Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor studere?


Benedicte

Recommended Posts

Hva er fordeler/ulemper ved å studere i Norge/utlandet?

Det ser ut til at jeg har nok poeng til å komme inn i Norge på veterinærhøyskolen, noe jeg aldri hadde trodd jeg ville klare. Kan komme inn med primærvitnemålet mitt, og de krever at man har kjemi 1 og 2 (evt andre alternativer, men dette har jeg) og R1 matte (som jeg har).

Det frister også å studere i utlandet, da i Ungarn, Budapest. Her er det mye enklere å komme inn, og det er en opptaksprøve (så de driter vel i karakterer og det som er?). På opptaksprøven er det spørsmål rundt biologi, kjemi og medisin-engelskrelaterte spørsmål. Denne er skriftlig og etterpå er det en muntlig eksamen.

Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg bør satse på, norske studier eller utenlandske. Trenger argumenter for og mot :innocent: Har sittet opp en liste for og mot

For studier i Norge:

- Jeg er kjent her og kjenner hundemiljøet, konkurranseformene osv

- Er vel enklere å starte i Norge og så heller gå over til utlandet, enn omvendt? Dersom jeg savner Norge og vil studere hjemme...

For studier i Budapest:

- Jeg elsker utlandet, og er lei av Norge, jeg VIL oppleve Budapest og man lever bare en gang. Om jeg ikke drar, kommer jeg kanskje til å angre resten av livet?

- Rundt 50% av alle norske veterinærstudenter drar til Budapest. Det er et stort, og visstnok godt, norsk miljø der

- Møter mange studenter fra hele verden

- Jeg drømmer om å flytte til England en gang, da er det en fordel at jeg har hatt mye muntlig engelsk gjennom studiene

- Jeg lærer litt av et nytt språk og en ny kultur

- Lånekassen godkjenner studiene i Budapest så jeg får et heftig stipend/lån. Det er billigere å bo i Budapest enn i Norge, så jeg kan få en fin leilighet og allikevel leve i luksus (ifg kilder :) )

Mot studier i Budapest:

- Jeg må ta biologi og fysikk for å klare opptaksprøven, men det er jo verdt det

- Det er litt skummelt, men samtidig kommer jeg til å angre om jeg ikke kaster meg i det

- Det blir vanskelig å komme hjem til Norge. Jeg har da tre hunder, hvor enkelt (og billig) er det å få de hjem til jul og ferier?

- Hvordan er det med konkurransene der nede? Det betyr faktisk mye. Jeg skal konkurrere med hundene, om jeg så må reise hjem til Norge hver gang jeg må gjøre det. Er det lydighetskonkurranser, og hvordan foregår dette? Og hvordan er det med utstillinger og brukshundkonkurranser? Er det stort hundemiljø der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv studert utenlands, og anbefaler alle som har muligheten til å gjøre det. Man lærer veldig mye mer om verden når man reiser ut av den lille boblen Norge er.

Men ang studiene er det greit å sjekke opp:

* Hvor godt er studiene lagt opp i forhold til utenlandske studenter?

* Snakker foreleserne godt engelsk?

* Hvor enkelt er det å få seg jobb i Norge (om det er det man ønsker) etter endt studie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går/gikk ikke brukeren "pokoli" på veterinærstudiene i Budapest? Du kan jo eventuelt sende en mail og høre hvordan hundemiljøet er.

Jeg er overbevist om at det er veldig sunt å komme seg ut av Norge, og jeg er helt klar på at jeg skal ta i alle fall deler av bachelor og master i utlandet. Men med dette har jeg også valgt å prioritere bort hundelivet for noen år. Det å være student kan i og for seg være krevende nok, om man ikke er i et helt fremmed land og har med seg hund i tillegg. For meg er det dessuten viktig at jeg faktisk har muligheten til å reise hjem uten at det koster skjorta og mere til (noe det fort gjør om man har hund - og i alle fall du som skal ha tre).

