirret hunden med å titte etter merkene mine. Går hunden av sporet og ikke finner det igjen innen rimelighetens grenser så ta den tilbake der den hadde spor sist.

Det kan jo forsåvidt være leke den finner i enden av sporet.

Jeg har bare lagt ut leke en gang. Da tråkket jeg opp et område på ca 20x20 meter, et sted inni der la jeg leken. Hentet hunden og ba henne søke. Da gikk hun på overvær.

Øvelser som sporing med nesa nedi bakken og som går på overvær er visst ikke anbefalt å blande. De fleste lærer spor først. Har jeg hørt da. Det er jo snørrogførti trenere med like mange meninger, mange veier til Rom osv :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelser som sporing med nesa nedi bakken og som går på overvær er visst ikke anbefalt å blande. De fleste lærer spor først. Har jeg hørt da. Det er jo snørrogførti trenere med like mange meninger, mange veier til Rom osv :innocent:

Jeg tror de fleste hunder skjønner forskjellen på å bli sendt ut i et feltsøk og på å få gå et spor med sporsele og sporline og hele pakka. Under feltsøk kan man også bruke tjenestedekken for å signalisere hva den skal gjøre :) Samme i rundering, som også går på overvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste hunder skjønner forskjellen på å bli sendt ut i et feltsøk og på å få gå et spor med sporsele og sporline og hele pakka. Under feltsøk kan man også bruke tjenestedekken for å signalisere hva den skal gjøre :innocent: Samme i rundering, som også går på overvær.

Det er jo greit å kanskje lære de forskjellen før man begynner å mixe det? Jeg ville ikke lært inn begge deler med f.eks en hund som Dina, som mer enn gjerne vil løse problemer i sporet ved hjelp av overvær. Jeg er også forholdsvis nøye (ikke med Dina kanskje, hun blir jo aldri trent mot konkurranse, men med Emma var jeg nøye) på at det er visse rutiner vi følger før hunden settes på sporet, evt. feltet/runderingsløypa..

Men, til spørsmålet. Pølsespor er ganske enkelt, du starter med å legge et godbitdepot i sporstarten, så tar du en pølsebit (eller en annen godbit, om pølser blir for sterkt) i hvert fotspor du går. Sånn omtrent sånn:

aDSC_7577.jpg

Og i slutten så har du leke eller et nytt godbitdepot..

Så kutter du ned til f.eks annenhver, så sjeldnere - hvor fort man kutter det ut kommer jo an på hvor viktig det er at den søker i hvert eneste fotspor, hvor kjapt den skal gå, hvor fort den tar poenget, hvor sterkt det blir med belønning osv.. Sånn kjapt forklart..

Feltsøk, da tråkker du opp et felt hvor du har tenkt å legge ut ting. Et fullt feltsøk er 50X50 meter, men du må jo ikke ha så stort felt. Jeg foretrekker å ha smalere felt med helt ferske hunder, 10-15 meter bredt og 50 meter dypt - jeg vil jo helst at de skal søke rett ut fra meg, og jeg vil de skal søke så langt ut fra meg, men jeg har tenkt til å få brukt for feltsøk i konkurranse, har man ikke sånne planer så må man jo ikke pirke på bagateller som antall meter, søksmønster og sånt..

Men man tråkker feltet, sånn at hunden ikke kan gå spor til gjenstanden, for i feltsøk og rundering så skal hunden gå på overvær, og ikke velge å spore (bare for å være vanskelig). Det lønner seg å legge ut ting hunden faktisk gidder å hente i begynnelsen, så kan man avansere til andre ting etterhvert (men for alle del, om man har en hund som alt henter mobiltelefoner og nøkler, så er det jo bare å fortsette med sånne gjenstander! :) ). Om man skal pirke, skal hunden apportere gjenstandene, altså komme inn på plass med de og holde til du sier takk, men det kommer etterhvert, poenget er først og fremst å få hunden til å løpe ut og hente gjenstandene du har lagt ut..

Det kan være greit å huske på at hundene kan slå på steder gjenstandene har ligget før også, så man kan jo være litt grei og legge gjenstandene på de samme stedene hver gang.. Og passe på at man ikke går samme stien frem og tilbake, slik at det blir spor.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar!! :lol:

Jeg har ikke tråkket opp noen rute når jeg har gjemt ting i skogen, har bare bindt Chicka så hun ikke ser meg også har jeg gått og gjemt tingen som hun har fått sett og luktet på før jeg.

Deretter så går jeg og henter hun og hun sporer enten løs eller i bånd, ser at å la hun spore løs ksnakje er nybegynner feil, eller er det ok? Hun ruser ikke avgårde fra meg.

Jeg begynte med å gjemme en liten knute som hun liker godt, så har jeg gjemt litt pinner (i mangel på noe i lommene som hun kan spore opp) og da det gikk bra så begynte jeg på mobil, nøkkelknipe, klesklyper osv...

Hun kommer alltid på plass og leverer når jeg sier takk (nesten alltid, noen ganger er hun litt "slapp i kjeften).

Nå skal vi jammen begynne å trene på dette som jeg har lært her, tusen takk!!

Nb; hvor mange spor eller gjenstander lar dere hunden gå på en økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...