For meg høres det ut som om du er veldig sugen på å studere i Budapest, men at det som holder deg igjen er hundene, muligheten til å konkurrere også videre. Jeg anbefaler deg at du prøver å snoke deg fram på nettet - finn et ungarsk hundeforum (og skriv på engelsk og håp på at noen forstår deg :innocent:), ta kontakt med den ungarske kennelklubben, ta kontakt med oppdrettere av rasene dine i Ungarn også videre. Prøv å finne ut av hvor vanskelig det er å skaffe seg et sted å bo med hunder, hvordan det er å bo i Budapest med hunder, om det finnes noen klubber også videre.

Jeg er enig i at hund er viktig - det er nok viktigere for deg enn for meg - for jeg har i alle fall valgt å prioritere utdanning i utlandet framfor aktivt hundeliv i årene framover. Spørsmålet er vel i bunn og grunn om du kan få til begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søs anbefaler norge, og ikke utlandet. Hun sier at nivået ofte er lavere på de som har studert i utlandet (nå spurte jeg henne ikke spesifikt om ungarn). Når studenter har kommet fra utlandet og skal fullføre i norge har de slitt veldig. Mulig lettere å få jobb dersom du har studert i norge. Hun sier også at studiemiljøet på vethøyskolen er døds bra! :innocent:

Kanskje verdt å sjekke opp disse tingene nærmere i alle fall? Men dersom studiene er like bra i norge som i ungarn, og det er like lett å få bra jobb uavhengig av hvor du studerer, så syns jeg du skal ta ungarn. :) Virker som du har veldig lyst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma som har studert i Norge mener at man blir bedre forberedt på norske forhold ved å gå i Norge :)

Men jeg drømmer om å flytte til London etter endt veterinærstudie. Men jeg kan jo ombestemme meg. Om jeg vil til England senere er det en fordel at undervisningen har foregått på muntlig.

Jeg har selv studert utenlands, og anbefaler alle som har muligheten til å gjøre det. Man lærer veldig mye mer om verden når man reiser ut av den lille boblen Norge er.

Men ang studiene er det greit å sjekke opp:

* Hvor godt er studiene lagt opp i forhold til utenlandske studenter?

* Snakker foreleserne godt engelsk?

* Hvor enkelt er det å få seg jobb i Norge (om det er det man ønsker) etter endt studie?

Hvordan finner jeg ut av dette? Ansa, veterinærstudiene i Budapest osv? Er vel viktig å spørre noen som er objektive.

Går/gikk ikke brukeren "pokoli" på veterinærstudiene i Budapest? Du kan jo eventuelt sende en mail og høre hvordan hundemiljøet er.

Jeg er overbevist om at det er veldig sunt å komme seg ut av Norge, og jeg er helt klar på at jeg skal ta i alle fall deler av bachelor og master i utlandet. Men med dette har jeg også valgt å prioritere bort hundelivet for noen år. Det å være student kan i og for seg være krevende nok, om man ikke er i et helt fremmed land og har med seg hund i tillegg. For meg er det dessuten viktig at jeg faktisk har muligheten til å reise hjem uten at det koster skjorta og mere til (noe det fort gjør om man har hund - og i alle fall du som skal ha tre).

For meg høres det ut som om du er veldig sugen på å studere i Budapest, men at det som holder deg igjen er hundene, muligheten til å konkurrere også videre. Jeg anbefaler deg at du prøver å snoke deg fram på nettet - finn et ungarsk hundeforum (og skriv på engelsk og håp på at noen forstår deg :( ), ta kontakt med den ungarske kennelklubben, ta kontakt med oppdrettere av rasene dine i Ungarn også videre. Prøv å finne ut av hvor vanskelig det er å skaffe seg et sted å bo med hunder, hvordan det er å bo i Budapest med hunder, om det finnes noen klubber også videre.

Jeg er enig i at hund er viktig - det er nok viktigere for deg enn for meg - for jeg har i alle fall valgt å prioritere utdanning i utlandet framfor aktivt hundeliv i årene framover. Spørsmålet er vel i bunn og grunn om du kan få til begge deler?

Takk for link til kennelklubben. Sender de en mail og hører og graver litt :) Får se om jeg finner noen av rasene mine i landet også...

At jeg får konkurrert med den nye valpen, og de andre hundene, er veldig viktig, og kan bety forskjellen på å studere i utlandet og å studere i Norge

Må sjekke litt på priser hjem også.

Søs anbefaler norge, og ikke utlandet. Hun sier at nivået ofte er lavere på de som har studert i utlandet (nå spurte jeg henne ikke spesifikt om ungarn). Når studenter har kommet fra utlandet og skal fullføre i norge har de slitt veldig. Mulig lettere å få jobb dersom du har studert i norge. Hun sier også at studiemiljøet på vethøyskolen er døds bra! :D

Kanskje verdt å sjekke opp disse tingene nærmere i alle fall? Men dersom studiene er like bra i norge som i ungarn, og det er like lett å få bra jobb uavhengig av hvor du studerer, så syns jeg du skal ta ungarn. :P Virker som du har veldig lyst til det.

Jeg har hørt at veterinærstudiene i Budapest er blant de beste i verden, men hvordan får jeg en objektiv mening/statestikk på det? :innocent:

Tusen takk for svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede fått en del gode tips og som du selv sier studerer jo svært mange i ungarn og er fornøyd med det.

men en ting du kanskje også må tenke på er om utdannelsen blir godkjent i england uten evt ytterlige eksamen ol? Siden du ønsker å flytte til england etter endte studier er det jo nesten vel så viktig å undersøke hvordan en ungarsk utdannelse blir akseptert/ mottatt der kontra Norsk utdannelse?

3 hunder blir nok svært krevende å ha ved siden av veterinærstudiene, uansett om du bor i Norge eller Ungarn og det kompliserer jo selvfølgelig hjemreise ol. Helt ærlig tror jeg 3 hunder blir vel mye for en student og også vel mye om man skal studere utenlands og ha med seg hundene hjem fra tid til annen. Men det ser du jo. Nå vet ikke jeg hvor mye du har studert tidligere, men merker iallefall selv at en hund også kompliserer en del ting for studentitlværelsen. 3 hunder tar mer tid, krever mer og vil derme ta mer tid fra alt det morsomme og viktige studielivet innebærer med fester, grupper, morro og opplevelser. Selv har jeg vært avhengig av ett nettverk rundt meg som kan passe hunden om ting krever det. Har du ett slikt nettverk i Norge? Hordan får du det i Ungarn? ikke for å være veldig vanskelig her, men veterinærstudiet er ett svært krevende studiet og 3 hunder kan bli litt i overkant tror jeg. Og utlandet blir vel neppe enklere. Jeg ville ventet med valp (om du har to inntil du får valpen) til studiene kom i gang og du så hvor mye de krevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer ved St Istvàn University i Budapest.

En ting man skal tenke på ang Budapest er at ja, det er lett og komme inn, men det er veldig vanskelig og komme ut.

Det er et fåtall av de som begynner i Budapest som faktisk fullfører, enten flytter de hjem og fullfører der, eller de fullfører i andre land, eller de slutter helt og holdent fordi de ikke møter kravene som skolen stiller underveis.

Når det gjelder jobb senere så stiller studenter på lik linje med de uteksaminert fra Norge, at vi skal være så mye dårligere enn de Norske studentene er bare tull.

Lånekassen har et ganske generøst lån nå til dags, men skolepengene tar det meste av dette er jeg redd. Ja, det er relativt billig og bo her, enn så lenge. Ungarn har blitt medlem av EU og har blitt et populært feriemål, så prisene stiger kontinuerlig er jeg redd.

Ang konkurrering vet jeg ikke desverre, men jeg vet at det er flere her nede som har hatt konkurransehunder (Lp og IPO) og de har funnet aktive hundeklubber og trene med.

Ikke nøl med og ta kontakt om det er noe mer du lurer på! Jeg sitter og leser til eksamen om dagen, men svarer mer enn gjerne på spørsmål som måtte komme opp! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede fått en del gode tips og som du selv sier studerer jo svært mange i ungarn og er fornøyd med det.

men en ting du kanskje også må tenke på er om utdannelsen blir godkjent i england uten evt ytterlige eksamen ol? Siden du ønsker å flytte til england etter endte studier er det jo nesten vel så viktig å undersøke hvordan en ungarsk utdannelse blir akseptert/ mottatt der kontra Norsk utdannelse?

3 hunder blir nok svært krevende å ha ved siden av veterinærstudiene, uansett om du bor i Norge eller Ungarn og det kompliserer jo selvfølgelig hjemreise ol. Helt ærlig tror jeg 3 hunder blir vel mye for en student og også vel mye om man skal studere utenlands og ha med seg hundene hjem fra tid til annen. Men det ser du jo. Nå vet ikke jeg hvor mye du har studert tidligere, men merker iallefall selv at en hund også kompliserer en del ting for studentitlværelsen. 3 hunder tar mer tid, krever mer og vil derme ta mer tid fra alt det morsomme og viktige studielivet innebærer med fester, grupper, morro og opplevelser. Selv har jeg vært avhengig av ett nettverk rundt meg som kan passe hunden om ting krever det. Har du ett slikt nettverk i Norge? Hordan får du det i Ungarn? ikke for å være veldig vanskelig her, men veterinærstudiet er ett svært krevende studiet og 3 hunder kan bli litt i overkant tror jeg. Og utlandet blir vel neppe enklere. Jeg ville ventet med valp (om du har to inntil du får valpen) til studiene kom i gang og du så hvor mye de krevde.

Takk for svar, men jeg kommer ikke til å vente med valp. Det er ikke et spørsmål om jeg kan klare det, jeg skal klare det, uansett om det blir i Budapest eller Norge. Om det er slik at det blir vanskelig å frakte hundene hjem, så får jeg heller sjeldnere dra hjem til Norge. For både utdannelsen og hundene og det å konkurrere er utrolig viktig for meg. Jeg tror jeg er avhengig av hundene og det å ha et ny valp å satse med for å klare å komme gjennom et studie. Folk sa jeg ikke kunne klare å bo flytte hjemmefra som 16åring med 2 hunder og full vgs, for senere å få jobb og i tillegg gå kveldskurs, men jeg klarer det helt utmerket. Selv om vet.studiene blir tøffere, så tror jeg det handler om prioriteringer, og når jeg har funnet en knallgod kombinasjon som jeg liker godt, så klarer jeg ikke vente over 2 år før jeg får meg valp.

Jeg studerer ved St Istvàn University i Budapest.

En ting man skal tenke på ang Budapest er at ja, det er lett og komme inn, men det er veldig vanskelig og komme ut.

Det er et fåtall av de som begynner i Budapest som faktisk fullfører, enten flytter de hjem og fullfører der, eller de fullfører i andre land, eller de slutter helt og holdent fordi de ikke møter kravene som skolen stiller underveis.

Når det gjelder jobb senere så stiller studenter på lik linje med de uteksaminert fra Norge, at vi skal være så mye dårligere enn de Norske studentene er bare tull.

Lånekassen har et ganske generøst lån nå til dags, men skolepengene tar det meste av dette er jeg redd. Ja, det er relativt billig og bo her, enn så lenge. Ungarn har blitt medlem av EU og har blitt et populært feriemål, så prisene stiger kontinuerlig er jeg redd.

Ang konkurrering vet jeg ikke desverre, men jeg vet at det er flere her nede som har hatt konkurransehunder (Lp og IPO) og de har funnet aktive hundeklubber og trene med.

Ikke nøl med og ta kontakt om det er noe mer du lurer på! Jeg sitter og leser til eksamen om dagen, men svarer mer enn gjerne på spørsmål som måtte komme opp! :innocent:

Takk for svar! At det er miljø for LP der nede er det jo knall. Og er det IPO-miljø er det nok bruksmiljø også (for jeg tenker at de har type NBF-konkurranser?).

Hva er det ved kravene skolen stiller som gjør at så mange slutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg kommer ikke til å vente med valp. Det er ikke et spørsmål om jeg kan klare det, jeg skal klare det, uansett om det blir i Budapest eller Norge. Om det er slik at det blir vanskelig å frakte hundene hjem, så får jeg heller sjeldnere dra hjem til Norge. For både utdannelsen og hundene og det å konkurrere er utrolig viktig for meg. Jeg tror jeg er avhengig av hundene og det å ha et ny valp å satse med for å klare å komme gjennom et studie. Folk sa jeg ikke kunne klare å bo flytte hjemmefra som 16åring med 2 hunder og full vgs, for senere å få jobb og i tillegg gå kveldskurs, men jeg klarer det helt utmerket. Selv om vet.studiene blir tøffere, så tror jeg det handler om prioriteringer, og når jeg har funnet en knallgod kombinasjon som jeg liker godt, så klarer jeg ikke vente over 2 år før jeg får meg valp.

Da høres det vel egentlig ut som om du har "studert" selv om du kanskje ikke har gått på høgskole eller noe, at du vet litt av hva som kan kreves iallefall. Hvilket er veldig bra for 3 hunder er jo mye å ta seg av.

Og om du har funnet drømmekobinasjonen skjønner jeg at du vil ha valpen NÅ. he he.

Var bare ment som gode råd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er positive og negative ting med både å studere i Norge og å studere i utlandet. Det som hadde vippet vektskålen for meg er hundene; med tre hunder ville jeg ikke dratt ut av landet for å studere, når jeg kunne kommet inn i Norge. Akkurat det har litt med trygghet, forutsigbarhet for systemet og så videre, å gjøre, og i tillegg det å ha et system rundt seg som kan steppe inn og hjelpe med ekstra hektiske perioder. Jeg har en kusine som studerer på vet.høyskolen i Oslo, og hun bruker mye av ferier o.l. på å skaffe seg praktisk erfaring- følge med veterinærer rundt, jobbe i fjøs, og så videre. Det tror jeg er enklere å få til når man har base i Norge. I tillegg skal du jo ut senere, så selve utenlandsopplevelsen går du ikke glipp av. MEN- alt handler om nøyaktig HVOR lyst du har til å studere i Ungarn. Dersom du har veldig mye mer lyst til å studere der enn i Norge, så får du det jo til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkesant. Men jeg vil gjerne høre andres erfaringer med å ha hund der nede også! Derfor prøver jeg å søke litt rundt for å se om det dukker opp veterinærstudenter i Budapest som har med hund. Hvordan det har vært å få leilighet, hvordan samfunnet er ovenfor hunder, om det er stort hundemiljø der osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkesant. Men jeg vil gjerne høre andres erfaringer med å ha hund der nede også! Derfor prøver jeg å søke litt rundt for å se om det dukker opp veterinærstudenter i Budapest som har med hund. Hvordan det har vært å få leilighet, hvordan samfunnet er ovenfor hunder, om det er stort hundemiljø der osv.

Norwegian, som er det eneste flyselskapet som flyr direkte, tar kun 2 hunder med pr flyvning. Dessuten, det er mange andre studenter her nede som har hunder som vil ha de med hjem i ferier etc. Så til tider kan det være litt vanskelig og komme seg hjem til jul og påske. Jeg har selv hatt hund her nede, og har måttet bli her ei jul, og noen påsker.

Ellers er det ikke noe problem å ha hund her! Ungarere er veldig glad i hunder, og man må regne med å bli stoppet på gata, frislipp i parkene med hunder i alle retninger er normalt.

Hund og skole er som regel greit og kombinere, folk tar med hundene på skolen og i forelesninger, selv om dette egentlig ikke er lov. I 4 klasse begynner man med skiftordning på stor- og smådyrslinikken, disse går over 12 timer, da trenger man barnevakt.

Hvorfor folk slutter underveis har jeg ikke ett godt svar på, det er nok en god kombinasjon av hjemmlengsel, at de ikke var godt nok forberedt på hva veterinærmedisin innebærer, at de møter motgang skolemessig osv.

Det er ikke til og stikke under en stol at det ER forskjell på å studere her og i Norge. Her er det veldig mye teori, man blir møtt med en litt "ovenfra og ned" holdning fra proffessorer, det er endel intrikate regler ang eksamener osv, alt dette er ting det tar litt tid til og venne seg til.

Ang jobbing i England så er dette ikke noe problem etter endt studie, Ungarn er medlem av EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANSA vil nok kunne hjelpe endel. Ang jobb så ville jeg rett og slett sjekket med veterinærene jeg, hvem de ville ansatt. Er det forresten et alternativ å studere i England? Husk isåfall at søknadsfristene der er i desember.

Ok, om jeg tar kontakt med veterinærhøyskolen, kan de svare meg på hvordan det er å bli veterinær på norske dyreklinikker når man har studert i utlandet? Å studere i England hadde vært drømmen, men jeg har hørt at man går enda raskere frem der og at studiene er veldig dyre, i tillegg til at det er veldig dyrt å bo der.

Norwegian, som er det eneste flyselskapet som flyr direkte, tar kun 2 hunder med pr flyvning. Dessuten, det er mange andre studenter her nede som har hunder som vil ha de med hjem i ferier etc. Så til tider kan det være litt vanskelig og komme seg hjem til jul og påske. Jeg har selv hatt hund her nede, og har måttet bli her ei jul, og noen påsker.

Ellers er det ikke noe problem å ha hund her! Ungarere er veldig glad i hunder, og man må regne med å bli stoppet på gata, frislipp i parkene med hunder i alle retninger er normalt.

Hund og skole er som regel greit og kombinere, folk tar med hundene på skolen og i forelesninger, selv om dette egentlig ikke er lov. I 4 klasse begynner man med skiftordning på stor- og smådyrslinikken, disse går over 12 timer, da trenger man barnevakt.

Hvorfor folk slutter underveis har jeg ikke ett godt svar på, det er nok en god kombinasjon av hjemmlengsel, at de ikke var godt nok forberedt på hva veterinærmedisin innebærer, at de møter motgang skolemessig osv.

Det er ikke til og stikke under en stol at det ER forskjell på å studere her og i Norge. Her er det veldig mye teori, man blir møtt med en litt "ovenfra og ned" holdning fra proffessorer, det er endel intrikate regler ang eksamener osv, alt dette er ting det tar litt tid til og venne seg til.

Ang jobbing i England så er dette ikke noe problem etter endt studie, Ungarn er medlem av EU.

Okei! Kjekt å lese litt om hva man kan vente seg. Har måttet tilbringe ferier alene før, det er ikke bare-bare å frakte hunder Trondheim-Bergen heller uten bil, så det tror jeg at jeg skal klare om jeg ikke kommer meg hjem :innocent: Men er det dyrt å fly hjem til Norge? *sjekke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på når du bestiller, jeg flyr tur retur Oslo for 700-800 som regel, men da flyr jeg uten hund og bestiller i god tid.

Angående å få jobb i Norge så er det ikke noe problem selv om man har studert utenlands. Jeg og mine to roomies sitter nå og leser på siste eksamen, og vi har alle tre jobb som starter umiddelbart når vi kommer hjem om to uker.

Og forresten, all obligatorisk praksis kan bli gjort hjemme, om man organiserer det selv. Jeg har tatt all praksis hjemme, og dette har ikke vært noe problem og få organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall tenkt enda litt mer på dette med tre hunder og utlandet. Ikke fordi det ikke er gjennomførbart, men når man begynner på studier er det mye sosialt å være med på, og mange nye vennskap som "skal" dannes. Nå vet jeg ikke hvordan de har det på akkurat det studiet i Budapest (ElZorro kan kanskje si mer om det?) - men jeg opplevde at jeg "falt litt utenfor" det sosiale når jeg hadde valp og begynte på universitetet, selv her i hjembyen min. Når de andre hadde fest på fest, kinoturer, konsert-turer, fjellturer og overnattinger på skole og hytter og gud vet hva, så ble det vanskelig å få med meg alt. Selv med foreldre som hundepassere.

Jeg er absolutt ingen fester, drikker ikke eller noe - men å ha et godt sosialt nettverk er veldig viktig på en hver utdanning, både for trivsel og faglig samarbeid. Ser for meg akkurat det kan bli enda ett hakk vanskeligere når man drar til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som studerer/har studert i Budapest. Bloggen til Pia er her: Pias blogg Pia kjøpte seg DP Dinho mens hun studerte og har han med hjem. Han er så liten at han får plass i kabinen.

Vi har mange studenter innom klinikken, både fra Budapest og NVH, synes ikke det er noe forskjell på dem jeg :lol:

Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...